Inainte, iunie 1972 (Anul 29, nr. 8470-8495)

1972-06-01 / nr. 8470

sa Municipală A Iov A Proletari din toate țările, unitl-ve Ina.in.te ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R. $1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în unități ale industriei alimentare din perimetrul Capitalei Miercuri, în cursul dimineții, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, însoțit de tovarășii Emil Bodnaraș, Gheorghe Cioară, și de Angelo Miculescu, ministrul agriculturii, industriei alimentare și apelor, a făcut o vizită în unități producătoare de preparate din carne și conserve de legume și fructe din perimetrul Capitalei. Acțiunea de lucru a secretarului general a debutat în noua zonă industrială — Popești- Leordeni. In anii din urmă, fabricilor existente în această parte a Bucureștiului, li s-au adăugat uzina de anvelope „Danubiana“, întreprinderea „Viscofil“, un mare complex de sere, o modernă fabrică de mezeluri și conserve din carne. Această din urmă unitate — fabrica de mezeluri și conserve din carne — prim obiectiv al vizitei, a intrat în funcțiune parțial, anul trecut, în august, lucrînd în prezent la o capacitate zilnică de aproape 60 de tone produse. Ea este proiectată însă pentru o producție zilnică de 86 tone, parametri ce urmează să fie atinși în a doua jumătate a anului în curs, o dată cu trecerea la două și trei schimburi de lucru. Constructorii și beneficiarii unității se preocupă ca termenul prevăzut pentru atingerea capacității proiectate să fie scurtat cu aproximativ două luni de zile. Această unitate va fi cea mai mare întreprindere de acest fel din țară. Pornindu-se de la baza de recepție a materiilor prime se urmărește întregul proces tehnologic, proces modern, mecanizat, în care mina intervine doar în ultimele faze ale fabricației , depozitări, manipulări, ambalaj. Se informează despre modul de asigurare a materiilor prime, de organizare a producției și desfacerii către unitățile comerciale bucureștene. Fabrica realizează o gamă de peste 60 de sortimente de mezeluri, șuncă și alte preparate din carne. Specialiștilor unității li se recomandă să aibă ca obiectiv principal, o dată cu realizarea cantitativă a indicilor de plan, latura calitativă a activității de producție pentru a nu ajunge în unitățile de desfacere decît mărfuri de cea mai bună calitate. In secția de expediere a produselor finite, unde produsele sînt încărcate în mașini frigorifice pentru a fi expediate unităților comerciale de desfacere, are loc un schimb de opinii în legătură, îndeosebi, cu concepția de expediție, cu modul de transportare a produselor. Secretarul general al partidului indică conducerii ministerului de resort, organelor comerciale ale Capitalei și conducerii unității să ia măsuri mai urgente pentru organizarea transportului în containere a produselor, metodă modernă, care asigură condițiile cerute de regulile de igienă, să optimizeze ritmul de aprovizionare a unităților pe bază de comenzi individualizate de la unitate la unitate, să raționalizeze la maximum utilizarea forței de muncă. In laboratorul unității, unde se efectuează zilnic analizele chimice și biochimice ale fiecărui produs destinat livrării către comerț, este subliniată, cu toată fermitatea, necesitatea respectării riguroase a criteriilor controlului calității produselor. O viziune greșită a proiectantului a condus la soluții constructive inadecvate, ceea ce determină unele observații critice, însoțite de sugestii de remediere, în legătură cu iluminatul unor hale de fabricație, funcționalitatea spațiului. Ca o măsură privind întreaga zonă industrială Popești-Leordeni, secretarul general al partidului a trasat responsabililor Capitalei, beneficiarilor, sarcina de a elabora un studiu general asupra alimentării cu apă caldă și abur industrial, studiu care să definească soluții mai eficiente, mai