Inainte, ianuarie 1971 (Anul 28, nr. 8032-8056)

1971-01-16 / nr. 8043

A. In învățămîntul de partid de la orașe și sate. ’ Preocupare permanentă, sistematică pentru asigurarea unui bogat conținut de idei Ne aflăm la mijlocul anului școlar 1970—1971 in invățămîntul de partid. început in luna octombrie la orașe și in noiembrie la sate, acest an de învățămint are o Însemnătate deosebită in activitatea politico-ideologică desfășurată de organele și organizațiile de partid, deoarece coincide cu o perioadă deosebit de importantă : aceea a Încheierii cu succes a cincinalului 1966—1970 și a Începutului unui nou plan cincinal în care poporul nostru va străbate o etapă importantă pe drumul progresului, al prosperității și bunăstării sale. Totodată, anul ce a început este anul unui eveniment de mare însemnătate în viața partidului, a poporului nostru : aniversarea a cinci decenii de activitate a Partidului Comunist Român. Complexitatea și amploarea sarcinilor care revin partidului — conducătorul întregului popor — în noua etapă evidențiază cu pregnanță necesitatea desfășurării unei intense activități politico-ideologice pentru ridicarea conștiinței socialiste a oamenilor muncii, înarmarea lor cu învățătura marxist-leninistă, cu politica partidului pe care sunt chemați să o înfăptuiască, finind seama de toate acestea, de numărul mare al membrilor de partid și altor oameni ai muncii cuprinși într-o mare varietate de cercuri și cursuri de studiu se înțelege și mai bine rolul deosebit ce îi revine învățămîntului de partid în angrenajul general al propagandei, în mobilizarea maselor la o intensă activitate creatoare, de înaltă calitate. In județul Dolj, de pildă, in învățămîntul de partid, organizat în acest an, studiază un număr de peste 76 000 oameni ai muncii cuprinși în 1847 de forme diverse de invățămînt, începînd de la cercuri și cursuri, pînă la Universitatea serală de marxism-leninism. Din totalul membrilor organizației noastre județene de partid, mai bine de 90 la sută sunt încadrați in diversele forme ale învățămîntului. Considerăm că atît cuprinderea in Învățămîntul de partid cit și structura formelor organizate creează premisele unei bune desfășurări a activității în actualul an școlar. Comitetul județean de partid cere însă organization de partid, lectorilor și propagandiștilor ca, folosind experiența acumulată mai ales în ultimii ani, să manifeste o preocupare continuă, sistematică pentru realizarea unui invățămînt de calitate, eficient. Pentru obținerea rezultatelor scontate, organele și organizați. ION CETATEANU secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R. ile noastre de partid, propagandiștii, toți activiștii care au sarcina de a concura la buna organizare și desfășurare acestei forme a propagandei de a partid, trebuie să fie mereu preocupați de aplicarea in viață a hotărîrilor Congresului X-lea al P.C.R., a indicației daastă cu acest prilej de tovarășul Nicolae Ceaușescu, care sublinia că rolul învățămîntului, al propagandei de partid este „de a stimula gîndirea politică vie a oamenilor, de a-i ajuta să-și explice desfășurarea evenimentelor și să adopte o poziție justă față de ele, să dobîndească o perspectivă clară pe baza concepției marxist-leniniste asupra dezvoltării societății contemporane, să participe activ la înfăptuirea politicii interne și externe a partidului și guvernului“. Pentru realizarea unor astfel de obiective este nevoie ca în toate formele de învățămînt să se acorde o atenție sporită problemelor esențiale ale dezvoltării economice, culturale și social-politice ale societății noastre în etapa actuală. Cunoașterea aprofundată a documentelor Congresului al X-lea al partidului, a documentelor plenarelor C.C. ale P.C.R., a legilor adoptate de M.A.N., a măsurilor luate de conducerea partidului pentru perfecționarea activității economico-sociale, va trebui să fie în continuare un obiectiv primordial al învățămîntului de partid. In prezent, de pildă, este o datorie pentru fiecare organizație de partid de a aprofunda în dezbaterile care au loc problemele reieșite din