Inainte, aprilie 1971 (Anul 28, nr. 8107-8132)

1971-04-20 / nr. 8123

Atmosferă de rodnică întrecere Uzina „7 Noiembrie“ și Hotărît să întimpine cu noi importante succese în producție aniversarea semicentenarului partidului, colectivul Uzinei de mașini agricole „7 Noiembrie“ din Craiova, în frunte cu comuniștii, își mobilizează, in aceste zile, întreaga capacitate și energie creatoare pentru a contribui într-o măsură și mai mare, prin roadele muncii sale, la înflorirea și prosperitatea economiei noastre naționale. O dovadă concretă a acestei hărnicii o constituie realizarea într-un procent de 102,5 la sută a planului de producție pe primele trei luni ale acestui an. Reanalizîndu-și la începutul anului angajamentele luate peste sarcinile planificate pentru 1971, comitetul de direcție, comitetele de partid, de sindicat și al U.T.C. au hotărît să se îmbunătățească după cum urmează : producția marfă vîndută și încasată va crește de la 4.130.000 la 5.500.000 lei, economiile de metal de la 50 la 60 de tone, beneficiile de la 685 000 la 850 000 lei, iar producția pentru export cu 250 000 lei valută. Din aceste frumoase angajamente, făuritorii mașinilor agricole vor realiza pînă la 8 Mai o producție marfă vîndută și încasată de 3 milioane lei, economii de metal de 30 de tone și o producție suplimentară la export de 100 000 lei valută. Totodată, în cadrul acțiunii de asimilare de noi produse și de modernizare a producției se vor realiza peste plan : execuția prototipului pentru mașina de săpat sol, asimilarea tocătoarei mecanice de siloz T.M.S.6, înlocuirea a 30 tone metal cu masă plastică, iar în cadrul acțiunii de autoutilaje va fi proiectat și executat în uzină un însemnat număr de utilaje și mașini. In iuresul întrecerii socialiste dedicate semicentenarului partidului, colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni din cadrul Combinatului de confecții Craiova înscriu realizări deosebite în îndeplinirea exemplară indicatorilor de plan. Din bialanțul încheiat pe primul trimestru al anului curent rezultă, între altele, că s-a obținut o producție cu peste 15 la sută mai mare față de cea realizată în aceeași perioadă a anului trecut, din care 89 la sută pe seama creșterii productivității muncii. Depunîndu-se eforturi susținute pentru o mai bună aprovizionare cu materii prime și materiale, folosirea judicioasă a mașinilor și spațiilor de producție, întărirea simțului de răspundere pe toată filiera producției, combinatul nostru și-a sporit și diversificat producția destinată exportului. In perioada analizată s-au livrat la beneficiarii externi circa 190 000 bucăți confecții, din care aproape 120 000 bucăți au fost costume din stofă de lină pentru bărbați. De altfel, trebuie mențiționat faptul că din totalul producției realizată in această peririoadă, 48,5 la sută revine ex-portului. Ijj Pe linia creșterii calitative a jj activității economice putem el evidenția interesul manifestat de jj colectivele noastre pentru tranjj ducerea în viață a prețioaselor jj indicații date de conducerea jj partidului de a spori rolul și g răspunderea întreprinderilor în și stabilirea de relații directe atît și cu beneficiarii interni cit și cu și cei externi. In curînd, Combinantul de confecții Craiova va partiticipa direct — prin propriile cadre — la prospectarea unor j1 piețe externe, ca și prin partiticiparea la contractări alături de si alte firme străine. In acest scop, si colectivul de creație pregătește si In prezent o colecție de 200 modele care va fi prezentată pentru contractări în Africa, America de Sud, Anglia, R.F. ai Germaniei și U.R.S.S. Acesta este, de altfel, primul pas pe care-l facem, prin jj noi înșine, pentru a o jjferi pe piețele externe produc jiia de confecții. Pentru o reușită Ig deplină, ne preocupăm în moduj deosebit de diversificarea projj V •roducției, astfel că la Fabrica de jj confecții Craiova s-au si realizat in trimestrul jj I a.c. un număr sortimente In 262 modele, de 21 kg ceea ce reprezintă o creștere de 23,5 st la sută față de aceeași perioadă si a anului trecut. Ca urmare condițiilor create, în anul 1971 ne vom realiza un spor de producție, peste planul inițial, In va jlatoare de peste 13 000 000 lei. VENERA-DONA DICU, șeful serviciului plan-producție 1g la Combinatul de confecții Ij Craiova E 20 APRILIE 1971 x ANUL XXVII Nr. 81234 PAGINI 30 BANI IN INTIMPINAREA GLORIOSULUI JUBILEU AL PARTIDULUI Producția de confecții pe noi meridiane Uzina de mașini agricole „7 Noiembrie“ Craiova. O ultimă verificare la un nou lot de