economice în folosirea surselor de căldură trebuitoare industriei. La secția anexă de preparare a produselor din carne, lapte, legume și fructe a întreprinderii agricole de stat „30 Decembrie“, din apropierea Capitalei, cel de-al doilea punct din programul vizitei, se produc anual cca 1100 tone preparate din carne, se prelucrează 63 000 hl de lapte în diferite produse, se obțin circa 25 tone conserve din legume și fructe. In fază avansată de construcție se află o fabrică nouă de conserve proiectată la capacitatea de 3 000 tone anual. Există proiecte privind și construcția unei unități noi pentru fabricarea mezelurilor. Cu privește actualele capacități de fabricație, se constată o serie de deficiențe în modul de desfășurare a procesului tehnologic, în folosirea utilajelor, în manipularea produselor, ceea ce atrage observații din partea secretarului general al partidului. Factorilor de răspundere de la Comitetul județean de partid — este de față și primul secretar al Comitetului județean Ilfov al P.C.R., tovarășul Gheorghe Necula — celor din ministerul de resort li se cere să ia de urgență măsurile cele mai hotărîte pentru remedierea neajunsurilor, pentru a face ca unitatea să se înscrie in parametrii normelor tehnologice și în normele de igienă pretinse întreprinderilor prelucrătoare de produse alimentare. La Buftea. Fabrica de conserve de legume și fructe, unitate care a sărbătorit cu doi ani în urmă un secol de existență, este în plină activitate. Muncitorii, tehnicienii și inginerii întreprinderii întîmpină călduros pe secretarul general al partidului, pe ceilalți oaspeți. Se intră direct în secțiile de producție unde se lucrează intens la fabricația de conserve de mazăre și dulcețuri de căpșuni. In zilele următoare, se va trece și la prelucrarea altor produse din noua recoltă. In explicațiile care se furnizează, este relevat faptul că unitatea și-a sporit neîncetat capacitatea de producție, ajungîndu-se în prezent la o producție anuală de 10 000 tone față de 400 tone cît se realiza în trecut. In general, sporurile de producție au fost obținute cu investiții minime, folosindu-se aceleași capacități constructive. Un accent deosebit s-a pus pe creșterea produc (Continuare în pag. a II-a) curier cotidian • In cadrul acțiunilor întreprinse in întîmpinarea apropiatei Conferințe Naționale a partidului, elevii și cadrele didactice de la Școala generală nr. 7 Craiova au avut o întilnire cu tovarășa Constanța Ciontu, membru al Consiliului de Stat R. S. România. Cu acest primllej, tovarășa Constanța Ciontu a vorbit despre „Democrația socialistă, organele de stat și funcțiunile lor. A urmat un frumos program artistic prezentat de elevii școlii. • Pentru a pune la dispoziția cumpărătorilor gamă cît mai variată de prooduse de larg interes gospodăresc, cadrele tehnice inginerești de la I.I.L. metallemn Craiova au trecut fabricația în serie a antetanelor pentru televizoare. Primele 3000 de antene, cu șapte elemenți, au și fost livrate comerțului, iar în prezent se lucrează la un lot de antene cu cinci elemenți. • La Băilești, constructorii șantierului nr. 4 al Trustului de construcții civile Craiova au început lucrările de extindere a turnătoriei din cadrul întreprinderii de industrie locală. Noile lucrări vizează mărirea spațiilor de formare și preparare, evitarea unor ștrangulări ale fluxului productiv, îmbunătățirea radicală a condițiilor de muncă în această veche unitate economică a orașului. • Uzina „Electroputere“ Craiova va fi prezentă într-o nouă confruntare pe piața externă; în acest sens, au fost expediate în orașul München, R.F. a Germaniei, unde se va deschide o expoziție internațională, mai multe tipuri de aparataje electrice. între produsele ce vor fi expuse la standul românesc se află un întreruptor 10-20/ 630 A, un separator tip SEFN-20 kW și un separator tip STI-20 630 A, ales în