Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-06-23 / nr. 4530

Anul XVII., nr. 4538 - pag. a 4-a I SPORT EURO ’84 După cîştigarea titlului mondial de către Italia în 1982, iată că fotbalul latin de pe bătrinul nostru continent cu cerere noi poziţii, în semifinalele turneului final al campionatului european calificîndu-se trei formaţii care ilustrează această manieră de joc : Franţa, Portugalia, Spania. Singurul „intrus" este Danemarca, dar vom spune imediat că vikingii trec printr-o perioadă fastâ, ceva în genul epocii de glorie a Olandei din deceniul trecut (poate la nivelul cluburilor lucrurile nu pot sta ca în ţara lalelelor, pentru că, iată, din cei 20 de selecţionaţi de Piontek doar 4 evoluează în ţara de origină !). La prima vedere, penultima fază a turneului final para anume făcută pentru ţara gazdăsugestia ne este dată şi de alte elemente, între care tragerea la sorţi din ianuarie, care a programat, prin „hazard" meciuri ale Spaniei şi Portugaliei la Marsilia, în apropierea graniţelor celor două echipe, sau partide ale R.F. Germania şi Belgiei la doi paşi de vama proprie.... Dar, ajunşi aici, greu putem crede că echipele prezente vor accepta poziţia de acompaniatoare într-un imn dedicat gloriei fotbalistice a Franţei. Prima adversară a gazdelor este Portugalia, o echipă care, recunoaştem, ne-a surprins prin vivacitate, prin modul ferm în care s-a angajat la fiecare meci. Să nu uităm că Fernando Cabrifet, antrenorul portughezilor, l-a uitat, ca să zicem aşa, cam muită vreme pe banca de rezerve pe golgheteril Europei, Gomes, motivînd cu faptul că înaintașul lui F.C. Porto nu se încadrează „în strategia echipei", ceea ce înseamnă că formația pe care o conduce se putea lipsi de un marcator de rasă, în beneficiul unui joc mai elaborat. Portugalia şi-a meritat locul între primele patru, chiar dacă a ocupat această poziţie în dauna echipei noastre. După 18 ani de „secetă" la nivelul reprezentativei, beneficiind de un Eusebio în miniatură - acest Jordan neobosit -, portughezii vor intra pe terenul semifinalelor cu dorinţa de a merge mai departe. Vom putea constata aceasta chiar astăseară, cînd Franţa va întîlni Portugalia, la Marsilia, începînd de la ora 21.00. In cealaltă semifinală se întîlnesc Danemarca şi Spania, ambele echipe beneficiind , de o zi în plus de odihnă, întrucît vor juca duminică, la Lyon, de la aceeaşi oră. Şi aici, sau mai ales aici, misterul este aproape total în privinţa şanselor celor două combatante. Din ce am văzut pînă acum, mai bine plasată ni se pare Danemarca, dar nu putem omite faptul că Spania a reuşi să elimine pe însăşi deţinătoarea trofeului, formaţia R. r. Germania, căreia îi ajungea chiar şi un rezumat de egalitate în partida directă. Ca orice meciuri decisive, ambele semifinale sunt deschise oricărui rezultat, minus, bineînţeles, celui de egalitate. Ajunşi aici, să recapitulăm prevederile regulamentare: un caz de egalitate după 30 de minute de joc, mecunite vor fi prelungite cu două reprize a 15 minute, iar dacă egalitatea persistă se va recurge la lovituri de departajare de la 11 m. In ce ne priveşte, înclinăm spre o finală cu Franţa - nici nu sîntem prea originali, nu-i aşa ? Şi spunem aceasta pentru că prea s-au potrivit toate : nici tu R.F. Germania In semifinale („oaia neagră" a francezilor, vezi ultimul campionat mondial), iar vedeta numărul 1 a gazdelor conduce detașat, in clasamentul golgheterilor... Dar, să spunem drept, Franța are la această oră o echipă într-adevăr de clasă. Și dacă este adevărat că în fotbalul actual, victoria se decide la mijlocul terenului, Franța, cu Ţigana, Gresse și Platini, poate decide orice meci. Teo OPREA SEMIFINALE PE TREISFERTURI LATINE TELEVIZIUNE Sîmbătă, 23 iunie 13:33 Telex. 