Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-06-07 / nr. 4516

Anul XVII., nr. 4516 - pag. a 4-a lSPORTf ■»»» « ■ -PHI rsfofi. SPORT j i*i H»»»» 1 'I I MW /y7T [S Sub egida competiţiei sportive naţionale — DACIADA Minifotbalul spre saltul calitativ Apărut destul de recent, minifotbalul a făcut rapid mH de prozeliţi, practicanţi şi spectatori. Datorită modului facil de procurare a echipamentului, atractivităţii şi regulamentului care permite, întocmai ca la handbal, schimbările în componenţa echipelor acest frumos şi dinamic hibrid între fotbal şi handbal este accesibil aproape tuturor vîrstelor. La noi în judeţ, numărul participanţilor şi echipelor de minifotbal au proliferat continuu. Datorită amplorii deosebite luate de această ramură sportivă, care n-are federaţie şi nu este încă oficial recunoscută, dar există ca fenomen de masă, organele sportive locale au trecut, la organizarea ei competiţională. Astfel, în toate oraşele judeţului şi într-o serie întreagă de localităţi rurale, au fost organizate campionate, unele foarte complexe, cu două şi chiar trei serii valorice. Bunăoară, la Miercurea* Ciuc sunt legitimaţi „oficial" mai mult de 350 de jucători, organizaţi în 34 de echipe, grupate în trei serii valorice, care activează într-un campionat cu regulament-cadru recunoscut, cărora Consiliul Municipal de Educaţie Fizică şi Sport le asigură terenul de joc (unul singur, cu totul insuficient !), arbitrajele şi comisia de competiţii care să facă omologările şi toate chemările la regulament, inerente. Tot de amploare este şi campionatul Odorheiului Secuiesc, care grupează 24 echipe. La Topliţa, în ediţia încheiată a campionatului au activat 10 echipe cu 110 jucători, dar pentru ediţia viitoare, care începe la 25 august a.c., s-au înscris 16 echipe, numărul jucătorilor legitimaţi atingînd cifra de 180. Doar la Gheorgheni, datorită unor cauze mai mult sau mai puţin obiective, în 1983-1984 nu a existat campionat orăşenesc de minifotbal. Se pare, însă, că el va fi reorganizat în acest an. Destul de puternice sînt şi campionatele localităţilor, mai mici, cum este cazul Cristurului Secuiesc, Bălanului, Vlăhiţei, Borsecului, Sărmaşului ş.a.m.d. Concluzionînd, putem afirma, că minifotbalul, la nivelul județului, a făcut acumulări deosebite, că există ca mişcare de masă, bine încadrată în suita de manifestări sportive ale marii competiţii sportive naţionale „Daciada", răspunzînd pe deplin comandamentelor care guvernează această imensă mişcare, pentru practicarea de cît mai mulţi oameni ai muncii a educaţiei fizice şi sportului, pentru întărirea sănătăţii fizice şi morale. S-a ajuns, deci, la un nivel de acumulare apreciabil. Considerăm că a sosit vremea maturizării, a saltului calitativ. După opinia noastră acest salt ar trebui să se producă la nivelul organizării. Dată fiind dezvoltarea minifotbalului din judeţ, ar trebui, după opinia noastră, ca la nivel judeţean să se organizeze anual cîteva competiţii sistem cupă, care să întrunească selecţionatele localităţilor pentru „Cupa Harghitei" şi, poate, o competiţie sistem cupă a campioanelor localităţilor. Totodată, ar trebui stabilit un regulament unic actualul fiind aproape identic în toate localităţile, dar existînd totuşi diferenţieri). Nu