Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-06-04 / nr. 4513

I (   Sub semnul competiţiei sportive naţionale , Crosul „Mioriţa“ I „Zilele culturii topliţene" au debutat, ieri, la Topliţa, şi prin organizarea de către Consiliul Oăşenesc de Educaţie Fizică şi Sport din localitate, a Crosului „Mioriţa", întrecere înscrisă în caidrul manifestărilor spor- I tive de masă ale „DaciaMadei", la care au partici- I pat peste 300 de tineri din localitate, lată cîști-gătorii pe categorii de vîrstă . Fete categoria 11-12 ani: 1. Szőcs Gyöngyi (Sc. G. Nr. 8); 2. Mihae- I la Mureșan ; 3. Lidia Adam (Șc. G. Nr.4); Bă- I iefi categoria 11-12 ani : * 1. Cornel Alexa (Sc. G. I Nr. 4); 2. Pavel Vodă (Sc. I G. Nr. 4) ; 3. Adrian Iacob (Sc. G. Nr. 8) ; Fete I categoria 13-14 ani : 1. * Mariana Iacob (Sc. G. I Nr. 8) ; 2. Ekie Edith (Sc. G. Nr. 8) ; 3. Angela Sus- Iter (Sc. G. Nr. 4) și Carmelia Platon (Sc. G. Nr. I 8) ; Băieți categoria 13- 14 ani: 1. Lucian-Bela I Pop (Şc. G. Nr. 8); 2. J Ovidiu Alexandru Vodă I (Şc. G. Nr. 1); 3. Ion I Ardei (Şc. G. Nr. 8); Fe- 2 te categoria 15-18 ani : 1 1. Rodica Zaif (Liceul In- I dustrial Nr. 1) ; Băieţi cat tegoria 15—18 ani: 1. Adam Blaga (Liceul In- I dustrial Nr. 1); 2. Szőcs J Attila (Liceul Industrial Nr. 2); 3. Sorin Chioreanu (Liceul Industrial Nr. 1). (Virjile Coşarcă). „Cupa Progresul“ . Sîmbătă şi duminică, la Topliţa s-a desfăşurat o serie de întreceri spor- I five reunite sub genericul „Cupei Progresul". Manifestările sportive desfăşurate sub egida marii competiţii sportive naţionale „Daciada", au fost organizate de către U.G. S.R. în colaborare cu Consiliul Judeţean Harghita al Sindicatelor, C.J.E.F.S. Harghita, Consiliul Orăşenesc al Sindicatelor Topliţa şi C.O.E. F.S. din localitate. întrecerile s-au desfăşurat la patru ramuri sportive (faza pe zonă), la care au participat sportivi din judeţele Alba, Bistriţa-Năsăud, Braşov, Covasna, Sibiu, Mureş şi Harghita - cu toţii reprezentanţi ai asociaţiilor sportive ale sindicatelor administraţiei de stat. Iată clasamentul final al diferitelor concursuri : Tenis de corup. Masculin : 1. Raus Valentin (Mureş); 2. Szabó Mircea (Braşov); 3. Pop Calin (Bistriţa-Năsăud). Feminin: 1. Szolasi Ana Măria (Mureş); 2. Mica Oprea (Bistriţa-Năsăud). Tenis de masă. Masculin : 1. Tober Ladislau (Covasna) ; 2. Ilie Sfidlaru (Harghita); 3. Istodor Otto (Braşov). Feminin : 1. Binfinian Agneta (Mureş) ; 2. Petri Valeria (Bistriţa-Năsăud) ; 3. Niculi Elena (Covasna). Şah. Masculin : 1. Gheorghe Gorea (Harghita) ; 2. Emil Hidoş (Bistriţa-Năsăud); 3. Kânyădi Attila (Covasna). Feminin: 1. Dézsi Eleonora (Mureş); 2. Cseri Gina (Harghita); 3. Ana Iliuţă (Bistriţa-Năsăud). Volei. Masculin : 1. Informatica Tîrgu Mureş; 2. Proiect Bistriţa-Năsăud; 3. Mureşul Topliţa. Feminin : 1. Mureşul Topliţa ; 2. Progresul C.P.I. Bistriţa-Năsăud. Trebuie evidenţiat în mod deosebit excelenta organizare asigurată pentru buna desfăşurare a întrecerilor sportive de către E.G.C.L. Topliţa prin asociaţia sportivă „Mureşul" din localitate. (Ion Sticlaru) Modelism Sîmbătă şi duminică, la Miercurea-Ciuc s-au desfăşurat două concursuri, de aero şi navomodele, la care au participat elevi de la toate casele pionierilor din judeţ, iată cîştigătorii : Aeromodelism : Categoria aeromodele captive-viteză : locul I : Kőllő Sándor (Gheorgheni); locul 2: Bontaş Mihai (Miercurea-Ciuc) ; locul 3: Tapso Tibor (Gheorgheni). Categoria aeromodele captive-acrobaţie : locul 1, Marius Preda (Gheorgheni). Naromodele : Categoria propulsate civile: locul 1, Bartha László „DACIADA" (Miercurea-Ciuc); locul 2, Angi Sándor (Gheorgheni) ; locul 3, Bicsok Tibor (Gheorgheni). Categoria veliere liber lansate : locul 1, Metz István (Odorheiu Secuiesc) ; locul 2, Mihai Ciobanu (Miercurea-Ciuc) . Categoria propulsate prototipuri : locul 1, Gergely Csaba (Odorheiu Secuiesc) ; locul 2, Lakatos Zsolt (Miercurea-Ciuc). Categoria propulsate submarine de cercetare ştiinţifică : locul 1, Kiriak Attila (Miercurea-Ciuc); locul 2, Szőke László (Odorheiu Secuiesc). Categoria radio-comandare, viteză : locul 1, Lakatos Attila (Miercurea-Ciuc) ; locul 2, Horvath Csaba (Odorheiu Secuiesc). Categoria radio-comandare propulsate : locul 1, Bokor Zoltán (Odorheiu Secuiesc), locul 2, Cezar Mihăilescu (Miercurea- Ciuc). Categoria veliere radio-comoandate : locul 1, Kali Szabolcs (Odorheiu Secuiesc); locul 2, Florin Stan(Miercurea- Ciuc). ţ i-----------------în atletismul harghitean ! P« cîtd o activitate ! la nivalul posibilităţilor ? ! Despre atletismul harghitean s-a vorbit şi s-a I scris mult, dar, avînd în * vedere evoluţia lui, fără I prea multe efecte pozitive. Deşi atletismul este I o ramură sportivă prioritară - prima dintre ramurile olimpice - şi în ţara noastră i se acordă o mare importanţă, la noi ,n judeţ acest „sport al sporturilor“ cu oarecare tradiţii, nu a atins un niivel de dezvoltare care să mulţumească. Bunăoară, în ediţia 1983 a marii competiţii sportive naţionale „Deciada“, judeţul nostru a ocupat la atle- J tism abia locul 40, loc I deloc conform cu realele posibilităţi create dezvol-I tării lui în judeţ. Creionat succint, atle-tismu! harghitean „la zi“ oferă următoarele date :J în vîrful piramidei, la nl I vel de performanţă, finanţează trei catedre tn ca- I drul C.S.S. Odorheiu Se- J cuiesc care au încadraţi I 4 profesori de specialita- I le (Török Béla, Anaihé I Alpár, Bacsó Erzsébet, Ja- I kocs Zoltán), avînd In * pregătire 7 grupe de în- I cepătorî, două de avan* soţi şi una (unica în ju- I de)) de performanţă; apoi, mai fiinţează două catedre la C.S.Ş. Miercurea-Ciuc, avînd Încadraţi doi profesori de specialitate (Nagy András şi Nagy Elisabeta), care nu an pregătire 3 grupe de începători şi două de avansaţi, iar la Gheorgheni există o grupă de atleţi la A.S. Metalul, grupă pregătită de antrenorul Hidi György. In rest atletismul se practică, în cele mai multe cazuri ca sport complementar, în cadrul cercurilor sportive din şcoli, dar fără continuitatea şi intensitatea necesare. Rezultatele obţinute sunt certificate de trei sportivi seniori cu categoria a ll-a de clasificare şi 22 de juniori clasificaţi. Este mult prea puţin. în ce priveşte baza materială, judeţul dispune de 3 piste de atletism cu sectoarele necesare, din care cea de la Miercurea-Ciuc aşteaptă de aini buni punerea completă la punct şi, mai ales, folosirea de către sportivi ! In ce priveşte fondurile, la nivelul cluburilor şcolare acestea există, dar folosirea lor pentru atletism nu este de natură să mulţumească. Bunăoară, în timp ce C.S.Ş. Odorheiu Secuiesc cheltuia pentru participare la competiţii suma de 45.000 lei clubul din Miercurea-Ciuc abia a cheltuit 1.000 lei! Aceasta denotă faptul că sportivii din reşedinţa de judeţ n-au participat la competiţii, or, în atletism, ca şi în oricare alt sport atracţia o asigură competiţia. Dar cel mai serios impediment în obţinerea de bune rezultate îl constituie modul în care se face selecţia elementelor dotate. Această acţiune este tratată superficial, profesorii din şcolile generale nesemnalînd secţiilor de profil din cadrul cluburilor sportive