Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-06-13 / nr. 4521

Anul XVII Nr. 4521 4 pagini 50 bani mtOLETAHOtN TOATE TAIULE. ONItl-VAi Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Au început lucrările Consfătuirii economice la nivel inalt a ţărilor membre ale Consiliului de Ajutor Economic Reciproc la 12 iunie, la Moscova au început lucrările Consfătuirii economice la nivel înalt a ţărilor membre ale Consiliului de Ajutor Economic Reciproc. La consfătuire participă delegaţia Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România. Iau parte, de asemenea, delegaţii din R.P. Bulgaria, R.S. Cehoslovacă, Cuba, R.D. Germană, R.P. Mongolă, R.P. Polonă, R.P. Ungară, U.R.S.S. şi R.S. Vietnam. Consfătuirea a fost deschisă printr-un cuvînt de salut rostit de Konstantin Cernenko, secretar general al C.C. al P.C.U.S., preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Şedinţa de dimineaţă a consfătuirii a fost prezidată de tovarăşul Todor Jivkov, iar cea de dupăamiaza de tovarăşul János Kádár. La consfătuire se dezbat cele mai importante probleme ale dezvoltării economice şi ale colaborării ţărilor frăţeşti. Le şedinţe au luat cuvîntul tovarăşii K.V. Cernenko, Todor Jivkov, János Kádár, Le Duan, Erich Honecker, C.R. Rodriguez. Consfătuirea economică îşi continuă lucrările. La începutul şedinţei, participanţii la consfătuire au păstrat un moment de reculegere în memoria lui Enrico Berlinguer, secretar general al Partidului Comunist Italian, personalitate remarcabilă a mişcării comuniste şi muncitoreşti italiene şi internaţionale. LA ORDINEA ZILEI La C.A.P. Cozmeni: Cei harnici se descurcă şi în condiţii dificile Parcă chiar mai mult decât în alte unităţi la Cooperativa Agricolă de Producţie din Cozmeni condiţiile de lucru din această perioadă sunt deosebit de dificile, pe multe parcele, ne spunea preşedintele unităţii, inginerul Vitos Ladislau, nu se poate intra nici măcar... „per pedes"! Cu toate acestea cooperatorii şi mecanizatorii unităţii s-au străduit să ţină pasul cu epoca calendaristică, să împiedice „sufocarea" plantelor de cultură de către buruieni, să facă inofensive bolile şi dăunătorii culturilor agricole. Astfel lucrările de erbicidare sunt foarte aproape de finalizare atît la grîul de toamnă cit şi la orzoaică. Ar fi necesare doar una-două zile bune de lucru pentru ca respectiva lucrare să poată fi încheiată. O atenţie deosebită se acordă, cum e şi firesc, culturii cartofului. Praşila întîi mecanică la această cultură de bază a fost efectuată pe aproape 200 ha din cele 260 cultivate. Suprafeţele prăşite au fost imediat tratate .Cu erbicide astfel că cele două lucrări au mers „mină în mînă", cum se spune, fiind create şi aici condiţii pentru încheierea (Continuar d in cap a 9-a) Ştefan DANCIU 19 • Marţi seara a sosit în capitala Italiei delegaţia Partidului Comunist Român care va participa la funeraliile tovarăşului Enrico Berlinguer, secretar general al Partidului Comunist Italian. Delegaţia este condusă de tovarăşul Manea Mănescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Din delegaţie face parte tovarăşul Constantin Radu, secretar al CC. al P.C.R. Din Japonia este în plină desfăşurare tradiţionalul „Marş al păcii", la care iau parte zeci şi zeci de mii de persoane, de cele mai variate convingeri politice, ce se pronunţă împotriva cursei înarmărilor şi pentru adoptarea de măsuri concrete, de diminuare şi eliminare a pericolului nuclear. • Sub devizele „Numorţii nucleare pe pământul Italiei !“ şi „Cerem oprirea cursei înarmărilor", la Comiso, în Sicilia, a avut loc un amplu marş de protest organizat de P.C. Italian împotriva amplasării, la baza militară din aproperea oraşului, a rachetelor nucleare americane cu rază medie de acţiune. • Mişcarea pentru îngheţarea arsenalelor nucleare, pentru dezarmare, în primul rînd pentru dezarmare nucleară şi pentru prevenirea războiului capătă amploare în Statele Unite ale Americii au declarat conducătorii organizaţiei intitulate „Campania pentru îngheţarea armamentelor nucleare", în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurate în clădirea Congresului american. • Regele Hussein al Iordaniei a avut o întrevedere cu secretarul general al O.N.U., Javier Perez de Cuellar, care a făcut o vizită de două zile la Amman. In pagina a 4-a . SPORT O cunoaştere mai in amănunt a vieţii minerilor îţi oferă prilejul de a alia numeroase subiecte compatibile, intr-o sintagmă de orgoliu, cu atributul de excepţie. Atribut de care trebuie neapărat să ţii seama atunci cind încerci să transpui in albul colii de hirtie, in ce are ea