Inainte, decembrie 1970 (Anul 27, nr. 8005-8031)

1970-12-01 / nr. 8005

ORGAN 111 KIIMITFTIII III JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVII — NR. 8005 MARȚI 1 DECEMBRIE 1970 4 PAGINI — 30 BANI I. S. C. M. Craiova - o mare unitate de construcții cu pierderi peste plan Fiecare produs rentabil, nici o pierdere admisă între noțiunea de rentabilitate și unitate economică socialistă cu gospodărire economică proprie trebuie să existe o legătură directă, nemijlocită. Cum se materializează această legătură la I. S. C. M. Craiova, una dintre cele mai mari unități de construcții ale județului nostru ți din țară ? Spre exemplificare am ales calea comparației, punînd față în față cifrele raportate la 30 iunie și 30 septembrie a.c., a căror dinamică caracterizează unele fenomene și definesc unele căi de urmat. La 30 iunie a.c., dată care marca jumătatea anului, filele de bilanț sintetizau o depășire a pierderilor planificate cu 11 876 000 lei. Deci pierderi planificate — ți acestea depășite ! Atunci prețul de cost consemna și el o depășire. Timpul a trecut o dată cu trimestrul III și s-a ajuns la 30 septembrie a.c., dată la care bilanțul evidenția pierderi, peste plan, de 14 045 000 lei, și o depășire a prețului de cost. La finele acestor etape de bilanț, rapoartele și justificările vizau, în general, cauze „obiective" (pierderi de la I.C.S.I.M. — unitate preluată la 1 aprilie a.c., sau de la întreprinderea nr. 6 construcții-montaj, preluată la 1 ianuarie a.c.), faptul că organele Băncii de investiții au efectuat reduceri la situațiile de lucrări și că acestea au fost trecute pe costuri, nemaiavînd perspective de încasări de la beneficiari, ori motivarea că arbitrajul a soluționat nefavorabil acțiunile în legătură cu lucrările de la Mangalia și lucrările de la Banu Mărăcine etc., etc. Dar, revenind la 30 septembrie a.c., se observă că — deși în creștere — pierderea peste plan și într-o oarecare măsură descreșterea la prețul de cost, comparativ cu cele de la 30 iunie a.c., arată că „barometrul“ la sfîrșit de an va indica poate cote și mai ridicate, dacă se ține seama de faptul că pe elemente ale prețului de cost depășirile sînt substanțiale și de natura nerecuperării, ba poate chiar a unor creșteri. Depășirile la materiale sunt de 5 838 000 lei, in G. STANCULESCU (Continuare în pag. a III-a) Interferențe în cîmpul magnetic de forță Foto : I. Nicola RAPORTUL TIPOGRAFILOR Interesul crescînd al muncitorilor și cadrelor tehnice din sectoarele de producție ale întreprinderii poligrafice „Oltenia“ Craiova s-a concretizat în diversificarea producției și creșterea calitativă a acesteia. Eforturile colective pentru prestigiul „mărcii fabricii“ au condus la obținerea unor noi piețe de desfacere în sensul că tipăriturile craiovene au început, din cel de-al patrulea an al cincinalului actual, să fie solicitate la export. Toate aceste preocupări s-au concretizat în această vreme într-un succes de prestigiu , realizarea cu 37 zile mai devreme a prevederilor planului cincinal actual la indicatorii valoarea producției globale și valoarea producției marfă Fină la sfîrșitul anului se vor realiza suplimentar tipărituri în valoare de circa 2 000 000 lei. Măsuri de o înaltă gîndire științifică menite să dinamizeze Întreaga activitate în agricultură Un reviriment în cointeresarea fiecărui cooperator Cooperativa agricolă „Timpuri Noi*1 din Poiana Mare are condiții pedoclimatice favorabile pentru a obține producții agricole superioare multor unități cooperatiste din județ. Față de suprafața pe care o deține, 2186 ha, dispune de o forță de muncă numeroasă — 1700 brațe de muncă. Cu toate acestea, în cursul anului participarea cooperatorilor la lucrările de sezon și