Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2009 (Anul 21, nr. 4839-4901)

2009-11-10 / nr. 4867

• Pagina a 4-a • 10 noiembrie 2009 • După apariţia primelor cazuri de gripă nouă Singurul medic de la Boli Infecţioase este suprasolicitat ■ Prefectura a distribuit măşti angajaţilor care lucrează cu publicul Singurul medic de la Secţia de Boli Infecţioase a Spitalului Judeţean Harghita este suprasolicitat de numărul mare de cazuri de infecţii respiratorii apărute în ultima vreme, după confirmarea în Miercurea-Ciuc a două îmbolnăviri de gripă nouă. Şefa Direcţiei de Control în Sănătate Publică din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Harghita, dr. Cornelia Miron, a declarat că dr. Ambrus Iren, cea care conduce şi secţia de Boli Infecţioase a Spitalului Judeţean, lucrează foarte mult şi are nevoie urgentă de un ajutor. Potrivit sursei citate, la fiecare două zile dr. Ambrus face gărzi, iar în timpul zilei este prezentă permanent în spital şi a ajuns aproape de epuizare. „Situaţia este foarte dificilă din acest punct de vedere şi trebuie găsită o soluţie ca doamna Ambrus să fie ajutată”, a afirmat dr. Miron. Directorul Spitalului Judeţean de Urgenţă Harghita, dr. Demeter Ferenc, susţine că i-a propus şefei Direcţiei de Sănătate Publică (DSP), dr. Emilia Braic, detaşarea unui medic infecţionist de la Gheorgheni sau Odorheiu-Secuiesc, dar aceasta nu a fost de acord. în atare condiţii, dr. Demeter spune că va detaşa la Infecţioase unul dintre cei trei medici ai Secţiei Interne. „Singura soluţie este detaşarea unui dintre cei trei medici de la Interne, la Secţia de Boli Infecţioase, dar astfel secţia va rămâne descoperită”, a afirmat dr. Demeter. La rândul său, şefa DSP Harghita, dr. Emilia Braic, spune că un medic rezident doreşte să lucreze la Secţia de Boli Infecţioase, în această perioadă şi se caută o soluţie pentru detaşarea lui. „Această problemă ar trebui rezolvată de directorul spitalului, care i-a permis celui de-al doilea medic infecţionist să plece. Cu siguranţă vom găsi o soluţie pentru ajutorarea dr. Ambrus, care lucrează foarte mult în această perioadă. Având în vedere pericolul, trebuie să aducem pe cineva care doreşte să lucreze la Infecţioase, nu să forţăm medicii să facă asta”, a declarat dr. Braic. Ea a adăugat că a crescut numărul persoanelor care se prezintă la Secţia de Urgenţă cu infecţii acute ale căilor respiratorii superioare, în contextul în care în Miercurea-Ciuc au fost confirmate două cazuri de gripă nouă, iar oamenii sunt îngrijoraţi. Săptămâna trecută au fost confirmate primele două cazuri de infectare cu virusul A/H1N1, la o elevă din Miercurea-Ciuc şi la o angajată a Centrului Cultural Județean Harghita, între timp a crescut numărul suspiciunilor, dar acestea nu au fost confirmate. Prefectura a distribuit măşti angajaţilor care lucrează cu publicul în contextul apariţiei celor două cazuri de gripă nouă. Prefectura Harghita a luat măsuri pentru ca angajaţii săi să fie protejaţi. Prefectul Constantin Strujan a declarat că au fost distribuite măşti atât angajaţilor de la Serviciul de Paşapoarte, cât şi celor de la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi înmatriculare a Vehiculelor. De asemenea, se discută posibilitatea ca persoanele care vin să-şi rezolve diferite probleme în sediul Palatului Administrativ să fie primite într-o cameră aflată la parterul clădirii şi să nu li se mai permită accesul în orice birou. Această decizie va fi luată, în zilele următoare, de preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, de comun acord cu prefectul Constantin Strujan. LIA MATEI Topliţa întâlnirea Comitetului local pentru prevenirea şi combaterea gripei noi în conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 826 din 2009, în sala de şedinţe a Consiliului local Topliţa s-au desfăşurat lucrările Comitetului local Topliţa pentru situaţii de urgenţă, unde prin Dispoziţia primarului municipiului Topliţa nr. 1590 din 2009 s-a dispus ca managementul Comitetului pentru combaterea gripei pandemice A/H1N1 să fie asigurat de viceprimaril municipiului Topliţa, iar prin Dispoziţia Direcţiei de Sănătate Publică Harghita a fost numită consultant medical dr. Sanda Zaharia. Din Comitet fac parte toţi medicii de familie, directorii instituţiilor de învăţământ, şefii de instituţii publice cu atribuţii de ordine şi sănătate. Au mai participat conducătorii instituţiilor publice, responsabili cu ordinea publică şi reprezentanţii farmaciilor din municipiu. La această întâlnire s-au stabilit măsuri organizatorice şi logistice, constând în aceea că fiecare unitate de învăţământ a fost analizată, constatându-se că respectă normele impuse de Direcţia Sanitară, că o parte din acestea şi-au asigurat echipament necesar prevenirii şi dezinfectării unităţilor