Inainte, martie 1974 (Anul 31, nr. 9011-9037)

1974-03-01 / nr. 9011

ANUL XXX NR 9011 VINERI 1 MARTIE 1974 4 PAGINI 30 BANI CONFERINȚA PE ȚARA A CADRELOR DE CONDUCERE DIN AGRICULTURĂ Solemnitatea înminării unor înalte distincții ale R.S.România Intr-o atmosferă solemnă, joi dimineața, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a înmînat înalte distincții ale Republicii Socialiste România unui mare număr de cadre de conducere și lucrători fruntași din agricultură pentru merite deosebite în organizarea muncii, pentru aportul nemijlocit la sporirea producției vegetale și animale. Solemnitatea s-a desfășurat în rotonda Pavilionului Expozițional din Capitală, în prezența miilor de participanți la lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Au luat parte tovarășii Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat. Luînd cuvîntul în numele celor decorați, Eroul Muncii Socialiste Andrei Cojocaru, director S.M.A. Ianca, jud. Brăila, a spus : Acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste constituie un important îndemn pentru munci cu mai multă abnegație, cu mai multă pricepere, pentru mecanizarea și modernizarea agriculturii noastre socialiste și pentru a pregăti noi cadre de nădejde în această nobilă muncă. Asigur (Continuare în pag. a II-a) In prezenta tovarășului Nicolae Ceaușescu, joi dimineață, au fost reluate în plen lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Dezbaterile s-au desfășurat sub puternica înrîurire a cuvîntării secretarului general al partidului, adevărată Cartă agriculturii românești, doacument de însemnătate excepțională pentru dezvoltarea pe mai departe a acestei ramuri de producție, a întregii noastre economii. Sosirea în incinta Pavilionului expozițional a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat, a fost întîmpinată cu puternice ovații, cei prezenți exprimîndu-și sentimentele de înaltă stimă și prețuire, de profundă recunoștință și dragoste față de secretarul general al partidului, pentru analiza amplă făcută în cuvîntarea rostită la deschiderea Conferinței asupra drumului parcurs de agricultura noastră, a căilor și mijloacelor de creștere în continuare a producției agricole, ale perfecționării activității în acest important sector al economiei naționale, cît și pentru aprecierile calde la adresa muncii pline de abnegație desfășurată zi de zi de cei ce lucrează pe ogoare. au La lucrările Conferinței participat : tovarășa Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, prim-secretari ai comitetelor județene de partid, activiști de partid și de stat, cadre din unele ramuri industriale, oameni de știință și cultură. Lucrările Conferinței au fost deschise de tovarășul Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Au luat apoi cuvîntul Ion Spătărelu, președintele C.A.P. „Gheorghe Doja“, județul Ialomița ; Florentin Cîrpan, director al In(Continuare în pag. a II-a) Cuvîntul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și al guvernului, precum și al meu personal doresc să adresez cele mai calde felicitări tuturor acelora care au fost distinși astăzi, și care vor fi distinși în continuare, cu ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. (Vii aplauze). Am acordat astăzi titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ unui mare număr de președinți de cooperative, de directori de întreprinderi agricole de stat, de cooperatori și lucrători din agricultură. A sporit deci numărul de Eroi ai Muncii Socialiste. Aceasta este o apreciere deosebită pe care o dăm activității desfășurate de tovarășii respectivi, de colectivele în care ei muncesc, contribuției aduse la înfăptuirea politicii partidului în domeniul agriculturii. De altfel, după cum știți, prin hotărîrea Comitetului Central de acum un an, am stabilit ca anual să acordăm celor care vor obține rezultate bune în agricultură titlul de Erou al Muncii Socialiste și alte ordine ale Republicii Socialiste România. Deci am făcut un început cu ocazia acestei conferințe. Urmează ca activitatea din acest an să prilejuiască acordarea unui număr mai mare de titluri de Erou al Muncii Socialiste, de alte ordine ale Republicii Socialiste