Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2008 (Anul 20, nr. 4492-4557)

2008-07-18 / nr. 4505-4506

Românii au şansa unui deputat în Parlament! (Urmare din pag. 1) Vicepreşedintele PNL Harghita, Sorin Truţă, consideră că este firesc ca populaţia de etnie română din Harghita să fie reprezentată în Parlamentul României, având în vedere că aceasta reprezintă 14 la sută din totalul populaţiei judeţul.. ..UDMR trebuie să accepte ideea că, dacă populaţia de etnie maghiară reprezintă 5 la sută din totalul populaţiei României şi s-a bucurat, timp de 18 ani, de reprezentare la toate nivelurile decizionale, şi pentru un procent de 14 la sută din populaţia judeţului Harghita se justifică existenţa unui reprezentant în Parlament”, a declarat Sorin Truţă. Alegerea unui deputat român în colegiul de nord este posibilă doar dacă partidele româneşti vor cădea de acord să desemneze un candidat unic, lucru la care liberalii deja se gândesc. „PNL este deschis şi de această dată la colaborare cu celelalte formaţiuni politice româneşti în vederea desemnării unui candidat care să reprezinte cu demnitate interesele comunităţii româneşti şi nu superficial, cum s-a întâmplat până acum”, a spus vicepreşedintele liberalilor harghiteni. Şi democrat-liberalii din judeţ vor propune celorlalte partide româneşti desemnarea unui candidat unic. Preşedintele PD-L Harghita, Vasile Mihalcea, şi-a exprimat mulţumirea pentru modul în care s-au decupat colegiile uninominale şi a spus că este nevoie ca partidele româneşti să negocieze şi să găsească soluţia cea mai bună pentru un candidat unic. Singurul deputat român din Harghita, social-democratul Mircea Duşa, care este şi preşedintele filialei judeţene a PSD, susţine fie ideea candidatului unic, fie o înţelegere tacită între partide, care, chiar dacă desemnează candidaţi, să nu facă deloc campanie electorală. Borboly Csaba: Nu cred în votul pe criterii etnice Preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba, care este membru în Consiliul Uninominal al UDMR, şi-a exprimat speranţa că partidul pe care-l conduce va câştiga toate mandatele de parlamentar din judeţ. Borboly spune că în colegiul uninominal de nord, în care românii au o pondere de peste 60 la sută, UDMR trebuie să desemneze un candidat care să fie votat şi de maghiari şi de români. „Avem foarte mult de lucru în colegiul de nord şi vom încerca să câştigăm şi acolo mandatul de deputat. Eu nu cred în votul pe criterii etnice, mai ales că la alegerile locale am fost votat de mulţi români”, a spus preşedintele Consiliului Judeţean Harghita. Potrivit sursei citate, reprezentanţii Uniunii au lucrat foarte mult, în toate judeţele, pentru a fi desenate colegii care să ofere maghiarilor posibilitatea de a avea reprezentanţi în Parlament proporţional cu numărul populaţiei. „UDMR nu a fost niciodată de acord ca deputaţii şi senatorii să fie aleşi uninominal şi îmi pare rău că mulţi maghiari au aprobat acest lucru. Acum se vede că o minoritate cu o pondere de 6,5 la sută din totalul populaţiei nu poate să-şi impună punctele de vedere în toate judeţele”, a spus Borboly Csaba. Cu sprijinul unei firme integratoare Cinci fermieri harghiteni deschid drumul spre exploataţiile agricole de mari dimensiuni Pusă în funcţiune în urmă cu aproape doi ani, Fabrica de produse lactate „Gordon” din Lupeni, realizată prin Programul SAPARD, s-a dovedit a fi capabilă să mişte în bine situaţia din zonă, preluând de bună voie coordonarea altor cinci proiecte finanţate din aceeaşi sursă. Potrivit dr. Antal Attila, director adjunct în cadrul Direcţiei pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală Harghita, proiectele despre care vorbim vor prinde viaţă în maximum 2-3 luni, cele cinci ferme de vaci cu lapte urmând a fi primele din judeţ care vor deschide drumul spre exploataţiile agricole de mari dimensiuni. Calitate deloc singulară, mai ales că, dincolo de capacitatea lor, dimensionată pe 100 de capete fiecare, aceste ferme dotate, utilate