credem că este cazul să se înfiinţeze o comisie judeţeană de minifotbal propriu-zisă, deocamdată neputîndu-se pune problema unui campionat judeţean, ci de o comisie de organizare a cupei cu activitate periodică, compusă din reprezentanţi ai localităţilor care ar dori să participe la respectivele competiţii. Apoi, dar nu în ultimul rînd, credem că a sosit timpul să se acorde mai multă atenţie amenajării bazelor sportive necesare, bine dotate cu cele necesare (teren, împrejmuire, condiţii minime de spălare şi, unde este posibil, vestiare). Cum este şi firesc, iniţiativa trebuie să o aibă Consiliul Judeţean pentru Educaţie Fizică şi Sport Harghita. Horea MOLDOVAN CAMPIONATUL ŞCOLILOR La începutul acestei săptămîni, la Bălan, s-a desfăşurat turneul judeţean al campionatului şcolilor generale la fotbal. Au participat 7 echipe cîştigătoare de zone teritoriale din judeţ, a opta, cea a Şcolii Generale din Valea Strîmbă, absentînd. Echipele au fost împărţite în două grupe. In grupa A au jucat echipele din Bălan, Subcetate, Cristuru Secuiesc şi Odorheiu Secuiesc, iar în grupa B cele din Gheorgheni, Miercurea-Ciuc şi Mereşti. Clasamentul celor două grupe a fost : grupa A : 1. Bălan (5 puncte), 2. GENERALE LA FOTBAL Subcetate (3 puncte), 3. Cristuru Secuiesc (2 puncte), 4. Odorheiu Secuiesc (2 puncte); grupa B : 1. Gheorgheni (4 puncte), 2. Miercurea-Ciuc (2 puncte), 3 Merești (0 puncte). în turneul final, s-au notat rezultatele : Bălan -Gheorgheni 5-0, Subcetate - Miercurea-Ciuc 2-0 şi Odorheiu Secuiesc - Mereşti 3-1. Faza judeţeană a fost cîştigată, deci, de echipa din Bălan, care a şi plecat ieri la Vaslui pentru a participa la faza interjudeţeană, alături de campioanele judeţelor Galaţi, Vaslui, Bacău şi Iaşi. (România) - 5,5 puncte şi Károly Honfi (Ungaria) -4,5 puncte.* In turneu internaţional de şah de la Rakoviţa (Iugoslavia), după 11 runde, conduce Abramovici (Iugoslavia) - 7 puncte (1), urmat de Mihai Şubă (România) - 6,5 puncte (1), Sznapik (Polonia) 6 puncte (1), Plahetka (Cehoslovacia) - 6 puncte, Lukács (Ungaria), 5,5 puncte (1) etc. In runda a 11-a, marele maestru român Mihai Bubă a întrerupt în poziţie complicată partida cu şahistul iugoslav Govedarija. FOTBAL In perioada 20-28 iunie, în Ungaria se va desfăşura turneu internaţional de fotbal pentru juniori „Cupa Prietenia”, cele opt echipe participante fiind împărţite în două serii. Din prima grupă fac parte formaţiile Cubei, României, Poloniei şi Ungariei, iar din cea de-a doua - Bulgaria, Cehoslovacia, R.D. Germană şi U.R.S.S. Primele două clasate din fiecare grupă se califică în semifinale, învingătoarele urmînd să se întîlnească, în ziua de 28 iunie, în finala competiţiei. BOX La Miercurea-Ciuc s-a desfăşurat faza judeţeană a „Voinţiadei” la box, competiţie la care au luat startul 30 de pugilişti. După disputarea unor partide de un bun nivel tehnic, au primit dreptul de a evolua la fazele finale de la Ploieşti, Brăila şi Cluj-Napoca (înfuncţie de categoriile de vîrstă la care au participat), următorii pupilişti, (toţi de la Voinţa Miercurea-Ciuc): Andrei Mâţei, Benone Maţei, Vasile Mâţei, Gergely Attila, Ioan Zăbavă, Petre Istrate, Felcze Robert, Portik János, Gergely Demeter, Ioan Urdea, Mihăilă Rusu, Dumitru Mihăilă, Gheorghe Răutu, László