Expunerile tovarășului Nicolae Ceaușescu la ședința de lucru de la C.C. al P.C.R. din 23 noiembrie 1970, cu privire la îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii agriculturii, la ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a guvernului, din 25 noiembrie 1970, la plenara C.C. , al P.C.R. din 16 decembrie 1970, [ care cuprind o bogăție de idei, 1 de probleme noi. Corespunzător formei de învățămînt, specificului locului de muncă, învățământul de partid, alături de alte forme și mijloace, este chemat ca, prin expuneri, dezbateri, prin întrebări și răspunsuri, să contribuie efectiv la explicarea, cunoașterea și însușirea temeinică a conținutului expunerilor tovarășului Nicolae Ceaușescu. I Și în județul nostru, așa cum de altfel a indicat și conducerea partidului, studiul problemelor economice ocupă un loc principal. In cele 423 cercuri și cursuri de studiere a problemelor economice organizate în întreprinderile industriale, în C.A.P., în I.A.S. și I.M.A., de pildă, studiază mai mult de 16 000 cursanți. Analiza tematicilor acestor forme de învățămînt arată că, in general, birourile organizațiilor de bază s-au orientat bine, au stabilit pentru a fi puse în dezbaterea cursanților probleme esențiale pentru unitățile respective. Ceea ce se cere însă acum vizează asigurarea unui conținut corespunzător cerințelor actuale, a sarcinilor pe care partidul le pune în fața diferitelor sectoare de activitate. Este de datoria comitetelor de partid, a birourilor organizațiilor de bază, a propagandiștilor de a asigura " o îmbinare optimă a problemelor teoretice ale temelor puse și în dezbatere cu evidențierea aspectelor practice, a căilor pentru rezolvarea anumitor obiective economice în unitatea respectivă, a sarcinilor pe care 1 sînt chemați să le rezolve co-muniștii, cursanții. Acordînd atenție sarcinilor economice este necesar ca în lecții, în dezbateri să nu se ocolească deficiențele existente, ci, dimpotrivă, (Continuare în pag. a IlI-a). j ■ NUumai BaBiBiBaJ Plenara Consiliului județean al sindicatelor Dolj O AMPLĂ DEZBATERE PE TEMA ÎMBUNĂTĂȚIRII CALITĂȚII CONTROLULUI OBȘTESC Ieri a avut loc plenara Consiliului județean al sindicatelor Dolj, la care au participat membrii și membrii supleanți ai Consiliului județean al sindicatelor, conducători ai unităților comerciale și instituțiilor medico-sanitare, responsabili ai echipelor de control obștesc, președinți ai comitetelor sindicatelor din aceste unități. Participanților la plenară le-a fost prezentat un raport privind „activitatea organelor și organizațiilor sindicale pe linia imbunătățirii controlului obștesc pentru deservirea populației în unitățile comerciale și instituțiile medico-sanitare“. Au luat cuvîntul, in cadrul dezbaterilor, tovarășii : Ilie Solomon, Mircea Bena, Grigore Tatomire.'.eu, Mircea Popa, Ovidiu Răduică, Ion Dumitru, Virgil Cucu și alții. Cu acest prilej, tot v. Nicolae Gavrilescu, secretar al Consiliului Central al U.G.S.R., a dat prețioase indicații. In Încheierea lucrărilor plenarei, tovarășul Dumitru Bordea, președintele Consiliului Județean al sindicatelor, a sintetizat sarcinile de viitor în legătură cu activitatea de control obștesc. O amplă acțiune de propagandă tehnico-economică „TEHNECO - DOLJ 71” H în cadrul acțiunii „Tehneco - Dolj ’70“ în economia județului Dolj au avut loc circa 180 de manifestări, la care au participat aproximativ 35 000 de muncitori, cadre tehnico-inginerești, maiștri, fruntași în întrecerea socialistă, inovatori și raționalizatori din industrie și agricultură ■ Pentru stimularea preocupărilor în vederea creșterii calificării profesionale, tineretul a fost prezent cu acțiuni de mare valoare, grupate în 14 teme, la care au participt peste 16 000 de tineri ■ în vederea realizării cifrei de un miliard lei economii pe țară din invenții, inovații și raționalizări, colectivele de muncă din Dolj au înregistrat în anul trecut circa 1180 propuneri de invenții, inovații și raționalizări; propunerile aplicate au condus la obținerea de economii în valoare de 32 milioane lei Aflată la a treia