semănători universale înainte ca acestea să ia drumul ogoarelor. II I I IIII I I I IIII I I II I I I II I Politica externă chiliană și o prezență activă „încercăm să punem în evidență calea noastră particulară spre revoluție, spre socialism într-o modalitate conformă cu situația noastră socială și economică“, a declarat în cursul unui interviu ambasadorul chilian în Statele Unite, cel»e ■ celex telex t [UNK]* telex telex telex telex telex' telex titele* telex telen.tele cele» tel«ai Cfelextel« ... telex telex telex tele telex celex telex tele telex telex telex cele'e< celex celex'le telex celex celeex telex t*V Orlando Letelier del Solar. Declarația face parte din încercările diplomației chiliene de a înlătura sfidarea cercurilor politice și economice nord-americane față de programul și scopul guvernului lui Salvador Allende. La Washington a fost adoptată o tactică elastică, de așteptare. Pentru moment, latura delicată a relațiilor dintre cele două țări constă in reacțiile cercurilor financiare din Statele Unite față de măsurile de naționalizare inițiate de Allende. Se știe, deja, că marile bănci din New York, îngrijorate de prezența unui guvern „comunist“ la Santiago, au intenția să suspende creditele, cel mai târziu intr-un an cu speranța, destul de tran. ^ (Continuare în pag. a IV-a) | J Curier cotidian • DECADA CĂRȚII ROMÂNEȘTI Aseară, la Librăria „Al. Macedonski" din Craiova, a avuut loc deschiderea „Decadei cărții românești“, importantă manifestare culturală organizată în cinstea semicentenarului partidului. La deschidere au fost prezenți reprezentanți ai Comitetului județean pentru cultură de librării, și artă, ai Centrului ai unor instituții cultural-artistice din municipiul Craiova, precum și un numeros public. Decada se va desfășura pînă la 28 aprilie și va prilejui, pe lingă o serie de acțiuni cu caracter de masă, și un bilanț al realizărilor la producția de carte in ultimul sfert de veac Astfel, vor fi organizate expoziții de carte, insilniri cu scriitorii, zile ale cărții social-politice, științifice, beletristice etc. Cititorii din județul nostru se vor intîlni, cu acest prilej, cu scriitorii Virgil Carianopol și Șerban Nedelcu, cu care vor discuta pe marginea ultimelor apariții editoriale. • LUCRĂRI DE CANALIZARE LA BÂILEȘTI După cum am fost Informați la Direcția de gospodărie comunală și locativa — Dolj, ln Băilești a început executarea unui canal pluvial și a unui canal menajer, care vor evacua, în pîrîul Balasan, apele pluviale și menajere industriale de pe platforma noului obiectiv industrial — Fabrica de celule electrice prefabricate. Aceste lucrări se vor face prin cooperare de fonduri de Investiții, de către Consiliul popular Județean și Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini. • MAGAZIN DE ÎNCĂLȚĂMINTE CU AUTOSERVIRE In scopul extinderii rețelei de desfacere a produselor de larg consum, O.C.L. Textile.-Incălțăminte a deschis la Craiova un nou magazin de Încălțăminte pentru femei, cu autoservire — „Antilopa". Magazinul, complet renovat și utilat cu mobilier nou, modern, situat pe strada A. I. Cuza nr. 12, este asigurat cu un variat sortiment de Încălțăminte de sezon. • CURS DE PERFECȚIONARE PROFESIONALĂ Timp de două săptămîni la Spitalul nr. 1 din Craiova s-a desfășurat un curs de perfecționare profesională, la care au participat 30 de medici specialiști și primari pediatri din secțiile de pediatrie ale spitalelor din județ. Cursul a fost condus de către prof. dr. Gheorghe Goldiș, șeful catedrei de pediatrie de la Spitalul clinic Fundeni din Capitală. Plecarea la Sofia a delegației P.C.R. care va participa la Congresul P.C. Bulgar Luni la amiază a plecat la Sofia delegația Partidului Comunist Român, condusă de tovarășul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., care va participa la lucrările celui de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Bulgar. Din delegație fac parte tovarășii Vasile Vîlcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean — Constanța al P.C.R., și Nicolae Blejan, ambasadorul Republicii Socialiste România în Republica Populară Bulgaria. La plecare, pe aeroportul Otopeni, delegația a fost salutată de tovarășii Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului manenr, secretar al C.C. Peral P.C.R., Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Vasile Vlad și Ion Cîrcei, șefi de secție la C.C. al P.C.R., de activiști de partid. Au fost de față Borislav Konstantinov, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Republicii Populare Bulgaria la