Inainte, noiembrie 1970 (Anul 27, nr. 7980-8004)

1970-11-26 / nr. 8001

isiiți ANal xmi Hr.LOG: 4 PAGINI V:3^BA|' Aseară a fost inaugurat un bogat program de manifestări politice și culturale dedicat glorioasei aniversări a partidului . Aseară, în sala Teatrului Național, s-a desfășurat un eveniment de o deosebită importanță : spectacolul festiv inaugural al manifestărilor politice și cultural-artistice din județul Dolj, dedicate semicentenarului Partidului Comunist Român. Evenimentul de aseară a deschis seria unor ample manifestări care se vor desfășura in orașele și satele județului nostru, în vederea sărbătoririi unui eveniment de o remarcabilă importanță în viața partidului și poporului nostru. ...Orele 18. în sala arhiplină a Naționalului se află numeroși salariați din uzinele și întreprinderile craiovene, muncitori, intelectuali, elevi și studenți. Asistența întîmpină cu puternice aplauze apariția în prezidiul manifestării a tovarășilor : Constantin Băbălău, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Mihail Burdheșin, Ion Cetățeanu, Gheorghe Dindere— secretari ai Comitetului județean de partid, Petre Gigea, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, Ion Popescu, Constanța Ciontu- Drăghia — membri ai biroului Comitetului județean de partid, Gheorghe Jianu, membru de partid din ilegalitate, a unor activiști de partid și de stat, reprezentanți ai unor organizații obștești, conducători de întreprinderi. Deschizînd adunarea, tov. Ion Cetățeanu subliniază importanța acestui eveniment care, asemenea celorlalte ce vor urma, vin să cinstească un eveniment de o deosebită însemnătate în istoria mișcării muncitorești din țara noastră, 50 de ani de la înființarea Partidului Comunist Român. Tovarășul Ion Cetățeanu a dat în continuare cuvîntul tovarășului Constantin Băbălău, primsecretar al Comitetului județean de partid, care a prezentat o amplă și interesantă expunere : „50 de ani de activitate glorioasă a Partidului Comunist Român". în expunerea ținută cu acest prilej, tovarășul Constantin Băbălău a punctat cîteva din cele mai semnificative momente din îndelungata și glorioasa activitate a Partidului Comunist Român, relevînd caracterul militant al politicii sale, profund științific, cunoașterea aprofundată a realităților social-politice ale țării noastre, faptul că el s-a situat, în permanență, o dată cu înființarea sa, în fruntea marilor bătălii de clasă. „Făurirea partidului nostru, arăta vorbitorul, a constituit o necesitate istorică lupta proletariatului și a întregului popor român pentru libertate și o viață mai bună, a fost o necesitate cerută de (Continuare în pag. a II-a) îe șantiere, lucrări in termen și de calitate PffiOCOPURI MINORE IN SOLUȚIONAREA UNEI PROBLEME MAJORE-MONTAREA UTILAJELOR TEHNOLOGICE In vederea realizării exemplare a amplului program de investiții prevăzut in viitorul plan cincinal, s-au luat o serie de măsuri menite să asigure toate condițiile atacării lucrărilor de construcții-montaj chiar din primele zile ale anului viitor. Defalcarea sarcinilor de plan, dezbaterea acestora la toate nivelele, stabilirea unor termene precise de asigurare a documentațiilor tehnice, contractarea utilajelor tehnologice, aprovizionarea cu materiale etc. sunt cîteva din fazele premergătoare acestor măsuri. Așa cum se prezenta situația la începutul lunii noiembrie se desprinde faptul că, deși structura construcții-montaj este oade recum rămasă în urmă față de prevederile planului anual, se fac eforturi simțitoare pentru recuperarea restanțelor la poziția totală, în care se include montajul utilajelor tehnoloigice. Totuși, se cuvine să menționăm că, pe ansamblu, rămînerile în urmă sunt mult mai accentuate. Spre exemplu, la Grupul de uzine pentru aparataje și mașini electrice Craiova, planul anual de investiții este realizat doar în proporție ST. GURGUI inspector principal — Sucursala județeană Dolj a Băncii de investiții (Continuare în pag. a Hl-a) V ( ÎN CARTIERUL „VALEA ROȘIE”10 SCARA DEVINE.. O PROBLEMĂ titlui faptul, In cadrul noului ansamblu de locuințe Roșie" din Craiova „Valea va fi dat In folosință un modem complex comercial. In contradicție cu eforturile depuse de constructorii șantierului nr. 1 al Trus- Craiova, remarcăm deloc neglijabil, că noul complex nu are rezolvată, nici in fază de proiect, problema lucrărilor exterioare — trotuare și scări de acces la platforma din față. Diferența de nivel de 1,5 m e destul de mare pentru a fi recuperată de eventualele posibilități... atletice ale noilor clienți ai complexului. Rîndurile de față se vor o invitație urgentă la răspunderea proiectantului și beneficiarului care se impune pentru lichidarea deficienței arătate. C. MOROȘANU coresp. — Nu va impacientați, au să vină să ne instaleze ! I ! Desen de ROMEO MUNTEANU *«VVJV...V.V.