secțiile de producție cooperativei „Arta populară“ Craiova se află în lucru noul model de covor „Milcov“ de 300 000 noduri pe mp. Acesta este cel de-al patrulea sortiment nou de covoare executate în cadrul acestei unități de la începutul anului. • în cadrul secțiilor de producție ale cooperativei meșteșugărești „Deservirea" Craiova au fost produse, recent, noi articole metalice de mobilier. Din gama largă a acestora amintim : măsuțe de hol, scaune, cuiere, jardiniere , suporți umbrele, rame oglinzi, mese de grădină etc. La C.A.P. Murgași , se execută, cu toate forțele, a doua prașilă mecanică la cultura porumbului Foto : FI. Mălin la întreprinderea „Piscicola“ Calafat: Exodul producției care nu are desfacerea asigurată Colectivul întreprinderii „Piscicola“ Calafat a încheiat activitatea economică, pe primele patru luni din acest an, cu un bilanț nesatisfăcător. Planul producției globale și marfă a fost îndeplinit doar în proporție de 57 la sută, iar producția marfă vîndută și încasată, — în proporție de 53 la sută. In asemenea condiții, nici planul pe sortimente și nici productivitatea muncii nu au fost realizate. Pe drept cuvînt, ești tentat să-ți pui dilematica întrebare : ori balta n-are pește, ori pescarii sînt nepricepuți ? . .. Cu prilejul unei recente investigații făcută la sediul întreprinderii, cit Și la una din secțiile sale de bază, am căutat să aflăm un răspuns cît mai edificator. Lipsind directorul întreprinderii, care era plecat „pe teren“, am purtat o discuție cu contabilul șef, Constantin Moțățăianu, care ne-a relatat i — In lunile ianuarie-aprilie, Dunărea a avut un nivel scăzut. Abia la începutul lunii mai s-a revărsat și de aceea, abia acum lucrăm la gîrlelor cu garduri închiderea speciale. Sperăm să obținem o producție bună de pește. De altfel, trebuie să precizez că la Bistreț s-a amenajat o crescătorie de pește cu o suprafață de peste 2 000 ha, iar în această vară vor începe lucrările de construcție a unei stații de reproducere artificială a crapului. — Firește, neîndeplinirea planului se datorește și unor cauze obiective. Totuși, pe perioada la care ne referim, dumneavoastră aveți o restanță destul de mare lață de prevederile planificate. Cum explicați această situație ? — Pe lângă peștele proaspăt trebuie să livrăm beneficiarilor și însemnate cantități de pește semiconservat. După cum știți, în acest sens s-a înființat, la Podari, o secție specializată, care, din păcate, nu dă rezultatele scontate. „ ...Suntem nevoiți să întrerupem aici firul discuției și să venim cu o serie de detalii, cu aspecte concrete privind adevărata stare de lucruri de la întreprinderea „Piscicola“ Calafat . Intr-adevăr, în toamna anului trecut s-a amenajat la Podari, (în fosta cantină a Fabricii, de zahăr și ulei) o secție pentru semiconservarea peștelui oceanic prins de echipajele de pe traulerele românești. In acest scop s-a alcătuit, un colectiv de 45 de muncitori de bază, auxiliari, și cadre tehnico-administrative care, pe baza indicațiilor date de Centrala peștelui din Departamentul industriei alimentare — București, a început să realizeze diferite sortimente de pește oceanic semiconservat. Fără să se facă un sondaj în prealabil, sistematic, bine pus la punct privind gusturile și preferințele cumpărătorilor. Anchetă realizată de AUREL POPESCU 1 (Continuare în pag. a III-a) Siblîo JOT 1 IUNIE 1972 anul xxvm Nr. € 4704 PAGINI 30 BANI Două noi complexe avicole de mare capacitate La Brădești Rojiște s-au termifi nat lucrările de construcție la două mari complexe avicole de găini ouătoare. Construite din elemente prefabricate din beton și prevăzute cu izolații speciale ce asigură temperaturi constante și alte funcționalități moderne, noile complexe dispun de crescătorii speciale pentru pui începînd de la vîrsta de o zi pînă la maturitate. Halele pentru ouat sînt compartimentate și