Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2013 (Anul 25, nr. 5626-5664)

2013-07-05 / nr. 5628

• Pagina a 4-a • 5 iulie 2013 • Preşedintele UDMR consideră că a înfiinţarea regiunilor ar fi o catastrofă şi o greşeală capitală (Urmare din pag. 1) Preşedintele UDMR le-a spus tinerilor prezenţi la dezbateri că, în urma discuţiilor cu reprezentaţii USL, s-au obţinut rezultate importante pentru comunitatea maghiară legate de modificarea Constituţiei, cum ar fi completarea articolului 1, astfel încât minorităţile să fie acceptate ca factori care formează statul, înfiinţarea şi funcţionarea instituţiilor proprii, folosirea simbolurilor comunităţilor locale şi naţionale sau consultarea reprezentanţilor comunităţii atunci când puterea ia decizii referitoare la comunitatea în cauză. . Kelemen a opinat că toate aceste lucruri sunt extrem de importante, dar, în acelaşi timp, apare o problemă cu care UDMR se confruntă, legată de regiunile administrative, cu care Uniunea nu poate fi de acord. Liderul Uniunii este de părere că România nu are nevoie de încă un nivel administrativ între judeţe şi Guvernul central, care ar însemna mai mulţi bani, birocraţie, „o recentralizare şi o modalitate de a lua atribuţiile de la consiliile judeţene”, în opinia lui Kelemen, acest lucru înseamnă „o catastrofă administrativă” atât pentru România, cât şi pentru comunitatea maghiară. „Dacă se înfiinţează şi regiunile administrative peste tot vom fi în minoritate (...) şi nu putem numi asta decât asimilare şi asta înseamnă începutul sfârşitului, în sens politic”, le-a spus Kelemen Hunor tinerilor, potrivit traducerii oficiale. Preşedintele UDMR a explicat apoi presei că maghiarii nu vor mai conta în judeţele în care acum sunt majoritari şi deţin puterea în consiliile locale şi judeţene şi de aceea crede că este nevoie de o abordare responsabilă şi nu doar de discuţii aritmetice. „Asta înseamnă că în Harghita, în Covasna, în Mureş, noi nu vom mai conta, ceea ce nu putem accepta. Nu putem accepta o asimilare de acest gen, când până acum, inclusiv Ceauşescu şi-a dat seama că, vrei, nu vrei, îţi plac, nu-ţi plac maghiarii, trăiesc în această zonă şi nimeni nu a fugit cu Harghita şi cu Covasna pe spate, sub braţe sau în rucsac în altă parte şi nu va fugi nici în continuare. Deci, din acest punct de vedere, eu cred că trebuie o abordare mult mai responsabilă şi nu se poate discuta doar aritmetic: domnule, dacă avem 70 la sută facem ce vrem cu ţara asta şi nu contează alte păreri şi alte perspective nu sunt interesante. (...) Noi nu vrem să acceptăm (n.r. - regionalizarea), noi considerăm că este o greşeală şi o catastrofă, este o greşeală capitală (...)”, a spus Kelemen. întrebat dacă UDMR va vota Constituţia în actuala formulă, preşedintele UDMR a punctat: „V-am spus, avem o dilemă, probabil nu”. Kelemen Hunor a criticat şi faptul că nu există un proiect concret scris legat de regionalizare, „care arată o seriozitate ieşită din comun, aşa cum suntem obişnuiţi în această zonă a Europei”, dar şi că se induce în eroare opinia publică, prin declaraţii potrivit cărora de înfiinţarea regiunilor depinde absorbţia fondurilor europene. „Nu avem nevoie de aşa ceva, nu cere nimeni de la noi aşa ceva, nu cere nici Uniunea Europeană şi e o minciună absolut clară când cineva spune că altfel nu vom reuşi să luăm banii de la UE. Nu are nici o legătură absorbţia fondurilor europene cu regiunile administrative, nu există nici o legătură logică”, a afirmat Kelemen. El şi-a exprimat speranţa că până la votul în Parlament se vor redeschide discuţiile pe această temă, mai ales că atât Consiliul Legislativ, cât şi Curtea Constituţională vor formula, probabil, obiecţii serioase, „iar majoritatea formată din PNL şi PSD a promis că va ţine cont de observaţiile Comisiei de la Veneţia”. Aproximativ 200 de tineri participă, începând de miercuri, la Izvoru-Mureşului, la cea de-a zecea ediţie a taberei de vară a UDMR, intitulată „Tineretul şi Uniunea Europeană”, care în acest an are ca temă centrală „O Europă în schimbare, o Transilvanie în schimbare”, iar printre subiectele principale de dezbatere se numără amendarea Constituţiei, regionalizarea, Iniţiativa civică europeană a UDMR sau alegerile europarlamentare din 2014. Staţie de salvare şi de pompieri la Suseni Serviciul inaugurat în comuna Suseni va funcţiona non-stop. Investiţia de mai mult de 500.000 lei a fost sprijinită şi de Consiliul Judeţean Harghita printr-un aport de 50.000 lei. Cei prezenţi la eveniment au fost salutaţi de primarul localităţii, Egyed József, care a ţinut să menţioneze că această investiţie a fost solicitată de populaţie şi este necesară pentru ca pompierii să îşi poată desfăşura activitatea în condiţii corespunzătoare şi pe timp de iarnă, în incintă s-a instalat deja sistemul de încălzire şi cel