România atît unităților, cît și acelor tovarăși care vor avea rezultate deosebite, precum și județelor, consiliilor populare și comitetelor județene de partid. Este deci deschisă calea spre a avea fiecare județ un număr mai mare de Eroi, și mai cu seamă de a crește acest număr ca rezultat al obținerii unor producții sporite în toate sectoarele de activitate. Cu aceste gînduri îmi exprim convingerea că acordarea acestor ordine — care constituie o apreciere a activității de pînă acum — va constitui un imbold pentru înfăptuirea în cele mai bune condiții a politicii partidului și guvernului în domeniul agriculturii. Fericit încă o dată pe toți tovarășii distinși. Vă urez noi succese în activitatea dumneavoastră. (Aplauze puternice). Lista decoraților Prin Decret al Consiliului de Stat, pentru contribuția adusă la înfăptuirea politicii partidului și statului de dezvoltare și modernizare a agriculturii socialiste în patria noastră, s-au conferit: Titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ și Medalia de aur „Secera și Ciocanul“ tovarășilor : Ilie Bărăitaru, președintele C.A.P. Gîrla Mare, județul Mehedinți; Gheorghe A. Blendia, președintele C.A.P. Sîmbăta Nouă — Topolog, județul Tulcea ; Gheorghe Bogza, președintele C.A.P. Someșul, județul Satu Mare ; Andrei A. Bartha, președintele C.A.P. Uriu, județul Bistrița-Năsăud ; Mircea P. Călin, președintele C.A.P. Ripiceni, județul Botoșani ; Florea Cărpanu, directorul I.A.S. Beregsău, județul Timiș ; Andrei A. Cojocaru, directorul S.M.A. Ianca, județul Brăila ; Gheorghe I. Dinu, președintele C.A.P. Smeeni, județul Buzău ; Teodor F. Duluș, mecanic șef de secție la S.M.A. Cefa, județul Bihor ; Stănică V. Dumbravă, directorul I.A.S. Cotești, județul Vrancea ; Otto I. Fiddes, șef de secție la S.M.A. Sînpetru, județul Brașov; Ion Gh. Grecu, mecanic specialist la S.M.A. Bibești, județul Gorj ; Alexandru V. Ienciu, directorul întreprinderii „30 Decembrie“, județul Ilfov ; Adolf-Mihail Kristoff, șef de fermă pomicolă la I.A.S. Mediaș, județul Sibiu ; Gheorghe Mărginean, directorul I.A.S. Jidvei, județul Alba ; Ion Moldovan, președintele C.A.P. Reghin, județul Mureș ; Iosif I. Molnar, inginer șef la C.A.P. Sînzieni, județul Covasna ; Marin Nedea, președintele C.A.P. și directorul S.M.A. Purani, județul Teleorman ; Elena Orzan, șef de fermă la C.A.P. Valea Măerișului, județul Ilfov ; Constantin A. Popa, președintele C.A.P. Dor Mărunt, județul Ialomița ; Titu Popescu, directorul I.A.P. „Mihail Kogălniceanu“, județul Constanța ; Ion C. Spătărelu, președintele C.A.P. „Gheorghe Doja“, județul Ialomița ; Alexandru Fi. Toană, președintele C.A.P. „Viață Nouă“ din comuna Poiana Mare, județul Dolj ; Ana M. Vornicu, președinta C.A.P. Tîrgușor, județul Constanța ; Gheorghe I. Zarcu, președintele C.A.P. Izbiceni, județul Olt; Ordinul Muncii clasa I tovarășilor Gheorghe I. Laza, directorul general al Direcției generale pentru agricultură, industrie alimentară și ape a județului Bihor ; Barna László I. Bancsik, președintele C.A.P. Diosig, județul Bihor ; loan M. Moroșanu, președintele C.A.P. Vîrfu Cîmpului, județul Botoșani ; Cristache A. Moldoveanu, secretarul Comitetului P.C.R. Insula Mare a Brăilei, județul Brăila ; Victor T. Guțu, președintele C.A.P. Gherăseni, județul Buzău ; Ion N. Nica, președintele C.A.P. Cogealac, județul Constanța; Costică Șt. Purdelea, directorul S.M.A. Pechea, județul Galați ; Dumitru N. Bîrsilă, mecanic agricol la S.M.A. Motru, județul Gorj ; Apostol I. Constantin, președintele C.A.P. Grivița, județul Ialomița; Nicolae A. Luca, directorul I.A.S. Grădiștea, județul Ialomița; Ion C. Ilinca, directorul S.M.A. Budești, județul Ilfov ; Angela M. Sincu, președinta C.A.P. „Unirea“, orașul Corabia, județul Olt ; Grapina N. Bădescu, inginer șef la C.A.P. „Partizanul Roșu“, din orașul Zimnicea, județul Teleorman ; Gheorghe Gh. Matache , președintele C.A.P. Cîrja, comuna Murgeni, județul Vaslui; loan I. Moisă, șef de secție la S.M.A. Grumezoaia, județul Vaslui, Ordinul „Meritul Agricol“ clasa I tovarășilor; Iosif Banc, prim-secretar al Comitetului județean Mureș al P.C.R.; Petre Blajovici, prim-secretar al Comitetului județean