13:35 La sfîrşit de suptanima lp. c.r. - Un virtuoz al viorii - Ecranul copiilor (partea a 5-a) — Desene animate - Vă amintim o melodie - Tainelenaturii - Magnetoscop muzical - Telesport - Cînteceie patriei - Moment coregrafic -Autograf muzical - Tot ce are ţara mai frumos - reportaj. - Muppets. 16,45 Săptămîna politică. 19,00 Telejurnal (p.c.). 19,23 Noi şi copiii noştri - reportai. 19,40 Ţara mea, grădină-floare (c.). 19,55 Teleenciclopedia. 20,25 Film .- „Trei zile şi trei nopţi" (c.) ultima parte. 21,15 „Răcoritoare pe. . căldură mare e fc.). 22,15 Telejurnal (p.c.). 22,30 Invitaţii televiziunii (c.). Duminică, 24 iunie 8,30 Tele şcoala. 9,03 Almanahul familiei. 9,30 De strajă patriei. 10,30 Viaţa satului (px.). 11,15 Muzica pentru toţi. 11,45 Lumea copiilor. 12,40 Telefilmoteca de ghiozdan. Pistruiatul. Episodul 5 (c.). 13:00 Telex. 13:05 Album duminical (p.c.). încep... varietăţile ! Spectacol cu public. Desene animate. La hanul... cu cîntece. Divertisment muzical-folcloric. Drumuri printre amintiri. Cascadorii rîsului. Şlagărele operetei. Telesport. Moment folcloric. Muzica şi dansul pe meridiane. Melodii româneşti de altădată. Secvenţa telespectatorului. 18,30 Micul ecran pentru centrol. 18,50 T001 de seri. 19,00 Telejurnal (p.c.). 19,20 Gntarea României. 19,55 Film artistic. Cabanda de zahăr. Premieră Tv. Producţie a studiourilor cehoslovace (c.). 21,20 Varietăţi muzical-distractive (c.). 21,50 Telejurnal (p.c.). RADIO TIRGU MUREŞ Sîmbătă, 23 iunie 18,00-20,00 Magazin muzical de sîmbătă seara; Unde în zig-zag : Muzeul, factor de educaţie şi cultură. La Bruksnihal - interviu ; Pentru agenda dv. Duminică, 24 iunie 18,00-20,00 Confluenţe cultural-artistice. August 1944 - August 1984 ; O etapă de puternică afirmare a creaţiei literare româneşti -dezbatere cu scriitori şi critici literari braşoveni ; Povestea cuvîntului românesc - comentariu pe probleme de limbă. Top M - muzică populară. Colegiul de redacţie : Ioan Oancea (redactor-şef), Ştefan Vanciu, Mihail Filimon, Nicolae Şandru, Szilveszter Ladislau, Teodor Vancu (red.-şef adjunct). Redacţia : Miercurea-Ciuc, Str. 7 Noiembrie nr. 45, telefoane : 13019, 11861, 11606/223, după orele 17 - 11606/223. Administraţie : Str. Petőfi Sándor Nr. 65, camera 84. Tiparul executat la Tipografia Miercurea-Cluj, S.1 7 Noiembrie Nr. 43, telefon 11066. CALEIDOSCOP . In timpul partidei Portugalia - România s-au înregistrat două recorduri : Ladîslau Bölöni a devenit jucătorul cu cele mai multe prezenţe în reprezentativa României - 76faţă de 75 de „tricouri” ale lui Cornel Dinul, iar Nene este noul lider al selecţiilor în echipa Portugaliei - 65. înaintea meciului Spania - R.F. Germania, cei 22 de jucători au petrecut un moment de reculegere în memoria medicului echipei Iugoslaviei, Bojeda Milenorid, care a încetat din viaţă în urma unei crize cardiace survenită în timpul întîlnirii Franţa - Iugoslavia, de marţi seara. 