Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2016 (Anul 28, nr. 6076-6114)

2016-08-02 / nr. 6089

Info Universitatea de Vară Izvoru- Mureşului, ediţia a XIV-a în perioada 15-21 august, la Complexul Sportiv Naţional Izvoru-Mureşului va avea loc Universitatea de Vară Izvoru-Mureşului, ediţia a XIV-a, cu tema „STATUL ROMÂN ŞI ROMNII DE LA FRONTIERA UNIUNII EUROPENE ŞI NATO ”, în cadrul unui proiect finanţat de Departamentul Politici pentru Românii de Pretutindeni al Ministerului Afacerilor Externe. Ediţia din acest an va fi organizată de Centrul Cultural Topliţa, în parteneriat cu Fundaţia Naţională pentru Românii de Pretutindeni (Bucureşti) şi Centrul European de Studii Covasna-Harghita (Sf. Gheorghe), cu sprijinul Episcopiei Ortodoxe a Covasnei şi Harghitei, Institutului Cultural Român, Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş, al Primăriei şi Consiliului local Voşlăbeni. La cursurile Universităţii urmează să participe circa 100 de cursanţi aparţinând comunităţilor româneşti din jurul României, precum şi din comunităţile multietnice şi pluriconfesionale din ţară, membri ai societăţii civile interesaţi de subiect, reprezentanţii principalelor instrumente media (TV, presa scrisă, presa virtuală, radio). Printre subiectele ce se vor dezbate se află: 1. Necesitatea definitivării politicilor publice în relaţia statului român cu comunităţile româneşti din vecinătatea României şi de pretutindeni. Se respectă strategiile statului în domeniu? 2. Reunirea Basarabiei cu România, obiectiv naţional al românilor pentru 2018. Evoluţii geopolitice şi interesul naţional românesc; 3. Drepturile minorităţilor româneşti din jurul frontierelor şi din Balcani şi relaţiile bilaterale ale României cu statele de domiciliu - cazurile Serbia, Ucraina, Bulgaria; 4. Comunităţile româneşti din vecinătate şi din Balcani între afirmare identitară şi deznaţionalizare; Cetăţenia română, un drept necesar păstrării identităţii românilor din vecinătate şi Balcani; Finanţarea minorităţilor româneşti din jurul frontierelor şi din Balcani; Situaţia şcolilor şi a bisericilor româneşti din spaţiul din jurul graniţelor, ca factor de păstrare a identităţii etnice; 5. România şi românii de pretutindeni, în contextul provocărilor actuale; Consecinţele Brexit asupra românilor; Conflicte inter-religioase şi manifestările de xenofobie din Europa, lupta anti-trafic de persoane; Legea votului prin corespondenţă; 6. Priorităţi ale Grupului de Lucru interinstituţional constituit la Preşedinţia României dedicat situaţiei copiilor ai căror părinţi muncesc în străinătate; 7. Politica partidelor parlamentare şi a instituţiilor de stat faţă de românii de pretutindeni şi faţă de românii din zonele multietnice şi pluriconfesionale din România; Strategii de solidaritate româno-romănă, în preocupările administraţiei publice, a partidelor politice şi a societăţii civile; Acţiunea „Români pentru români”; 8. România şi războaiele de imagine; 9. Propuneri adresate Departamentului Centenar, din cadrul Guvernului României, referitoare la pregătirea, organizarea şi desfăşurarea manifestărilor, a acţiunilor şi proiectelor de aniversare a Centenarului României (1918-2018) şi a Primului Război Mondial; 10. Priorităţi privind păstrarea şi afirmarea identităţii naţionale a românilor din judeţele Covasna şi Harghita; 11. Românii romano-catolici din Moldova; încercări de denaturare a unei identităţi; 12. Aspecte ale raportului dintre etnie, confesiune şi comportamentul electoral în judeţele Harghita, Covasna şi Mureş; 13. Consecinţe pe termen mediu şi lung al declinului demografic a populaţiei României; 14. Transilvania furată. Probleme ale retrocedărilor ilegale de proprietăţi în Transilvania. La dezbateri vor participa reprezentaţi ai mediului academic, ai principalelor partide politice, ai conducerilor asociaţiilor şi fundaţiilor comunităţilor româneşti din România şi din jurul graniţelor şi al massmedia. Programul va cuprinde şi participarea la hramul Mănăstirii Adormirii Maicii Domnului de la Izvoru-Mureşului, lansări şi prezentări de cărţi, spectacol folcloric, expoziţie de icoane etc. Persoanele interesate de participarea la cursurile Universităţii de Vară, în afara locurilor bugetate, se pot înscrie la Complexul Sportiv Naţional Izvoru-Mureşului, la telefon nr. 0266/37.14.54. Biroul de presă al Universităţii de Vară Izvoru-Mureşului • Pagina a 3-a • 2 august 2016 • Ambasadorul britanic Brummell: Cetăţenii români să fie calmi; # ■ negocierile de ieşire din UE sunt un proces îndelungat urmare din pag. 1 întrebat ce se va întâmpla cu cetăţenii români din Marea Britanie, Paul Brummel a punctat faptul că nimic nu se va schimba până când negocierile nu vor fi încheiate și că este vorba de un proces îndelungat. „Mesajul este, categoric, să fie calmi, pentru că, după cum am mai spus, negocierile sunt un proces îndelungat, care nu a început. Deci, premierul nostru și Guvernul au spus clar că în perioada interimatului nimic nu se va schimba până când negocierile vor fi încheiate. în Regatul Unit, cetăţenii