Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-06-14 / nr. 4522

Anul XVII., IV. 1522 pag. a 3-a ISPORT SPORT EURO ’84 Deschiderea turneului final al campionatului european de fotbal din Franţa a demonstrat, trebuie spus în primul rînd, echilibrul care se anunţa la actuala ediţie a competiţiei : echipa Franţei, una din favorite, s-a întrebuinţat serios pentru a depăşi formaţia Danemarcei, cu un scor minim: 1-0 (0-0). A fost nevoie de o sclipire a fotbalistului european numărul 1 al anului trecut, Michel Platini - e-adevărat, la o fază „făcută" de ţigana - pentru ca Franţa să puncteze, pe stadionul său „fetiş", „Parc des Princes" din Paris, în prezenţa a 40.000 de francezi şi... 10.000 de danezi. Prima repriză s-a desfăşurat sub semnul echilibrului,ba chiar cei mai periculoşi s-au dovedit danezii, care au avut şi cea mai mare ocazie de a marca a primei părţi, prin Berggreen, mingea fiind respinsă miraculos, de la „păienjen" de portarul Bats. Cu Platini sever marcat de Berggreen, Franţa a trebuit să-şi scoată la rampă cele două „muşte" de la Bordeaux, Ţigana şi Giresse, ca şi activul Battison, un fundaş de margine deosebit de activ, de la cei trei plecînd singurele faze mai clare spre poarta lui Qvist. In repriza a doua, însă, echilibrul s-a rupt în favoarea francezilor, cauza principală părînd a fi accidentarea lui Simonsen, conducătorul de joc al danezilor, care, la un fault de joc al lui Le Roux, nu s-a mai putut scula, fiind scos de pe teren pe o targă. Primele vești venite despre starea sănătăţii lui Simonsen indică o fractură la tibia piciorului sting. Danezul a fost transportat de urgenţă la spitalul Foch, la Suresnes. Şi astfel, „cocoşul galic" a trecut serios la atac, reuşind în minutul 77 deschiderea scorului, la o fază lucrată de Ţigana şi concretizată de Platini, care astfel egalează recordul lui Just Fontaine în ce privește golurile înscrise pentru reprezemativa franceză - 27. Spre sfîrşitul meciului, fundaşul francez Amoros a fost eliminat de pe teren anul stadionului „Geoffroy- Guichard", unde vor debuta în compania Spaniei. Miercuri s-a procedat şi la omologarea noii instalaţii de nocturnă, de 1.200 lucşi, după probe minuţioase. Spaniolii la rîndul lor, se pregătesc în cel mai deplin secret, antrenorul Munoz refuzînd orice declaraţie cu privre la formaţia română. O singură apreciere : „cel mai periculos fotbalist român este pentru noi Cămătaru". Să sperăm, in aşteptarea meciului, că Munoz va avea posibilitatea să constate justeţea proverbului românesc : „De ce îţi este frică, nu scapi !". f'r IS I»»»° ■> • SPÖRTT După meci, cei doi antrenori au acordat următoarele declaraţii : MICHEL HIDALGO (Franţa): „A fost o partidă dificilă, de angajament Ude, elaborată tactic, dar am obţinut oricum o frumoasă victorie. Trebuie apreciată perseverenţa şi voinţa jucătorilor, care au luptat până la capăt. Acum, sunt împărţit intre bucuria succesului şi îngrijorarea provocată de pierderea celor doi apărători - Amoros (eliminat) şi Le Roux — accidentat". SEPP PIONTER (Danemarca) : „Am fi meritat un meci egal. Echipa Franţei a avut mai multă şansă, jucătorii săi posedind un psihic superior. Francezii au fost, de asemenea, mai bine organizaţi. Sper că jucătorii mei au învăţat ceva asta-seară, ceea ce le va folosi în continuare". La rîndul său, MICHEL PLATINI, autorul