in special tn perioadele de vârf din campaniile agricole se făcea cu fluctuații mari. Lucrări foarte importante, ce se puteau termina intr-o perioadă scurtă (recoltatul porumbului, eliberatul terenului etc) se prelungeau mult. Cooperatorii participau sporadic la lucrările agricole deoarece sistemul de remunerare nu-i cointeresa suficient. In unele cazuri, secția I.M.A executa lucrări la un nivel calitativ necorespunzător, deoarece plata mecanizatorilor se făcea in funcție de volumul de lucrări efectuat. Aceste neajunsuri aveau ca efect final slaba dezvoltare a cooperativei, obținerea unor venituri mediocre, atît pentru cooperativă cit și pentru cooperatori. Măsurile preconizate în expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la ședința de lucru de la C.C. al P.C.R. din 23 noiembrie 1970, cu privire la Îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii agriculturii, vor înlătura în mod categoric aceste neajunsuri. Afirm cu certitudine că aceste măsuri bine gândite vor stimula cooperatorii și mecanizatorii In executarea unor lucrări de calitate, vor da aripi agriculturii din cooperativele agricole. Reorganizarea Întreprinderilor de mecanizare a agriculturii, pe o rază mai mică, spre a deservi mai puține unități, salarizarea mecanizatorilor in funcție de producțiile ce se obțin In unitățile pe care le deservesc vor îmbunătăți considerabil activitatea sectorului de mecanizare din cooperativă, care, de altfel, va avea atribuții tot mai largi. In contextul măsurilor preconizate de conducerea de partid, un loc de seamă 11 ocupă noul sistem de organizare a muncii și remunerare a cooperatorilor. Organizarea brigăzilor și echipelor specializate, dotate cu sectorul lor de mecanizare pentru efectuarea tuturor lucrărilor dintr-un ciclu de vegetație, remunerarea cooperatorilor In funcție de acordul global calculat pe bază de norme și tarife bine definite vor crea posibilitate cooperatorilor să fie retribuiți in funcție de rezultatele obținute și efortul depus de fiecare. Asigurarea unui venit lunar minim cooperatorilor, 300 lei pe fiecare cooperator, 450 lei pentru șefii de ferme și brigadieri și 600 lei pentru președinți vor constitui un stimulent pentru toți cooperatorii spre a participa zilnic la muncile din unitate și a executa lucrări calitativ superioare anilor precedenți. Ing. PRUNDEANU DUMITRU președintele C.A.p. „Timpuri Noi", poiana Mare WVW.WSW WW W.W.VV W W W W W W W W W W WsW W W WVW^WWW W W W WWr WW Wl W WW W’WWW W WrfWVUWWtf WWWW.. ție Monumentala construia noului spital al Craiovei Foto : FI. Roșoga CURIER COTIDIAN • Centralizarea electrodinamică a căii ferate Filiași-Tg Jiu rii. Prin eforturile susținute depuse de muncitoriginerii și tehnicienii întreprinderii de construcții căi ferate Craiova s-au terminat fri pus în funcțiune instalațiile de centralizare electrodinamică pe distanța Filiași — Tg. Jiu. Colectivul șantierului nr. 24 Craiova condus de inginerii Ștefan Todea și Mircea Rădulescu a realizat în termenul stabilit și în condiții de calitate corespunzătoare lucrările de sistematizare precum și clădirile de centralizare electrodinamică în stațiile existente pe această secție feroviară. • Șezători literare în cadrul manifestărilor prilejuite de întîmpinarea semicentenarului partidului, la căminele culturale din Cornu, Caraula și Orodelu au avut loc șezători literare cu tema „Te cîntăm partid In fața unor numeroși auditori, au citit din creația lor omagii literare aduse partidului scriitorii : Mihail Cruceanu, Eugen Constant, Constantin Nisipeanu, Liviu Bratiloveanu, Ioanichie Olteanu, Liviu Călin, Mădalina Fortunescu, Lina Dănciulescu, Damian Necula, Harie Hinoveanu și Mihai Duțescu. Concert extraordinar „Trio Belgrad