Inainte, ianuarie 1979 (Anul 36, nr. 10509-10533)

1979-01-03 / nr. 10509

ANUL XXXV NR 10 309 MIERCURI 3 IANUARIE 1979 4 PAGINI 30 BANI MESAJUL adresat de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU întregului nostru popor, la posturile de radio și televiziune, cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Socialiste Romănia, încheiem anul 1ST* cu noi și mari realizări în opera de construcție socialistă. Muncind cu abnegație și clan, eroica noastră clasă muncitoare a asigurat îndeplinirea programului de dezvoltare și modernizare a industriei, a cărei producție a crescut in cei trei ani ai cincinalului intr-un ritm mediu de peste 11 la sută. S-au obținut, de asemenea, succese deosebite în agricultură, in creșterea producției agricole, în dezvoltarea tuturor ramurilor economiei naționale. Ca urmare, a sporit avuția socialistă, venitul național, ceea ce s-a reflectat in îmbunătățirea condițiilor de viață ale întregului nostru popor. Aplicind programul de creștere mai rapidă a veniturilor oamenilor muncii, in acest an am incheiat înainte de termen prima etapă a majorării retribuțiilor, de asemenea, au fost mărite pensiile, alocațiile pentru copii, s-a trecut la aplicarea săptămânii de lucru reduse. Succese de seamă am obținut in înflorirea științei și învățămintului, a creației literar-artistice, in făurirea culturii noi, socialiste. Toate aceste realizări oglindesc forța creatoare a poporului nostru, liber și stăpîn pa destinele sale, hotărirea sa de a înfăptui neabătut Programul elaborat de Congresul al XI-lea, unitatea de granit a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, în jurul Partidului Comunist — conducătorul încercat al întregii națiuni pe calea socialismului, bunăstării și fericirii, rezultate Pentru minunatele obținute în construcția socialistă in anul 1978, doresc să adresez clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor fiilor patriei — români, maghiari, germani, sârbi și de alte naționalități — întregului nostru popor, cele mai calde felicitări, precum și urări de noi și tot mai mari succese în activitatea viitoare Peste citeva clipe Intrăm în anul 1979 — cel de-al patrulea an al cincinalului. Prin obiectivele ce ni le propunem, prin continuarea dezvoltării in ritm înalt și modernizarea forțelor de producție, a întregii economii naționale, anul viitor va marca, fără îndoială, o nouă treaptă în ascensiunea rapidă a României pe drumul civilizației și progresului. Sarcina centrală în acest an este ridicarea la un nivel tot mai înalt a activității economico-sociale, realizarea unei calități noi, superioare (Continuare in pag. a IV-a) In haine de lucru Noaptea Revelionului... ds așteptarea clipei In care 1979 bate la ușile noastre împodobite cu ramuri de brad, ne-am reglat printr-un gest reflex ceasurile de la mină, deșteptătoarele rătăcite printre cadouri, pendulele din saloanele in care vom oficia schimbul de ștafetă dintre anul care se încheie și anul care începe. Insă nu despre Craiova care petrece și dansează vrem să scriem acum, ci despre oamenii pentru care noaptea revelionului a fost o noapte a muncii, o noapte a efortului egal in intensitate cu efortul din oricare altă noapte de peste an. Ora 23... La întreprinderea Electrocentra de pe fundalul zgomotelor și trepidațiilor sănătoase ale grupurilor termoenergetice de 55, de 100 și de 215 MW, de numai o jumătate de oră, schimbul de noapte și-a reintrat în drepturi. Ofițerul de serviciu Remus Popovici și dublura tehnică, inginerul Ilie Vinioiu, la ceasul in care numai cîteva zeci de minute se mai despart de cumpăna nopții, sint in măsură să ne comunice și citeva dintre rezultatele notabile obținute de tovarășii lor de munci in anul care s-a scurs. De pildă, s-au produs aici, peste plan, 437 000 MW, iar producția globală planificată, din punct de vedere valoric, a fost depășită cu 57 milioane lei. Dincolo de aceste cifre, întrezărim siguranța de sine a inginerului Aron Rădescu, care abia și-a luat in primire postul de dispecer pe centrală. Dincolo de cadranele nenumărate ale aparatelor de control și măsură, a căror supraveghere cade in sarcina dispecerului, întrezărim abnegația de un an întreg, nedezmințită nici in noaptea aceasta, a șefilor de tară Pavel Tutunaru si Dumitru Roșea, a oamenilor din răspunderea maistrului Marin Niculescu, care alii mentează cazanele. Sau abnegația maiștrilor Ion Dimitriu și Anton Teodorescu, precum și a operatorilor de turbină Gheorghe Bănică și Constantin Crrstea. Toate paharele ciocnite in noaptea aceasta și de craioveni au adunat in cristalul lor lumină din lumina efortului lor. Ora 0... Plouă in toată Oltenia, iar in zonele de munte se semnalează ninsoare... La Centrul de prevedere a timpului din Craiova, telegrafistul Victor Leoveanu transmite institutului din București ultima telegramă si serviciu, din 197*, care este, in același