9 Eliminată încă din faza grupelor, reprezentativa R.F. Germania a plecat joi dimineaţa spre casă decolînd de la Paris cu destinaţia Frankfurt pe Main. 9 La toate meciurile echipei României, în tribunele stadioanelor s-a aflat un spectator deosebit de atent: Billy Bingham, selecţionerul formaţiei Irlandei de Nord. După cum se ştie echipa noastră face parte din aceeaşi grupă eliminatorie a campionatului mondial din 1986 cu fotbaliştii nord-irlandezi. Mai mult, meciul de debut al reprezentativei române în această competiţie va avea loc în compania Irlandei de Nord, la 12 septembrie anul acesta, la Belfast. - FOTBAL Duminică, în divizia B ultima etapă a campionatului. Prin prisma clasamentului, ni se par interesante următoarele meciuri : seria I : Olimpa Rîmnicu Sărat - Ceahlăul Pictra Neamţ, Delta Tulcea - F.C.M. Progresul Brăila şi Metalul Plopeni - Dunărea Călăraşi ;prin penalizarea sa cu 6 puncte. Unirea Slobozia este virtual retrogradată); seria a H-a : Chimica Tîrnăveni - Constructorul T.C.I. Craiova, I.M.A.S.A. Sfînti Gheorghe - Progresul Vulcan Bucureşti, Metalul Bucureşti - Şoimii I.P.A. Sibiu, Unirea Alexandria - I.P. Aluminiu Slatina, Autobuzul Bucureşti - Niframonia Făgăraş şi Avîntul Reghin - Chimia Turnu Măgurele ; seria a lll-a : C.F.R. Timişoara-Steaua - C.F.R. Cluj-Napoca, „U“ Cluj-Napoca - U.T. Arad, Minerul Lupeni - C.F.R. Victoria Caransebeş, Industria Sîrmei Cîmpia Turzii - Olimpia Satu Mare şi Metalurgistul Cugir - Gloria Reşiţa. In ultima etapă a campionatului diviziei C, în seria a Xll-a sunt programate meciurile: Textila Prejmer - Utilajul Făgăraş, Celuloza Zărneşti - Precizia Săcele, I.CJ.M. Braşov - Mobila-Măgura Codlea, Chimia Oraş Victoria - C.S.M. Viitorul Gheorgheni - Mureşul Topliţa - Electro Sfîntu Gheorghe, Minerul Bălan - Tractorul Braşov, Unirea Cristuru Secuiesc - Torpedo Zărneşti şi Metrom Braşov - Minerul Baraolt. Meciurile se joacă duminică de la ora 11. •D in ultima etapa a campionatului judeţean, duminică sunt programad partidele : Harghita Miercurea-Ciuc - Şoimii Băile Tuşnad (dela ora 11), Complexul Galantaş - Metalul Vlahiţa (ora 11), Rapid Porumbenii Mari - Viaţa Nouă Remetea (ora 16), Unirea Hodoşa - Constructorul Miercurea-Ciuc (ora 16) şi Mobila Ditrău - Progresul Odorheiu Secuiesc (ora 11). Meciul Tractorul Miercurea-Ciuc - Harghita Odorheiu Secuiesc se va juca sîmbătă, de la ora 17.08. In meci amical de fotbal, Unirea Cristuru Secuiesc a învins cu 3-2 (1-2) pe Progresul Odorheiu Secuiesc, prin punctele marcate de Buzogány (2) și Nemes. Pentru odorheieni au marcat Szávuly şi Jere. HANDBAL In cadrul campionatului judeţean de handbal masculin, Voinţa Cristuru Secuiesc a învins cu 20-18 (9-8) pe S.M.A. Mugeni. S-a încheiat campionatul de handbal fete al şcolilor generale din comuna Săcel. Ordinea in clasament este : Săcel, Şoimoşu Mic şi Şoimoşu Mare. -k A IA IA IA I A I•A I Pentru a vă asigura primirea la timp nu uitaţi a vă reînnoi abonamentele ! Costul unui abonament pentru o lună este de 13 lei, la care, in caz de servire la domiciliu se adaugă taxele aferente. ( INFORMARĂ HARGHITEI Veşti din ziarul 9 în satul Bolşie Luki, aparţinător sovhozului „Demianski", s-a deschis un nou punct medical, cel de al 30-lea în Raionul Demiansk, înzestrat cu mobilier şi instrumemat modern necesar activităţii medico-baniare în rîndurile populaţiei. Pînă la finele cincinalului, în raion se va da în folosinţă un nou profil actoriu pe lingă Uzina „Krasnîi Bor", iar în sovhozul „Lujenskoi" un nou punct sanitar cuplat cu cabinet simatologic. 