Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1984 (Anul 17, nr. 4537-4613)

1984-07-16 / nr. 4549

Anul XVII., nr. 4549 - pag. a 4-a Sfîrşitul de săptămînă în secvenţe reportericeşti La C.A.P. (Urmare din pag. 1) colfarea furajelor a început, cum spuneam, în toate brigăzile, ea se află doar la debut, deoarece cele aproximativ 400 Toplita hectare cosite reprezintă mai puțin de 10 la sută din suprafața care trebuie recoltată, lată pentru ce se impune ca în următoarele zile ritmul să fie mult intensificat. Primele amănunte pe care le-am aflat asupra lucrărilor ce urmau să se desfășoare pe terenurile C.A.P. Suseni au fost cele cu caracter organizatoric și ele ne-au fost relevate la primele ore ale dimineţii la sediul C.U.A.S.C. Gheorgheni, unde i-am găsit într-o „operativă" pe tovarăşii Jakab Emeric şi Szekely Dominic, preşedinte, respectiv inginer şef al consiliului unic agroindustrial. „Timpul deosebit de favorabil pentru recoltarea şi transportul furajelor ne-a determinat să luăm temeinice măsuri pentru ca realmente toată suflarea satelor să se afle pe cîmp. Şi putem spune fără reţinere că ieri, aşa s-au petrecut lucrurile în fiecare dintre cooperativele componente". Interesîndu-ne de astă dată C.A.P. Suseni, am reţinut că ieri s-au aflat la cosit, adunat şi transportat peste 1000 cetăţeni, că s-a acţionat cu peste 40 de atelaje la transport, ceea ce a făcut ca să fie puse la adăpost încă 80 tone fîn şi alte aproximativ 150 tone masă verde însilozată. „Date fiind măsurile ce au fost luate de conducerea comunei, a cooperativei, ne aşteptăm ca astăzi (ieri), cantităţile de furaje ce vor fi puse la adăpost să fie cu mult mai mari" - ne mai spunea tovarăşul Jakab. Aprecierea a fost confirmată pe deplin de situaţia de pe teren. La Ferma Valea Strîmbă, la ora 9, au venit cu fînul la cîntar şi apoi la depozitat 35 de atelaje, iar altele pe care le-am aflat pe cîmp, la încărcat, ori pe drum se aflau la al doilea transport. Cu doi cai, sau cu unul, cu vaci, proprietarii particulari au răspuns imperativelor perioadei şi zilei, adăugind hărniciei lor conştiința responsabilităţii pe care o au faţă de situaţia recoltei, a furajelor. Din fişa cantaragiului am reţinut şi cîteva dintre numele celor care s-au reîntors primii cu fînul : Bernard Mihai, Forika Árpád, György luliana şi György Ágoston, Mezei luliana, Gál Sándor, Miklós Ilona şi mulţi alţii. Se aprecia, la ora respectivă, că numai la această fermă vor fi depozitate în cursul zilei circa 60 tone. Atit la această fermă, cit şi la celelalte ale C.A.P. Suseni, se transporta fînul şi cu cele 23 atelaje proprii. Observînd pe cîmp buna desfăşurare a lucrărilor, i-am aflat şi pe tovarăşii Simon Ioan - vicepreşedinte al Consiliului Popular Comunal Suseni, şi Kurkó Francisc - inginerul şef al C.A.P. de la care am mai aflat că pe lîngă ampla acţiune de recoltare şi transport a finului - unde participă peste 2000 de cetăţeni -, se mai lucrează cu cinci echipe - respectiv cinci C.S.U. şi 10 remorci - la înselozat, că praşila a doua mecanică la cartofi se face cu două prăşitoare, că mulţi oameni se află la praşila manuală a sfeclei de zahăr, că se acţionează şi la combaterea dăunătorilor cu maşini terestre. Cu toate că pe la ora prinzului a plouat destul de tare, nimeni din cei prezenţi n-a părăsit terenul, iar perseverenţa oamenilor a fost răsplătită după circa o oră, cînd soarele a strălucit din nou şi lucrul s-a putut relua din plin. Nicolae ŞANDRU La C.A.P. Suseni, toată suflarea comunei la recoltatul furajelor La Tabăra de pionieri de la Homorod Băi (Urmare din pag. 1) ghita se află în tabăra novgorodeană „Zarniţa“. ... La ora 9 se întrunesc apoi, pe detaşamente, pentru o dezbatere avind ca generic „Pionieria la cota 1984", obiectul dezbaterii reprezentindu-l hotărîrea celei de-a IV-a Conferinţe Naţionale a Organizaţiei Pionierilor. Începind de la ora 10, copiii se îndreaptă, grupuri-grupuri, în drumeţii spre Valea Ileanei, Selters şi alte locuri pitoreşti, sportivii fruntaşi incepindu-şi antrenamentele la handbal, fotbal, gimnastică, atletism. După masă am consemnat întreceri sportive — începutul campionatului de handbal al taberei —, iar pentru alţii, plimbare, plajă, joacă, ziua incheindu-se cu concertul oferit de instrumentiştii Şcolii Generale de Muzică din Odorheiu Secuiesc. Multe lucruri interesante s-au prevăzut şi pentru duminică, printre care, proba teoretică „La izvoarele istoriei noastre", festivalul jocurilor taberei, învăţarea de cîntece pioniereşti şi revoluţionare, concursuri de desen, activităţile „culminind" într-o seară de muzică şi dans. Cum vă simţiţi in tabără ? - iată o întrebare ca am adresat-o mai multor copii. „Ne simţim foarte bine. Prin activităţile ce le organizăm, încercăm să îmbinăm plăcutul cu utilul", (Forró Edit, comandant de unitate, pionieră a Şcolii Generale Nr. 6 Gheorgheni). „Mă simt minunat, cazarea şi masa sunt excelente , am reuşit ca deja în primele două zile să fac cunoştinţă cu mulţi copii din judeţ, legind şi prietenii“. (Mihaela Georgeta Suciu, pionieră din Sărmaş). „Ne simţim foarte bine, avem ocazie să ne distrăm, să ne odihnim, să jucăm fotbal, să ne strîngem noi forţe pentru noul an şcolar". (Mihály Imre şi Mihály András din Lueta). Sunt cuvinte de deosebită satisfacţie, însoţite, de fiecare dată, de calde mulţumiri pentru grija şi dragostea partidului şi statului nostru, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, faţă de copii, pentru asigurarea unei copilării fericite tuturor, fără deosebire de naţionalitate. Calde cuvinte aveam să auzim şi de la conducătoarele grupului novgorodean : Svetlana Kazakevici şi Valentina Travina, care ţineau să aprecieze în mod deosebit primirea caldă, ospitalitatea pămintului românesc, a judeţului prieten Harghita, frumuseţile şi bogăţiile cu care au avut ocazia să facă cunoştinţă pa traseul parcurs de la graniţă. OAMENII LOCURI. FAPTE 1Urmare (fin caa. 11 nici un an a creat 24 modele, majoritatea confecţii tip sport - costume de schi, scurte, combinezoane, bluze-raglan -, toate omologate şi contractate, jurul lui, cunoscut prea bine fiind in oraş, s-au adunat alţi şi alţi croitori cu care acum lucrează in colaborare. Ambrus István, Tulit Elisabeta, Keresztes Irén - sunt cîţiva dintre ei, dintre cei care se străduiesc ca prin frumuseţea şi utilitatea produselor, prin calitatea lor deosebită, să creeze bun renume acestui atelier de mică serie, de fapt muncii şi activităţii lor de meşteşugari. Modificări în traficul rutier începînd de astăzi, se interzice intrarea în municipiul Miercurea-Ciuc a vehiculelor cu tracţiune hipo şi a autovehiculelor de transport marfă, cu excepţia celor care asigură aprovizionarea unităţilor comerciale şi de alimentaţie publică. Organele de conducere colectivă ale unităţilor socialiste care aprovizionează unităţile de tipul celor mai sus menţionate vor lua măsuri de organizare a acestor activităţi, ele urmînd a se desfășura numai între anumite ore din zi, pentru a se evita perturbarea traficului rutier pe străzile municipiului. Aprovizionarea punctelor de lucru ale şantierelor din centrul municipiului reşedinţă de judeţ se va efectua numai pe anumite trasee fixe, ocolitoare, stabilite de către conducerile unităţilor competente şi de serviciul de circulaţie al miliţiei. De asemenea, tot de astăzi, se va redeschide circulaţia vehiculelor pe străzile Nouă, Lenin şi Griviţa Roşie, iar staţiile I.J.G.C.L. de pe strada Lenin vor fi reinstalate în vechile locuri. Colegiul de redacţie : Ioan Oancea (redactor-şef) Ştefan Danciu, Mihail Filimon, Nicolae Şandru, Szilveszter Ladislau, Teodor Vancu (red.-şef adjunct). Redacţia : Miercurea-Ciuc Str. 1 Noiembrie nr. 45, telefoane 13019. 1181 1. 