şcolare elementele dotate, iar, la rîndul lor, profesorii din secţiile de atletism nedepunînd activitate în sensul depistării talentelor, nefiind prezenţi la competiţiile locale, neorganizînd concursuri de selecţii ş.a.m.d. La nivelul conducerii mişcării sportive din judeţ, Biroul Executiv al C.J.E.F.S. a analizat în cîteva rînduri activitatea atletică, cel mai recent în aprilie a.c., şi a hotărit aplicarea unor măsuri concrete privind îmbunătăţirea ei. Dar, pînă ce toţi cei care au atribuţii în domeniul dezvoltării atletismului nu vor trece la o activitate susţinută, mai organizată şi mai energică, rezultatele vor continua să intîrzie. Horea MOLDOVAN I Judo In zilele de 7-10 iunie, la Palatul Sporturilor din Tîrgu Mureş, se va desfăşura finala campionatului republican de judo (seniori) la individual. La această finală şi-au asigurat dreptul de participare primii 4 clasaţi, de la toate categoriile de greutate, de la concursurile zonale, precum şi laureaţii campionatului republican de anul trecut. Judeţul nostru va fi reprezentat de 11 sportivi de la Asociaţia Sportivă „Constructorul" din Miercurea-Ciuc, în ordinea categoriilor de greutate, de : Nisztor István (60 kg); Ferencz Lukács şi Daniel Albert (65 kg); Onodi Béla (71 kg); Bartha Szilveszter (78 kg); Fekete Titus (86 kg); Bilibok Miklós şi Szántó István (95 kg); Udvari Béla, Cornel Pantea şi Udvari Dezső (plus 95 kg). Sportivii harghiteni vor face deplasarea la Tîrgu Mureş în cursul zilei de miercuri, ei fiind hotărîţi, aşa cum ne-a informat antrenorul Păiosif, să reprezinte cu cinste judoul harghitean. (Forró Miklós) INFORMAŢIA HARGHITEI EURO ’84 „Greul de-acum începe“ ... Avea să ne declare MICHAIL KLEIN, component al reprezentativei României, pe care l-am intilnit, recent. Aşadar, „greul deacum începe !“ Vă rog să vă explicaţi ! - Da. Pentru că in fotbal succesele si unele insuccese rămin undeva in timp. E drept, se mai fac referiri la ele, cum ar fi acel 1-1 cu Anglia sau 4-6 cu Iugoslavia, dar întotdeauna se ţine cont numai de meciul care vine. El e „cel mai greu!" Şi pentru reprezentativa României urmează, in premieră, turneul final al Campionatului european. Ce va fi găzduit, aşa cum se ştie de Franţa. Şi care a avut, pentru reprezentativa noastră un preambul, disputat la Nantes ... ... Care a însemnat pentru noi acomodarea cu publicul, cu terenul de joc, ştiut fiind că acolo vom susţine unul dintre meciurile din grupă. Am speranţa că, datorită evoluţiei bune pe care am avut-o am ciştigat publicul de partea noastră, chiar dacă am învins cu 1-0 formaţia gazdă. Fin cunoscător de fotbal, publicul din Nantes a apreciat jocul formaţiei României, artificiile tehnice ale componenţilor reprezentativei noastre, jocul in ansamblu in care, după cum remarcaseră şi tehnicienii fotbalului internaţional, nimic nu se face la întimplare ! Am demonstrat şi cu acest prilej că suntem o ECHIPA! - Aţi demonstrat aceasta cu prisosinţă şi-n meciurile din preliminarii. Ce amintiri plăcute are de la aceste meciuri fotbalistul Klein. Ar fi acelea ale paselor decisive de la meciurile cu Cipru şi cu Cehoslovacia, ambele susţinute în deplasare, cind din pasele mele au înscris Bölöni şi, respectiv, Geolgău. Deşi acţiunile noastre de contraatac au părut spontane, ele au fost rodul unor îndelungate exerciţii făcute la antrenamente. Aceasta nu înseamnă, insă că,in echipa noastră nu este loc pentru iniţiativă. Pentru acele sclipiri individuale care fac deliciul acestui sport numit fotbal. Şi care plac spectatorilor, indiferent de rezultat. Este meritul