Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-05-31 / nr. 4510

Anul XVII Nr. 4510 4 pagini 50 bani IN LUMINA INDICAŢIILOR ŞI ORIENTĂRILOR DATE DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU înnoirea şi diversificarea producţiei - rodul unor eforturi intense ale întregului colectiv Un loc important în cadrul preocupărilor colectivului ÎNTREPRINDERII „TEHNOUTILAJ“ DIN MUNICIPIUL ODORHEIU SECUIESC pentru realizarea sarcinilor de plan îl ocupă şi continua înnoire şi diversificare a producţiei. In acest an, ponderea produselor noi şi asimilate reprezintă peste 75 la sută din valoarea producţiei-marfă. Desigur, o asemenea acţiune are multiple implicaţii, de ordin tehnic şi, mai ales, organizatoric. Dar iată că, prin conjugarea eforturilor întregului colectiv, într-un interval de timp relativ scurt au fost rezolvate majoritatea problemelor ce s-au ridicat, în momentul de faţă aflîndu-se în producţie de serie o mare parte din produsele necesare agriculturii şi industriei alimentare. Din discuţia purtată cu inginerul şef al întreprinderii, tovarăşul Fancsali Kálmán, am reţînut că „În intervalul de timp scurs de la începutul anului au fost omologate prototipurile şi executate serile zero la patru echipamente, trecîndu-se operativ şi la producţia de serie. Este vorba de echipamentul modulat pentru erbicidat în agregat cu grapa cu discuri GDU, grapa stelată, echipamentul de lucru pentru mărirea capacităţii la remorcile RM-2 şi echipamentul pentru administrat îngrăşăminte în sorturi granulate. Față de sarcinile anuale, o parte din aceste echipamente se află executate în devans, la altele execuția este o zi, conform graficelor. Pentru semestrul II avem ca sarcină asimilarea şi introducerea în producţia de serie a altor două echipamente: de erbicidat, pentru semănătoarea SPC-8, și de fertilizat cu îngrășăminte chimice solide în agregat cu plugul PP-3. Pregătirile pentru introducerea în fabriciție se află deja în stadiu avansat, urmînd ca în perioada ce vine să luăm toate măsurile necesare pentru ca programul de asimilare să fie respectat întocmai". Aşadar, la întreprinderea odorheiană se află în curs de realizare un vastprogram de asimilare de noi produse, program subscris cerinţelor formulate de conducerea superioară de partid, de ,tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de dotare a agriculturii cu noi maşini, moderne, de mare tehnicitate şi productivitate, care să concure la obţinerea de recolte sigure şi stabile. C. RAHLIŢCHI maneni, locuri,fapte Important este şi cum îţi începi ziua de munca Se ştie, şi nu de puţină vreme, că printre unităţile Întreprinderii Comerciale de Stat pentru Mărfuri Alimentare şi Alimentaţie Publică, alimentarele cu autoservire ocupă un loc aparte. Trecindu-le pragul, te intimpină ordinea, curăţenia, rafturi mereu completate cu mărfuri, asta, desigur, in cazul in care şeful de unitate îşi face aşa cum trebuie meseria. Am trecut adesea pragul unităţii alimentare nr. 4 din cartierul Tudor Vladimirescu din Miercurea- Ciuc şi de fiecare dată, indiferent dacă şeful de unitate era sau nu prezent, magazinul era curat, personalul se afla la datorie, completind rafturile ori servind cumpărătorii. Deunăzi, l-am căutat şi am stat de vorbă cu Ferencz Károly, unul din şefii acestei unităţi pe punctul de a ieşi la pensie după o îndelungată şi rodnică activitate in reţeaua comercială , rugindu-l să ne spună ce trebuie să-l caracterizeze pe lucrătorul din comerţ. „Un lucrător in comerţ trebuie, mai intii, să dea dovadă de seriozitate, onestitate, pricepere şi să-i placă meseria. . Eu, in ultimii 13 ani din cei 37, in calitate de şef de unitate, mi-am început activitatea, ziua de lucru, trecind mai intii in revistă stocurile de mărfuri existente, după care întocmeam comenzile pentru completarea mărfurilor lipsă. Deci, este important, in calitate de şef de unitate, să știi exact ce este și ce mai trebuie să t ai in magazin. Procedînd , așa, întotdeauna unitatea " (Continuam in pag. a 2-a) I. AURA PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI VA! an al Comitetului, judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului LA ORDINEA JOI, 31 mai 1984 Soarele răsare : 5,35 Soarele apune : 20,52 Zile trecute : 152 Zile rămase : 214 Nici un efort nu este prea mare pentru eliminarea buruienilor din culturi ! Cu fiecare zi ce trece, lucrările de întreţinere a culturilor