tmp, ți prima telegramă din 1979. Omul care a Intocmit-o, meteorologul Mihai Lalescu, este secondat de tehnicienele Silvia Ciută si Ioana Stuparu. A fost si aceasta o noapte in care au recepționat, din oră in oră, datele tuturor celor 24 de stafii meteo din cuprinsul Olteniei, date pe care, coroborindu-le cu propriile lor informații, tot din oră și oră, le-au transmis Bucureștilor. Spre dimineață, Mihai Lalescu și colaboratorii săi au purces la întocmirea prognozelor pe 12 ore și 3 zile. Deocamdată, un lucru e cert: a plouat in toată Oltenia, intre 15 si 20 litri pe metru pătrat, iar in zonele de munte a nins... Ora 1... Animația de pe peroanele gării Craiovei, desigur, este mai scăzută decit în alte nopți. Dar gara ca atare continuă să-și trăiască viața ei, cu toate semafoarele aprinse, o viață care, și in anul abia încheiat, a fost marcată de succese demne de a fi relevate. Unul dintre ele ne-a fost detaliat, in urmă cu numai citeva ceasuri, de Constantin Olteanu, șeful stației C.F.R. Craiova: realizarea planului la tone expediate în proporție de 154 la sută! Și iată-i pe cițiva dintre autorii acestor succese la posturile lor: șefi de tură sunt comuniștii Nicolae Ghiea și Balde Apostolache, șef de manevră la cocoașe, unde s-au triat in noaptea aceasta aproximativ 1800 vagoane, este Vasile Constantin, iar impiegat de mișcare Marin Becu, la peron, primește și expediază trenurile de călători impiegatul Victor Zamfira, in timp ce impiegatul de mișcare dispozitiv Ion Roșculescu supraveghează blocul de comandă. La intrarea in gară dinspre Filiași, ii găsim in cabinele lor pe revizorul de ace Constantin Dicu și pe acarul Ilie Turlică, iar la intrarea dinspre București — pe acarul Nicolae Anghelin. Și in noaptea aceasta, ca și in cele de peste an, s-au compus și s-au descompus cite 30 de trenuri de marfă. Calea este liberă, de asemenea, și pentru trenurile de călători înscrise in grafic, in condiții de deplină siguranță a circulației. Ora 2... Nu se doarme și nu se petrece nici la Salvare. Intr-un mare oraș, din Mihai PELIN (Continuare în pag. a IiI-a) Și in județul Dolj, precum în întreaga țară, asemeni unui cristal prețios in apele căruia Însemnele timpului nostru au incrustat o nouă strălucire, noaptea revelionului i-a cuprins pe oamenii muncii de la orașe și sate in virtojul unui carnaval înmiresmat de o tonică veselie, care nu a fost altceva decit celebrarea după datină a unor împliniri binemeritate. Peste mesele așternute bogat, ca la orice petrecere românească, peste parchetele proaspăt lustruite, în oglinzile cărora s-au întretăiat cu gratie siluetele dansatorilor, peste verva tuturor celor care au știut, in noaptea aceasta, să întinerească cu încă un an, peste încrederea tuturor în bunăstarea de azi și de mîine a patriei, ghirlandele festive au adunat în ele mai multă lumină, mai multă culoare. In conștiința tuturor, cuvintele mesajului adresat țării de tovarășul Nicolae Ceaușescu s-au dovedit a fi cuvinte rostite de la inimă la inimă, cu clarviziune și înțelepciune. Potrivit tradiției, în acea clipă cînd bătăile ceasornicului marcau ireversibilul prag al înnoirii anului, echipa noastră de reporteri s-a aflat împreună cu oamenii muncii de pe platformele industriale ale județului în ambianța specifică revelionului. Atmosferă de voioșie și optimism robust Peste 400 de ceferiști, împreună cu familiile lor, au petrecut revelionul în sala de festivități a Liceului industrial nr. 3 din Craiova. Și aici domnea aceeași atmosferă de voioșie, de încredere și optimism robust pentru viitorul luminos al patriei, îi întîlnim la una din mese, împreună cu alți colegi ai săi, pe Victor Neagoe, Erou al Muncii Socialiste, șeful Secției de producție aparataje centralizare și telecomandă, tonstind pentru tovarășii săi, pentru familiile lor, urindu-le ani mulți și fericiți, noi succese în viață și muncă în anul care începe. Interlocutorul nostru ne mărturisește cu vădită Satisfacție că unitatea in care lucrează a îndeplinit, pe data de 5 noiembrie 1978, planul producției globale și marfă revenit pe primii trei ani ai cincinalului, a conceput noi aparataje în anul care s-a încheiat in valoare de circa un milion lei valută. El ne-a asigurat apoi că, in 1979, împreună cu colectivul pe care-l conduce, este ferm hotârit să ridice la cote tot mai înalte ștacheta întrecerii socialiste, să promoveze cu mai mult curaj și eficiență noul și tehnologiile avansate, să asimileze noi produse cu performanțe ridicate. Intîlnirea ceferiștilor in noaptea de Anul nou a constituit un prilej de neuitat. Marea și vechea familie a constructorilor de mașini și aparataje electrice La întreprinderea „Electroputere“ Craiova, în sala împodobită cu măiestrie, intr-o atmosferă entuziastă, sute de oameni ai muncii , muncitori și maiștri, in(Continuare in pag. a II-a) Imagine de la revelionul feroviarilor craioveni