esenţial, această viaţă. Regula aceasta are perfectă valabilitate şi pentru colectivul minerilor ce-şi au sediul situat undeva intr-o „chiuvetă" din apropierea vidului Bufniţa, la o altitudine de 1.300 m, in Munţii Harghita. Mineri care, zi de zi, se lansează pe verticală, pînă la o adincime de 80 m, unde îi aşteaptă zăcămîntul de rocă caolinizată. Cu care se infruntă crincen şi nu se lasă pină nu-i smulg sute de mii de tone anual. Aducindu-şi un ajutor MIS-uri şi MIP-uri, utilaje care, folosite într-o concepţie proprie acestui colectiv, au făcut ca productivitatea să înregistreze un salt spectaculos, de la 2,3 t la 7 tone, pe post ! Folosirea unui semn de exclamare se impune aici. Şi el, deschide o serie interminabilă de semne asemănătoare. Necesare pentru a sublinia acele atribute de excepţie prin care se relevă sensul muncii acestui detaşament aparte din frontul minerilor. Pentru că cei de la cota 1.300 a munţilor Harghita, deşi nu smulg pămintului minereuri cu nume care să sune aşa de grozav, precum cuprul sau cărbunele, sunt totuşi, singurii mineri din ţară care aduc la suprafaţă caolinul. Caolinul pe care fiecare dintre noi intilneşte şi-l face cuvenita apreciere de respect atunci cind se declară mulţumit de albul colii veline. Ai cărei pori „respiră" caolin de Harghita. Sau cind işi bucură auzul cu sunetul vasului de porţelan. In compoziţia căruia se află ,de asemenea, încorporat şi caolin de Harghita. Oricind admiră rezistenţa izolatorilor folosiţi la liniile de înaltă tensiune. Izolatori care nu ar exista fără caolin de Harghita. Dar, să nu ieşim prea repede la „suprafaţă" cifra şi de numeroasele întrebuinţări ale minereului care trece prin braţele acestor oameni. Ar fi nedrept faţă de însăşi munca prin care se smulge adincului ! Ea, in primul rind, pentru a fi subliniată la adevărata valoare, trebuind scrisă şi însoţită (Continuare in pag. a 2-a) I. NETE Acest detaşament aparte al minerilor cadrului MIERCURI, 13 iunie 1984 Soarele răsare : 5,31 Soarele apune : 21,00 Zile trecute : 165 Zile rămase : 201 SUB SEMNUL ANULUI JUBILIAR Succese de seamă în industria judeţului Cu sarcinile de plan pe primul semestru îndeplinite Colectivul de muncă al întreprinderii de Producţie Industrială şi Construcţii Cai Ferate Harghita, angajat plenar în ampla întrecere socialistă pentru a întîmpina cu noi fapte de muncă şi realizăm imponantele evenimente din viaţa palidului şi poporului nostru din acest an jubiliar - aniversarea a 40 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi Congresul al Xlll-lea al Partidului Comunist Român înregistrează importante depăşiri ale sarcinilor de plan şi angajamentelor asumate pe acest an, datorită unei bune organizări a muncii, folosirii judicioase a instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor din dotare, a timpului de lucru, concretizate în depăşirea productivităţii muncii planificate cu 5,8 procente. Astfel, sarcinile planului la producţia marfă industrială aferente primului semestru ale anului în curs sînt realizate în avans cu 20 de zile, iar pînă la sfîrşitul semestrului se prelimina a se realiza o producţie suplimentară în valoare de peste 35 milioane lei. Producţie fizică peste prevederi Forestierii din cadrul Combinatului de Exploatare şi Prelucrare a Lemnului din Topliţa, acţionînd cu hotărîre şi înaltă responsabilitate muncitorească pentru realizarea exemplară a sarcinilor de plan şi a angajamentelor adoptate de adunarea generală a oamenilor muncii, în vederea cinstirii aniversării zilei de 23 August şi a Congresului al Xlll-lea al partidului cu rezultate notabile în activitatea de producţie, în perioada care a trecut din acest an obţinînd sporui însemnate faţă de plan la principalele sortimente ale Producţiei fizice şi anume : peste 2.600 mc cherestea de răşinoase, peste 1.100 mc cherestea de fag, 185.000 mp placaj din lemn, aproape 9.000 mp uşi ferestre şi mobilier din lemn în valoare de peste 1.100.000 lei. Livrări suplimentare la export Prin materializarea măsurilor întreprinse în scopul utilizării integrale a timpului de lucru, întreţinerii şi exploatării la parametrii superiori a bazei materiale din dotare, precum şi acordării u.'î atenţii permaneme şi sporite realizării ritmice a producţiei, calităţii acesteia, onorării la timp şi chiar în devans a contractelor încheite cu beneficiarii externi, minerii Salinei Praid şiau onorat sarcinile de plan la export pe perioada care a trecut din acest an, planul fiind depăşit cu 13,7 procente, valoarea cantităților de sare livrate suplimentar la export ridicându-se la aproape o jumătate de milion de lei.