şi populate cu fonduri SAPARD, se detaşează de toate celelalte şi prin tehnologia necesară obţinerii furajelor de pe suprafeţele pe care le administrează. Sprijinul acordat de firma integratoare „Gordon” nu a fost totuşi dezinteresat. Preluând modelul de la o durată a sa din Vatra Dornei, după ce timpul i-a atestat viabilitatea şi eficienţa, managerii unităţii harghitene au urmărit până la detaliu problematica ce ţine de achiziţionarea materiei prime, în relaţia cu producătorii. Analiza pe care au facut-o, mai spunea dr. Antal, le-a întărit convingerea că nu au greşit, întrucât vor avea siguranţă în procesare şi un control strict asupra indicilor de calitate a laptelui ce trebuie atinşi de furnizori, prin respectarea condiţiilor igienice pe întreg traseul ce face legătura între momentul mulsului şi momentul preluării. în sfârşit, ceea ce contează deocamdată e faptul că în judeţ vor fiinţa cinci ferme de elită sub aspectul dotărilor şi tehnologiei aplicate, ce pot fi luate ca model şi de alte persoane interesate în a accesa fonduri europene, aici, în această zonă în care furajele se pot obţine cu costuri mult mai mici decât prin alte părţi, mai ales dacă se profită de facilităţile prevăzute în legislaţia naţională şi cea europeană. (D.S.) • Pagina a 3-a • 18/19 iulie 2008 • Szász Jenő: Delimitarea colegiilor uninominale nu a urmărit fosta delimitare istorică Preşedintele Partidului Civic Maghiar, Szász Jenő, este de părere că modul în care s-au decupat colegiile uninominale din Harghita nu ţine cont de fostele delimitări istorice. Liderul PCM a declarat că în acest fel politicienii au demonstrat că nu respectă istoria, tradiţiile şi au făcut o desenare a colegilir care, uneori, nu are nici o logică. Szász a dat exemplul localităţilor Vlăhiţa şi Lueta, care aparţineau din punct de vedere istoric Bazinului Odorhei şi care acum fac parte din colegiul uninominal al zonei Ciuc. Preşedintele Partidului Civic Maghiar spune că el ar fi făcut o altă împărţire, care „să ţină cont de regiunile creionate de istorie şi nu de politicieni”, precizând că „probabil la mijloc este vorba de socoteli politice”. Szász Jenő nu s-a arătat deranjat de faptul că s-a decupat un colegiu în care românii sunt majoritari, dar spune că speră că astfel de gesturi s-au făcut şi pentru maghiarii din alte judeţe. „Dacă s-a făcut un asemenea gest doar pentru românii din Harghita, dar nu şi pentru maghiarii din Mureş, Cluj, Bihor sau Satu Mare, atunci este vorba de o tendinţă care nu este europeană”, a spus liderul PCM. După cum am menţionat, în Harghita au fost decupate cinci colegii uninominale pentru Camera Deputaţilor şi doar într-unul singur, aliat în nordul judeţului, există şanse reale ca românii să câştige un mandat de parlamentar. în ceea ce priveşte cele două colegii pentru Senat, mandatele sunt ca şi câştigate de reprezentanţii comunităţii maghiare, ţinând cont că reprezentanţii acestei etnii sunt majoritari. Cristian Pârvulescu: Nu cred că, în limitele Tratatului de la Nisa, Europa mai poate funcţiona (Urmare din pag. 1) „Trăim într-o societate foarte polarizată, în care o minoritate de profitori ai tranziţiei s-au îmbogăţit, iar majoritatea este obligată să supravieţuiască. Şi solidaritatea socială nu funcţionează”, a spus decanul de la SNSPA. în opinia acestuia, Rontania se confruntă, pentru prima dată în istoria ei, cu un val de migraţie a forţei de muncă fără precedent, care creează probleme sociale şi economice dificile. Cristian Pârvulescu a explicat că, după integrarea României în Uniunea Europeană, peste 10 la sută din populaţia ţării şi 25 la sută din forţa de muncă activă se află în Occident, în Spania şi Italia, şi asta pentru că statul român nu a fost în stare să ofere românilor, mai ales celor din zona rurală, alternative economice de supravieţuire. Din cauza problemelor apărute în domeniul construcţiilor din Spania, dar şi a manifestărilor fasciste şi rasiste din Italia, o parte din aceşti oameni se vor întoarce acasă