Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-05-16 / nr. 4497

Anul XVII., nr. 4497 - pag. a 4-g Din lumea ştiinţei şi • Specialiştii centralei „Biofizika" din Alma Ata au pus la punct o metodă nepoluanta de tratare a seminţelor împotriva diferitelor micoze. Pentru aceasta, în loc de a le prelucra cu ajutorul substanţelor chimice, agricultorii iradiază seminţele respective, cu aproximativ două săptămîni înainte de însămînțări, cu ajutorul razelor laser. Folosirea laserelor în agricultură în condiţii experimentale a permis mărirea recoltelor de cereale cu 3-4 chintale la hectar, iar la sfecla de zahăr cu 20-40 chintale. Firma niponă „Kobe Steel Corp." a anunţat că a pus la punct o metodă de cristalizare sub presiune a unor produse chimice, prin care se reduce substanţial preţul de cost necesar rafinării acestora în procesul de fabricare a îngrăşămintelor chimice, medicamentelor, conservanţilor alimentari etc. Noua metodă se bazează pe supunerea substanţelor chimice la presiuni de 1.000 -3.000 atmosfere, ceea ce permite cristalizarea şi separarea substanţelor componente. In mod tradiţional, aceste rezultate se obţineau prin distilări repetate ale substanţelor. # La Vientiane a fost înfiinţat un Institut de medicină tropicală pentru studierea şi aplicarea practicilor medicale tradiţionale, specifice zonei geografice respective. Colaboratorii institutului au început să pregătească recomandări în vederea folosirii unor plante - tehnicii între care jeneşen şi diverse specii de cactuşi pentru combaterea gripei, răcelilor, a unor maladii gastro-intenstinale, pentru reducerea tensiunii arteriale. In cadrul unor experienţe, s-a stabilit, de exemplu, că floarea de bananier combate excelent indigestiile, cea de ananas este un bun tonic pentru sistemul nervos, iar cea de curmal poate fi folosită cu succes împotriva anemiei. Cercetătorii britanici experimentează în prezent un tip neobişnuit de sticlă, care se poate dizolva şi ale cărei aplicaţii în medicină îi oferă largi posibilităţi de utilizare. Noul material este cunoscut sub numele prescurtat de C.R.G., de la denumirea în limba engleză „Controlled Release Glass" - ceea ce înseamnă, în traducere aproximativă, sticlă cu reducere controlată, denumire acordată datorită faptului că se poate dizolva într-un lichid cu o viteză ce poate fi controlată. Recipientele din C.R.G. se pot dizolva în organism într-un ritm constant, începînd cu o zi şi pînă la un deceniu. Viryl Drake afirmă, că, nu peste multe luni, pastile din C.R.G., conţinind diferite medicamente, vor fi utilizate pe scară largă în zootehnie. In acest an vor începe lucrările de realizare a unui sistem unificat de transmitere a datelor, ce va cuprinde întreg teritoriul Iugoslaviei. Sistemul - denumit de specialiştii iugoslavi Jupak - se bazează pe o reţea de comutatoare integrate şi va putea utiliza liniile telefonice și telegrafice existente la ora actuală. „EURO '84“ Federaţia spaniolă de specialitate a comunicat lotul care va participa la turneul final, al campionatului european de fotbal, ce se va desfăşura între 12 şi 27 iunie în Franţa. Din lot fac parte următorii 20 de jucători : Ar conada (de la clubul Real Sociedad), Buyo (F.C. Sevilla), Zubizarreta (A- tletico Bilbao) - portari ; Goikoetxea, Úrkiaga (A- tletico Bilbao), Gordillp, Navarro (Betis Sevilla), Maceda (Sporting Gijon), Camacho (Real Madrid), Alberto (F.C. Barcelona)fundaşi ; Senor (Zaragoza), Lopez (F.C. Sevilla), Gallego (Real Madrid), Fernandez (Valencia), Munoz (F.C. Barcelona) mijlocaşi; Alonso, Carasco (F.C. Barcelona), Rincon (Betis Sevilla), Santillana (Real Madrid) şi Sarabia (Atletico Bilbao) - atacanţi. După cum se cunoaşte, echipa Spaniei va evolua în grupa a ll-a, alături de formaţiile României, R.F. Germania şi Portugalia. Etapa a 21-a programează duminică meciurile: Constructorul Miercurea-Ciuc - Tractorul Miercurea-Ciuc, (juniorii de la ora 14, iar seniorii de la 16), Viaţa Nouă Remetea - Flamura Roşie Sînsimion (9 şi 11), Metalul Vlăhiţa - Progresul Odorheiu Secuiesc - meci ce se va disputa la Ocland, terenuul din Vlăhiţa fiind suspendat (seniorii de la ora 11, iar juniorii de la 13), Şoimii Băile Tuşnad - Mobila Ditrău (9 şi 11) meciul se va juca la Sînsimion,fiindcă Şoimii n-a prezentat dovada amendării cetăţeanului care a produs tulburări în partida cu Viaţa Nouă Remetea), Harghita Odorheiu Secuiesc - I.T.A. Cîrţa (9 şi 11), Harghita Miercurea- Ciuc - Unirea Hodoşa (9 şi 11) şi Complexul Gălăuţaş - Rapid Porumbenii Mari (9 şi 11). H. MOLDOVAN Campionatul judeţean de fotbal Omologarea meciurilor etapei a 20-a s-a făcut fără probleme deosebite, comisia de fotbal de pe lîngă C.J.E.F.S. Harghita validînd rezultatele obţinute pe teren. Intrucît gazdele unor meciuri nu ne-au comunicat rezultatele, şi, deci nu vi le-am prezentat, o facem acum: Flamura Roşie Sînsimonu Metalul Vlăhiţa 0-2 (la juniori 2-2).Totodată, comisia a omologat cu rezultatul de pe teren partida Progresul Odorheiu Secuiesc - Harghita Odorheiu Secuiesc (scor 8-0) şi avertizează echipa Harghita ca în acest sfîrşit de campionat saşi apere corect şansele. In ce priveşte meciul Progresul Odorheiu Secuiesc - Şoimii Băile Tuşnad, la care oaspeţii nu s-au prezentat, rezultatul a fost omologat cu scorul de 3-0 în favoarea primei formaţii, echipa din Băile Tuşnad primind un avertisment şi atenţionarea că dacă mai lipseşte odată de la meciurile programate va fi exclusă din campionat ! Referitor la meciurile de juniori amînate, comisia a hotărît ca partida I.T.A. Cîrja - Mobila Ditrău, pentru care cele două echipe trebuiau să se înţeleagă asupra reprogramării, să fie omologat cu 3-0, fiindcă oaspeţii nu au făcut demersurile necesare. De asemenea, s-a hotarit ca meciul restant Harghita Miercurea-Ciuc - Flamura Roșie Sînsimion să se dispute joi, 24 mai, ora 26, iar meciul Progresul Odorheiu Secuiesc - Harghita Miercurea-Ciuc, joi, 7 iunie tot de la ora 16. Luînd în dezbatere diferitele abateri ale jucătorilor în etapa trecută, s-a hotărît suspendarea pe 6 luni a jucătorului Vizi József de la I.T.A. Cîrța, care după ce a fost elminat de pe teren l-a lovit pe adversarul său, Gábor Attila, şi el eliminat pentru intrare dură. Acesta din urmă a fost suspendat pe o etapă. În urma omologărilor făcute, clasamentul echipelor de seniori arată astfel : CLASAMENTUL SENIORILOR "Echipă penalizată cu trei puncte. 