^VVcV.VVVJV...V.V."*V»V.V..V O surcină centrală a apărării avutului obștesc PREVENIREA, URMĂRIREA ȘI LICHIDAREA PAGUBELOR Documentele celui de-al X- lea Congres al partidului pun un deosebit accent pe atenția ce trebuie acordată bunei gospodăriri a fondurilor materiale și bănești, in toate ramurile economiei. în acest sens, factorilor de răspundere din unități le revine sarcina de a lua toate măsurile care să asigure prevenirea risipei, proasta gospodărire, integritatea proprietății socialiste și reîntregirea acesteia, în condițiile prevăzute de lege, în cazul cînd a fost diminuată. Dezbaterile la rubrica „Fiecare produs rentabil, nici o pierdere admisă“ au avut un larg ecou în unele unități, iar prin problemele ridicate au direcționat măsuri eficiente. Din analiza ce s-a făcut pe baza datelor înscrise în dările de seamă contabile întocmite de către unitățile din economia și administrația locală reiese că soldul pagubelor, la nivelul județului, este în continuă scădere. Astfel, se menționează că soldul pagubelor nerecuperate la 30 septembrie a.c., în comparație cu soldul pagubelor de la începutul acestui an, a scăzut cu 288 000 lei. Reducerea de pagube apare mult mai concludentă dacă reținem faptul că în anul 1970 s-au produs noi pagube în sumă de 4 892 000 lei care se adaugă la soldul existent la începutul anului — 3 555 000 lei și care au fost în majoritate lichidate : soldul pagubelor la 30 septembrie 1970 era de 3 267 000 lei. Diminuarea accentuată a valorii pagubelor s-a înregistrat în sectorul de gospodărie comunală (109 000 lei), unitățile comerciale (120 000 lei) și în unitățile de mecanizare a agriculturii (80 000 lei). Trebuie menționat faptul că, la indicația comitetului executiv al Consiliului popular județean, unele direcții de specialitate au întreprins acțiuni concrete de verificare a modului cum unitățile din subordinea lor se ocupă de prevenirea, urmărirea și lichidarea pagubelor din avutul obștesc. Acțiu. CAROL BORA, coresp. (Continuare în pag. a III-a) .W«6«Arttals»*’- Ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a Consiliului de Miniștri In ziua de 25 noiembrie a.s. a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România. Au participat, ca invitați, șefi de secție la C.C. al P.C.R., șefi ai unor instituții centrale, specialiști. In cadrul ședinței au fost dezbătute și adoptate propunerile de îmbunătățire a planului triginal 1971—1975 și a planului pe anul 1971, proiectul bugetului de stat pe anul 1971. In încheierea dezbaterilor la acest punct de pe ordinea de a zi a Nicolae luat cuvîntul tovarășul* Ceaușescu, secretar1general al P.C.R., președinte al Consiliului de Stat. Guvrnîn perioada care a trecut de la Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Sesiunea Marii Adunări Naționale, din luna iulie a.c., care au analizat situația creată ca urmare a inundațiilor din primăvara acestui an, în întreaga țară s-a desfășurat o activitate intensă pentru înlăturarea urmărilor deosebit de grele provocate de calamitățile naturale Clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul popor sa muncit cu abnegație pentru învingerea greutăților și recuperarea pierderilor suferite de economia națională și de populația din zonele sinistrate, pentru îndeplinirea planului de stat. _ ț La constituirea unei părți din fondurile necesare pentru refacerea distrugerilor suferite, o contribuție de mare preț au adus oamenii muncii de toate categoriile, organizațiile de masă, obștești, cooperatiste și profesionale, care pe lîngă donații de alimente, îmbrăcăminte, încălțăminte și obiecte de uz casnic, au oferit o parte din veniturile lor bănești pentru ajutorarea populației și zonelor sinistrele. Fondurile bănești realizate pînă în prezent din această contribuție, împreună cu subscrierile făcute pentru luna noiembrie — care sînt în curs de încasare — însumează 2 026 milioane lei. Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Socialiste România adresează calde mulțumiri tuturor cetățenilor țării care prin eforturile lor în muncă și prin ajutoarele acordarea va fi dată publicității. De asemenea, Comitetul Executiv și Consiliul de Miniștri au examinat și aprobat propunerile de măsuri privind organizarea, planificarea și conducerea agriculturii, cuprinse în expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la ședința de lucru care a avut loc, la C.C. al P.C.R., în ziua de 23 noiembrie a.c., cu primii secretari și secretarii pentru problemele de agricultură ai comitetelor județene de partid, conducerea Ministerului Agriculturii și Silviculturii și a Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, directorii direcțiilor agricole județene, secretari ai unor codate și-au adus aportul la recuperarea pagubelor cauzate de inundații. Totodată, România a primit un important ajutor din partea unor guverne, organizații și asociații naționale, a unui mare număr de cetățeni din 68 de țări, precum și din partea unor organizații și asociații internaționale. Valoarea ajutoarelor materiale și în bani oferite din străinătate însumează 1590 milioane lei, din care, pînă în prezent, s-au primit efectiv ajutoare în valoare de aproape 600 milioane lei. Exprimăm recunoștința poporului nostru, țărilor socialiste, celorlalte state, organizațiilor și asociațiilor internaționale, persoanelor din alte țări pentru ajutorul pe care ni l-au acordat în această perioadă. Eforturile făcute de stat și de întregul nostru popor, ajutoarele acordate de populația țării și cele primite din străinătate au permis să fie refăcute o parte din distrugerile provocate de calamități și satisfăcute nevoile cele mai acute ale populației sinistrate. Pentru refacerea locuințelor și anexelor gospodărești distruse au fost acordate familiilor sinistrate ajutoare bănești în valoare de aproape 500 milioane lei, iar 200 milioane lei.,,au fost allocate pentru construirea 5 000 de apartamente destinate a populației rămase fără adăpost. Din ajutoarele provenite din țară și străinătate, populației sinistrată a primit gratuit alimente în valoare de peste 200 milioane lei, medicamente în valoare de circa 32 milioane lei, articole de îmbrăcăminte, încălțăminte și de uz casnic în vamitete comunale de partid și primari din comune, președinți ai unor C.A.P., mecanizatori și alți specialiști și cadre din agricultură. Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu va fi dată publicității. In cadrul ședinței a fost prezentată o informare în legătură cu ajutorul acordat pentru înlăturarea pagubelor provocate de calamitățile din primăvara acestui an. In legătură cu aceasta a fost adoptat un comunicat. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. și Consiliul de Miniștri au analizat, de asemenea, o serie de probleme curente, adoptînd măsuri corespunzătoare, loare de circa 250 milioane lei și alte bunuri. Pentru Eijutorarea cooperativelor agricole de producție, în vederea refacerii bunurilor distruse și recuperării pagubelor, s-au alocat fonduri în valoare de peste 900 milioane lei. In scopul refacerii căilor de comunicații și telecomunicații, a rețelelor de energie, a instituțiilor de învățămînt și sănătate au fost angajate fonduri în valoare de peste 1,2 miliarde lei, din care o parte sunt asigurate din bugetul statului, iar o parte sunt acoperite din fondurile bănești și ajutoarele materiale primite din țară și străinătate. Donațiile primite sau în curs de primire din străinătate, sub formă de utilaje, aparatură, materii prime și materiale, sunt folosite pentru refacerea întreprinderilor, a unor căi de comunicații, sisteme de apărare împotriva inundațiilor și obiective de interes social distruse sau avariate de inundații. Ținînd seama de modul cum se desfășoară acțiunea de recuperare a pagubelor înregistrate în urma inundațiilor, Comitetul Executiv al C.C. și P.C.R. și Consiliul de Miniștri au stabilit să se sisteze încasarea ajutoarelor subscrise de oamenii muncii din salariile lor. Desigur, refacerea completă a distrugerilor pricinuite de inundații care, așa cum este cunoscut, totalizează peste 10 miliarde lei, impune continuarea eforturilor pentru îndeplinirea și depășirea planului de stat pe acest an și pregătirea tuturor condițiilor în vederea realizării obiectivelor stabilite prin planul pe anul 1971. COMUNICAT curier cotidian • SPECTACOL INAUGURAL lor Casa de cultură a sindicatedin Craiova Inaugurează astăzi un ciclu de spectacole pe care il va susține in fața salariaților