Bihor al P.C.R. ; Gheorghe Blaj, primsecretar al Comitetului județean Maramureș al P.C.R. ; Ștefan Boboș, prim-secretar al Comitetului județean Neamț al P.C.R. ; Teodor Coman, primsecretar al Comitetului jude (Continuare în pag. a II-a) PANOUL ONOAREI Brigadiera Aurica Neagoe — De cîți ani lucrez în fabrică? De la înființarea acesteia. — Vreți să ne spuneți prin ce se caracterizează activitatea dv? — Îmi este foarte greu să - i vorbesc despre mine. De la Iov. ing Nicolae Păun, directorul Fabricii de conserve Calafat, am aflat, însă, că Aurica Neagoe a fost una din primele [ femei care au pășit cu încredere pe porțile fabricii de lingă bătrînul Danubiu. După ce a fost școlarizată prin cursuri de scurtă durată, a lucrat ca muncitoare în secțiile conserve de legume și carne. Cunoștințele teoretice însușite cu temeinicie pe băncile școlii au ajutat-o în rezolvarea cu promptitudine a problemelor de producție. Modestia, puterea sa de muncă, conștiinciozitatea, hărnicia, priceperea sunt atribute recunoscute de întreg colectivul unității. Promovată ca brigadier tehnolog, a reușit, împreună cu întregul colectiv, să se mențină an de an pe podiumul fruntașilor. Ca ultim argument spicuit din fișa acestei femei harnice, notăm : în luna ianuarie— 80 tone conserve de carne peste plan. Produsele obținute de colectiv sunt foarte apreciate pe viața internă și peste hotare. Tovarășa Aurica Neagoe veghează cu responsabilitate și la educarea celor doi fii ai săi. A. NICOLA Măreț și atotcu prin program pentru conți modernizare a agricultO. Ampla Expunere făcută de tovarășul Nicolae Ceaușescu la Conferința pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste, a fost primită cu viu interes și este, în aceste zile, larg dezbătută și comentată de toți oamenii muncii din satele doljene. în fiecare capitol, în fiecare paragraf al expunerii, ei văd un vast și atotcuprinzător program de perfecționare și dinamizare a modernizării agriculturii. Publicăm mai jos scrisorile unor lucrători din unități ale agriculturii de stat și cooperatiste, în care se reflectă puternicul ecou pe care îl are Expunerea secretarului general al partidului în rîndul oamenilor din satele noastre. Idei care stimulează gîsidirea creatoare, amplificarea eforturilor Deși nu particip la Conferința pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste, mă consider în aceeași sală, alături de cei peste 8 000 de reprezentanți ai agriculturii noastre socialiste, deoarece prin intermediul televizorului am ascultat, de la primul pînă la ultimul cuvînt, Expunerea, de o inestimabilă valoare, a tovarășului Nicolae Ceaușescu. Document de o neprețuită valoare teoretică și practică. Expunerea jalonează clar drumul pe care îl avem de parcurs pentru ridicarea pe noi culmi a agriculturii noastre socialiste aflată în plin proces de modernizare. Îmi stăruie în mod deosebit în minte acel capitol din Expunere care se referă la folosirea pământului, una dintre cele mai de preț bogății naționale. Ferma în care îmi desfășor activitatea dispune de o suprafață agricolă de peste 910 ha. Străduindu-ne să folosim cît mai bine pămîntul cultivatul, în anul trecut am reușit să depășim sensibil producțiile la culturile de grîu, in, floarea-soarelui etc. Puteam obține, însă, producții și mai mari, dacă Ing. MARIN TECUCI șeful fermei Mihăița a I.A.S. Breasta (Continuare în pag. a II-a) Cooperatorii din Podari în fața televizorului ascultînd expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu. Foto: FI. Boșoga îndemnuri care ne merg la inima Țăranii cooperatori din comuna noastră — ca de altfel întregul popor — au luat cunoștință cu mare interes de indicațiile ce decurg din Expunerea secretarului general al partidului, rostită de la tribuna Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Conducătorul partidului nostru, cunoscînd cum nu se poate mai bine situația agriculturii noastre, ne îndeamnă, între altele, să ne ocupăm cu mai multă răspundere de creșterea animalelor, fără de care nu este de conceput edificarea unei agriculturi moderne. Și pînă acum s-a acordat atenție creșterii animalelor, atît în C.A.P. cît și în gospodăriile personale ale țăranilor