Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 2005 (Anul 17, nr. 3730-3796)

2005-08-02 / nr. 3752

Se va amâna începerea anului şcolar 2005/2006? La Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” din Topliţa a avut loc şedinţa Consiliului judeţean Harghita al Sindicatului învăţământului Preuniversitar (SIPR) împreună cu liderii organizaţiilor sindicale din unităţile şcolare afiliate. Pe ordinea de zi au fost: Hotărârea Consiliului Naţional extraordinar al FEN,OU nr. 63 şi Ordinul Ministrului Educaţiei şi Cercetării privind salarizarea prin plata cu ora a cadrelor didactice care au participat în comisiile pentru testele naţionale, bacalaureat şi absolvirea învăţământului profesional şi postliceal în anul şcolar 2004/2005. La sfârşitul şedinţei, am purtat o discuţie cu domnul prof. Ionel Coman, vicepreşedintele al SIPR Harghita. — D-le vicepreşedinte, ce conţine Hotărârea Consiliului Naţional Extraordinar al FEN? Această hotărâre cuprinde unele concluzii pe care aş dori să le rezum: drepturile salariaţilor din învăţământ au fost grav afectate; utilizarea unor metode mafiote pentru distribuirea biletelor de odihnă subvenţionate de la bugetul asigurărilor sociale, cu acordul tacit al unor reprezentanţi naţionali şi teritoriali ai confederaţiilor sindicale; nivelul veniturilor salariaţilor din învăţământ, în perspectiva semestrului al 11-lea a anului în curs, precum şi a anului 2006, care au fost şi pot încă să mai fie încălcate, în pofida existenţei unui protocol de colaborare şi unitate în acţiune între federaţiile reprezentative din învăţământ, acestea nu s-au mobilizat, până în prezent, pentru a stabili calendarul unor acţiuni comune de protest şi contracarare a măsurilor ce aduc atingere interesului general al salariaţilor din acest domeniu. Faţă de cele prezentate Consiliului Naţional al FEN s-a hotărât: acţionarea injustiţie a organelor autorităţii de stat şi locale care refuză să respecte şi să (Continuare în pag.a 3-a) VASILE GOTEA O explozie scânteie, o si o viată pierduta Vineri, 29 iulie a.c., la firma SC REMAR TOP SRL Topliţa s-a înregistrat un accident de muncă mortal, în ziua respectivă, în jurul orei 8:30, în faţa atelierului mecanic, Konsztandi László, de profesie mecanic avea de făcut o sudură electrică la uşa unui tractor. S-a apucat de lucru fără să ia în seamă că în apropiere se afla un rezervor de motorină, nebăgare de seamă care s-a dovedit a-i fi fatală. De la o scânteie de la aparatul de sudură, rezervorul a explodat provocându-i arsuri în proporţie de 90 la sută din corp. După cum ne-a informat Daniela Bortoş, purtătorul de cuvânt al ITM Harghita, cel accidentat a fost transportat de urgenţă la Spitalul din Tg. Mureş, de unde tot imediat, cu avionul, a fost transportat la un spital din Ungaria. Din nefericire însă, în ziua următoare producerii accidentului (în data de 30 iulie) mecanicul Kosztandi, în vârstă de 45 de ani, cu o vechime totală de 19 ani, din care la locul de muncă 4 ani, a decedat, lăsând orfan un copil minor. Cercetările, pentru stabilirea cauzelor producerii accidentului, continuă. I. AURELIA 15 m. m. www,knet>ro/adevarulharshitei e-mail: adcvaiuIhi'@kabtflkoii.>i’o Anul XVII., Nr. 3752 MARȚI, 2 AUGUST 2005 • 8 PAGINI Prețul 30 bani (3000 lei) prin abonament, 40 bani (4000 lei) la vânzare liberă în numărul de mâine suplimentul Aletheia • Enigma Ceangăilor Spitalul între a Nu este prima dată când se discută despre Spitalul din Vlăhiţa dacă să rămână sau să fie desfiinţat, în 2003 a fost o primă tentativă de a i se închide porţile. Ei bine, atunci de închis nu s-a închis ‘ spitalul, ci a suferit doar o transformare: din Spital a devenit Centru de sănătate în structura Spitalului judeţean Miercurea-Ciuc, situaţie valabilă până