înzestrate cu linii automate de alimentare cu hrană și apă. Fabrica de nutrețuri combinate de la Băilești, asigură concentratele necesare creșterii păsărilor. Zilele acestea s-a trecut masiv la popularea cu păsări a halelor noilor comple AD. F. ZIUA COPILULUI Prima filă a lunii iunie consemnează Ziua internațională a copilului, simbol al dragostei și speranțelor pe care le investim în cea mai tînără generație. Sărbătorirea acestei zile devenit un simbol polivalent, căci dincolo de a veșmîntul festiv al momentului, întrevedem grija și atenția permanentă pe care partidul și statul nostru le acordă fragedelor vlăstare, purtătoare a aspirațiilor noastre în viitor, purtătoare de nădejde a ștafetei societății de mîine. Nu vom recurge la cifre și comparații pentru a releva excepționalele condiții în care cresc și se dezvoltă copiii orînduirii noastre, dar, o voluminoasă literatură precum și experiența multora dintre noi dezvăluie culorile tabloului social, de loc optimist, în care ne-am petrecut copilăria în vechea orînduire. Astăzi, ca niciodată în istoria îndelungată și tumultuoasă a patriei, copiii au intr-adevăr o viață fericită, se bucură din plin de bucuriile oferite cu generozitate de societatea noastră. Copiii cresc într-un climat social educativ care le oferă posibilitatea dezvoltării armonioase, echilibrate , amintind vasta rețea de creșe și cămine, de școli elementare, baze sportive și de agrement, nu facem decît să enumerăm cîteva manifestări concrete ale dragostei și atenției statului nostru față de copii: numeroasele tabere de odihnă și recreere, construite la munte sau mare, excursiile pe cele mai încîntătoare trasee turistice, cărțile școlare gratuite, conturează, în mare, cadrul material în care se manifestă, în plenitudinea ei, vîrsta copilăriei. Toate acestea converg spre educarea tinerei generații în spiritul dragostei față de partid și popor, prețuirii celor mai de preț valori materiale și spirituale, prețuirii muncii. Și astfel avem și cadrul spiritual autentic de formare a unui tineret crescut în spiritul moralei noastre socialiste. Astăzi, de ziua voastră, vă adresăm, dragi copii, urarea să creșteți viguroși și înțelepți, demni de viitorul de aur al țării noastre 1 ÎN ÎNTREPRINDERILE AGRICOLE DE STAT Toate culturile prășitoare ci mai bine Animați de hotărîrea unanimă de a întîmpină Conferința Națională a partidului cu succese cât mai de seamă, muncitorii, inginerii și tehnicienii din întreprinderile agricole de stat din județul nostru s-au angajat să obțină producții vegetale și animale mult mai mari decît cele înscrise în planurile unităților respective. Pentru îndeplinirea și depășirea angajamentelor asumate ei se străduiesc să aplice tehnologii avansate în cadrul cărora un loc de seamă îl ocupă lucrările de întreținere culturilor. Ca urmare, la nivealul Trustului județean al I.A.S., prașila întîi și a doua pe cele 5915 ha cultivate cu floareasoarelui a fost încheiată, iar prașila a doua, mecanică, la aceeași cultură, aplicată pe mai mult de 1600 ha. In același timp, prașila întîi mecanică și manuală la cultura porumbului a fost, în linii generale, terminată, iar prașila a doua executată pe 8150 ha mecanic și 4100 ha manual. Este demn de subliniat faptul că, în comparație cu anul trecut, lucrările de întreținere a culturilor prășitoare în întreprinderile agricole de stat se află în avans cu aproape două săptămîni. Mecanizatorii de la I.A.S. Segarcea, Băilești, Robănești sînt pe cale de a încheia, în curînd, și prașila a doua la cultura porumbului. Dorința de a obține producții cît mai mari, la nivelul bazei tehnico-materiale și a condițiilor ecologice de care dispune unitatea respectivă, i-a determinat pe lucrătorii de la ferma de stat Filiași să hotărască executarea prașilelor ori de cite ori va fi nevoie, întreaga suprafață cultivată cu porumb a fost erbicidată pe