şcolare, cât şi a instituţiilor publice unde fluctuaţia populaţiei este mare. De asemenea, s-a stabilit constituirea unui stoc minim de materiale de igienă, respectiv măşti, mănuşi, dezinfectant pe bază de substanţe alcoolice, pe care trebuie să-l procure şi să-l deţină instituţiile de învăţământ şi celelalte unităţi de pe raza municipiului Topliţa, inclusiv agenţii economici privaţi care desfăşoară activităţi legate de panificaţie, lactate şi carne. S-a stabilit ca unele activităţi cultural-educative, în limita posibilităţilor, să fie amânate, discotecile, cluburile să întreprindă măsuri de igienă, de restrângere a activităţii, recomandându-se cetăţenilor evitarea aglomeraţiilor. Dr. consultant Sanda Zaharia a prezentat recomandările ce trebuie urmate pentru prevenirea îmbolnăvirilor prin gripă cu noua tulpină. „Deoarece gripa se transmite de la om la om, atât pe cale aeriană (vorbit, strănut, tuse), cât şi prin contactul direct cu bolnavul sau diferite obiecte personale ale bolnavului, contaminate cu secreţiile sale nazofaringiene, pentru a se evita îmbolnăvirea, se recomandă luarea următoarelor măsuri: • nasul şi gura vor fi acoperite cu batista personală în timpul strănutului sau a tuşitului. Batistele personale nu se împrumută • mâna nu va fi dusă la ochi sau la gură decât după ce a fost spălată cu apă şi săpun • se vor evita, pe cât posibil, aglomeraţiile • se va evita contactul apropiat cu persoane care prezintă semne clinice evidente de afecţiuni acute respiratorii (febră, tuse, strănut, ochii congestionaţi etc.) • persoanele care prezintă simptome asemănătoare gripei se vor izola de restul familiei şi se vor prezenta la medicul de familie pentru stabilirea diagnosticului şi a conduitei terapeutice”. S-a recomandat, de asemenea, ca toţi medicii de familie, cabinetele şcolare şi cabinetele medicale individuale să-şi publice numerele de telefon şi să răspundă favorabil la solicitarea pacienţilor, informând, imediat, structura superioară de conducere. De reţinut este faptul că toată această activitate este continuă şi orice cetăţean care are probleme privind această gripă poate contacta numerele de telefon: 0266/384483, 0266/341871. Lista cu numerele de telefon ale factorilor implicaţi în prevenirea şi combaterea gripei cu noua tulpină urmează să fie publicate. Primarul municipiului Topliţa, inginer Stela Platon, a atenţionat factorii de răspundere pentru prevenirea şi combaterea acestei gripe să privească fenomenul cu cea mai mare seriozitate şi le-a cerut să manifeste responsabilitate şi implicare totală. VASILE GOTEA • A început eliberarea adeverinţelor pentru beneficiarii Plaţilor Naţionale Directe Complementare începând de vineri, 6 noiembrie a.c., Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) eliberează adeverinţe pentru beneficiarii Plăţilor Naţionale ["Cie Complementare (PNDCÎ în Actorul zootehnic, ce intenţiona sa acceseze credite de la băncile care au încheiat cu Agenţia convenţii pentru finanţarea capitalului de lucru. Potrivit Convenţiei, APIA eliberează o adeverinţă prin care se confirmă că beneficiarul a depus cererea de plată pentru PNDC pentru anul 2009, că au fost efectuate controalele şi verificările administrative, numărul de animale eligibile, precum şi faptul că persoana în cauză nu face obiectul excluderilor de la plată. Reamintim în context faptul că pentru exploataţiile de bovine, cuantumul total al primei este de 571 lei/cap, iar pentru oV’Tic/caprine de 44 lei/cap, valori din care s-au achitat deja ca avans 200 lei, respectiv 15 lei/cap. Prin urmare, adeverinţa va confirma şi suma pe care beneficiarul o mai are de primit, sumă reprezentând a doua tranşă a PNDC. Adeverinţa se eliberează în baza unei cereri depuse la Centrul Judeţean Harghita al APIA, căreia i se va anexa o copie de pe Cartea/Buletinul de Identitate, în cazul persoanelor fizice, sau o copie CUI şi originalul împuternicirii de reprezentare, în cazul persoanelor juridice. De asemenea, beneficiarii trebuie să mai prezinte un extras de cont emis de una dintre băncile care au încheiat convenție cu APIA (CEC Bank SA, BRD , Groupe Société Générale SA, Banca Comercială Română, Raiffeisen Bank și Fondul de Garantare a Creditului Rural - IFN SA, în perspectivă Alpha Bank şi Banc Post), în situaţia în care în cererea de solicitare a PNDC era menţionat un cont la altă bancă. De ştiut ar mai fi faptul că băncile creditoare la care ne-am referit vor acorda beneficiarilor eligibili, conform reglementărilor interne, credite în lei pentru finanţarea capitalului în lucru, în vederea desfăşurării activităţilor curente, Fondul de Garantare a Creditului Rural - IFN SA încheind cu ele câte o convenţie-cadru plafon de garantare prin care garantează până la 50 la sută din valoarea creditelor acordate. D. ŞTEFANA