Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2013 (Anul 25, nr. 5553-5590)

2013-01-09 / nr. 5556

• Pagina a 2-a • 9 ianuarie 2013 • Informația ARITURI DE LA TRAMBULINA Stofă de supercampioni Ultima etapă a Turneului celor 4 trambuline, cea de la Bishofshofen, a prilejuit o luptă fantastică între favoritul nr. 1, austriacul Gregor Schlierenzauer şi norvegianul Anders Jakobsen (foto), câştigătorul primelor 2 etape ale Turneului, cele de la Oberstdorf şi Garmisch Partenkirchen. Reamintim că, în etapa a 3-a, la Innsbruck, Schlierenzauer remontase avantajul de 10 puncte a lui Jakobsen şi dobândise un avans de... 10 puncte. Revenind la Bishofshofen, e de subliniat că, în calificări, Schlierenzauer sărise extrem de slab, ocupând abia locul 37, în timp ce norvegianul era undeva sus, printre primii. Dar, în cadrul manşei întâi, s-a văzut că cvasi-ratarea din calificări a fost un accident şi că de fapt Gregor este OK. El a şi sărit, în manşa respectivă, 133 de metri, iar Jakobsen „doar” 131, adăugând încă aproape un punct la diferenţa avută. Cu toate acestea, cele 11 puncte nu erau de nerecuperat, mai ales că era un timp de groază, cu ploaie, lapoviţă şi ninsoare. Primul dintre cei doi a sărit Jakobsen. Deşi la ieşirea de pe pista de elan a avut ceva probleme de echilibru, norvegianul a început să plutească, în partea a 2-a a săriturii, încât părea că nu se mai opreşte. Când în sfârşit a aterizat, cifra afişată părea neverosimilă: 139 de metri în condiţiile în care până atunci cea mai lungă săritură, cea a austriacului Stefan Kraft, era de 131 m.. Toţi cei prezenţi se întrebau ce va face Schlierenzauer, în această situaţie în care avea nevoie de minimum 135 de metri pentru a câştiga? Probabil 9 din 10 sportivi, indiferent din ce ramură, s-ar fi demobilizat, considerând sarcina ca imposibilă. Deşi foarte palid la urcarea pe bară, austriacul a făcut una din cele mai bune sărituri ale sale, de la trambulina mijlocie, ducându-se până la 137,5 metri şi câştigând Turneul. Ei bine, cine credeţi că a fost primul care l-a îmbrăţişat pe Gregor? Tocmai adversarul său, Anders Jakobsen, care părea atât de bucuros de parcă erau coechipieri. întrebarea care mă frământă, după ce am asistat, prin intermediul televiziunii evident, la confruntarea dintre cei doi, este următoarea: la ce resurse ascunse, de neutilizat până în acele momente dramatice, au recurs cei doi săritori încât au reuşit să depăşească, cu lungimi neverosimile, săriturile efectuate până atunci. Săriturile cu schiurile sunt un sport paradoxal, ca să nu-i spunem misterios. S-a întâmplat de mai multe ori, în cadrul Cupei Mondiale sau chiar şi a Jocurilor Olimpice ori a Campionatelor Mondiale, ca săritori fără veleităţi să ţâşnească din pluton şi să urce pe treapta cea mai înaltă a podiumului. Cazul lui Simon Amman la JO de la Torino şi Vancouver, cazul cehului Jakub Janda, care a venit de nicăieri, a câştigat Cupa Mondială. Turneul celor 4 trambuline, după care a reintrat în mediocritate. La fel s-au petrecut lucrurile cu Primoz Peterka, cu Martin Smitt, cu Sven Hanwald şi cu alţii. Nimeni nu ştie exact care este resortul care trebuie declanşat pentru a zbura mai departe decât oricine altceva, şi atunci cum de Jakobsen şi Schlierenzauer au realizat sărituri maxime exact atunci când aveau nevoie? Este, probabil, capacitatea marilor campioni de a evolua la nivelul maxim al posibilităţilor exact atunci când ai cea mai mare nevoie. Mai există un paradox în acest sport, deşi e atât de spectaculos şi, într-o oarecare măsură şi periculos, câştigurile sunt insignifiante dacă le comparăm cu sporturi „paşnice”, unde se câştigă zeci şi sute de milioane: golf, baseball, snooker şi altele. După o carieră legendară, Jane Ahonen, de pildă, a câştigat câteva sute de mii de franci elveţieni! ................................................. — - — ——------------------------— OLEIVENIS România tineret - calificată Echipa feminină de volei-tineret a României