ediție în județul nostru, ampla acțiune de propagandă tehnico-economică „Tehneco — Dolj ’71“ a demarat ieri sub semnul unui interes sporit pentru creșterea calitativă a întregii activități economice din industrie, agricultură, investiții, transporturi și telecomunicații etc. La acest eveniment, menit să contribuie la stimularea inițiativelor pentru înfăptuirea programului stabilit de Congresul al X-lea al partidului, și-au dat întîlnire membrii și membrii supleanți ai Consiliului județean al sindicatelor Dolj, cadre de conducere din întreprinderi și unități economice, comisiile inginerilor și tehnicienilor și comisiile economice ale organizațiilor sindicale, inovatori, fruntași in producție, activiști ai Comitetului județean Dolj al U.T.C., numeroși invitați. Au mai participat, de asemenea, tovarășii i Nicolae Gavrilescu, secretar al Consiliului Central al U.G.S.R., ing. Constantin Tudor, secretar al Comitetului județean Dolj P.C.R., Dumitru Bordea, prealședintele Consiliului județean al sindicatelor Dolj, Hip Solomon, președintele Consiliului municipal al sindicatelor Craiova, reprezentanți ai organizațiilor de tineret. Programul celei de-a treia ediții a acțiunii de propagandă tehnico-economică „Tehneco — Dolj *71" este fundamentat pe o valoroasă experiență acumulată în ultimii doi ani și în special în 1970, etapă în care organizațiile sindicale din județul nostru au obținut rezultate remarcabile. In acțiunea „Tehneco — Dolj ’70“ au fost organizate 20 de conferințe, 35 consfătuiri și dezbateri tehnico-economice, 21 simpozioane, numeroase sesiuni de comunicări științifice, schimburi de experiență, concursuri, mese rotunde etc, care totalizează circa 180 de manifestări. La acestea au participat aproximativ 35 000 de muncitori, ingineri, tehnicieni, maiștri, fruntași în întrecerea socialistă, inventatori și inovatori. Tot în anul trecut, activitatea inovatorilor și raționalizatorilor din Poli s-a concretizat în 1180 de propuneri, cu o eficiență, pentru cele aplicate în producție, în valoare de 32 milioane lei. GHEORGHE FLOREA (Continuare în pag. a IlI-a) început de iarnă în Parcul poporului (Fotografia participă la concurs) Foto: Nicu-Dan Gelep I Ridicarea părții active B a unității principale a B autotransformatorului B de 400 MW A la 400 kW g cu ajutorul podului rulant de 320 t. Aspect cotidian din secția de t1§ transformatoare mari a gazinelor Electroputere H Craiova. Foto : Lazăr Brătoiu (Fotografia participă la concurs). 11 In 1971 87136 tone îngrășăminte chimice pentru C. A. Pogoarele din județ In actualul cincinal, agricultura județului Dolj va primi cantități tot mai sporite de îngrășăminte chimice care, potrivit cerințelor pentru hrana plantelor sunt solicitate atît în sistemele de irigații cât și pe terenurile neirigate. După întocmirea planurilor de producție în unitățile agricole cooperatiste, suntem în măsură să relatăm că anul 1971 va constitui anul folosirii unor cantități mari de îngrășăminte chimice comparativ cu anii anteriori. Cele 209 C.A.P. din județ vor primi și administra în sol 87 136 tone de îngrășăminte chimice, cu aproape 7 000 de tone mai mult față de anul 1970. Ceea ce intervine nou în aprovizionarea cooperativelor agricole cu îngrășăminte chimice este faptul că s-a diversificat mult gama acestora, ceea ce dă unităților agricole posibilitatea să folosească atît superfosfatul, azotatul de amoniu, cit și ureea, sulfatul de amoniu, sarea potasică. De asemenea, în cadrul aceluiași sortiment de ingrășămint, au intervenit schimbări in compoziție, așa incit se folosește tot mai mult superfosfatul triplu. Dezvoltarea irigațiilor a impus sporirea cantităților de îngrășăminte chimice cu bază de azot care se pot administra plantelor fazia], o dată cu apa de irigat, sau înaintea udărilor. In acest sens, azotații, sulfații și ureea reprezintă mai mult de două treimi din cantitățile totale de îngrășăminte chimice repartizate agriculturii județului nostru. In afară de aceste cantități însemnate de „vitamine“ ale pământului, ce revin cooperativelor agricole, întreprinderile agricole