de la I.A.S. și I.M.A. din județ. Spectacolul muzical-coregrafic inaugural „Câată tinerețea noastră“ se prezintă astăzi, incepand de la orele 18, la căminul cultural din satul Piscu Sadovei, pentru salariații de la I.A.S. din localitate. • PE ȘANTIERUL TEATRULUI NAȚIONAL CRAIOVA Constructorii de pe șantierul Teatrului în prezent, Național realizează, ultimele lucrări pentru închiderea completă a spațiilor de lucru. Concludent este faptul că s-a realizat deja Încheierea lucrărilor de umplutură la exterior, operație care asigură construcția împotriva eventualelor infiltrații de apă. Concomitent, s-a început turnarea ultimului element de rezistență la sala de spectacole — și anume arcul cinci — fapt care va avea ca efect Încheierea lucrărilor de rezistență. M. CONSTANTIN, coresp. MIL HISTROIAN-FORȚA CONDUCĂTOAREI POPORULUI PE CALEA FĂURIRII SOCIETĂȚII SOCIALISTE MULTILATERAL DEZVOLTATE ) Partidul nostru împlinește în curînd 50 de ani de existență. Ajuns la vîrsta de o jumătate de secol, Partidul Comunist Român — partid marxist-leninist, conducător încercat în revoluția și construcția socialistă — se afirmă tot mai mult ca promotor al dezvoltării societății românești contemporane. Preocupat de perfecționarea continuă a întregii vieți sociale, corespunzător noii etape de dezvoltare a țării, partidul manifestă o grijă deosebită pentru ridicarea, pe o treaptă superioară a întregii munci de partid — condiție esențială în exercitarea cu competență sporită a rolului său de conducător. Pentru a răspunde acestei preocupări, comuniștii din județul nostru au pus în dezbatere, încă de la începutul noului an de învățămînt de partid, o serie de probleme ce vizează îmbunătățirea substanțială a activității organizațiilor de partid. O analiză temeinică în această privință trebuie să pornească de la studierea aprofundată documentelor de partid, în primul rînd a documentelor Congresului al X-lea, al P.C.R., în care este expusă poziția realist-științifică a partidului nostru asupra locului și rolului partidului în societate. Exprimînd cu se poate de clar rolul partidului nostru în conducerea societății, tovarășul Nicolae Ceaușescu subliniază în raportul prezentat la Congresul al X-lea : „In stabilirea locului și rolului partidului comunist în societate, trebuie să avem în vedere și faptul că toate organizațiile și instituțiile economice și sociale ale statului se află sub conducerea sa politică și acționează în mod unitar în direcția edificării orînduirii socialiste". Se precizează, de asemenea, că partidul comunist îndeplinește rolul de centru vital al întregului nostru sistem social. De aici se poate desprinde cu destulă claritate concluzia că partidul nu îndeplinește un simplu rol de factor ideologic, și este conducătorul direct al întregii vieți sociale, organizatorul întregii activități ce se desfășoară în direcția edificării orînduirii socialiste. Documentele Congresului al X-lea al partidului, cuvîntările tovarășului Nicolae CeacTȘESCTI și ale celorlalți conducători de partid dau orientarea fundamentală a partidului nostru, orientare conform căreia rolul conducător al partidului în societate cunoaște o continuă ascensiune, iar importanța exercitării și realizării acestui rol crește pe măsura înaintării spre socialism. Explicînd de ce evoluția societății include în sine această teză, nu putem trece cu vederea sporirea, importanței și eficienței, în zilele noastre, a ponderii elementului conștient, datorită progresului nemaiîntîlnit al forțelor de producție, creșterii gradului de stăpinire de către om a forțelor naturii. Trebuie reținut însă că aria de manifestare și de cuprindere a intervenției deliberate depind în ultimă instanță de o serie de factori obiectivi, în primul rînd de caracterul orînduirii sociale, de clasa care are rolul de conducător în societate. Analiza realist-științifică a problemei cere, de asemenea, luarea în considerație a conținutului și esenței proceselor și a fenomenelor care au loc în lume. Se știe, de exemplu, că astăzi în țările capitaliste dezvoltate se întreprind o serie de măsuri cu caracter de prognoză, că unele procese economice sunt dirijate la nivelul economiei naționale, vorbindu-se tot mai mult de activitatea de programare-planificare. În ultimul MARIN IONESCU CONSTANȚA SUCIU lectori ai Cabinetului județean de partid (Continuare în pag. a îll-a n ajutorul celor care studiază în învâțământul de partid