Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 886-960)

1971-02-23 / nr. 929

Pag. 2 luna cărţii la sate O dimensiune a împlinirilor spirituale. LECTURA „Luna cărţii la sate“ constituie o importantă manifestare culturală, un moment de autoverificare a acţiunii de difuzare a cărţii în masa largă a cititorilor, sondarea opiniilor şi a preferinţelor acestora. Fenomenul spiritual din acest an îşi înscrie programul său complex, în contextul amplelor activităţi închinate celei de-a 50-a aniversări a Partidului Comunist Român. Prin multitudinea manifestărilor specifice, organizatorii acestui act cultural urmăresc dezvoltarea gustului pentru lectură al maselor, formarea şi completarea bibliotecilor personale. Planul de desfăşurare al activităţilor, mai judicios conceput anul acesta cuprinde bibliografii speciale, planuri de lectură, rafturi tematice, expoziţii de cărţi şi expoziţii cu vînzare. La reuşita acestor manifestări contribuie atît librăriile, cît şi bibliotecile, căminele culturale şi alte instituţii. Biblioteca din Sărmaş, în colaborare cu librăria comunală şi-a prevăzut şi realizat în prima săptămînă a lunii februarie activităţi dedicate cărţii social-politice, expoziţia intitulată „Partidul Comunist Român — făuritor al societăţii socialiste* şi expunerea profesorului Mahacsek Acaţiu, Realizările social-economice din patria noastră în cincinalul 1966—1970 şi prevederile noului cincinal“. Intre 8—14 februarie a avut loc „Săptămina cărţii agrozootehnice“, în cadrul căreia s-a organizat o seară de întrebări şi răspunsuri pe teme zootehnice şi expoziţia de cărţi: „In ajutorul crescătorului de animale“. Spicuind în continuare planul de activitate al bibliotecii din Sărmaş am notat că între 15—21 februarie va fi organizată „Săptămîna cărţii pentru tineret“, discuţiile cu cititorii pe marginea cărţii „Trăinicia idealurilor“ fiind momentul cel mai important al celor şapte zile rezervate tinerilor. „Săptămîna cărţii beletristice“ (22—28 februarie) va încheia „Luna cărţii la sate“, la Sărmaş fiind reprezentată printr-un simpozion de antologie poetică contemporană intitulat „Odă partidului". Pentru locuitorii din Sărmaş, cărţile au devenit nu numai prieteni nedespărţiţi, dar şi sfetnici buni în activitatea de zi cu zi. Tóth Juliana bibliotecara comunei, menţiona că în anul 1970 prin standurile de cărţi au fost vîndute peste 1.700 de volume. Numai la expoziţia cu vînzare organizată în 9 februarie 1971 s-au vîndut numeroase volume. Aceasta dovedeşte, nevoia crescîndă a locuitorilor de aici de a se instrui, de a cunoaşte tot ce e nou în diferitele sectoare de activitate umană — dorinţă împlinită prin lectură. C. LIVIU • In sala de spectacole a Liceului din Miercurea-Ciuc formația de teatru a cercului de literatură universală condus de profesorul Horst Helfrich, a prezentat primul spectacol din ciclul celor consacrate teatrului modern. Publicul format din elevii liceului a aplaudat reprezentaţia cu piesa „Cintăreaţa cheală" de Eugen Ionescu. Actorii, autentice speranţe ale artei dialogului, au reuşit să învingă dificultăţile textului ionescian şi să realizeze un spectacol de bună calitate. Şerban Cocu, László Ildikó, Ţiriac Eugen, Doru Manea, Heredeu Lenuţa, Simionca Nicolae ne-au incintat, prilejuind o plăcută surpriză. • La Casa de cultură din Odorheiu Secuiesc a avut loc un schimb de experienţă cu conducători ai universităţilor populare din judeţul nostru. S-au purtat discuţii pe marginea găsirii celor mai eficiente