Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-06-01 / nr. 4511

Anul XVII., nr. 4511 - pag. a 2-a Copilărie fericită Intrabilul unei mari familii Există condiţii minunate Sărbătorirea, la 1 iunie, a Zilei Internaţionale a Copilului constituie şi pentru copiii meleagurilor harghitene, la fel ca pentru toţii copiii ţării, pentru părinţii şi educatorii lor, prilejul manifestări unei neţărmurite recunoştinţe poporului, clasei muncitoare, partidului său conducător pentru tot ceea ce s-a făptuit in anii luminoşi ai socialismului, pentru minunatele condiţii asigurate creşterii şi educării tinerei generaţii. In aceastăzi, toţi copiii judeţului, îşi indreaptă gindurile lor curate, pline de recunoştinţă şi preţuire către tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu, care veghează permanent ca tinăra generaţie să crească şi să se formeze in demnitate, dreptate, libertate şi pace. Constantă definitorie a politicii promovate de partidul şi statul nostru, politică ce a dobindit o nouă dimensiune de cind in fruntea partidului şi a ţării se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu, grija faţă de creşterea viguroasă şi sănătoasă a noilor generaţii constituie o preocupare a întregii societăţi. Pe intinsul meleagurilor harghitene, nenumărate sunt dovezile acestei preocupări de care beneficiază in egală măsură fiii oamenilor muncii, români şi maghiari, de la oraşe şi sate. Viaţa plină de bucurii, perspectiva luminoasă a unui viitor liber şi fericit se afirmă şi prin asigurarea unei baze materiale de excepţie, necunoscute pînă azi, prin realizarea unei ample reţele a asistenţei sanitare, a ocrotirilor sociale de care copiii beneficiază de la cea mai fragedă virstă. Oricare ar fi partea de judeţ pe care am alege-o pentru ilustrare, oricare ar fi localitatea in care ne-am opri, am intilni expresia materializată a unor ample dotări, create in special in anii de după Congresul al IX-lea al partidului. Copiii harnicilor muncitori ai C.E.P.L. Topliţa, ai fruntaşilor cooperatori din Tuşnad, ai ofelarilor din Cristuru Secuiesc şi ai agricultorilor din Tulgheş, ai constructorilor de tractoare din Miercurea-Ciuc şi ai lucrătorilor ogoarelor din Suseni şi Joseni, ai matriţenilor şi turnătorilor din Odorheiu Secuiesc şi Cheorgheni, ai jurnaliştilor şi minerilor din Vlăhiţa şi Bălan, ai agricultorilor din Plăieşii de Jos şi Mărtiniş, din Dăneşti şi Secuieni au asigurate casă şi masă in creşe cu program săptăminal şi alternativ, in grădiniţe cu orar normal şi prelungit, pe timpul in care părinţii lor se află in cimpul muncii. Există in judeţul nostru 19 creşte ce dispun de circa 2000 de locuri, există 282 de grădiniţe in care sunt cuprinşi circa 18.5000 preşcolari ai căror primi paşi spre şcoală şi viaţă sunt îndrumaţi de peste 700 educatoare. Asistenţa medicală asigurată de personal medical cu pregătire superioară şi medie, gradul ridicat al dotării materiale cu tot ceea ce este necesar pentru a petrece in plăcută şi familială ambianţă cei mai tineri ani ai lor se circumscriu aceleiaşi părinteşti griji a societăţii noastre noi, revărsate amplu asupra copilăriei. Şi inmite alte zeci şi zeci de expresii nu s-ar putea descifra această preocupare , de la alocaţiile de stat pentru copii, la ajutorul bănesc dat mamelor cu mai mulţi copii, de la investiţiile destinate construirii de localuri pentru creşe şi grădiniţe, la fondurile destinate materialului didactic etc. In anul 40 al libertăţii ţării, copiii noştri se nasc şi cresc sub cerul limpede al socialismului, fragezii lor anii fiind Începutul unui mare cintec al vieţii şi al muncii, ce se va Înscrie cu litere de aur in epopeea făciii societăţii noastre noi. S. NICOLAE La Creşa din cartierul „Cornişa" din Topliţa, cînd am intrat noi, însoţiţi de tovarăşa Maria Suciu, era tocmai ora mesei de prînz. Se ospătau cei din grupele mijlocie şi mare, adică cei de doi şi de trei ani, pentru că ceilalţi fuseseră mai harnici, iar acum dormeau deja în pătuţurile lor curate. Fiecare din cele 4 grupe ale creşei are la dispoziţie cîte o sală de activităţi dotată şi amenajată cu tot ce este necesar pentru ca viaţa lor aici, în creşă, să fie cît mai plăcută. De asemenea, cîte un dormitor curat, bine întreţinut, cu mobilier corespunzător şi cu lenjerie proaspătă. De viaţa şi „activităţile" celor mai mici cetăţeni ai oraşului se ocupă în permanenţă un medic şi mai multe cadre medii sanitare. Se veghează ca aceştia să aibă asigurate toate con- diţiile pentru a creşte sănătoşi, viitori cetăţeni de nădejde ai ţării. Vorbind de această creşă, ca de oricare alta de fapt, nu trebuie uitat că instituţia are un rol deosebit şi în ajutorarea tinerelor familii, a părfilor în general, care