Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-05-29 / nr. 4508

I I *■ i (flj)tunenUocurilfapte [ i 0 viată trăită j I * jj % exemplar J Nu este pentru prima % dată cînd scriu despre Elena Gaia, țărancă din comuna Corbu. In desele î mele peregrinări pe iru- I moașa vale a. Bistricioa'ei » mi* ai fost dat să stau de I multe ori de vorbă cu a* ceastă destoinică femeie. I Elena Goia a condus J activitatea, atelierului de covoare din Corbu, aparfinind Cooperativei Meş- J teşugăreşti „Arta Harghi- I tei", chiar de la înfiinţarea sa, din 1974. Timp de I un deceniu, atelierul con- J dus de ea, in care lucrează numai corbence, a executat sute ţi sute de covoare populare romă- neţd, cu frumoase motive naţionale, destinate in cea mai mare parte exportului. Şi timp de un deceniu nici un covor ieşit din miinile harnicelor şi priceputelor ţesătoare şi creatoare de frumos din Corbu, n-a fost refuzat ! Dar, iată, anii au trecut, aproape pe neobservate, iar Elenei Goia i-a venit sorocul ieşirii la pensie. Evenimentul s-a petrecut zilele trecute, in incinta atelierului pe care ea l-a condus timp de un deceniu. A fost un moment emoţionant şi pentru ea. (Continuare in pag. a 2-a) Ilie ŞANDRU Anul XVII Nr. 4503 4 pagini 50 bani ÎN LUMINA INDICAŢIILOR ŞI ORIENTĂRILOR DATE DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Prin aplicarea consecventă a noului sistem de retribuire — produse şi venituri suplimentare Un loc central, în cadrul perfecţionării mecanismului economico-financiar, îl ocupă generalizarea organizării şi aplicării formei de retribuire în acord global. Aşa cum preciza secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la recenta Plenară a Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii, trebuie bine înţeles că, aplicarea principiilor noi de retribuţie, a acordului global, reprezintă un factor important pentru a impulsiona buna organizare a activităţii în toarte unităţile, creşterea spiritului de răspundere, de ordine şi disciplină. După cum este bine cunoscut, prncipiile noului sistem de retribuire se aplică de peste 8 luni, în fiecare întreprindere acumulîndu-se experienţe pozitive atît în organizarea producţiei şi a muncii,, cit şi în realizarea sarcinilor de plan, noul sistem dovedindu-se a fi un stimulent, dar, în acelaşi timp, un mijloc de legare mai strînsă a veniturilor, de realizările fiecăruia, de măsurare corectă, echitabila a muncii. In cele ce urmează vom încerca să prezentăm, succint, din experienţa acumulată la ÎNTREPRINDEREA DE MATRIŢE ŞI PIESE DIN FONTA DIN MUNICIPIUL ODORHEIU SECUIESC în generalizarea şi aplicarea formei de retribuţie în acord global. Din cîte ne spunea tovarăşul Barabás János, din cadrul compartmentului personal-învățămînt-retribuire, dat fiind specificul întreprinderii — majoritatea produselor sînt unicate s-au delimitat, de la început, şapte secţii şi ateliere cu care întreprinderea încheie, lunar, contracte-angajament, stabilindu-se sarcinile fizice, normele de consum şi condiţiile de calitate în care trebuie realizată producţia planificată. De altfel, pentru muncitorii direct productivi, acestea reprezintă criteriile principale ce stau la baza eliberării fondului de retribuire, în cazul atelierului utilaj tehnologic, cu un număr de 140 de lucrători, pentru luna aprilie, în contractul-angajament încheiat s-a stabilit realizarea unei producţii fizice de 20 tone utilaje tehnologice. Prin buna organizare a producţiei şi a munci, prin utilizarea raţională şi eficientă, a maşinilor şi utilajelor, ca şi a timpului de muncă, prin creşterea productivităţii muncii, lucrătorii atelierului au reuşit să depăşească volumul producţiei pentru care s-au angajat cu 2,9 tone, încadrîndu-se în normele de consum stabilite şi în criteriile de calitate. Mai mult, în baza unor comenzi primite de către întreprindere, ulterior încheierii contractului, au realizat 10,4 tone matriţe noi. Aşadar, la sfîrşitul lunii, bilanţul realizărilor acestui atelier indica depăşirea producţiei fizice cu 51,4 la sută, a producţiei marfă cu 33 la sută. Evident, şi retribuţiile ridicate au fost în raport cu munca depusă. Adică, în raport de orele efectiv lucrate, retribuţia medie a unui lucrător a ajuns pînă la 121 la sută. Şi în celelalte secţii şi ateliere din cadrul întreprinderii, principiile acordului global sunt aplicate cu fermitate, pentru că, iată, pe total întreprindere producţia fizică aferentă acestei perioade a fost depăşită cu 11,3 la sută, producţia marfă cu 3 la sută, retribuţia medie pe un lucrător fiind cu 5,6 la sută peste nivelul planificat. C. RAHLIȚCHI *IN NUMĂRUL DE AZI: 0 Actualitatea 0 Ocrotirea minorilor• o muncă de mare răspundere, la care poate si trebuie sa participe întreaga colectivitate 0 Anchetă: A pornit la-nsurătoare și-a ajuns la închisoare 0 Sport 0 Memento PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITIVA 1 M QRDIHEA ZTT.ET Bgg Anul 1984 - an al producţiilor record C.A.P. CRIŞENI: Nu se stă cu braţele încrucişate nici cînd plouă ! Cei ce muncesc pe agoniele Cooperativei Agricole de Producţie d.Ar. Crişeni se află, în aceste zile, într-o tensionată luptă, cu timpul, cît şi cu capriciile vremii. Ploile abundente nu numai că ridică