mijloace de transmitere a cunoştinţelor culturalştiinţifice in marele public, căile de stimulare a intelectualităţii in senTaratul de muzică populară al Casei de cultură din Topliţa, avînd în fruntevioara de aur“ a lui VASILE MORAR, o remarcabilă prezenţă pe scena celui de-al X-lea concurs,ul participării la activitatea acestor forme ale muncii cultural-educative de masă. • Pe scena Casei de cultură din Gheorgheni a avut loc loc faza judeţeană a celui de-al IX- lea Concurs al formaţiilor artistice de amatori (zona Gheorgheni — Topliţa). S-a remarcat in mod deosebit formaţia de dansuri a căminului cultural din Corbu. Evoluţii bune au înregistrat taraful şi soliştii Casei de cultură din Topliţa, taraful şi soliştii din Tulgheş, formaţiile de dansuri din Subcetate şi Sărmaş, ceteraşii din Ciumani, corul din Ditrău şi grupul vocal din Suseni. O culoare aparte a imprimat concursului singura formaţie de muzică uşoară participantă, cea a căminului cultural din Bilbor. După consumarea zonei de la Odorheiu Secuiesc, un juriu alcătuit de Comitetul de Stat pentru Cultură şi Artă, va desemna formaţiile calificate la faza republicană. • Formaţia de muzică uşoară a Casei de cultură din Miercurea-Ciuc a lăsat o bună impresie în cadrul festivalului interjudeţean de muzică uşoară — „Cintecul oraşului" — desfăşurat la Rimnicu Sărat. • Artiştii amatori, executanţi ai unor interesante lucrări de sculptură în crengi și rădăcini, din Cristuru Secuiesc au deschis în localul muzeului din Gheorgheni un interesant salon plastic. Lipsa de zăpadă în oraşul Miercurea-Ciuc a silit pe tinerii săritori de la A.S. Avîntul să se deplaseze la Poiana Braşov unde în ziua de 21 februarie au participat la „CUPA DINAMO“ organizată de Clubul sportiv Dinamo Braşov. In ciuda condiţiilor nefavorabile şi cu o pregătire insuficientă, atît pe uscat cît şi pe zăpadă, săritorii noştri au obţinut rezultate remarcabile la acest concurs. Astfel dintre 16 concurenţi, Gáli Endre la categoria juniorilor mici a obţinut locul III, iar ceilalţi săritori de la Avîntul Miercurea-Ciuc s-au clasat în primele 10 locuri, la categoriile respective. REZULTATE: Seniori: 1). Lupu Dumitru, Dinamo Brașov. 234,0 p. (56+54 m.); 9). Erdély Alexandru, Avîntul Miercurea-Ciuc. 159,6 p. (41 + 42 m.) ; 10). Császár Iosif, Avîntul Miercurea-Ciuc. 133,3 p. (35 + 36 m.). Juniori mari: 1). Cerea Gheorghe, Dinamo Brașov. 196,5 p. (52 m. săritură căzută + 50,5 m.) ; 7). Lőrincz Francisc, Avîntul Miercurea-Ciuc. 89,2 p. (27,5 + 29 m.) ; 9). Csillag Csaba, Avîntul Miercurea-Ciuc. 85,5 p. (27 + 29,5 m.). Juniori mici 1). Stinghe Gabriel, Tractorul Brașov. 165,6 p. (42 + 42,5 m.); 9). Péter Csaba, Avîntul Miercurea-Ciuc. 110,1 p. (33 + 34 m.) ; 16). Csillag Attila, Avîntul Miercurea-Ciuc. 44,3 p. (16 + 21 m.). Dr. JANOVICS ALEXANDRU — antrenor — VOLEI CAMPIONATUL DIVIZIONAR ŞCOLAR La Cluj în etapa a XIV-a a campionatului divizonar şcolar de volei echipa de fete a Şcolii sportive din Topliţa a pierdut cu 3—1 în faţa Şcolii sportive Cluj, după ce a cîştigat primul set. Radioamatorism Recent, Federaţia română de radioamatorism a stabilit pe baza logurilor (fişe de concurs) clasamentul celei de-a VlI-a ediţii a campionatului republican de unde ultrascurte. La această ediţie apelurile radioamatorilor s-au făcut auzite pe vîrfurile Omul, Mogoşa, Vlădeasa în munţii Vrancei şi Harghita. Pe primele trei locuri s-au clasat: 1. Dumitru Ilea (YO 5 M/p) 6.142 p campion republican; 2. Traian Razor (YO 3 RT/ p) 4.242 p; 