lui Mircea Lucescu de a fi scris pentru echipa naţională o partitură fotbalistică in care se îmbină armonios valoarea individuală a fiecărui | component (observaţi * nu spun, a unsprezecelui | de bază !) cu interesul e- e chipei, care este unul sin- | gur: obţinerea unui re- | zultat favorabil. Observ că nu spu- J neţi : „Victorie, cu orice ■ preţ“. ! Nu spun, deşi pare jj paradoxal aceasta, fiind- I că după părerea mea J nu-i demn să facă sport | (indiferent de disciplina sportivă) acela care pă- I trunde in teren cu gindul * că-/ dinainte invins și nu | face totul pentru ca Iau- ', rii victoriei să-i aparţină 2 lui, şi colegilor săi de echipă. Este una dintre multele lecţii de viaţă pe care ni le-a insuflat „tata ! Lucescu". j j - Nu-i cam familal ter- menul ? jj I - Aşa pare la prima ve- ' dere. Dar noi, cei de la I Corvinul nu putem să nu-i J spunem altfel. Pentru că, ■ atunci cind antrena echi- I1 pa noastră ne-a fost mai î mult decit antrenor. A \ fost omul care s-a impus in primul rind prin pute- «• rea exemplului personal. I Prin competentă, ştiinţa J jocului de fotbal şi prin curaj. Nu vreau s-o con- I sideraţi lipsă de modestie î dar cind am fost selectionat in formaţia Romăneniei au fost voci care au jj spus „Ce caută Klein in " echipă" ?, intrebîndu-se | cu o oarecare arogantă. * Tot aceştia exclamă a- | cum : „Fără Klein nu se poate !“. Aceasta în ce | mă priveşte. Dar curajul cel mare a lui Lucescu a * fost, după părerea mea, | atunci cind am abordat partida cu Elveţia (de la | Berna) cu o combinată I Corvinul - Universitatea î Craiova. Şi cind, deşi me- ciul nu avea decit o miză de palmares „jocurile" fi, I ind făcute în favoarea ’ Angliei şi Ungariei, noi k am reuşit un rezultat e- J gal. Care a însemnat, c |. primă victorie in impune- I rea concepţiei tactice pe î care a abordat-o Lucescu | privind echipa naţională. -V O concepţie ce a dat rea- I de chiar cu o clipă mai J devreme. Şi mă refer la * această calificare pentru I „Curo '84", pe care ni- î meni n-a aşteptat-o dat | fiind că in grupă aveam j șansa a patra, după Ita- Iia, Suedia şi Cehoslova- A, cia. A fost, zic specialiștii, | o calificare surpriză. Noi JJ vrem să confirmăm în i! Franța că sintem o forma- |ie de elită. Consemnare de Radu POP % CANOTAJ Proba feminină de schit simplu din cadrul regatei internaţionale de canotaj academic de la Grunau (R.D. Germană) a fost cîştigată de sportiva româncă Valeria Racilă, cu timpul de 3'50" 297100. Pe locurile următoare s-au situat Cornelia Linse (R.D. Germană) - 3'51 "75/100 şi Maria Danieliuk (U.R.S.S.) - 3'59' 59/100. Tot cu o victorie românească s-a încheiat şi cursa feminină de doi cătuii din Rodica Alba şi Maria Horvat a fost cronometrat în 3'43“62/1W, fiind urmat de R.D. Germană - 3'45“ 20/100 şi Olanda - 3'52° 24/100. În probele feminine de doi vîsle, patru plus 1 şi 8 plus 1, echipajele CAIAC-CANOE Proba de canoe simplu - 500 m din cadrul concursului internaţional de caice-canoe de la Szeged a revenit sportivului român Costică Olaru, înregistrat cu timpul de 1' 56"2/10, urmat de Sza- I ruszi (Ungaria) 1'56"4/10, în Buday (Ungaria) 2'6/10. | La caiac dublu fete. Nas- tasia lonescu și Agafia | Constantin s-au clasat pse locul doi cu timpul de | 1'40"2/10. Pe locul întîi , au sosit echipajul Rebon | Geczi (Ungaria) - 1'45“3/ 10. In cursa de caiac simplu 500 m a cîșîigat ( Rajna (Ungaria) - 1,44“ 1 7/10, urmat de Gyulay (Ungaria) 1'44,9/10, și 2 Vasile Dîba (România] ' V46", fără cîrmaci, în care 8 românești au ocupatechipajul român al cui secund. SPORT TELEX