serioase obstacole în calea desfăşurării în ritm rapid a lucrărilor de întreţinere, ci mai şi irosesc o parte din muzica deja efectuată. Este cazul celor 22 ha semănate cu porumb pentru boabe, pe care Cuşmedul revărsat le-a inundat în întregime, fiind necesară reînsămînţarea acestei suprafeţe. Dar, aşa cum sublinia inginerul şef al unităţii, tovarăşul Tordai Adalbert, cooperatorii şi mecanizatorii unităţii, ceilalţi locuitori ai satului sînt încă departe de a depune armele. Dimpotrivă, profitînd de „ferestrele" de timp favorabil, caută să aducă cât mai aproape de graficul stabilit toate lucrările de sezon. Astfel, tratamentele contra buruienilor la orzul de toamnă s-au încheiat şi acum se lucrează intens la grîu. La sfecla de zahăr şi inul pentru fuior au fost efectuate prăfuirile necesare contra dăunătorilor specifici acestei perioade. Forţele satului participă intens la praşila întîi la sfecla şi guliile furajere. Cu toate că ritmul de lucru este „dictat" de ploi şi nu de mărirea forţelor ce participă la această acţiune, se speră că această foarte importantă lucrare va fi încheiată încă în cursul acestei săptămîni. Ca buni gospodari ce sînt, cei din Crişeni fac loc, alături de preocupările vizînd producţia acestui an, şi celor referitoare la perspectivă. Astfel, au fost terminate, cu puţină vreme din urmă, lucrările de redare în circuitul agricol al unei suprafeţe de 12 ha. Prin executarea unor şanţuri de scurgere în lungime de mai multe mii de metri, precum şi a unor drenuri închise,, suprafaţa menţionată a devenit propice cultivări celor mai pretenţioase plante de cultură, terenul - situat în lunca Cuşmedului - avînd o fertilicate ridicată. Aşadar, dintr-un teren parţial neproductiv, parţial ocupat de fîneţe (dînd un fîn de proastă calitate), s-a ajuns la terenuri dintre cele mai fertile. Ar mai fi de subliniat că la Crişeni nu se stă degeaba nici în zilele cînd ploaia împiedică orice tentativă de a lucra. în cîmp, in asemenea zile sau ore — au fost curăţate, văruite, dezinfectate o bună parte din adăposturile animalelor ieşite la păşune, precum şi magaziile cooperativei, care sînt deja gata - deşi pina atunci mai e destul timp — să primească recolta de cereale păioase. Au fost efectuate pregătirile necesare şi pentru declanşarea acţiunii de recoltare a furajelor. De fapt, această acţiune poate începe dintr-un moment în altul, condiţia de bază fiind zvîntarea terenului pentru a se putea intra cu maşinile. Se va începe cu recoltarea rapiţei, care va fi amestecată cu paie, şi însilozată. Ştefan DANCIU • O expoziţie de fotografii înfăţişind „Momente din lupta poporul român pentru unitate şiindependenţă naţională" a fost organizată în capitala Greciei, precum şi în oraşele Salonic şi Jannina. • La Helsinki s-au încheiat lucrările celui deal XX-lea Congres al Partidului Comunist Finlandezi •Din apropiere de baza militară americană de la Browdy, din vestul Angliei a avut loc o demonstraţie de protest împotriva amplasării pe teritoriul Marii Britanii a rachetelor nucleare americane cu rază medie de acţiune, la care au participat mai multe sute de femei. Organizaţiile paruri pace din Santa Momea (statul California) s-au pronunţat pentru declararea oraşului drept zonă liberă din arme nucleare. • Exprimîndu-şi protestul faţă de o, eventuală instalare, a rachetelor de croazieră în Olanda, peste 2090 de persoane au manifestat, duminică, în apropiere de baza militară americană de la Woensdrecht, situată la aproximativ 20 km de Anvers, unde ar urma să fie amplasate aceste arme dedistrugere în masă. Stadiile fizice existente vor asigura respectarea termenelor Cadrul natural atrăgător şi puternic ozonat, împrejurimile pitoreşti, numărul tot mai mare al tinerilor ce doresc să-şi petreacă aici sfîrşitul de săptămînă — iată motivele ce au determinat necesitatea dezvoltării şi modernizării COMPLEXULUI TURISTIC IZVORU MUREŞ AL B.T.T. Lucrările de investiţii au demarat în anul trecut, cu săparea fundaţiilor noii cantine-restaurant, cu spaţii de depozitare a alimentelor şi de cazare pentru o parte din personalul staţiuni. Acum, după mai bine de jumătate de an de la începerea lucrărilor, obiectivul este deplin conturat, stadiul fizic avansat permiţind punerea în funcţiune la termenul stabilit. Spaţiile de depozitare de la subsol au fost betonate, iar cele ale pensiunii cu 300 locuri şi cofetariei braseriei cu 129 lacuri sînt în stadii ce permit începerea lucrărilor de instalaţii electrice, apă, canalizare, încălzire. Maistrul Simon Francisc, din cadrul primei brigăzi complexe a Antreprizei de Construcţii Industriale Harghita, consideră că pînă acum s-a muncit bine, cu o productivitate a muncii mărită faţă de cea anterior stabilită şi cu cheltuieli ceva mai mici, pentru că majoritatea elementelor prefabricate din beton au fost turnate la faţa locului. Dacă şi CE.P.L Topliţa va livra cînd trebuie timplăria, majoritatea spaţiilor vor putea fi închise, concomitent cu instalatorii putînd lucra si zugravii. In acelaşi timp, alţi (Continuar din capital Radu WECSLER Investiţii ’84 MARȚI, 29 mai 1984 Soarele răsare : 5,36 Soarele apune : 20,50 Zile trecute : 150 Zile rămase : 216 | - -----------------------------------------.