11606/223, după orele 17 - 11606/223. Administraţia : Str. Petőfi Sándor Nr. 65, camera 84. Tiparul executat la Tipografie Miercurea-Ciuc S.1- 7 Noiembrie Nr 43, telefon 11066. Vedere din staţiunea Borsec FAZA JUDEŢEANĂ A „OLIMPIADEI CONSTRUCTORULUI" Azi, de la ora 9, in organizarea secţiei tineret muncitoresc a Comitetului Judeţean Harghita al U.T.C., va avea loc, la sediul întreprinderii de Antrepriză de Construcţii-Montaj a Judeţului Harghita, din Miercurea- Ciuc, faza judeţeană a „Olimpiadei constructorului", la care vor participa tineri zidari, dulgheri şi fierari-betonişti, cîştigători ai fazelor pe unităţi economice din municipiile şi oraşele judeţului nostru. Din țările socialiste . In cadrul operaţiunii complexe de modernizare a procesului didactic, specialiştii din Ungaria au conceput şi realizat o maşină electronică de calcul care ajută profesorii de matematică şi fizică la predarea problemelor dificile, sau la verificarea rezolvărilor date de elevi. Computerul este conceput pentru matematică şi fizică dar poate fi adaptat pentru predarea sau aprecierea răspunsurilor la oricare obiect cuprns în programul şcolar. Dispune de 40 de programe şi poate fi utilizat prin conectarea sa la televizor, la magnetofon, sau la un aparat de proiecţie. „ Lucrările pe marile şantiere ale econoamei naţionalevietnameze între care se numără podul pe Fluviul Roşu, importante unităţi energetice, a doua etapă a fabricii de superfosfaţi din Lambao s-au desfăşurat anul trecut potrivit prevederilor. Sublinierea a fost făcută la recenta consfătuire republicană a constructorilor din Vietnam. S-a relevat, cu acelaşi prilej, progresul considerabil obţinut în perfecţionarea conducerii lucrărilor de construcţii capitale, în utilizarea eficientă a fondurilor de investiţie, în ridicarea productivităţii muncii. 9 Karaganda se înscrie între importantele baze ale industriei extractive a Uniunii Sovietice : minerii de aici vor scoate la suprafaţă pînă la sfîrşitul anului 50 milioane tone de cărbune. Minele acestui bazin carbonifer se disting, la ora actuală, prin cel mai înalt nivel de mecanizare din întreaga industrie sovietică a cărbunelui: extracţia a 98 la sută din cantitatea de cărbune aici se face cu utilaje mecanizate. Agenţia Tanjug, informînd despre activitatea întreprinderilor iugoslave producătoare de mijloace de transport, relevă că uzinele „TAM", din Maribor, vor construi în acest an 10.500 autocamioane şi autobuze. Programul de producţie al acestei unităţi prevede, de asemenea, realizarea a 12 locomotive Diesel. Cea mai mare macara produsă în R.D. Germană, destinată transporturilor navale, a fost construită la uzinele „Klement Gottwald", din Schwerin. Ea dispune da o capacitate de transport de două ori mai mare decît cele de pînă acum și este prima dintr-o serie de macarale de 25 de tone care urmează să fie produse la Schwerin. Brațul macaralei poate realiza o extensie de la 22 la 26 de metri. „ China va obţine în acest an o bună recoltă de cereale de vară, în pofida secetei, gerurilor şi grindinei înregistrate în multe regiuni - a anunţat Ministerul Agriculturii, Zootehniei şi Pescuitului, citat de agenţia China Nouă. Se aşteaptă ca producţia să depăşească recordul de anul trecut de 84,44 milioane de tone. Cuba, care înalite de revoluţie importa aproape toate tipurile de medicamente utilizate în ţară, îşi acoperă în prezent necesarul de medicamente în proporţie de 80 la sută prin producţie proprie. Producţia de medicamente va creşte considerabil odată cu intrarea în funcţiune a fabricii de la Santiago-de-Cuba. De asemenea, lîngă Havana se află în faza finală de construcţie prima fabrică din ţară pentru producţia de ser şi de înlocuitori ai sîngelui. Pentru a vă asigura primirea la timpul ziarului , nu uitaţi a vă reînnoi abonamentele ! Costul unui abonament pentru o lună este de 13 lei, la care, in caz de servire la domiciliu, se adaugă taxele aferente. TELEVIZIUNE Luni, 16 iulie 20,00 Telejurnal (p.c.). 20,20 Actualitatea în economie. 20,35 Copiii - vigoarea şi tinereţea naţiunii - reportaj. 20,45 Sunt omul care construieşte ! Muzică şi versuri. 20,55 Invățămînt - anul 40. Prestigiul internaţional al şcolii româneşti. 21.15 Tezaur folcloric (c.l. 21,45 La zi în 600 de secunde. 21,55 Orizont tehnico-ştiinţific. 22,20 Telejurnal (p.c.l. INFORMAŢIA HARGHITEI LOTO 2 Rezultatele tragerii din 15 iulie 1984 Extragerea I : 33, 53, 19, 16; Extragerea a II a : 45, 29, 28, 4; Extragerea a lll-a : 61, 72, 2, 48. Fond de cîştiguri : 586.611 lei. Mica publicitate DE VINZARE autoturism „LADA 1500". Relaţii la telefon 12 568. Miercurea-Ciuc, după ora 17.