București, și membri ai ambasadei, ★ în aceeași zi, delegația a sosit la Sofia. La aeroport, au venit în întîmpinare Pencio Kubacinski, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. Bulgar, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul construcțiilor și arhitecturii, Anghel Țanev, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C.B., Mari Ivanov, membru al C.C. al P.C.B., ministrul construcțiilor de mașini, Constantin Atanasov, adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.B., Spas Gospodov, ambasadorul R. P. Bulgaria la București. Au fost prezenți Nicolae Blejan, ambasadorul României la Sofia, membri ai ambasadei și ai agenției economice române. Luni după-amiază, delegația Partidului Comunist Român, condusă de tovarășul Gheorghe Pană, a depus o coroană de flori la Mausoleul lui Gheorghe Dimitrov. (Agerpres) Intre produsele de înaltă tehnicitate și complexitate realizate în ultima vreme la Uzina „Electroputere" Craiova se numără și transformatoarele de 190 MVA pentru Hidrocentrala electrică „Porțile de Fier". In foto aspect din atelierul bobinat transformatoare mari. Evoluția vremii, cu tendințe de încălzire, a favorizat zvîntarea, în bună parte, a terenului, astfel că în majoritatea întreprinderilor agricole de stat și cooperativelor agricole din centrul și sudul județului s-a putut lucra duminică cu forțe sporite la pregătirea terenului și la semănatul porumbului. La I.A.S. Băilești, în toate fermele, puteau fi văzuți dis-de-dimineață, prezenți la locurile lor de muncă zeci de mecanizatori și specialiști. Animați de dorința de a recupera răpunerile în urmă la semănatul porumbului, mecanizatorii au lucrat toată ziua. Cele 22 de semănători repartizate pe ferme au introdus în sol sămînța de porumb pe mai bine de 230 de hectare. Un salt cantitativ, dar mai ales calitativ, au înregistrat în desfășurarea lucrărilor agricole și cooperatorii din Afumați. Cele patru semănători S.P.C. 6, repartizate pe două trupuri de teren în tarlalele denumite „Observator“ și ,,Boureni“, semănaseră pînă la ora prînzului 40 de hectare. — Vom lucra toată ziua — ne spunea tov. ing. Nicolae Rașcă, președintele cooperativei agricole — in dorința de a recupera rămînerea în urmă la semănatul porumbului. Ploile căzute în săptămîna trecută ne-au ținut pe loc, nicit din cele 750 hectare planificate a fi însămințate cu porumb nu am realizat decit 120. Ne găsim într-o perioadă cînd lucrările agricole în cîmp s-au aglomerat și urgența executării acestora cere o mobilizare totală a forțelor de care dispunem. Mobilizarea totală a fost confirmată de prezența în cîmp a tuturor mecanizatorilor, șefilor de fermă, brigadierilor și șefilor de echipă. La ferma nr. 1, condusă de inginera Caliopi Rașcă, cei doi mecanizatori, Vasile Badea și Ștefan Pena, executau un semănat de calitate. In scurtul timp de repaos, determinat de alimentarea semănătorilor, mecanizatorii, împreună cu șeful fermei, controlau adîncimea de îngropare a semințelor, cercetau calitatea lucrării efectuate. La fel au procedat și mecanizatorii Nicu Știrbu și Ion Toma, care au lucrat din plin la semănatul porumbului pe terenurile fermei nr. 2. La C.A.P. din Urzicuța, unde existau deja pregătite 600 de hectare, au fost semănate pînă acum cu porumb 200. Zilnic, cele 4 semănători S.P.C. 6 realizează o viteză de lucru de 60 de hectare. Pe inginerul Marin Ghiță, președintele cooperativei agricole și șeful fermei nr. 1, inginerul Ilie Marin, i-am întîlnit la orele cinci în tarlaua „Căpraru“. Ca specialiști, îndrumau competent semănatul. Acolo era la lucru o singură semănătoare, dar care lucra din plin. Celelalte semănători lucrau la fermele 2 și 3 conduse de tehnicienii Marin Calopăreanu și Maria Groca. Ziua de duminică a fost o zi plină și pentru cooperatorii din Urzica Mare. Și aici, prin folosirea capacității de lucru a celor opt tractoare, a fost marcat un evident progres în lucrările de pregătire a terenului și însămînțatul porumbului. Din cele 270 ha planificate a se însămînța cu porumb, au fost semănate mai bine de 100.