3. Iosif Roman (VO 5 AUG/p) 4.168 p. Radioamatorul Alexandru Munthiu din Gălăuţaş s-a clasat pe locul IV, cu 4.012 p. FOTBAL APEMIN BORSEC — CIMENTUL BICAZ 4-1 (1-0) Pregătindu-se în vederea reluării campionatului judeţean, Apemin Borsec a susţinut, duminică, un joc amical cu Cimentul Bicaz, care activează în divizia C (locul III în seria I). Jucătorii din Borsec au dominat partida de la un capăt la celălalt, remarcîndu-se printr-un joc bine închegat, în viteză şi cu o bună circulaţie a balonului, consecinţă a stadiului avansat de pregătire. Oaspeţii au jucat confuz fără vreo orientare tactică şi doar trei şuturi ale lor au mers pe spaţiul porţii — ceea ce este cam puţin pentru o echipă divizionară. Au marcat: Puşcaş 2, Metz şi Wild pentru învingători, respectiv Kopacz. I. CRISTEA, corespondent VIITORUL GHEORGHENI — CARPAŢI COVASNA 4—3 (3—3) După ce joi echipa de fotbal Viitorul Gheorgheni a terminat la egalitate (1—1) cu echipa Lemnarul Odorheiu Secuiesc, duminică jucătorii echipei din Gheorgheni s-au deplasat la Covasna unde au jucat o partidă amicală cu echipa Carpaţi Covasna, fruntaşa clasamentului campionatului judeţean Covasna. După o partidă viu disputată jucătorii echipei Viitorul au obţinut victoria la scorul de 4—3 (3—3). După cum arată şi scorul în prima repriză amîndouă echipele au jucat deschis, înain*-*«, marcînd şase goluri. In repriza a doua, jucătorii de la Viitorul avînd o pregătire fizică bună au dominat categoric. Autorii celor patru goluri sînt Floaşiu (2) Farkas şi Csapár. La sfîrşitul partidei, antrenorul Anton Publik s-a declarat mulţumit de comportarea jucătorilor săi, încet, dar sigur se conturează echipa de bază în vederea confruntărilor oficiale din acest sezon. Iată formaţia de bază : Paltan (Nagy II) — Antal, Kemenes, Donici (Sovejan), Kozma — Buslig, Savin, Csapar — Floaşiu, Nagy I, Farkas. Până la 7 martie, data începerii returului campionatului diviziei C, echipa din Gheorgheni va mai susţine următoarele partide de pregătire: joi, 25 februarie cu Lemnarul Odorheiu Secuiesc (în deplasare), duminică, 28 februarie cu Carpaţi Covasna (la Gheorgheni) şi joi, 4 martie cu Cimentul Bicaz (la Gheorgheni). V. FIERARU Popice Etapa a Xll-a a campionatului judeţean masculin de popice a programat la Topliţa întîlnirea dintre Mureşul din localitate şi Voinţa Miercurea-Ciuc. Victoria a revenit oaspeţilor la o diferenţă de 30 p. d. (4796—4766). A fost o partidă spectaculoasă în cadrul căreia s-a înregistrat recordul pistei atît la echipe cît şi individual. Un număr de opt jucători au obţinut peste 800 p. d., cel mai bun rezultat fiind cel al lui Imre Mihai (Voinţa) 825 p. d. Lupte libere LEMNARUL ODORHEIU SECUIESC S-A COMPORTAT ONORABIL LA BRAŞOV Duminică s-a inaugurat ediţia din acest an a campionatului diviziei A de lupte libere pe echipe. 18 echipe, împărţite în două serii, încep confruntările pentru cucerirea titlului de campioană republicană pe 1971. Reprezentanta judeţului nostru, Lemnarul Odorheiu Secuiesc, a fost repartizată in seria est alături de echipele Steagul roşu Braşov, A.S.A. Braşov, Olimpia Satu Mare, Constructorul Hunedoara, Vulturii Lugoj, C.F.R. Timişoara, Progresul Bucureşti şi Dinamo Bucureşti. In prima etapă luptătorii din Odorheiu Secuiesc s-au deplasat la Braşov unde au întîlnit cele două echipe locale, Steagul roşu şi A.S.A. Reuniunea a fost interesantă, cu multe partide echilibrate. Luptătorii din Odorheiu Secuiesc au contribuit la nivelul ridicat al reuniunii. După ce în prima