Muzicienii iugoslavi care alcătuiesc prestigioasa formație „Trio Belgrad“ concertează astăzi In sala Filarmonicii de stat „Oltenia“ din Craiova. Din programul acestui concert extraordinar fac parte lucrările : „Trio in Sol major“ de Joseph Haydn, „Trio în Si bemol major op. 99“ de Franz Schubert și „Trio in Si major op. 8“ de Johannes Brahms. Librăria „Al. Macedonski Cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la moartea poetului Alexandru Macedonski, la librăria nr. 1 din Craiova a avut loc festivitatea atribuirii numelui marelui poet acestei unități. In prezența unei numeroase asistențe, tov. C. voinescu, directorul C.L.D.C. Craiova, a evocat viața și opera marelui poet născut la Craiova. Cu același prilej, a fost amenajată și o vitrină cu opera lui Alexandru Macedonski, figură proeminentă a literaturii române. • „Cina pescarului” Intre inițiativele prețioase cu care conducerea T.A.PX.-ului craiovean și-a bucurat clientela în ultima vreme, se numără și expoziția culinară cu specific pescăresc și „Cina pescarului“, organizate simbătă la complexul Perinița. Invitații — în cea mai mare parte pescari amatori din județ — au fost intîmpinați de conducătorii întreprinderii organizatoare — Gheorghe Măinescu și Ovidiu Vlădoiu —, serviți ireproșabil cu preparate pescărești deosebite realizate de bucătarul R. Barbarac și au petrecut astfel o seară de neuitat. LA COMITETUL JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R. Dezbateri valoroase în problema extinderii acordului global pe șantiere Din inițiativa Comisiei de propagandă a Comitetului județean Dolj al P.C.R., la Craiova a avut loc recent o interesantă dezbatere cu tema „Introducerea extinderea sistemului de organisizare și de plată a muncii in acord global in activitățile de proiectare și construcții-montaje. La dezbateri au luat parte șefi de loturi și șantiere, maiștri, ingineri cu probleme de mecanizare, șefii serviciilor de aprovizionare, șefi ai atelierelor de proiectare, secretari ai unor organe și organizații de partid și tineret, președinții comitetelor sindicatelor din unitățile de construcții. Au fost prezenți, de asemenea, tovarășii Ion Cetățeanu și Constantin Tudor, secretari ai Comitetului județean Dolj al P.C.R., Gabriel Ciupagea, vicepreședinte al Consiliului popular județean Dolj, Vintilă Turcu, secretar al Comitetului municipal Craiova al P.C.R., Iancu Penteș, șeful secției economice a Comitetului județean Dolj al P.C.R., I. Solomon, președintele Consiliului municipal Craiova al sindicatelor. A mai luat parte la dezbatere tovarășul Gheorghe Drăgoi, activist al C.C. al P.C.R. Au fost expuse patru referate in legătură cu metodologia de introducere a acordului global, stadiul aplicării și rezultatele obținute pe șantiere și in activitatea de proiectare, munca politică de masă pentru popularizarea și însușirea hotărîrilor cu privire la introducerea și extinderea sistemului de organizare și plată a muncii în acord global. Pe marginea expunerilor au luat cuvîntul tovarășii: Anghel Dumitru, Traian Caramfil, Nicolae Dobre, Marin Giurca, Ion Chiliman, Ion Văduva și alții, care au făcut propuneri valoroase în legătură cu perfecționarea metodologiei de lucru în acest domeniu. In încheierea dezbaterilor au luat cuvintul tovarășii Ion Cetățeanu și Constantin Tudor care au sintetizat valoarea propunerilor făcute, concluziile la dezbateri, direcționînd sarcinile de viitor în atenția comitetelor de direcție, organelor și organizațiilor de partid în vederea extinderii acestei metode de lucru. Vorbitorii au apreciat faptul că există posibilități pentru extinderea sistemului de organizare și plată a muncii în acord global, fiind necesară în acest domeniu o preocupare susținută din