s-a calificat, de pe poziţia secundă, la turneul final al Campionatului European feminin de tineret din 2013. Fetele noastre au pornit cu stângul în turneul de la Nova Gorica, Slovenia, pierzând cu 0-3 meciul de debut cu Slovenia, după care au câştigat cu 3-0 partidele cu Croaţia, Slovacia şi Israel. în partida decisivă pentru calificare, România învins Bulgaria cu 3-1. Clasament: 1. Slovenia 10 p.; 2. România 8; 3. Bulgaria 6; 4. Slovacia 4; 5. Croația 2; 6. Israel 0. S-au remarcat din echipa României jucătoarele Loredana Filipaş, Loredana Dobriceanu, Veronica Manu şi Sabina Mortic. * OCHE PE GHEATA Liga MOL Ice Tigers Nova Zamky - Corona Brasov 6-2 (2-1, 2-0, 2-1) Dab.Docler Dunaújváros - Sport Club Miercurea-Ciuc 5-2 (2-1, 1-0, 2-1) Jegesmedvék Miskolc - Ferencváros Budapesta 5-2 (1-0, 2-0, 2-2) ■ grapiEfa iUmULiSwuI Elizabeta Samara - prima dintre europene Jucătoarea de tenis de masă română Elizabeta Samara (foto) este cea mai bine clasată jucătoare europeană în ierarhia mondială, ocupând locul 14. Pe primele 4 locuri ale clasamentului sunt 4 jucătoare chineze, în frunte cu liderul mondial, Ning Ding. Elizabeta are 23 de ani, iar 2012 a fost anul ei cel mai bun, a câştigat 2 titluri europene, a jucat finala Cupei Mondiale, precum şi optimi de finală la Jocurile Olimpice de la Londra. A fost declarată cea mai bună jucătoare de tenis din România. Este legitimată la Fenerbahce Istanbul.  V . ' ANIE Echipa pe locul 8 Pentru prima oară, după multă vreme seniorii români intră în primii 10, dar concurenţa, mai ales cea din spatele nostru, n-a fost cine ştie ce. Performanţa a fost obţinută la proba de ştafetă mixtă la concursul de Cupă Mondială de la I Attenberg (Germania). Echipele au fost alcătuite dintr-o fată, un băiat și un dublu masculin, în cazul nostru Raluca Strămă-turani + Valentin Creţu + Sorana, cap de serie la Melbourne dublul Andrei Anghel-Paulinim (foto). Proba a  fost câştigată de ştafeta germană, în timp ce seniorii Jucătoarea română de tenis de masă Sorana Cârstea, cap de serie nr. 2, noştri s-au clasat pe poziţia a 8-a. într-un concurs s-a calificat în turul secund al turneului de la Hobart, Australia, după ce a cu 12 echipe, învins-o, în turul I, cu scorul de 3-6, 7-5, 6-2, pe rusoaica. Nina Proba feminină de simplu sanie a revenit Bratchikova, germanei Nathalie Geisenberger, în timp ce Raluca Sorana va fi prezentă, în perioada 14-28 ianuarie, la turneul de mare Strămăturaru a ocupat locul 23 (penultimul), şlem de la Melbourne - Australian Open - unde a fost desemnată cap de serie nr. 27. în primul meci susţinut alături de noul său coechipier, cuplul Horia Tecău - Max Mimâi (Belarus) a învins fără probleme dublul germano-italian Christopher Kas - Andreas Seppi cu 6-1, 6-4. FOTBAL Lionel Messi (foto) a intrat definitiv în istoria fotbalului, primind, luni seara, pientru a patra oară Balonul de Aur. In felul acesta i-a depăşit pe Michel Platini, Johan Cruyff şi Marco Van Basten, care cuceriseră de 3 ori trofeul. Nu e singurul record al lui Lionel Messi, el cumulând, până la vârsta de 25 ani, o grămadă de trofee şi recorduri. Ultimul datează din toamna anului trecut, când Messi a depăşit recordul, datând de aproape 20 de ani, al lui Gerd Müller, şi anume 85 de goluri înscrise într-un an calendaristic. Ei bine, Messi a marcat 91 de goluri! Pentru cei care iubesc cu adevărat sportul şi ideea de sport, comportarea argentinianului pe teren şi în afara lui valorează aproape tot atât cât performanţele lui sportive. Messi nu este protagonist al tabloidelor, nu etalează cuceriri feminine din categoria celor la modă, nu se ceartă cu antrenorul, nu se transferă de 3 ori pe an! Nu pentru că are o clauză de transfer de 250 milioane euro — se vor găsi probabil ceva șerii care să pună la bătaie suma respectivă - ci pentru că este un model de fair-play și loialitate, credem că Messi își va încheia cariera la Barcelona. Messi Magnificul Pagină realizată de ȘTEFAN DANCIU stef_dan21@yahoo.com