partidă au pierdut cu 18—10 în faţa echipei Steagul roşu, în a doua partidă luptătorii echipei Lemnarul Odorheiu Secuiesc s-au comportat remarcabil şi după partide de mare spectaculozitate au reuşit să depăşească redutabila formaţie A.S.A. Braşov. F. VASILE Manifestările dedicate sărbătoririi semicentenarului partidului, care au avut loc la sfîrşitul acestei săptămîni, au scos în relief interesul pe care îl manifestă oamenii muncii din judeţul nostru faţă de documentele de partid şi de stat apărute în presă Dezbateri largi pe marginea acestor documente, îndeosebi a comunicatului privind îndeplinirea planului cincinal, şi a cuvîntării tovarăşului Nicolae Ceauşescu la plenara C.C. al P.C.R. din 10—11 februarie, au avut loc in oraşul Topliţa, cu salariaţii de la Apemin, I.G.O., C.F.R., şi Combustibilul. La Cristuru Secuiesc, pentru o cuprindere mai largă a oamenilor muncii din oraş, dezbaterile pe marginea acestor documente, au fost organizate în fiecare circumscripţie electorală. O altă trăsătură a manifestărilor prezentate a constituit-o popularizarea realizărilor înregistrate de economia ţării noastre, de judeţul Harghita, în cincinalul care a trecut. Reţinem astfel simpozionul care a fost organizat pentru locuitorii comunei Sînsimion, intitulat „Rezultate remarcabile. în dezvoltarea judeţului nostru în cincinalul care a trecut“. La Joseni a avut loc, de asemenea un simpozion, care, intitulat sugestiv „Cifre şi fapte“ a făcut o sinteză a dezvoltării ţării noastre sub toate aspectele între anii 1966—1970. Trebuie consemnate de asemenea, numeroase acţiuni prin care formaţiile artistice au adus cinstire muncii, celor care s-au evidenţiat în procesul de producţie, în îndeplinirea sarcinilor din anul recent încheiat. La Miercurea-Ciuc, programul dedicat fruntaşilor în producţie care a avut loc duminică a fost intitulat „In semn de recunoştinţă“. Un astfel de program a avut loc şi la Odorheiu Secuiesc. amvkrv\rti siom i(riTpAţllJLI)l RMiiV '/ / kVW ***** HARGHITEI Promisiunile „Cerbului de aur“ (Urmare din pag. 1) du-ne cu încă o prezenţă de prestigiu in rindurile pretendenţilor la trofeu. Piesa pe care şi-a ales-o este după cum se ştie deţinătoarea unui adevărat record la toate cele trei ediţii de pînă acum. Ea a fost evitată in 1968 de 6 concurenţi, in 1969 de 4, iar in 1970 tot da 4. Un telex de ultimă oră ne anunţă că reprezentanta televiziunii franceze Frederique Valii s-a decis să evite melodia lui Nicolae Kirculescu „Spune-i ce crezi“, lansată cu mare succes la noi de Denis Constantinescu. Am lăsat intenţionat la urmă pe cele trei concurente ale televiziunii noastre întrucit ele pregătesc acum cite trei cîntece fiecare, urmînd să pronunţe opţiunea definitivă în preziua concursului. Corina Chiriac repetă „Va veni o clipă“ de Paul Urmuzescu, „Noapte fermecată“ de Edmond Deda. Ruxandra Ghiaţă pregăteşte „Nu ştiu“ de Nicolae Kirculescu, „O mască unde, o mască plinge“ de Vasile Veselovschi şi „Glasul tău" de Alexandru Mandy. Opţiunile Cătălinei Marinescu se îndreaptă spre „Fascinaţie" de Ion Vasilescu, „N-am ştiut" de Mişu Iancu şi „Poate totuşi mă iubeşti" de Marius Puican. Am fost martori cu toţii cum an de an zeci de cintăreţi străini şi-au inclus in repertoriile lor cîntece româneşti şi cum, an de an, s-au dovedit tot mai fini înţelegători ai melosului nostru, ai armoniilor specifice nouă, făcind operă de nobilă proliferare a muzicii noastre in lume, făcind să crească zestrea de frumos pe care România o aduce la