aducă de-a lungul unei săptămîni, timp în care ei îşi pot vedea liniştiţi de treburi la locurile lor de muncă şi chiar acasă, copii se bucură de o îngrijire deosebită, permanentă , că, în acelaşi timp, ei se obişnuiesc încă de mici cu primele reguli de igienă şi de comportament, la care se adaugă, desigur, şi trăsăturile morale ce încep să se formeze prin programul de activităţi educative ce se organizează cu cei din grupa mare, pregătindu-i pentru învăţămîntul preşcolar. Ilie ŞANDRU — Bunăăăă ziuaaaa — Jooonapotttkivănokkk — Mie-mi place la grădiniţă pentru că avem multe jucării.. . — Mie-mi place la grădiniţă pentru că învăţăm multe jocuri... — Mie-mi place la grădiniţă pentru că... pentru că-mi place. Ne mai stăruie şi acum in auz, cuvintele sincere rostite de copiii grădiniţei nr. 11 din municipiul Odorheiu Secuiesc. Am vizitat această instituţie, acum, după 11 ani de la darea sa in folosinţă. Şi, cu toate că a trecut atita vreme, clădirea pare ca nouă, iar in interior totul străluceşte de curăţenie. Această grădiniţă are pentru cei 300 de copii repartizaţi in 10 grupe (4 grupe mari, 3 mijlocii şi 3 mici), 15 educatoare, săli de activităţi spaţioase, frumos mobilate şi decorate, incit atmosfera este cit se poate de plăcută. Directoarea grădiniţei, tovarăşa Rákosi Maria, ne spunea că există, intr-adevăr, condiţii minunate pentru ca aceşti copii să se dezvolte armonios şi să primească o educaţie dintre cele mai bune, fiind in permanenţă supravegheaţi, in timp ce părinţii lor lucrează intr-o întreprindere sau alta. Asemeni acestei grădiniţe, in municipiul Odorheiu Secuiesc, sint in total 15, in care sunt supravegheaţi şi educaţi 2000 de copii, iar in cele cinci creşe sint asigurate condiţii optime pentru 500 de copii sub trei ani. Aurelia ILUŢ in anii de lumină ai Grijă deosebită, supraveghere atentă pentru noii născuţi. Soare, spaţiu şi înaltă bucurie la locurile de joacă ale grădiniţelor Imn copilăriei fericite, în interpretarea şoimilor patriei __________■ Oră de ... arte plastice O imagine ce spune că viitorii constructori se formează încă la grădiniţă. Nu exagerăm cu nimic dacă afirmăm că grija pentru vigoarea şi sănătatea copilului începe chiar înainte ca acesta să se nască. întregul sistem de urmedie a evoluţiei sarcinii la gravide, este menit a „pregăti terenul" pentru a avea un nou născut sănătos. Aşa se face că medicul pediatru care asistă la naştere, cunoaşte deja mediul familial, în general condiţiile în care va trăi noul cetăţean, avînd posibilitatea de a lua măsurile de rigoare. La ieşirea mamei din maternitate, dispensarul medical de care depinde este informat telefonic şi, în cel mult 48 de ore, sitarul este vizitat de meicul pediatru al circumscripţiei precum şi de surorile medicale de specialitate. Sugarului i se face o fişă care va „veni“ după el pînă va ajurge om matur. Dar, de copiii de vîrstă mică nu se ocupă strict medicii pediatri, ci supravegherea lor în fiecare circumscripţie medicală este încredinţată, tuturor cadrelor medicale ce răspund de zona respectivă. Pentru a vedea modul în care este supravegheat copilul nuc, este suficient să spunem că pînă la vîrsta de un an, în situaţia că nu suferă de nici o maladie este vizitat de 10 ori de un cadru medical de specialitate şi de cîte ori este necesar de cadrul mediu, în caz de boală, sau dacă copilul se află în evidenţă specială, el este vizitat zilnic şi chiar de mai multe ori pe zi. I se aplică tratamentul medicamentos, medicamentele sunt gratuite, este îndrumată şi mama cum să procedeze la îngrijirea copilului după natura bolii. Şi trebuie să arătăm că s-au obţinut rezultate frumoase, mortalitatea infantilă fiind în anul 1983, în judeţul Harghita de 21 la mie, iar pe primele 4 luni ale acestui an de 20,6 la mie. Aceste cifre sunt urmarea eforturilor depuse de cei aproape 100 de medici pediatri specialişti sau cu profil de pediatrie şi cele 286 de surori pediatre, plus cele 76 surori de ocrotire. Grija pentru sănătatea copilului continuă sub alte forme şi după ce acesta intră în colectivităţi cum ar fi cămine, grădiniţe şi şcoli, fiind urmărit sub aspect medical, pe baza unei fişe, oglindă a stării lui de sănătate. în mod normal, medicii pediatri se ocupă de copii pînă la vîrsta de 16 ani. Cu toate acestea, şi în continuare, cîtă vreme sunt de vîrstă şcolară, starea lor de sănătate este urmărită conform fişei pediatrului. Se acţionează astfel, pe toate căile pentru a avea un tineret viguros şi oameni maturi cu deplină capacitate de muncă, capabili să ridice România socialistă pe noi trepte ale dezvoltării. PROHASZKA Râd Emeric, medic pediatru Eforturi susţinute pentru o generaţie de copii sănătoşi şi viguroşi INFORMAŢIA HARGHITEI