*Numai în ziua de 18 aprilie a.c. cu cele trei semănători (una S.P.C. 6 și două 2 S.P.C. 2) s-a introdus sămînța în sol pe 40 de hectare. — Cu viteza de lucru de 40 hectare pe care o realizăm la semănat, sperăm să încheiem campania în patru zile de acum înainte — ne-a asigurat tov. Florea Marin, președintele cooperativei agricole. Afirmația este întemeiată, întrucît pentru semănatul porumbului au fost aleși cei mai buni mecanizatori ca : Aranghel Constantin, Marin Dincă și Ion Prejbeanu care, în activitatea lor, folosesc ca etalon al muncii ziua-lumină. In iureșul acesta al muncii, care a produs un adevărat reviriment la semănatul porumbului, culminat cu realizările de duminică, au fost antrenați și mecanizatorii celor trei ferme de la Portărești ale întreprinderii agricole de stat Segarcea. Șefii fermelor — inginerii Cornel Pîrvănescu, Ion Guță și Virgil Panduru — ne-au relatat că semănatul porumbului este principala lor preocupare. Aici, au fost semănate cu porumb suprafețe ce depășesc 50 la sută din plan. Cele mai bune realizări le-au obținut însă mecanizatorii fermei condusă de ing. Virgil Panduru care, neprecupețind nici un efort, au reușit să încheie în linii generale semănatul porumbului destinat bazei furajere. Zeci de tractoare, trăgînd după ele semănătorile, au putut fi văzute și în cooperativele agricole din raza de deservire a S.M.A. Portărești. Directorul stațiunii, inginerul Dumitru Papuc, prezent în acea duminică la secțiile de mecanizare din Cerăt și Lipov, a îndrumat personal activitatea de exploatare a parcului de tractoare și mașini agricole, reușindu-se realizarea unei viteze de lucru sporită pe fiecare agregat în parte. Hărnicia celor care au lucrat duminică și-a spus din plin cuvîntul. în afară de progresul evident al lucrărilor agricole, s-au creat condiții ca în zilele următoare semănatul porumbului să se desfășoare într-un ritm sporit. PITAICU Pe ogoarele Doliului Duminică—ritm susținut, dinamic, al lucrărilor agricole alimentate cu sămînță din cei mai potriviți dublu-hibrizi pentru unitatea respectivă, semănătorile S.P.C. 6 execută lucrări de calitate ireproșabilă pe tarlalele C.A.P. Basarabi Foto : O. Badea Autodotarea Uzina mecanică de material rulant Craiova este una dintre întreprinderile care încă din primele luni de existență și-a înscris numele în rîndul unităților din județul nostru cu cele mai bune rezultate în producție. Colectivul său, în mare parte pregătit la școala teoretică și practică a Uzinei „Electroputere“, a depus eforturi susținute ale căror rezultate au fost concretizate în îndeplinirea, în corelații economice corespunzătoare, a principalilor indicatori de plan, în realizarea mai devreme a prevederilor din cincinalul încheiat și în depășirea sarcinilor ce i-au revenit uzinei de la începutul noului an al actualului cincinal. Un factor principal ce și-a adus contribuția la aceste rezultate — ne spunea tov. Alexandru Dombi, directorul întreprinderii, a fost preocuparea manifestată de către colectivul nostru pentru crearea unor condiții optime de desfășurare a producției, în vederea mecanizării continue a lucrărilor și transformării activității de reparații într-o muncă industrială, cu fluxuri de producție continue concepte la nivelul solicitărilor științifice contemporane. Pentru aceasta, o atenție deosebită s-a acordat activității de autoutilare a întreprinderii. încă înainte de a se finaliza construcția uzinei, cadrele tehnice ce compuneau nucleul unității au studiat posibilitățile de realizare a unor utilaje care să completeze necesarul de pe liniile tehnologice, operație ce a continuat în anii următori. Inginerul proiectant Ion Ionescu, tehnicianul Gavrilă Obretin, maistrul Victor Apostol, sprijiniți de numeroși meseriași de înaltă calificare dintre care s-au remarcat Mihai Gavrilă, Tudor Miertescu, Dumitru Vanghele și alții, au reușit să conceapă și să realizeze mașini și utilaje de mare utilitate și randament tehnic. Sarcinile trasate de către conducerea partidului au găsit aici un teren deosebit de fertil, concretizindu-se în faptul că circa 40 la sută dintre utilajele ce compun liniile tehnologice ale uzinei au fost realizate cu forțe locale, în cadrul acțiunii de autodotare. Zilele acestea, de exemplu, a fost dat în folosiță un stand pentru probat pompa și regulatorul hidrostatic de la locomotivele Diesel-electrice de 2100 eu. Acest utilaj care asigură condiții de verificare a subansamblelor respective în situații similare cu cele existente în funcționarea curentă a mașinilor, a fost proiectat de către inginerul Ion MARIN COANDA (Continuare în pag. a IlI-a) PROGRAM DIN PARTEA UNIVERSITĂȚII SERALE DE MARXISMLENINISM CRAIOVA în ziua de 23 aprilie 1971, ora 17, se vor ține cursurile Universității. Vor participa studenții de la toate secțiile din anii I, II și III. Programul va cuprinde simpozionul: „P.C.R. în fruntea luptei maselor populare din țara noastră pentru libertate socială și națională“. Cursurile vor avea loc în sala de festivități a [ Universității de stat.