şi vor fi nemulţumiţi de ceea ce vor găsi aici. „Suntem în faţa unor mari pericole" Cunoscutul politolog a spus că Uniunea Europeană este o şansă atât pentru România, cât şi pentru Ungaria, dar acum se trece printr-un moment în care politicieni şi formatori de opinie pun sub semnul întrebării democraţia. „Suntem în faţa unor mari pericole. Frica de terorism sau criza economică pot naşte monştri, iar Europa a trăit această experienţă în urmă cu 50 ani”, a precizat Cristian Pârvulescu. El a adăugat că această Europă, care s-a format pe pace, pe economie de piaţă şi solidaritate, este în momentul de faţă în criză şi maghiarii sau românii pot contribui la renaşterea ei sau pot să-i dea loviturile definitive. „Nu cred că, în limitele Tratatului de la Nisa, Europa mai poate funcţiona. De jos nu se vede, nimic de genul ăsta, cei de jos aşteaptă lucruri concrete aşteaptă generalizarea bunăstării, dar dacă schimbarea politicii nu se realizează la Bucureşti, Budapesta, la Paris Londra sau la Roma, cred că nimic nu se mai poate face pentru renaşterea solidarităţilor, într-o Europă aflată în criză”, a mai spus Cristian Pârvulescu. Acesta este de părere că singurul lucru bun care s-a întâmplat „în cei 8 ani de tranziţie” este că impactul naţionalismului şi xenofobiei a scăzut. „Naţionalismul nu mai face valuri, cel puţin pentru moment, iar aici Uniunea Europeană îşi face simţită efectul, chiar dacă mai există riscuri, pentru că rănile istorice au rămas deschise”, a afirnat Cristian Pârvulescu. Liderul Pro Democraţia a susţinut o prelegere la Universitatea de Vară de la Băile Tuşnad, în cadrul dezbaterilor despre „Solidaritatea naţională şi socială - integrarea europeană maghiară şi română, văzută de jos”. 2hgo THE NEXT GENERATION NETWORK ___________Zapp extinde aria de acoperire__________ Zapp a atras fonduri de peste 370 millioane de USD, fonduri care urmează a fi folosite pentru extinderea capacităţii urbane şi a ariei de acoperire rurale. Aceste investiţii vor ajuta compania Zapp să mărească capacitatea şi să extindă aria de acoperire a reţelei existente cu peste 50%, reţeaua EVDO cu peste 35% şi să adauge o nouă reţea 3G grupului său de reţele In luna februarie a acestui an, ca urmare a câştigării unei licenţe în frecvenţa 2100 Mhz, Zapp cu sprijinul ZTE a început construcţia reţelei 3G. Prima fază a derulării reţelei 3G s-a încheiat la începutul lunii iunie când au fost finalizate lucrările de acoperire în 19 cele mai mari oraşe din România. Peste 5 milioane de români din următoarele oraşe beneficiază deja de servicii 3G de la Zapp, servicii care oferă viteze de până la 7,2 Mbps: Bucureşti, Timişoara, Braşov, Constanţa, Cluj, Iaşi, Sibiu, Târgu Mureş, Brăila, Arad, Galaţi, Piteşti, Ploieşti, Satu Mare, Baia Mare, Buzău, Bacău, Craiova şi Oradea. Construcţia reţelei 3G este una dintre cele mai importante investiţii pe care compania Zapp o va derula în acest an, în paralel. Zapp investeşte şi în reţeaua existenta în 450 Mhz extinzând aria de acoperire, capacitatea şi calitatea reţelei. în acest sens Zapp a adăugat de curând reţelei sale de date de mare viteză încă 5 noi oraşe: Lugoj, Roman, Turda, Reghin şi Medgidia, totalizând astfel un număr de peste 70 de oraşe care beneficiază de acoperire EVDO. Totodată a reînceput campania de promovare TV, lansând o noua promoţie la produsul Zapp FixTel, disponibil la nivel naţional, chiar şi în unele dintre cele mai greu accesibile zone rurale. In urma unui acord semnat la începtul acestui an, ZTE a fost desemnat de către Zapp ca furnizorul său de echipamente, tehnologie şi suport de specialitate atât pentru reţeaua 2100 Mhz cât şi pentru extinderea reţelei existente în 450 Mhz. ZTE va furniza de asemenea modemuri de date de mare viteză pentru serviciile 3G, care permit furnizarea de servicii broadband I video streaming, accesarea internetului şi a emailului, VoIP şi folosirea altor aplicaţii care necesită viteze de date mari pentru funcţionare. www.zapp.ro www.zte.com.cn I ÍI I