partea tuturor specialiștilor, a cadrelor de conducere. Pe marginea acestei dezbateri, redacția ziarului „înainte“ va publica în viitor o serie de materiale care sintetizează valoarea acestui schimb de experiență in aplicarea acordului global in activitatea de proiectare și construcții-montaj. Sub cupolele de sticlă ale serelor Complexului I.A.S. Craiova, recoltele de tomate răsplătesc eforturile și experiența legumicultorilor. Cooperarea între I.A.S. și C.A.P., formă eficientă de intensificare a producției îa expunerea sa la ședința de lucru de la C.C. al P.C.R. din 23 noiembrie 1970, cu privire la îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii agriculturii, secretarul general al partidului nostru a accentuat asupra cooperării Intre întreprinderile agricole de stat și cooperativele agricole, ca formă eficientă de sporire a producției. Mergînd pe această linie, in ultima vreme, conducerea I.A.S. „Avicola“ Craiova a trecut la închegarea unei colaborări trainice în domeniul creșterii păsărilor. Astfel, întreprinderea noastră cooperează in prezent cu 22 de cooperative agricole in care creșterea păsărilor a căpătat un caracter industrial. In aceste unități au fost construite sau amenajate hale moderne de creștere, în care mecanizarea proceselor de muncă este, in prezent, factorul determinant In obținerea de rezultate bune. Dacă înainte vreme, in aceste unități agricole cooperatiste creșterea păsărilor se făcea un sistem gospodăresc, cu rezultate slabe, azi putem afirma că s-a produs un adevărat reviriment. Halele moderne sunt populate cu 160 000 pui pentru carne și 180 000 puicuțe pentru ouat Rezultatele au și Început să se contureze. In majoritatea cooperativelor agricole s-a declanșat ouatul la puicuțe, fiind livrate totodată primele cantități de carne rezultate din puii pentru carne, a căror greutate de livrare s-a realizat intr-un timp record, de numai 52 zile. Avem, așadar, garanția ca in anul 1971 să putem obține cu cheltuieli minime cel puțin 15 milioane ouă și 1100 tone carne de pasăre. Cooperarea Intre unitatea noastră agricolă de stat și cele cooperatiste este abia la început. In viitor ea se va accentua și mai mult, așa incit toate cooperativele, cu posibilități de creștere a păsărilor, să poată beneficia de pe urma acestei colaborări. Rezultatele obținute la Începutul acestui drum, nou de altfel In județul nostru, vor fi dezvoltate, Direcția agricolă Județeană și Inspectoratul I.A.S. preconizind, din cite știm, să extindă cooperarea și în alte domenii cum sunt, de pildă, cultura plantelor, creșterea și îngrășarea porcilor. In domeniul creșterii vacilor de lapte, ai tineretului taurin, apicultură, producerea și valorificarea legumelor și fructelor. Dr. OPREA CIOROIANU director I.A.S. „Avicola“ Craiova Conferința Organizației municipale Craiova a Uniunii Tineretului Ieri, in sala Filarmonicii de stat „Oltenia“, au avut loc lucrările Conferinței Organizației municipale Craiova a U.T.C. La lucrările conferinței, alături de aproape 500 de tineri, delegați și invitați, reprezentanți ai organizațiilor U.T.C., au luat parte tovarășii CONSTANTIN BRALAU, membru ai C.C. al P.C.R., prim-secretar al comitetului județean Dolj al P.C.R., ION CETATEANU, secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., ION ZAVALEANU, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Craiova, NICOLAE STOLAN, membru al biroului C.C. al U.T.C., redactor șef al revistei „Viața studențească“; ADRIAN CIOBOIU, prim-secretar al Comitetului județean Dolj al U.T.C., reprezentanți ai unor întreprinderi, instituții și organizații de masă din Craiova. Tov. Pavel Muraru, prim-secretar al Comitetului municipal Craiova al U.T.C., a prezentat darea de seamă pe