cooperatorii. De folos, însă, că și bruma de pajiști naturale care mai existau au fost arate, dar mare lucru nu s-a realizat, fiindcă pînă la urmă au rămas tot pîrloagă. CONSTANTIN MĂROIU membru al C.A.P. Gogoșu (Continuare în pag. a II-a) insignpa prestigiul cometitiului A i 0 lua masuri inseamna si a le aplica până la capăt Se poate afirma că, în ultimul timp, problemele cu privire la îmbunătățirea calității, modernizarea și diversificarea producției, asimilarea de produse noi au stat mai mult în atenția factorilor de răspundere, a colectivului de muncă de la întreprinderea de prefabricate din beton Craiova. Ponderea produselor noi și modernizate reprezintă anul acesta, în planul de producție al unității, aproape 66 la sută. Se poate sublinia și faptul că anumite produse obținute înregistrează indici calitativi corespunzători. O analiză mai atentă asupra aspectului la care ne referim scoate, însă, la iveală persistența anumitor lipsuri care ar trebui să determine organizația de partid și conducerea unității la desfășurarea unei munci politice mult mai fructuoase și a preocupări susținute în unei direcția pregătirii profesionale a colectivului. Spunem acest lucru pentru că, datorită calității discutabile a unor produse, unitatea a primit serioase refuzuri din partea beneficiarilor, ceea ce denotă că exigența pe această linie nu s-a ridicat la nivelul cerințelor. Se vede că tovarăși din compartimentul de control asupra calității, maiștri, șefi de echipe și muncitori din formațiile de lucru nu au respectat, întotdeauna, indicațiile privind tehnologia de fabricație, nu au acordat atenție cuvenită mai ales operațiunilor de finisare a elementelor de planșee, stîlpilor electrici și altor elemente prefabricate din beton, aspectul acestora rămînînd același de cîțiva ani. Ing. EMIL POPESCU de la Inspectoratul județean pentru controlul produselor și calității M. OLTEANU (Continuare în pag. a IlI-a) SCHIMB DE EXPERIENȚA Zilele acestea, un colectiv de specialiști din cadrul întreprinderii de sere Ișalnița s-a deplasat la unitățile cu profil asemănător din Ploiești și Codlea, unde a participat la un schimb de experiență privind stadiul de vegetație a culturilor forțate. Cu prilejul acestui schimb de experiență specialiștii s-au edificat asupra modului de adaptare la diferite condiții a noilor hibrizi introduși în cultură ca : Rondo și Extase la tomate și Feridan și Pepinese la castraveți. SESIUNE DE COMUNICĂRI La Consiliul orășenesc al Organizației pionierilor Segarcea s-a desfășurat o sesiune de comunicări pe tema : „Pionieria la un sfert de veac“. Au fost prezentate comunicările : „Informarea politică, mijloc de îmbogățire a cunoștințelor și de educare politico-ideologică a pionierilor“ (prof. Viorica Iliescu) și „Activitatea turistică, mijloc eficient de petrecere a timpului liber, de reconfortare, de pregătire pentru apărarea patriei“ . (prof. Darcu Prrcă). Prof. MARIA ENUCA coresp. CRESCĂTORII DE IEPURI In cadrul întreprinderii de plante medicinale Craiova sunt în curs de dezvoltare o serie de activități anexe, aducătoare de venituri importante. Una dintre acestea o constituie creșterea iepurilor. Astfel, numai în cadrul crescătoriei de la Plenița vor fi livrați în acest an 1000 iepuri. O nouă crescătorie urmează a se înființa la Radovan. STATIE „SERVICE“ IN S.M.A. Răspunzînd unei necesități, la secția de mecanizare Caraula — a S.M.A. Plopșor — este în curs de amenajare un punct de întreținere a tractoarelor și mașinilor agricole pe principiul „Service“, fiind dotat cu o stație „Aurora“ pentru gresare. Este meritul mecanizatorilor din secția condusă de comunistul Marin Curcan și al conducerii S.M.A. că la această stație au adăugat prin autoutilaje un compresor de aer original, conceput și realizat în secție. Introducerea noului utilaj aduce lunar economii de cel puțin 8 000 lei. § In pag. a II-a * ---------------------I — Sondaj în cotidian. 5 I De ce e slabă aprovizien I ■narea Dăbuleniului? — Reper cetățenesc I & — Cetățenii sesizează II — cei vizați răspund * In pagina a IV-a — Fotbal. Publicul 1 nostru în fața unui maxl Bare examen — Foileton. Mi-am g g Isit... buclucul I I