9 în centrul de raion Hroinaia, lotul local de construcţii al trustului regional de reparaţii-construcţii a început, recent, construirea unui nou hotel, care va dispune de camere cu 1 şi 2 paturi, capacitatea de cazare urmînd să fie de 53 locuri. Din realizările constructorilor novgorodeni de poduri , recent s-a predat circulaţiei un nou pod rutier peste rîul Aleşnia. Raionul Holm, în curind urmînd a se da în folosinţă alte trei poduri în raioanele Pestovo, Liubîtino şi Okulovka. Din cadrul Uniunii de Producţie „umeni", consiliul artistic a examinat modelele de articole vestimentare ale anului 1984. Cu acest prilej, cei 140 de creatori confecţioned au prezentat 246 modele de rochii, costume şi balonzarde, de un deosebit succes bucurîndu-se modelele ornate cu motive ale portului popular novgorodean. 9 În organizarea Consiliului Regional Novgorod al Asociaţiei Unionale pentru Ocrotirea Naturii se desfăşoară o largă activitate de propagandă, în vederea formării şi dezvoltării culturii ecologice a maselor, în regiune •IMOstortiKban funcţionează peste 130 de grupuri de lectori, care în ultimul an au prezentat aproape 3.600 expuneri şi au participat la pese 6.000 de discuţii cu „prietenii naturii“, pe teme ale valorificarii raţionale şi ocrotirii mediului ambiant. în cadrul acţiunilor dedicate celei de a 1125-a aniversări a oraşului Novgorod, Teatrul Dramatic Regional Novgorod a prezentat, pe scena Teatrului Dramatic „A.S. Puşkin“ din Moscova, spectacolul cu piesa „Aleksandr Nevski“ de M. Vortalomeev. Cu acest prilej, colectivului teatrului navogodean i-a fost înmînată diploma de onoare a Ministerului Culturii al U.R.S.S. şi Consiliului Central al Sindicatelor, pentru locul II m întrecerea pe ţară a instituţiilor teatrale. „ Prin Decret al Prezidiului Sovietului Suprem al U. R. S. S. au fost distinse cu înalte ordine şi medalii 24 de mame din regiunea prietenă, care au născut şi crescut mai mulţi copii. Astfel, cu Ordinul „Gloria Maternă” clasa I au fost distinse V.D. Ivanova (Raionul Saraia Russa) şi N.P. Kostina (Raionul Hronaia), care au născut şi crescut cîte 9 copii, iar cu ordinul „Gloria Maternă" clasa a II-a, T.L. Ivanova (Raionul Novgorod) şi G. la. Nîcolaeva (Raionul Soiţi). 9 Drept recunoaştere şi apreciere înalta a meritelor în domeniul artei decorative aplicate, decoratorului principal al Uzinei de Porțelan „Proletarii", F.N. Krohina, i-a fost acordat titlul onorific de „Artist Emerit al R.S.S. F.R.". Grupaj alcătuit de Ladislau SZILVESZTER VREMEA De la Staţia meteorologică din Miercurea-Ciuc aflăm : Azi, vremea va fi instabila, cu cerul variabi. Se vor semnala precipitaţii sub formă de ploaie şi averse de ploaie. Vîntul va sufla din sectorul vestic, cu unele intensificări locale. Temperaturile minime vor fi cuprinse intre 7 și 10 grade, iar cele maxime între 18 și 22 grade.