marginea activității Comitetului municipal, a organizațiilor U.T.C. din întreprinderi, instituții, facultăți și școli pentru educarea comunistă a tineretului și sporirea contribuției sale în realizarea sarcinilor ce i-au fost puse in față de către partid. Raportul comisiei de cenzori de pe Ungă comitetul municipal fost prezentat de tov. Florea Ioanescu. De asemenea, a fost supus dezbaterii proiectul programului de activitate. Participanții la discuții au subliniat experiența pozitivă acumulată, criticînd totodată deficiențele care mai persista și au făcut propuneri prețioase pentru activitatea de viitor. Cu același prilej, a fost adoptată o chemare adresată tineretului din intreprindere municipiului. In cuvîntul de salut adresat Conferinței din partea biroului Comitetului județean Dolj al P.C.R., tovarășul CONSTANTIN BABALAU a reliefat pregnant sarcinile de viitor, răspunderea tineretului de a-și mobiliza toate resursele in realizarea importantelor obiective pe care partidul le pune in fața economiei noastre naționale. Conferința a ales noul comitet municipal U.T.C., comisia de cenzori și delegații la Conferința Organizației județene Dolj a U.T.C. In funcția de prim-secretar al Comitetului municipal Craiova al U.T.C. a fost reales tov. Pavel Muraru. CHEMAREA Conferinței Organizației ■ municipale U.T.C. i Craiova . Ințelegînd datoria ce ne revine, nouă, tuturor tinerilor în îndeplinirea înaltelor comandamente cuprinse în expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la ședința de lucru de la C.C. a P.C.R. din 23 noiembrie 1970, cu privire la îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii agriculturii, delegații la Conferința municipală U.T.C. Craiova, animați de un profund atașament față de hotărîrile adoptate cu acest prilej de conducerea de partid și de stat, adresează un vibrant apel tuturor uteciștilor și tinerilor să sprijine prin toate eforturile înfăptuirea acestor măsuri de excepțională importanță pentru progresul agriculturii noastre. Apreciind inițiativa existentă deja în cadrul organizației U.T.C. de la I.C.E.T. Craiova, sprijinită în cadrul dezbaterilor și de alte organizații, printre care cele de la Uzina constructoare de mașini agricole „7 Noiembrie" și Uzina de reparații auto. Conferința municipală a organizației U T.C. Craiova adresează tuturor organizațiilor U.T.C. și tinerilor din întreprinderile orașului chemarea ca in cadrul acțiunilor de muncă patriotică să constituie echipe formate din tineri muncitori cu înaltă calificare, cadre tehnice și inginerești, care să intervină cu promptitudine la soluționarea unor probleme tehnice din cooperativele agricole de producție ale județului nostru, participînd astfel în mod nemijlocit la înfăptuirea amplului program elaborat de 9 partid pentru a asigura un progres susținut al agriculturii noastre. Considering că ți pe această cale tinerii din municipiul nostru pot răspunde cu entuziasm chemării partidului la o participare _ neobosită în opera de edificare socialistă a _ țării. Conferința organizației municipale încrediițează noului comitet ales mandatul , de a duce la îndeplinire această prețioasă inițiativă, de a o extinde în județul nostru , și, pe baza experienței cîștigate, de a o susține în cadrul Conferinței județene a U.T.C. Dolj în vederea lansării ei în întreaga țară. Făgăduim Comitetului Central al partidului nostru, tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, că muncind 9 fără preget, vom face încă o dată dovada 9 adeziunii de inimă și conștiință la înțeleaptă politică, înfăptuită de către întregul popor, prin care România socialistă devine tot mai înfloritoare. 9 CONFERINȚA ORGANIZAȚIEI 9 MUNICIPALE U.T.C. CRAIOVA ■ 9 iailBIiaillHnaBaaKniaBnn__