rînd. Zilele acestea, mecanizatorii Sandu Goga, Ștefan Pițigoi, Nicolae Rădoi, Constantin Băluțoiu efectuează prașila a treia mecanică la porumb, după ce au încheiat cea de-a doua prașilă la cultura soiei. La baza unor asemenea succese stau, înainte de toate, o ireproșabilă organizare a muncii, folosirea întregii zi-lumină, a tuturor forțelor și mijloacelor. Șeful fermei, inginerul Nicolae Digă urmărește permanent, de la revărsatul zorilor și pînă la lăsarea întunericului, ritmul și calitatea lucrărilor. El nu admite folosirea cultivatoarelor decit cu organele active bine ascuțite, incit toate buruienile de pe rînduri să fie perfect tăiate și să se asigure un strat afinat la suprafața solului, menit să împiedice evaporarea apei din pămînt. Paralel cu prășitul culturilor, lucrătorii fermei au acordat și acordă o deosebită atenție strîngerii și conservării în cele mai bune condiții a plantelor furajere. Astfel, coasa întîi la lucernă a fost executată la timpul optim, obținîndu-se un fir de bună calitate. în momentul de față se execută coasa a doua, fapt ce lasă să se întrevadă premisele ca, pină la toamnă, să se mai ia încă două coase de lucernă. In zilele care urmează, lucrătorii întreprinderilor agricole de stat din județul nostru fac ultima revizie utilajelor ce vor fi folosite în campania agricolă de vară. A fost luată inițiativa să se extindă pe suprafețe cît mai mari culturile duble, îndeosebi în incintele irigate. In acest scop, pe baza unui judicios plan de muncă, întocmit la nivelul trustului, precum și la nivelul fiecărei unități s-a stabilit ca, paralel cu recoltatul, să se elibereze cît mai grabnic terenul, să se pregătească și să se însămînțeze cu culturi duble. In felul acesta va fi posibil ca, pe miile de hectare ale întreprinderilor agricole de stat, cuprinse în incinta sistemelor de irigații Calafat-Băilești și Sadova-Corabia, să se folosească intensiv suprafețele amintite și să se obțină astfel mari sporuri de producție. A. FRIGIOIU Moderna clădire a Liceului craiovean „Nicolae Titulescu“, Pe care, poate, că mulți craioveni nu o cunosc Foto : FI. Melineșteanu SPORT • SPORT ,Uta Craiova — Petrolul : 3-0 (2-0) Victorie indiscutabilă După egalul de la Cluj, fotbaliștii lui Ilie Oană au venit la Craiova cu aceleași gînduri și cu aceeași secție. In consecință, ei au alternat jocul defensiv — urmărind prin aceasta să nu primească gol, cu atacuri susținute, rămase însă fără concretizare pînă la sfîrșitul celor 90 minute de joc . Dornici să evolueze bine, studenții craioveni, după victoria de la Brașov și meciul frumos de la Pitești, au atacat vehement, au făcut totul pentru victorie. Ei au dominatt majoritatea partidei, practicînd — în ciuda „economiilor“ de efort — un joc frumos și aerisit mai ales în prima parte, cu pase lungi, cu combinații gîndite și execuții spectaculoase. In mare vervă de joc, Strîmbeanu (cel mai bun de pe teren) a fost prezent peste tot, alimentîndu-și coechipierii cu mingi utile, încercînd el însuși, în cîteva situații poarta apărată de Mihai Ionescu. Studenții au avut în trioul Marcu—Oblemenco—Neagu atributele vervei și a incisivității (Marcu in partea a doua a meciului a acuzat o lovitură, resimțindu-se) și în Sameș un capital moral, excelent ieri în intervențiile sale. Minute în șir, mingea a parcurs traiectoriile cele mai diverse spre buturile lui Mișu Ionescu, apărarea oaspeților fiind de cîteva ori depășită de șarjele lui Marcu (talonat uneori în afara regulamentului de Nae Ionescu și Cozarek), Neagu, Oblemenco, Țarălungă (ultimul, în repriza a doua) obosit fizic, a fost înlocuit de Niță. GEORGE DINU (Continuare în pag. a IV-a) In pag. A III-A CE NOI ÎNȘINE !) » MUNCA ÎL ÎNNOBILEAZĂ PE OM ^ ® SATISFACȚIA DATORIEI ÎMPLINITE ^ 1 • DEMNITATEA VIRSTEI ? J » VALENȚELE OMENIEI J O SNOBUL > ^ • DE AMICIȚIA ! ^_________________ T_______________________|