golului, a spus : „Avem satisfacţia de a fi obţinut cele două puncte ale victoriei, mai ales că meciul de deschidere a unei mari competiţii este întotdeauna dificil. Pentru noi, a fost deosebit de greu, jucind acasă, cind toată lumea aşteaptă succesul". „Euro '84" se anunţă, aşa cum se întîmplă cu orice mare competiţie, la care ajung cei mai buni, echilibrat, iar meciul de debut n-a făcut decît să confirme aceasta. Franja, neînvinsă pe teren propriu de 8 ani - de cînd la cîrma naţionalei a venit Michel Hidalgo - a trecut prin mari emoţii în prima repriză, forţa de joc a danezilor, în special la mijlocul terenului - unde au acţionat nu mai puţin de 5 jucători - şi rapiditatea contraatacurilor punînd la grea încercare milioanele de suporteri ai „cocoşului galic", care aşteaptă, justificat în bună măsură, să vadă în vitrina F.F.F., în sfîrşit, un titlu. în fapt, Franţa, de două ori semifinalistă mondială şi o dată europeană, finalistă cu un deceniu în urmă în „cupa campionilor europeni", cu Sain.-Etienne, n-a reuşit pînă acum să cîştige nici o competiţie fotbalistică importantă. Şi cînd te gîndeşti că toat aceste turnee s-au născut în mintea unor francezi... Meciul inaugural n-a trecut fără să lase urme. Francezii vor fi lipsiţi în următorul meci, cel cu Belgia, de sîmbătă, de doi apărători : Amoros, fundaşul stînga, eliminat de pe teren după ce a lovit fără balon un adversar, iar Le Roux, liberoul, s-a accidentat destul de serios la o ciocnire cu Simonson, acesta din urmă fiind indisponibil, însă pînă la sfîrşitul competiţiei. Astfel, conducătorul de joc al Danemarcei, cu fractură de tibie la piciorul stîng, va pleca în cîteva zile la Copenhaga ... Grea lovitură pentru lotul lui Sepp Piontek, lipsit de cel mai bun element al său, fost la Borussia Moenchengladbach şi C.F. Barcelona, declarat într-o vreme jucătorul numărul 1 al Europei. Este ca şi cum echipa Franţei ar juca fără Platini. Din tabăra noastră veştile, deşi destul de puţine, sînt destul de liniştitoare. Antrenîndu-se la Chase sur Rhone, în general „cu uşile închise", Lucescu şi ai săi au şi făcut cunoştinţă cu tere Colegiul de redacţie : Ioan Oancea (redactor şef), Ştefan Manciu Mitiail Filmion, Nicolae Şandru, Szilvertter ladislau teodor Voncu (red sef adjunct). Redacţia : Miercurea Cluc Str. 7 Noiembrie nr. 45 telefoane 13019, 118*1. 11606/223, după orele 0 • 11606/223. Administrare : Str Petőfi Sándor Nr 65 camera 84 Tiparul executat Io Tipografie Miercurea Cluj S,r 7 Noiembrie Nr 43, telefon 11066. Astăzi îşi începe seria meciurilor la acest turneu final şi echipa României, care va juca pe stadionul „Geoffroy-Guichard din Saint-Étienne, in compania formaţiei Spaniei, intr-un meci contînd pentru grupa a ll-a. Debutantă la faza finală a campionatului european dar pentru a doua oară in „primele 8" formaţii din Europa ,după calificarea in sferturile de finală ale competiţiei in 1972, cind turneul final cuprindea insă doar 4 echipe, selecţionata României a constituit una dintre revelaţiile actualei ediţii, reuşind să cîştige cea mai puternică grupă preliminară, a V-a, din care au mai făcut parte deţinătoarea titlului mondial, Italia, reprezentativa Cehoslovaciei, campioană europeană în 1976 şi medaliată cu bronz a ultimei ediţii, redutabila formaţie a Suediei, precum şi Cipru. CALEIDOSCOP • Michel Hidalgo, selecţionerul