acum, respectiv până la data de 1 august 2005, dată la care, din cele 35 de paturi de spital rămân doar 15 pentru bolnavii cronici, din cei 42 de angajaţi, 11 ar putea fi preluaţi de punctul de ambulanţă - dacă acesta s-ar dezvolta. Situaţia este una de criză deoarece Spitalul judeţean este obligat să opereze o reducere a personalului cu 2,5 la sută şi, cum Centrul de sănătate din Vlăhiţa din Vlăhiţa fi sau a nu fi aparţine de Spitalul judeţean, evident, această reducere îi afectează şi pe cei din Vlăhiţa. Pe de altă parte, Consiliul local, primăria şi locuitorii din Vlăhiţa şi din împrejurimi, de când li s-a adus la cunoştinţă suspendarea activităţii spitalului se opun acestei măsuri, dovadă cele 17.000 de semnături prin care se solicită menţinerea spitalului vlăhiţean. Pentru că nu s-a ajuns la un numitor comun între cele două părţi, primarul oraşului Vlăhiţa, d-na Boros Maria Ella, în şedinţa extraordinară a Consiliului judeţean din data de 29 iulie, s-a adresat acestui organism cerându-i să intervină în soluţionarea situației în sensul ca activitatea Centrului de sănătate din (Continuare în pag. a 3-a) AURELIA I. lass Cercetaşii din Miercurea-Ciuc au plecat în ajutorul sinistralor dntr-o localitate băcăuană O trupă de cercetaşi din Miercurea-Ciuc a plecat, pentru o săptămână, în localitatea băcăuană Asău, grav afectată de inundaţiile din ultima perioadă, pentru a-i ajuta pe localnici la remedierea unor probleme cauzate de calamităţi, în special pe bătrânii care nu au familie. Potrivit reprezentanţilor Centrului Local Miercurea-Ciuc a Organizaţiei Naţionale Cercetaşii României, iniţiativa organizării unei acţiuni caritabile a aparţinut copiilor, majoritatea elevi de liceu, care au dorit să ajute familiile grav afectate de inundaţii. Un număr de 15 cercetaşi din Miercurea-Ciuc, fete şi băieţi, s-au deplasat de luni în comuna Asău, judeţul Bacău şi au amenajat o tabără cercetăşească la marginea localităţii. Ei au luat legătura cu autorităţile locale, care le-au spus că au nevoie de ajutorul lor, în special pentru activităţile desfăşurate pentru eliminarea efectelor inundaţiilor la o biserică, dar şi pentru a-i ajuta, la diverse treburi în gospodărie, pe bătrânii fără familie. Din păcate, sponsorii care să susţină acţiunea au fost foarte puţini, drept pentru care fiecare cercetaş a donat 500.000 de lei vechi pentru a se aduna o sumă necesară pentru cumpărarea de alimente pe durata taberei caritabile. Cercetaşii din Miercurea-Ciuc au beneficiat şi de ajutorul unităţii de vânători de munte din localitate, care le va asigura transportul în Bacău cu un camion militar şi care le-a pus la dispoziţie şi un cort de campanie care va servi pe post de bucătărie. EMIL G. „în Parlamentul European mă ocup, mai ales, de problemele maghiarilor din Transilvania" ■ A declarat Gál Kinga, deputat din partea Fidesz în legislativul de la Bruxelles Dacă pornim de la ideea că soluţia durabilă a reprezentat-o autonomia în statele membre ale Uniunii Europene unde trăiesc ca minorităţi comunităţi naţionale asemănătoare din punct de vedere numeric, cu tradiţii şi cu rădăcini istorice asemănătoare cu cele ale comunităţii maghiare din Transilvania, atunci este îndreptăţită întrebarea: de ce nu am încerca şi noi? - a transmis Radio Kossuth în introducerea emisiunii radio desfășurată sub genericul „Autonomia Transilvaniei după modelul european?”, citând din interviul acordat de deputata Fidesz Gál Kinga, membră și a Parlamentului European. întrebare: Oaspetele studioului este doamna Gál Kinga, deputat din partea partidului ungar de opoziţie Fidesz în Parlamentul European. Deputata ungară, născută la Cluj, este specialistă în această tematică, dar nu numai datorită originii sale. (Continuare în pag. a 6-a)