Răutu, Kosa Attila. (R. Pop) LUPTE GRECO-ROMANE in cadrul campionatelor internaţionale de lupte greco-romanne ale R.F. Germania, desfăşurate la Freiburg, sportivul român Ion Draica a terminat învingător la categoria 32 kg. Mihai Cismaş (52 kg) şi Nicolae Zamfir (57 kg) s-au situat pe locul doi la categoriile respective. La concurs au participat 180 de luptători din 21 de ţări. ŞAH Turneul internaţional de şah de la Atena a fost cîştigat de Anton Deze (Iugoslavia), cu 7 puncte din 9 posibile, urmat în clasamentul final de Constantin Ionescu (România), Eftratios Grivas (Grecia) cu cîte 6 puncte, Ovidiu Foișor TELEVIZIUNE Joi, 7 iunie 15,00 Telex. 15,05 Omul și sănătatea. 15,20 Studioul tineretului. 16,20 Desene animate. 16,30 închiderea programului. 20,00 Telejurnal (p.c.). 20,20 Actualitatea în economie. 20,35 Pagini muzicale de mare popularitate. 20,55 Occident '84. 21,15 Filme inspirate din lupta P.C.R. Clipa. Ecranizare a romanului cu acelaşi titlu de Dinu Săraru. Partea I (c.). 22,00 Patru decenii de cultură socialistă. 22,20 Telejurnal (p. c.). 22,30 închiderea programului. RADIO TÎRGU MUREŞ Joi, 7 iunie 18,00-20,00 Actualitatea ilustrată. Cîntece transilvănene. 40 de ani, 40 de trepte pe calea dezvoltării noastre. Industrializarea socialistă la baza progresului economicosocial - dezbatere la Tg. Mureş. Pe undele tinereţii: tinerii în tinereţea patriei socialiste - emisiune complexă realizată la Sibiu. Discoteca pentru tineret. Ieri, în localitatea reşedinţă de judeţ cea mai scăzută temperatură a fost de 6 grade, iar cea mai ridicată 27 de grade. Azi, vremea se menţine instabilă, mai ales în cursul după-amiezii cînd vor cădea ploi locale şi se vor semnala descărcări electrice. Sunt posibile căderi de grindină. Vîntul va sufla de la slab la moderat din sectorul sudvestic. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 7 şi 10 grade, iar cele maxime între 18 şi 26 de grade. Colegiul de redacţie: Ioan Oancea (redactor-şef), Ştefan Stanciu, Mihail Filimon, Nicolae Şandru, Szilveszter Ladislau, Teodor Vancu (red.-şef adjunct). Redacţia : Miercurea- Cluc Str. 7 Noiembrie nr. 45, telefoane: 13019. 11841. 11606/223, dupil orele 17 - 11606/223 Administraţia : Str. Petőfi Sándor Nr. 65, camera 84. Tiparul executat la Tipografia Miercurea-Cuc Str 7 Noiembrie Nr. 43, telefon 11066. "IRONOEXPRES Rezultatele tragerii din 6 iunie 1984 Extragerea I : 4, 1, 20, 34, 9, 29. Extragerea a ll-a > 21, 35 ,12, 19, 18, 41. INFORMAŢIA HARGHITEI r ■» * ■■■■■* * a mama a n i r a mam a ammar a mama a maam a mrnam a ........... a mmm Ştiinţă — Tehnică • In parcul moscovit „Izmailovo” se află în curs de testare un electromobil cu multiple întrebuinţări în gospodăria urbană. iarna curăţă zăpada, avînd o productivitate de 8.000 mp de trotuar pe oră, şi sparge gheaţa cînd se aşează poleiul. Vara poate fi folosit ca un uriaş aspirator pentru asigurarea curăţirii trotuarelor şi a curţilor inferioare. In asemenea cazuri el poate „mătura” cel puţin 6.000 mp de trotuar pe oră. In unităţile de specialitate din R.P. Chineză s-a trecut la utilizarea unui aparat de măsurare a undelor laser, de înaltă precizie, instrument realizat pentru prima dată de cercetătorii din această ţară. Aparatul relevă agenţia China Nouă poate