echipei Franţei, prezent o singură dată în reprezentativa ţării sale ca jucător, n-a antrenat niciodată o echipă de club, începîndu-şi activitatea ca antrenor al Federaţiei. De remarcat că de la venirea sa la cîrma echipei naţionale, în urmă cu opt ani, selecţionata „cocoşului galic" n-a pierdut nici un meci pe teren propriu. Cu golul înscris în meciul de debut al turneului final, Franţa - Danemarca, Michel Platini a egalat performanţa deţinută de Just Fontaine, pînă în prezent recordman al golgheterilor reprezentativei Franţei, cu 27 puncte înscrise. După cum se ştie, Just Fontaine, este în posesia unei alte realizări nedepăşite încă : cu cele 13 goluri înscrise la turneul final al campionatului mondial din Suedia, se află în continuare în fruntea celor mai productivi jucători ai „mondialelor". Ziariştii acreditaţi în Franța au remarcat, cu ironie, că fotbaliştii spanioli vor să se păstreze proaspeţi pentru partida de joi seara, cu România. Astfel, la sosirea la aeroportul din Lyon nici unul dintre membrii delegaţiei n-a vrut să ia nici cel mai mic bagaj. Personalul aeroportului, mobilizat în grabă, a trebuit să transporte o tonă de bagaje ale spaniolilor pînă în camerele hotelului. • Şi tot despre spanioli , membrii delegaţiei au fost însărcinaţi de selecţionerul Miguel Munoz cu urmărirea tuturor întîlnirilor viitorilor adversari ai echipei Spaniei. • La cantonamentul vest-germanilor a sosit, cu 48 de ore înaintea primului meci, cel cu Portugalia, un suporter de vază , cancelarul federal Helmut Kohl. După un dejun luat împreună cu jucătorii, Helmut Kohl s-a întors cu helicopterul la Bonn. Jurămîntul pentru „Euro '84“, ,pentru o competiţie de calitate, disputată într-un spirit sportiv şi fără violenţă", a fost rostit în cursul ceremoniei de deschidere dinaintea partidei Franţa - Danemarca de Christian Bourg, în vîrstă de 12 ani. După rostirea jurămîntului, prin faţa tribunelor de la „Parc des Princes" au defilat 8 echipe de pitici, îmbrăcaţi în echipamentele celor 8 finaliste. Primire spectatorii aflaţi în Franţa se află şi antrenorul lui C.F. Barcelona, argentinianul Cesar Luis Menotti, însoţit de compatriotul său celebrul Diego Maradona. La închiderea 1! ediţiei 11 BELGIA, DECIMATA ÎNAINTEA „EURO '84", ÎNVINGE Belgia - Iugoslavia 2-0 (2-0) Miercuri seara, pe stadionul „Felix-Bollaert" din Lens, într-un meci contînd pentru grupa I a turneului final al campionatului european de fotbal din Franţa, echipa Belgiei a întrecut cu scorul de 2-0 (2-0) formaţia Iugoslaviei. Golurile au fost marcat de Vandenbergh (min. 28) şi Grün (min. 44). Astăzi încep şi meciurile grupei a ll-a, din care face parte şi formaţia României, care va întîlni la Saint-Étienne, selecţionata Spaniei. Formaţie probabile sunt următoarele : România : Lung, Rednic, Iorgulescu, Ştefânescu, Ungureanu, Ţicleanu, Böreni, Klein, Hagi, Coraş, Cămătaru. Spania : Arconada, Urquiaga, Maceda, Goicoeîchea, Camacho, Gördülő, Senor, Victor, Gallego, Santillana, Carrasco. în aceeaşi grupă, la Strasbourg, se va disputa meciul R.F. Germania - Portugalia. Teo OPREA 10 ammm a mmm a mmmm a mama a aamm a m j TELEVIZIUNE Joi, 14 iunie » 15,00 Telex. 15,05 Omul și sănătatea - dialog cu * telespectatorii. 15,20 Stu- I dioul tineretului. 16,20 J Desene animate. 20,00 telejurnal (p.c.). 