statelor membre UE au drepturi depline, ceea ce înseamnă că cetăţenii români din Regatul Unit se vor bucura de aceleaşi drepturi şi obligaţii pe care le-au avut şi înainte. Deci, la 31 iulie, situaţia este exact ca înainte de 23 iunie. (...) Mesajul cetăţenilor din Marea Britanie este foarte clar, cetăţenii UE sunt bine-veniţi”, a declarat ambasadorul britanic. El a recunoscut că în prezent „comunitatea românească joacă un rol important în Marea Britanie” şi a făcut referire la românii care s-au evidenţiat în domenii dintre cele mai diverse, de la cultură până la domeniul sanitar. Totodată, diplomatul britanic a mai spus că nu vor interveni schimbări nici în ceea ce priveşte situaţia studenţilor români din Marea Britanie, până la finalizarea negocierilor şi că universităţile din această ţară „au intenţia de a rămâne cele mai deschise posibil pentru studenţii cei mai deştepţi din toată lumea, inclusiv din România”. în ceea ce priveşte relaţiile dintre România şi Marea Britanie, ambasadorul Paul Brummell a spus că acestea vor fi ghidate „de parteneriatul strategic care se focusează pe doi piloni cheie: securitate şi prosperitate”. Acesta a vorbit şi de relaţiile economice dintre cele două ţări, afirmând că Marea Britanie sprijină dezvoltarea comerţului bilateral. „Balanţa comercială este în favoarea României, exportaţi o mulţime de maşini Dacia, o mulţime de produse de încălţăminte şi textile în Regatul Unit, deci vom sprijini în continuare relaţiile comerciale. Anul acesta am deschis un nou birou la Cluj, primul în afara Bucureştiului, pentru dezvoltarea relaţiilor comerciale bilaterale între Marea Britanie şi Transilvania, în special”, a spus Paul Brummel, care a amintit şi de bunele relaţii culturale dintre cele două ţări. De asemenea, diplomatul britanic a susţinut că Marea Britanie va avea un parteneriat solid cu România în ceea ce priveşte problemele de mediu şi schimbările climatice şi a făcut referire şi la proiectele de mediu pe care Prinţul Charles le susţine în ţara noastră. Ambasadorul britanic a ţinut să puncteze că Marea Britanie va juca în continuare un rol cheie în organizaţiile internaţionale şi se va implica în rezolvarea problemelor lumii. „Votul de ieşire din UE nu înseamnă un vot de părăsire a Europei. (...) Rămânem, suntem membri în Consiliul de Securitate, membri ai NATO, ai G7, G20, Commonwealth, de asemenea, ai organizaţiilor internaţionale, în care jucăm un rol cheie. (...) Vom rămâne o ţară angajată să colaboreze cu partenerii noştri din toată lumea pentru rezolvarea problemelor lumii, cum ar fi lupta împotriva corupţiei, rămânem un lider al acesteia, aşa cum s-a văzut la summit-ul anticorupţie din mai, să rezolvăm probleme precum Ebola în Africa, criza din Siria, toate marile probleme internaţionale”, a spus Paul Brummel. întrebat cum a votat la referendumul privind ieşirea din Uniunea Europeană, ambasadorul Marii Britanii a spus că votul este secret şi că va păstra secretul modului în care a votat. Aproximativ 300 de tineri maghiari au participat în comuna Zetea din Harghita la tradiţionala Tabără de Vară a UDMR, care doreşte să le ofere acestora posibilitatea unui dialog cu responsabilii de politici publice. Evenimentul, ajuns la a XIII-a ediţie, a fost organizat de Conferinţa Tineretului Maghiar din România, Prezidiul Executiv al UDMR şi Asociaţia Kós Károly Akadémia. Gina Ştefan, Agerpres Ce prevede Ordinul care modifică din nou Declaraţia 394? Vă spun imediat, mai exact după ce vă reamintesc faptul că Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 3769/2015 privind declararea livrărilor/prestărilor şi achiziţiilor efectuate pe teritoriul naţional de către persoanele înregistrate în scopuri TVA, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului declaraţiei informative, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, din 7 ianuarie 2016, modificat prin OPANAF nr. 1105/2016, se modifică iar. Şi asta după ce şi până acum a produs suficient de multe nemulţumiri în mediul de afaceri! Dar asta e şi nu e tot, deoarece, încercând să clarific lucrurile pe înţelesul tuturor, am apelat şi acum la d-l Kedves Emeric, şeful Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Harghita, care m-a lămurit spunându-mi că articolul vizat este doar cel cu nr. 10, care va avea următorul conţinut: a) „Pentru perioada 1 iulie - 30 septembrie 2016, numai pentru operaţiunile desfăşurate ca persoane impozabile înregistrate în scopuri TVA în România se completează informaţiile din cartuşele A-C, Anexa 1” şi b) „începând cu 1 octombrie 2016, declaraţia se va completa integral pentru toate operaţiunile efectuate pe teritoriul naţional”. Cu sentimentul că eu mi-am făcut oarecum datoria, furnizându-vă informaţia seacă, îi mulţumesc sfătuitorului meu în cele bune, exprimându-mi totodată speranţa că cei în cauză înţeleg ce vor persoanele cu putere de decizie de la ANAF. Agenţie înjurată de mama focului nu de ieri, de azi... Cât despre... cartuşe, ca un om paşnic ce sunt, mă abţin de la orice comentariu... ŞTEFANA DRĂGHICI