devin tot mai presante, printre cauzele care determină o atare situație fiind atît vremea deosebit de favorabilă înmulţirii buruienilor, bolilor şi dăunătorilor, cît şi faptul că se accertuează pericolul depăşirii epocii optime de aplicare a tratamentelor chimice. Conform ultimelor date furnizate de Direcția Agricolă Județeană, pînă ieri dimineaţă au fost tratate chimic contra buruienilor 53 la sută din lanurile de grîu, aproape 60 la sută din cele de orz de toamnă şi mai puţin de 10 la sută din cele de cartofi. Praşila întîi mecanică la cartofii de toamnă s-a făcut pe 40 la sută din suprafeţe, iar la sfecla de zahăr praşila întîi mecanică pe 30 la sută din terenuri. Pe suprafeţe mici a fost efectuată şi a doua praşilă mecanică la cartofi, cea de-a doua manuală la sfecla de zahăr, precum şi prima praşilă mecanică la porumbul pentru boabe. Din simpla parcurgere a acestor date se poate lesne observa că se înregistrează mari rămîneri în urmă la toate lucrările de întreţinere. Aceste întîrzieri trebuie grabnic eliminate prn intensificarea eforturilor tuturor celor de pe pigoare, prin mobilizarea integrală a forţelor disponibile, prin utilizarea cu chibzuinţă a fiecărui moment favorabil lucrului în cîmp. în aceste zile a început o nouă şi foarte importantă lucrare : recoltarea furajelor. Trebuie să i se acorde de la bun început toată atenţia, strîngîndu-se cu grijă şi la timp toate furajele existente, acordîndu-se aceeaşi atenţie atît .acoperirii cantitative cît şi calitative a necesarului. C.A.P. Cobăteşti. A început recoltarea secarei furajere In cursul zilei de ieri, la C.A.P. Cobăteşti, primele coase au intrat deja în lanul de secară furajeră, masa verde rezultată fiind utilizată pentru hrănirea suplimentară a vacilor de lapte aflate la păşune. Inginerul şef al unității, tovarășul Madaras luliu, ne spunea că de la începutul lunii pînă în prezent producția zilnică de lapte a crescut cu peste 1.000 litri, iar în urma administrării suplimentului de secară masă verde se așteaptă la o nouă creștere, de cel puțin 700 litri. (Continuare in pag. a 2-a) IN PAGINA A 4-A SPORT r K Irnia — s-o economisim! t M t lx O I A — s-o folosim judicios! O modalitate nouă şi eficientă de valorificare a resurselor secundare Pe lînaă măsurile deja consemnate pentru economisirea energiei electrice şi termice, fonde generînd rezultate pozitive, specialiştii de la întreprinderea Minieră Bălan, cu ajutorul celor dininstitutele de cercetări şi proiectări specializate, au inventariat şi alte modalităţi menite a determina economisirea energiei. Printre acestea se află resursele energetice secundare, în primul rînd cele de energie termică, capabile a diminua ponderea hidrocarburilor în balanţa energetică a întreprinderii. Astfel, pentru răcirea compresoarelor, ce furnizează mari cantităţi de aer comprimat necesar utilajelor din subteran, se întrebuinţează apă, care în acest fel devine purtătoare de căldură, aceasta irosindu-se în atmosferă. Pornind de la experiența altor întreprinderi miniere - pentru că în minerit aproape continuu - concompresoarele sunt nu(Continuare In pcg. a 2-a) V. RADU întreprinderea de Tricotaje din Toplița : aspect de muncă din Secția de tricotaje Foto : AI. V. SZAKÁCS • Ansamblul folcloric „Ciocîrlia" din Bucureşti a participat la Festivalul internaţional de folclor de la Komolini şi a prezentat spectacole În localităţile Atena, Arta, Missolongh, Grevena. • Stortingul - parlamentul norvegian - a adoptat, cu voturile celor trei partide de guvernămînt precum şi ale opoziţiei social-democrate, o rezoluţie în care se pronunţă pentru o „îngheţare controlabilă" a arsenalelor nucleare în Est şi Vest, ca bază a unor viitoare tratative de dezarmare. • Un comunicat oficial dat publicităţii la Managua informează că, în cursul luptelor desfăşurate în ultimele zile în nordul Republicii Nicaragua, armata sandinistă a provocat importante pierderi umane şi materiale grupurilor de contrarevoluţionari somozişti care lansează atacuri împotriva teritoriului naţional la frontiera cu Hondurasul, informează agenţiile France Presse şi Reuter. Comitetul special al O.N.U. împotriva apartheidului a acuzat guvernele unor ţări vest-europene de „colaborare deschisă" cu Republica Sud-Africană, în urma invitaţiei adresate primului ministru al regimului rasist de la Pretoria, P. W. Botha, de a vizita aceste state, transmite agenţia U.P.I.