de stat vor folosi mari cantități. Eficiența sporită a acestora, prin aplicarea corectă în sol și repartizarea uniformă pe întreaga suprafață, va fi materializată in acest an agricol, prin cantități tot mai mari de recoltă pe care le vor obține atit cooperativele agricole cit și întreprinderile agricole de stat. S. F. u.S între 15 ianuarie și 15 martie S-au împlinit, zilele acestea, doi ani de la înființarea comisiilor de judecată din întreprinderi, instituții, consilii populare, cooperative agricole, cooperative meșteșugărești și alte unități socialiste. Practica a demonstrat că in acești ani a crescut rolul colectivității în asigurarea legalității socialiste și combaterea manifestărilor antisociale, promovîndu-se — la scara întregii societăți — o inaltă conduită etică și civică din partea majorității cetățenilor. Astfel, comisiile de judecată, organe de influențare obștească, au dovedit că sunt forme viabile de atragere a maselor largi la înfăptuirea legalității și educarea socialistă a cetățenilor în spiritul disciplinei în muncă, dezvoltării proprietății socialiste, respectării normelor de conviețuire socială. Prin activitatea de împăcare a părților ALEGEREA MEMBRILOR COMISIILOR DE JUDECATA în unele pricini sau judecarea abaterilor de la regulile de conviețuire socială, precum și a litigiilor de muncă sau a litigiilor patrimoniale date în competența lor spre rezolvare, comisiile de judecată au adus o prețioasă contribuție la creșterea rolului opiniei publice, in vederea întăririi relațiilor de sprijin și ajutor reciproc între membrii colectivității și respectarea neabătută a legalității socialiste. Expliind mandatul acestora, în conformitate cu art. 5 din Legea nr. 59/1968, urmează ca în perioada 15 ianuarie — 15 martie să aibă loc și în județul nostru alegerea noilor membri ai comisiilor de judecată și desemnarea secretarilor acestora. Candidații pentru noile comisii de judecată vor fi selecționați atît dintre actualii membri, care au dovedit pricepere, pasiune și competență, cit și din rîndul altor angajați, membri ai organizațiilor cooperatiste sau alți cetățeni cu pregătire și reputație neștirbită. In prealabil va fi analizată temeinic activitatea desfășurată de comisiile de judecată, experiența dovedită, și se vor trage concluzii cu privire la îmbunătățirea activității de viitor a acestora. Alegîndu-se elementele cele mai corespunzătoare ca pregătire, pasiune, competență și cu o bună reputație, se va aduce o contribuție valoroasă la opera de înfăptuire a legalității și de educare socialistă a tuturor cetățenilor patriei noastre. DUMITRU CIUCIU, procuror A START IN CEA DE A PATRA EDIȚIE CONCURSULUI ARATISTIC INTERFACULTAȚI Astă seară, In aula Facultății de agronomie, se va da startul în cea de-a patra ediție a concursului artistic interfacultăți. La startul acestei ediții se vor prezenta toate cele 10 facultăți ale Universității. Programul inaugural va fi susținut de Facultatea de horticultura, câștigătoarea ediției anterioare. 9 LOTURI DE CONFECȚII EXPEDIATE IN U.R.S.S. Eforturile susținute ale colectivelor de munca din cadrul Fabricii de confecții Craiova s-au materializat între satele în realizarea primelor loturi de confecții prevăzute în planul de export în noul an. Sofia Gurgui, șeful biroului de export al fabricii respective, ne-a informat că au și plecat, cu destinația U.R.S.S., patru vagoane încărcate cu 17 780 costume bărbătești și 309 paltoane. ® REÎNTÎLNIRE CU JOSEF DANIEL Concertul simfonic seral de astăzi și matineul de miine vor avea la pupitrul dirijoral o personalitate a artei muzicale cehoslovace : Josef Daniel. Pentru a doua oară venit la Craiova, dirijorul ceh va prezenta, de astădată, următorul program : Uvertură la opera „Nunta lui Figaro“ de Mozart, arii din opere de Mozart, Donizetti, Gounod și Puccini (In Interpretarea solistă a sopranei Elena Simionescu, de la Opera din București), poemul simfonia „Șarka“ de Smetana și Simfonia a III-a Scoțiană de Fr. Mendelsohn Bartholdy. In pagina a II-a a ziarului de azi publicăm un interviu cu Josef Daniel. l __________