Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 2007 (Anul 19, nr. 4177-4238)

2007-06-05 / nr. 4220

4^^^^ftvnacaiHimnis.n Delir iredentist: „Un Ținut Secuiesc autonom într-o Transilvanie independentă”! (Urmare din pag. I) De fapt, din 1989 încoace se continuă cu metode tot mai sofisticate genocidul fără sânge început de regimul comunist”. Autorii Comunicatului avertizează apoi puterea de la Bucureşti „că a venit timpul să spunem clar şi răspicat: ajunge!”, şi nimeni să nu-şi imagineze „că şi peste 100 de ani vom solicita cuviincios şi în genunchi autonomie (...). Dacă nu va demara în timpul cel mai scurt tratative consistente cu adevăraţii reprezentanţi ai maghiarilor şi secuilor, atunci vom fi nevoiţi să ne folosim de dreptul la autodeterminare a popoarelor, consfinţit în documentele ONU. Dacă România nu este de acord cu cerinţele noastre legitime pentru autonomia teritorială, atunci vom opta pentru un Ţinut Secuiesc autonom într-o Transilvanie independentă!”. Tonul tară precedent al Comunicatului pare a fi pus de acord cu mişcarea extremistă a Mişcării Tinerilor din 64 de Comitate care au organizat o manifestare anti-Trianon la Budapesta, la care s-au adăugat confuziile locale: de pildă, cine sunt „adevăraţii reprezentanţi ai maghiarilor şi secuilor”, care este legitimitatea lor şi cum ar putea fi ei depistaţi? (G. Mihail) „Măsuri politice asupritoare antimaghiare” (Urmare din pag. 1) asupritoare antimaghiare, cu încălcarea drepturilor bisericilor istorice maghiare şi cu şovinismul românesc practicat la nivel guvernamental”, a declarat liderul organizaţiei din Transilvania. Petiţia citită în faţa Ambasadei României din Budapesta are 12 puncte. Manifestanţii au cerut autonomia teritorială a aşa-zisului Ţinut Secuiesc, recunoaşterea referendumurilor pe această temă, înfiinţarea de secţii maghiare universitare independente, recunoscute de stat, afişarea denumirii originale maghiare a localităţilor şi străzilor din Transilvania, asigurarea învăţământului în maghiară pentru ceangăi, reabilitarea scriitorului Wass Albert, folosirea scrierii secuieşti vechi sau restituirea imobilelor bisericeşti, confiscate în timpul comunismului. în plus, semnatarii petiţiei consideră inacceptabilă sintagma de stat naţional unitar din Constituţia României şi protestează faţă de o aşa-zisă „expansiune” a bisericilor ortodoxe româneşti în Transilvania. Cele câteva sute de persoane care au participat, ieri, la manifestaţie s-au deplasat în coloană, cu steaguri şi pancarde în mâini, la sediile ambasadelor din Budapesta ale Franţei, Serbiei, României şi Slovaciei, au fluierat, huiduit, au rostit discursuri şi au încercat să înmâneze câte o petiţie, dar uşile reprezentanţelor diplomatice au rămas închise. In zona ambasadelor respective au fost mobilizate importante forţe de ordine şi au fost amplasate garduri din metal, dar nu au fost înregistrate incidente deosebite. • Pagina a 3-a • 5 iunie 2007 • Preşedintele UCM cataloghează drept „prostii" afirmaţiile unora dintre colegii săi Preşedintele Uniunii Civice Maghiare (UCM), Szász Jenő, a catalogat, vineri, ca fiind „prostii” afirmaţiile unora dintre colegii săi privind intenţia de a solicita obţinerea independenţei Transilvaniei. Preşedintele UCM Sfăntu Gheorghe, Gazda Zoltán, a afirmat că acţiunile de până acum pentru obţinerea autonomiei teritoriale nu au avut succes pentru că au fost prea moderate şi prin urmare vor trebui radicalizate. De aceea, UCM intenţionează să renunţe la demersurile pentru autonomia teritorială a aşa-zisului Ţinut Secuiesc şi să ceară independenţa Transilvaniei. Aceeaşi opinie a fost exprimată şi de conducerea UCM Gheorgheni care, într-un comunicat remis presei, precizează că „dacă România nu va fi de acord cu cerinţele legitime pentru autonomia teritorială, atunci se va opta pentru un Ţinut Secuiesc autonom într-o Transilvanie independentă”. Preşedintele UCM, Szász Jenő, a declarat că acestea sunt opinii personale, neîmpărtăşite de conducerea centrală a organizaţiei. „Colegii noştri nu au consultat conducerea înainte de a exprima aceste opinii cu care eu nu sunt de accord”, a spus Szász. El a ţinut să precizeze că UCM consideră că singura cale prin care se poate obţine autonomia teritorială este cea a dialogului şi a „diplomaţiei cu cravată” şi nu cea a metodelor radicale. Szász a explicat că maghiarii din Bazinul Carpatic, fie că este vorba de cei din Slovacia, Serbia sau România, au ales calea dialogului şi nu cea a războiului, cum au făcut statele din fosta Iugoslavie. Liderul UCM a reamintit faptul că organizaţia pe care o conduce luptă, în principal, pentru pluralismul politic în rândul comunităţii maghiare, vrea să fie un partid politic autentic care să ajute la modernizarea României, dar sprijină şi demersurile privind obţinerea autonomiei pe căi legale, întreprinse de Consiliul Naţional Secuiesc şi Consiliul Naţional al Maghiarilor din Transilvania. (LIA MATEI) O adolescentă s-a sinucis ... (Urmare din pag. 1) Ea i-a mărturisit preotului că își doreşte să urmeze Facultatea de Medicină pentru a-i ajuta pe cei din jurul ei. Purtătorul de cuvânt al IPJ Harghita, Gheorghe Filip, spune că fata a fost găsită spânzurată, vineri, în şura gospodăriei. Ea a lăsat un singur mesaj, în limba maghiară, pe peretele camerei, în care a scris „Eu sunt şcoala”. Anchetatorii iau în calcul mai multe variante, inclusiv cea legată de faptul că fata era îndrăgostită de un băiat cu care părinţii săi nu o lăsau să aibă o relaţie. Preşedintele Partidei Rromilor din Harghita, Joni Geza, spune că este foarte posibil că părinţii au împiedicat-o să meargă la şcoală pentru că vroiau să o ferească de „relele oraşului”. Sursa citată a precizat că este pentru prima dată când se întâmplă ca un elev rrom să-şi pună capăt zilelor din cauză că nu putea merge la şcoală. Joni Geza consideră că o soluţie pentru evitarea unor astfel de tragedii ar fi angajarea unor mediatori şcolari care să discute cu elevii şi cu părinţii de etnie rromă despre problemele cu care aceştia se confruntă. în magazinul nostru din Miercurea Ciuc, Str. Timişoarei, nr. 9, ai acum la dispoziţie 4 soluţii complete, pentru a comunica fără restricţii: telefonie fixă, telefonie mobilă, televiziune digitală şi Internet. Avem şi o surpriză pentru tine: un telefon Motorola W220 V GRATIS* de la COSMOTE ♦Ofertă valabila pentru clienții Romtelecom care semnează până pe 6 iulie 2007, în magazinele Romtelecom, un contract pe 2 ani pentru OSS sau pentru un alt abonament cu mai multe minute incluse ROMTELECOM