1 Progresul Odorheiu Secuiesc 20 18 0 2 Tractorul Miercurea-Ciuc* 20 18 1 3 Harghita Miercurea-Ciuc 20 13 2 4 Harghita Odorheiu Secuiesc 20 11 3 5 Unirea Hodoşa 20 9 4 6 Mobila Ditrău 20 9 2 7 Flamura Roşie Sînsimion 20 6 5 8 Metalul Vlăhiţa 20 8 1 9 Şoimii Băile Tuşnad 20 7 3 10 I.T.A. Cîrţa 20 8 1 11 Constructorul M.Ciuc 20 5 3 12 Viaţa Nouă Remetea 20 4 4 13 Complexul Gălăuţaş 20 4 4 14 Rapid Porumbenii Mari 20 3 3 2 85- 8 36 1 86- 8 34 5 50-16 28 6 33-28 25 7 33-35 22 9 22-25 20 9 32-29 17 11 34-43 17 10 30-45 17 11 20-47 17 12 30-54 13 12 24-44 12 12 13-39 12 14 13-74 9 Colegiul de redacţie» Ioan Oancea (redactor-şef), Ştefan Danciu, Mihail Filimon, Nicolae Şandru, Szilveszter Ladislau, Teodor Vancu (red.-şef adjunct). Redacţia Miercurea-Ciuc, Str. 7 Noiembrie nr. 4S, telefoane: 13019, 11861, 11606/223, după orele 17 - 11606/223. Administraţia: Str. Petőfi Sándor Nr. 65, camera 84. Tiparul executat la Tipografia Miercurea-Ciuc, Str- 7 Noiembrie Nr. 43, telefon 11066. CARTING Sîmbătă şi duminică, municipiul Odorheiu Secuiesc a fost gazda concursului judeţean de carting al pionierilor. Sîmbătă după-amiază a fost organizată întrecerea teoretică, iar duminică probele de viteză în circuit şi cea de îndemînare. După o luptă strînsă, la băieţi pe primele trei locuri s-au clasat Vass Lehel (Gheorgheni), Mátyás Gyula (Odorheiu Secuiesc) și Emil Mera (Gheorgheni), iar la fete, Szász Zsuzsa (Odorheiu Secuiesc), Lavinia Creangă (Bălan) și Camelia Bondoc (Miercurea-Ciuc). In clasamentul pe echipe pe primul loc s-a clasat Odorheiu Secuiesc cu 117 puncte, pe locul 2 Gheorgheniul cu 110 puncte, iar pe locul 3, Topliţa cu 87 puncte. LUPTE LIBERE La Braşov, s-au desfăşurat întrecerile din faza de zonă a campionatului naţional individual de seniori, la lupte libere. Au participat luptători din 11 judeţe ale ţării, printre care şi harghiteni. Judeţul nostru a fost reprezentat de sportivii Odorheiului Secuiesc, dintre care 7 s-au calificat pentru turneul final. Ei sunt Öveges Béla (locul I), Szász Dénes (locul I), Gergely László (locul I), Mika Domokos (locul II), Kéménes András (locul II), Demeter Mózes (locul III) şi Bodrogi Csaba (locul I). Ca şi la judo, s-au calificat pentru turneul final primii patru clasaţi de la fiecare categorie de greutate. NOTĂ : Cei prezenţi la meciul de fotbal Tractorul Miercurea-Ciuc — Rapid Porumbenii Mari, din campionatul judeţean, au admirat necondiţionat şi unanim prestaţia unuia dintre jucătorii echipei oaspete. Este vorba de portarul Rapidului care, cu toate că a primit 13 goluri, şi-a făcut de la începutul şi pînă la sfirşitul meciului datoria, plonjînd cu o frecvenţă de un salt la unul-două minute. Totul denotă o atitudine de adevărat sportiv, care ştie că in sport sint şi învinşi dar că, odată intrat in teren, el trebuie să-şi apere corect şansele pină la capăt. Kănyadi György — astfel il cheamă pe portarul Rapidului — a făcut tot ce a putut, in ciuda disproporţiei de valoare dintre echiperii săi şi echipa adversă şi, mai ales, în ciuda noroiului care l-a acoperit in straturi groase încă de la primul plonjon. II felicităm pentru tăria sa de caracter şi neam bucura dacă ar putea ajunge intr-o echipă valoroasă, fiindcă acest lucru este posibil, el probind pe lingă dirzenie şi curaj, pe lingă putere de luptă şi sportivitate, şi frumoase calităţi specifice postului său — reflexe deosebite, plasament, elasticitate şi detenţă, ochi sigur, şi o virstă numai bună de promovare - 22 de ani. (H.M.). Abnegaţie şi sportivitate TELEVIZIUNE Miercuri, 16 mai 15,00 Telex 15,05 Consultații în sprijinul învățămîntului politico-ideologic la:20 Laureaţi ai Festivalului naţional „Cîntarea României". Melodii populare 15,30 Emisiune în limba maghiară (p.c.) 16,30 închiderea programului. 