tezaurul lumii. Cu fiecare zi care trece, ne apropiem de momentul emoţionant al fiecărui an, intrat in tradiţie, de momentul cind la startul marii competiţii se aliniază nu numai 30 de menestreli dornici să primească consacrarea, ci insăşi cintecul românesc porneşte de fiecare dată să înconjoare lumea pe zeci şi zeci de lungimi de undă, prin cablurile nevăzute, herţietic. Ca un imens radar, antenele Europei se orientează spre Braşov, oraşul care incepe să devină, timp de zece zile, capitala necontestată a muzicii ușoare. MECI AMICAL: VOINŢA MIERCUREACIUC — COOPERATORUL TG. SECUIESC 8—5 (0—1, 4—2, 4—2) Pregătindu-se în vederea reluării campionatului diviziei B, cele două echipe au făcut o utilă verificare. In real progres, formaţia antrenată de fostul internaţional Szabó Iuliu, a reuşit să se impună în faţa hocheiştilor din Tg. Secuiesc printr-un joc mai organizat. Au marcat: Geczó 3, Jakab 2, Derzsi, Péter, şi Keresztes pentru gazde respectiv Holló 3, Csorba şi Ilyés. P. NAFTALI ANUL 111, nr 929 CONSTANTIN AGIU In urmă cu zece ani, la 19 februarie 1961, s-a stins din viaţă CONSTANTIN AGIU, militant strălucit al mişcării muncitoreşti din ţara noastră, luptător neobosit pentru viitorul luminos al socialismului în patria noastră. S-a născut la 5 noiembrie 1891, în comuna Cetate (Dolj) într-o familie de ţărani săraci. Este nevoit să-şi asigure existenţa de la o vîrstă destul de tînără, intrînd ca ucenic la un atelier de timplărie, calificîndu-se ca muncitor tîmplar. In timpul marei răscoale ţărăneşti din 1907 comuna sa se va situa între centrele active ale luptei. Lupta dreaptă a ţăranilor precum şi sîngeroasa represiune a răscoalei, va produce asupra sa o profundă impresie, îi va trezi dorinţa de a se alătura mişcării muncitoreşti, îndreptate împotriva exploatării, împotriva împilărilor şi a nedreptăţilor sociale. In anul 1915 se încadrează în rîndurile Partidului Socialdemocrat, eveniment de o importanţă deosebită în viaţa sa. Se remarcă prin activitatea depusă în primii ani ai războiului mondial, la tipărirea şi difuzarea presei revoluţionare, a manifestelor. Desfăşurîndu-şi activitatea un timp în condiţiile extrem de grele ale muncii ilegale, cu organele siguranţei pe urmele sale, în urma unei evadări, este nevoit să acţionaeze sub diferite nume conspirative: „Costache“, Nicolae Spirea“, „Ştefan“, „Crăciun“, „Pavel“. Constantin Agiu a avut o valoroasă contribuţie în procesul de clarificare ideologică în vederea transformării partidului socialist în partid comunist pentru crearea partidului de tip nou. Este arestat şi implicat alături de alţi luptători revoluţionari în procesul din Dealul Spirei. A fost condamnat la opt ani închisoare. Incepînd din anul din lupta consecventă a comuniştilor pentru binele patriei şi fericirea poporului 1921 şi pînă în anul 1938 este arestat şi întemniţat la Doftana, Jilava, Văcăreşti, Bucovăţ, încadrat în rîndurile comuniştilor s-a călit ca luptător revoluţionar îndeplinind cu devotament şi abnegaţie, în condiţii deosebit de grele ale muncii ilegale, sarcinile de mare răspundere ce i-au fost încredinţate: membru al „Ajutorului român“, secretar al „Ajutorului roşu“ precum şi conducerea altor organizaţii revoluţionare de masă îndrumate de partidul comunist. Participă la mişcarea revendicativă din anii 1929-1933. Apreciindu-se meritele deosebite în mişcarea revoluţionară C.C. al P.C.R. îi va încredinţa sarcina de mare răspundere, de a preluca conducerea activităţii Comitetului regional Oltenia