electric, însă pentru utilizarea interioară mai este nevoie de încă 2-3 luni. Primarul şi-a exprimat mulţumirea pentru implicarea Consiliului Judeţean şi a mulţumit în mod special pompierilor şi comunităţii pentru sprijinul în construirea acestei noi clădiri, iar în continuare şi-a exprimat aprecierea faţă de munca tinerilor voluntari ai asociaţiei. Clădirea nou-construită se compune din două părţi, pe lângă serviciul de pompieri urmând să funcţioneze şi o staţie de salvare. Serviciul de pompieri va funcţiona non-stop, persoana de serviciu urmând a alerta voluntarii şi a trimite în cazul unui incendiu maşina de pompieri la faţa locului. Informația PPMT organizează manifestaţii de protest împotriva proiectului de regionalizare propus de Guvern Preşedintele Partidului Popular Maghiar din Transilvania (PPMT), Toró T. Tibor, a anunţat că formaţiunea pe care o conduce va organiza, în data de 20 iulie, în peste o sută de localităţi din Transilvania, manifestaţii de protest împotriva proiectului de regionalizare propus de Guvern, într-o conferinţă de presă organizată la Miercurea-Ciuc, Toró T. Tibor a subliniat că manifestaţia va dura 20 de minute şi se doreşte a fi o formă de presiune asupra Guvernului. „în data de 20 iulie, la ora 20:00, intenţionăm să organizăm o serie de manifestări care doresc să fie o presiune asupra Guvernului şi asupra coaliţiei majoritare care are planuri măreţe cu reorganizarea administrativ-teritorială a României şi în cadrul acestor planuri măreţe nu figurează din păcate o soluţie care să convină şi comunităţii maghiare”. Liderul PPMT a explicat că prin această manifestare se atrage atenţia şi asupra dorinţei de autonomie a maghiarilor, în special pentru Secuime şi zona de Nord-Vest a ţării. „în mod concret, există două regiuni care, după părerea noastră, ar trebui să fie în primul rând regiuni administrativ-teritoriale de sine-stătătoare şi cu statut special. Una din aceste regiuni este, bineînţeles, Ţinutul Secuiesc, a doua este zona de Vest a ţării, numită de noi Partium, unde credem că ar fi corespunzător şi benefic pentru pacea interetnică şi pentru normalizarea relaţiilor româno-maghiare o regiune bilingvă, cu statut special, în data de 20 iulie am dori să atenţionăm asupra acestui fapt, printr-o manifestare scurtă, dar coordonată, armonizată între o serie de localităţi”, a precizat Toró T. Tibor. Potrivit preşedintelui PPMT, se aşteaptă ca aceste manifestări de protest să fie organizate în localităţile în care formaţiunea are organizaţii, ceea ce înseamnă între 100 şi 200 de localităţi, dar se mizează şi pe forţa organizatorică a altor parteneri, cum ar fi Consiliul Naţional Maghiar din Transilvania (CNMT). în context, Toró T. Tibor a spus că un posibil partener ar putea fi chiar UDMR, ai căror lideri sunt nemulţumiţi de planul de regionalizare, motiv pentru care i-a adresat o invitaţie la colaborare preşedintelui Uniunii, Kelemen Hunor. „Am încercat să sensibilizez, să atrag atenţia domnului preşedinte al UDMR că nu putem reuşi decât împreună în a împiedica aceste planuri care sunt foarte periculoase din punct de vedere al comunităţii maghiare”, a spus Toró T. Tibor. De asemenea, lideril PPMT a mai adăugat că doreşte să aibă o întâlnire cu Kelemen Hunor, „dacă se poate săptămâna viitoare”, pentru a se pune de acord în câteva chestiuni actuale pentru comunitatea maghiară, respectiv modificarea Constituţiei, planul de regionalizare, iniţiativele cetăţeneşti europene şi pregătirea comună a alegerilor europarlamentare. „Sunt probleme acute, pe rol, actuale şi necesită acţiuni comune. Aştept cu optimism un răspuns de la UDMR, dar ceea ce este în faţa noastră este 20 iulie şi este vorba de o problematică în care chiar şi UDMR doreşte să iasă pe stradă”, a afirmat Toró T. Tibor. Sándor Krisztina: Cred că a sosit momentul să ieşim iarăşi pe străzi Preşedintele executiv al CNMT, Sándor Krisztina, a declarat în cadrul aceleiaşi conferinţe de presă că anul 2013 a fost declarat de europarlamentarul Tőkés László ca „Anul Autonomiei”, iar acţiunile din 20 iulie se înscriu în acest program. „De fapt, noi, cu aceste acţiuni, protestăm împotriva planului Guvernului de a modifica regiunile şi milităm, de fapt, pentru autonomie, pentru regiuni autonome, cum este în Secuime, sau chiar şi alte părţi din România, Partium sau alte regiuni coerente din România de astăzi. Cred că această acţiune (...) va fi, de fapt, o continuare a protestului care a avut loc la Târgu-Mureş, pe 10 martie. (...) Cred că a sosit momentul să ieşim iarăşi pe străzi şi prin această acţiune vrem să-i implicăm şi pe cei care ne-au fost parteneri în ultimii ani”, a spus Sándor Krisztina. Ea a spus că există şi români din Transilvania care nu sunt de acord cu planurile de regionalizare ale Guvernului, care s-ar putea alătura acestei acţiuni. LIA MATEI