să înregistreze cu mare acurateţe lungimea undelor laser, fiind utilizat cu eficienţă în cercetările şi aplicaţiile spectroscopiei laser, în chimie, fizica atomică şi moleculară. I # Firma norvegiană * „Noratec”, specializată I în tehnologia acvaculturii, * a elaborat proiectul unei I instalaţii plutitoare capabi bilă să asigure anual o I producţie de 7.000 tone I de peşte - relatează bu- J tefinul norvegian de pre- Isă „Norinform”. Iniţial, * instalaţia va fi plasată I în apele calde pentru creşterea unor specii de I peşti tropicali; ulterior * însă, platforme similare J vor fi amplasate şi în a- 9 pe mai reci. # Cercetătorii brita* nici de Ia Forul imperial I pentru studierea cancerului au anunţat că au des- I coperit o nouă legătură I între proteinele care asi- J gură creşterea normală a celulelor organismului * şi genele care pot pro- I duce celule canceroase. J In contact cu anumiţi vi- I ruşi, o substanţă din sîn- I ge - cea care asigură „repararea" celulelor distruse - îşi pierde capaci* tatea de a înceta să func- I ţioneze după realizarea * misiunii sale, ceea ce I duce la deteriorarea şi J înmulţirea necontrolată a I unor celule, producînd anumite forme de leuce- » mie. 9 Pornind de la re-ezultatele ultimelor ex- I plorări efectuate pe Muntele Elbrus (ce! mai înalt din lanţul munţilor * Caucaz), cercetătorul so- I vietic Nikolai Hitarov a , emis ipoteza că vulcanul I Elbrus nu este complet 4 stins, cum se considera 2 pînă în prezent, ci este activ și poate erupe ori- 2 cînd. In sprijinul acestei ipoteze pledează cele cî- î teva mici cutremure înre- I gistrate, recent, pe ver- J sanţii muntelui, ca şi e- j manaţiile de vapori şi I gaze în apropierea ca- J iotei glaciale a vulcanu- I lui. Cercetările privind El- I brusui, dincolo de rezol- * varea unor probleme I strict teoretice, ar putea J elucida unele chestiuni i legate de seismicitatea I întregii zone. 9 Firma vest-germană J de aparatură medicală I „Medizin Sistem Tekhnik” ' a pus la punct un contai- | ner ce conţine întreaga instalaţie necesară unei săli de operaţii şi care poate fi expediat oriunde este nevoie de intervenţii chirurgicale urgente. La locul de efectuare a operaţiei, containerul trebuie conectat doar la o conductă de apă şi la reţeaua electrică. El este destinat, în principal, acordării de prim-ajutor în zonele calamitate. • O firmă franceză a proiectat un sistem de transport feroviar fără motor pentru zone urbane - scrie publicaţia„Traveaux”. Sistemul, destinat oraşului Laon (30 mii locuitori) este compus din vagoane mici şi uşoare care circulă pe şine şi sunt trase de un cablu. In apropierea staţiilor, vagoanele îşi încetinesc viteza prin slăbirea sistemelor de fixare sau prin conectarea la un alt cablu mai lent. La stafie, sistemul se decuplează automat. O astfel de cale ferată poate fi amplasată la suprafaţă, în tuneluri sau pe estacade. Proiectanţii sistemului susţin că el este economicos, nepoluant şi silenţios. A întreprinderea de Confecţii Miercurea-Ciuc I— Strada 7 Noiembrie nr. 39 —■ încadrează: • ŞEF BIROU DESFACERE, • ŞEF BIROU APROVIZIONARE. Condiţii de încadrare şi retribuire conform Legilor nr. 12/1971 şi 57/1974. Informaţii suplimentare la biroul personal-învăţămînt, telefon : 12920 — interior 121.