17,30 Fotbal : Steaua - Dinamo. Transmisiune directă de la stadionul „23 August". 19,20 Muzică populară. 19,35 Armonii pe ... strune. Reportaj. 19,50 1001 de seri. 20,00 Telejurnal (p.c.). 20,20 Actualitatea în economie. 20,35 Rapsodia română (c.). 20,50 Magistrala revoluţiei. 21,00 Film artistic. Uşa fără lacăt. Premieră pe ţară. Producţie a studiourilor sovietice. 22.20 Telejurnal (p.c.). Sport patriotic - raid-anchetă în judeţul Sibiu. Succese ale muzicii uşoare. VREMEA De la Stafia meteorologică din Miercurea-Ciuc, meteorologul de serviciu Kormos Eugenia ne comunică . Ieri, în municipiul reşedinţă de judeţ, cea mai scăzută temperatură a fost de 10 grade, la primele ore ale dimineţii, iar cea mai ridicată temperatură a fost de 16 grade la orele după-amiezii. Azi, vremea se va încălzi treptat. Cerul va fi temporar noros. Sunt posibile, mai ales după amiaza, averse de ploaie. Vîntul va sufla de la slab la moderat din sectorul sudic. Temperatura minimă va fi cuprinsă între 9 și 11 grade, iar maxima va oscila între 18 și 21 grade. CINEMA Miercuri, 16 mai Miercurea One. Cinematograful „Transilvania": inghiţitorul de săbii. Odorheiu Secuiesc Cinematec.Satut ..Olimpia”: Presimţirea dragostei. Gheorgheni. Cinematograful „Mioriţa" : Trompetistul. Topliţa. Cinematograful „Căliman" : Detaşamentul „Concordia": Bălan. Cinematograful „Minerul" : Prietenie. Cristuru Secuiesc Cnematograful „Arta" : Familia trăsnită. Borsec. Cinematograful „Izvorul" : Valul verde. Băile Tuşnad. Cinematograful „Oltul“ : S-a oprit un tren. RADIO TG. MUREŞ Miercuri, 16 mai 6.00- 7.00 Radioîntîlnire matinală : Utilaje de înaltă tehnicitate şi calitate, prin autoutilaje din experienţa întreprinderii „Nicovala" din Sighişoara. 18.00- 20.00: Studioul muzicii tinere; Arta populară şi mesajul ei INFORMAŢIA HARGHITEI La închiderea mieditieiim DRUMURI CU CIRCULAŢIA OPRITA De la Miliţia judeţeană sîntem informaţi că în urma ploilor abundente căzute în ultimele zile uinele poduri au fost rupte de ape, ceea ce a determinat închiderea circulaţiei pe unele drumuri. Astfel, pe drumul Valea Strîmbă - Brădeşti (prin pasul Liban) în satul Subcetate podul de peste Tîrnava Mare a fost rupt. De asemenea şi podul din satul Comăneşti, de peste rîul Homorodul Mare, precum şi două poduri, între Vlăhiţa şi Liteta (km 10-11) peste rîul Homorodul Mic. Pe acelaşi drum, la kilometrul 9, s-a produs o alunecare de teren. Mica publicitate WiND Dacia 1300. Se poate interesa la telefon 11 705 la Miercurea-Ciuc, după ora 17, sau la domiciliu, str. Sălcii 1 sc. A, ap. 10. (5786) Pentru a vă asigura primirea la timp nu uitaţi a vă reînnoi abonamentele ! Costul unui abonament pentru o luna este de 13 lei. » . la care, in caz de servire la domiciliu, se adaugă Ia taxele aferente. n atenţia turiştilor! Filiala judeţeană Harghita a A.C.R. anunţă că prin intermediul ei puteţi obţine, la preţuri convenabile şi la un confort sporit BILETE DE ODIHNà έN STAŢIUNEA NEPTUN — MANGALIA NORD, pentru perioada 16 mai — 15 iunie 1984. Pentru a beneficia de locurile dorite, adresaţi-vă urgent la sediul Filialei A.C.R. Miercurea-Ciuc, telefon 11446 !