20,20 Actualitatea în economie. J 20,35 Anotimpul bucuriei I - muzică ușoară. 20,50 * Socialismul în conștiința I ţării. 21,10 Filme inspira- J te din lupta P.C.R. „Cli- I pa" (c.) Partea a ll-a. * 21,55 Revista literar-artis- I tică Tv. 22,20 Telejurnal I (P-c-J- INFORMAŢIA HARGHITEI Din fările socialiste • Construcţiile navale, ramură tînără a industriei R.P.D. Coreene, realizează an de an un număr tot mai mare de vase destinate transportului maritim. Recent - relatează agenţia A.C.T.C. - la şantierul naval Chongjin (al doilea ca mărime din ţară, după cel de la Nampo), a fost lansat la apă cel de-al zecelea cargou de 14.000 tone. în cursul acestui an, şantierul urmează să construiască alte nave de aceleaşi dimensiuni cu care să fie în continuare dotată flora maritimă a R.P.D. Coreene. La uzina de troleibuze din oraşul sovietic Engels, regiunea Saratov, se află în probe de exploatare două noi tipuri de vehicule dotate cu sisteme de conducere cu tiristor. Potrivit ziarului „Pravda", noul sistem permite realizarea unor economii de 20-30 la sută energie electrică. Printre noile tipuri de troleibuze realizate de fabrica din Engels se află şi cîteva destinate regiunilor polare şi care, în prezent, sunt experimentate la Krasnoiarsk. Dacă exploatarea prototipurilor se va dovedi eficientă, fabrica va trece la producţia de serie. După cum informează publicaţia „Novosti Mongolii“, în primul trimestru al anului în curs mai multe sectoare industriale şi-au depăşit sarcinile de plan, între acestea figurînd energetica, chimia, prelucrarea metalelor, industria textilă şi cea a confecţiilor. În ansamblu, planul producţiei globale a fost realizat în industrie în proporţie de 103,2 la sută, în comparaţie cu primele trei luni ale anului 1983, în primul trimestru din 1984 productivitatea muncii a crescut în industria mongolă cu 4,2 la sută. • Producţia de prefabricate pentru construcţii a crescut, în Albania, în cursul ultimilor 10 ani, de aproape cinci ori - informează agenţia A.TA. La ora actuală, în toate districtele ţării funcţionează unităţi industriale specializate în prefabricate, unităţi ce dispun de mijloace mecanizate şi echipamente moderne. In sectorul industriei materialelor de construcţie se acordă o mare importanţă realizării de noi produse, cu greutate redusă, rezistenţă sporită şi finisaje îmbunătăţite, acţionîndu-se în acest scop în direcţia perfecţionării tehnologiilor. ammm a —» a aamm a aamm a aamm a VREMEA De la Staţia meteorolo- J gică din Miercurea-Ciuc | aflăm: * Ieri, în localitatea reşe- ] dinţa de judeţ, cea mai •e scăzută temperatură a | fost de 3 grade, iar cea | mai ridicată de 16 grade. ■ Azi, vremea se men fi- I ne rece, cu cerul var a- J bil. Izolat, după amiază, | vor cădea averse de * ploaie. Vîntul va sufla I de la slab la moderat din J direcţia nord-vestică, tem- | peraturile maxime vor os- ' cila între 15 şi 17 grade, iar cele minime între 2 şi 1 7 grade. • Antrepriza de Construcţii Industriale Arad Strada Bucegi nr. 5 bis telefon 46700, 46900 încadrează formaţii complete şi muncitori calificaţi pentru obiectivul „CET pe lignit Arad“, în următoarele meserii : 0 DULGHERI • ZIDARI • FIERARI-BETONIȘTI • LACATUSI-SUDORI • INSTALATORI Se asigură cazare în cămin pentru nefamilişti şi apartamente, conform Legii nr. 5/1973, pentru familişti. Retribuția în acord global conform Decretului 93/ 1984.