al P.C.R. In anii dictaturii militare, în pofida terorii fără precedent îndreptată în primul rînd împotriva partidului comunist, a mişcării muncitoreşti revoluţionare ca forţa de luptă cea mai hotărîtă împotriva fascismului, P.C.R. va organiza lupta pentru ieşirea României din război şi întoarcerea armelor împotriva germaniei naziste. Constantin Agiu, a răspuns de îndrumarea activităţii „Apărării patriotice“, organizaţie revoluţionară de masă înfiinţată şi condusă de P.C.R. A participat cu devotament la lupta patriotică generală iniţiată şi condusă de P.C.R. A militat neobosit pentru făurirea Frontului Unic Muncitoresc. Nenumărate sunt eforturile sale pentru crearea şi diversificarea luptei unor organizaţii de masă, democratice („Liga muncii“, „Blocul Democratic", „Comitetul pentru apărarea antifasciştilor“). S-a numărat printre reprezentanţii partidului comunist care au desfăşurat, fructuos, tratativele al căror succes avea să fie consemnat în manifestul de la 1 Mai 1944. A avut fericirea să trăiască momentul eliberării ţării, să se încadreze în vastul program elaborat de partid de creare a noii societăţi. A încetat din viaţă la 19 februarie 1961. Constantin Agiu va rămîne în amintirea poporului ca un luptător de frunte al partidului nostru care, cu dragoste şi devotament, în timpul întregii sale vieţi, a slujit clasa muncitoare. ANA CACOVEANU Asit. univ. scop în cu înre- In a n 0° găza Timp de trei zile, patinoarul artificial din Miercurea-Ciuc a cait prima manşă campionatului judeţean de juniori. Cu mici excepţii, meciurile nu s-au ridicat la un nivel tehnic şi spectacular deosebit, dînd loc uneori la dispute disproporţionale. Cum era de aşteptat formaţia Şcolii sportive din Miercurea-Ciuc a cîştigat toate întîlnirile, clasîndu-se pe primul loc, deşi evoluţia tanilor a avut şi serie de minusuri, special în meciul ambiţioasa formaţie din Gheorgheni cînd nu a lipsit mult să segistreze o surpriză, această partidă localnicii au jucat dezordonat greşind foarte mult, în special, în fazele din apropierea porţii, şi în aceste condiţii nu a surprins pe nimeni faptul ca la sfîrşitul primei reprize erau conduşi cu 2—1. La reluare se produce un oarecare reviriment în jocul echipei şi în numai două minute Kedves (golgeterul turneului) reuşeşte să întoarcă re HOCHEI zultatul în favoarea formaţiei sale : 3—2. Ultimele douăzeci de minute au fost echilibrate, jucătorii din Gheorgheni făcînd mari eforturi pentru a obţine un rezultat favorabil, dar după ce egalează prin Kalamar primesc două goluri (autori Császár şi Kedves din şut de penalitate) şi astfel meciul este jucat, cu toate că Kalamar mai înscrie odată. Scor final 5—4. După disputarea turului II care va avea loc la sfîrşitul lunii martie vom cunoaşte cele două echipe care ne vor reprezenta judeţul în campionatul republican. Iată rezultatele înregistrate în cele trei zile şi clasamentul final: Şcoala sportivă Miercurea-Ciuc — Şcoala sportivă Odorheiu Secuiesc 32—2 (14—0, 9—1, 9-1), Avîntul Miercurea-Ciuc — Şcoala sportivă Gheorgheni 13—4 (3—3, 5—0, 5—1), Şcoala sportivă Odorheiu Secuiesc — Şcoala sportivă Gheorgheni 1—14 (1—5, 0—3, 0—6), Şcoala sportivă Miercurea-Ciuc — Avîntul Miercurea-Ciuc 7—3 (2—0, 2—2, 3—1), Şcoala sportivă Miercurea-Ciuc — Şcoala sportivă Gheorgheni 5—4 (1—2, 2—0, 2—2), Şcoala sportivă Miercurea-Ciuc 3 3 0 0 44— 9 6 Avînul Miercurea-Ciuc 3 2 0 1 31—13 4 Școala sportivă Gheorgheni 3 1 0 2 22—19 2 Șc. sportivă Odorheiu Secuiesc 3 0 0 3 5—61 0 N. FETRU O O