Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2016 (Anul 28, nr. 6076-6114)

2016-09-21 / nr. 6110

• Pagina a 2-a • 21 septembrie 2016 • Informaţia litter Sfinţi români şi străromâni la Sfântul Mucenic Teodosie „Cinstită este înaintea Domnului moartea cuviosului Lui!”(Ps.15,6) Sfântul Mucenic Teodosie s-a născut în prima jumătate a secolului al XVII-lea, în aproprierea Mănăstirii Brazi, din părinţi răzeşi urmaşi de la Sfântul Voievod Ştefan cel Mare. Părinţii săi l-au dus la slujbele care se oficiau aici. La vârsta de 18 ani, el a intrat ca frate la această mănăstire, iar metania de călugăr a primit-o la Mănăstirea Bogdana (azi în judeţul Bacău). Fiind un monah evlavios şi având şi o inteligenţă deosebită, cunoscând Sfânta Scriptură şi o parte din Scrierile Sfinţilor Părinţi, a fost ales episcop în anul 1669, la Rădăuţi, unde mergea deseori la mormântul lui Ştefan cel Mare de la Mănăstirea Putna, unde ardea permanent o candelă. în anul 1671 a fost trimis să păstorească Episcopia Romanului, unde a activat până în anul 1674, când pentru activitatea sa pastorală şi pentru înalta sa spiritualitate a fost ales Mitropolitul Moldovei, unde scaunul era vacant prin plecarea lui Dosoftei în Polonia. Cronicarul Ion Neculce scrie în Cronica Moldovei că domnul Moldovei era Dumitraşcu Cantacuzino, una dintre cele mai decăzute figuri din istoria noastră. El a adus pe tătari în Moldova pentru a sta cât mai mult pe tron, plătind un bir mare provenit nu numai din impozitele mari asupra moldovenilor, dar şi din banii mănăstirilor (de la Mănăstirea Rascău luând toţi galbenii). „Mitropolitul Teodosie s-a dus la Domnitorul Dumitraşcu Cantacuzino zicând: Ce sunt acestea, Măria Ta, au semeni lui Antihrist? Şi domnul s-a mâniat şi l-a scos din scaun cu necinste”, scrie cronicarul Ion Neculce şi l-a închis la Mănăstirea Sfântul Sava din Iaşi. Când s-a întors din Polonia, Mitropolitul Dosoftei l-a scos din închisoare şi Mitropolitul Teodosie s-a retras la Mănăstirea Brazi, de care era legat sufleteşte de când a intrat ca frate la această mănăstire. Cum a ajuns aici, a ridicat o biserică frumoasă cu hramul Sfântului Gheorghe, introducând reguli cu slujbe monahale de zi şi de noapte. A avut grijă şi de Mănăstirea Bogdana, determinând pe logofătul Solomon Bârlădeanu de a ridica din temelie o nouă mănăstire. A înzestrat aceste mănăstiri cu terenuri arabile, vii, pomi fructiferi, păduri şi mori de apă, în vremea aceea era vornic de Vrancea, cronicarul Miron Costin şi împreună au semnat multe documente ale vrâncenilor, urmaşi ai celor 7 feciori ai „babei Vrâncioaia”, cărora Sfântul Voievod Ştefan cel Mare le-a dat „ocine”, fiindcă „l-au slujit cu credinţă”, în anul 1691, Mitropolitul Teodosie face o Diată în care scrie că a ridicat mai multe lăcaşuri pe care le ştie Dumnezeu şi lasă toate donaţiile pe care le-a primit de la credincioşi pentru mănăstiri ucenicului său, Diaconul Laurenţiu, ca să mai facă două mănăstiri. Cronicarul Ion Neculce scrie că în vremea aceea veneau tătarii ca lăcustele şi jefuiau pe moldoveni de tot avutul lor. Astfel, în anul 1694, o hoardă de tătari răzleţi au pătruns în Mănăstirea Brazi şi l-au chinuit cumplit pe Mitropolitul Teodosie ca să le dea odoarele şi banii şi pentru că el nu a voit să le dea, l-au ucis, tăindu-i cinstitul său cap. Era după „Ziua Crucii”. Monahii împreună cu credincioşii de prin satele vecine l-au înmormântat în Biserica Sfântul Gheorghe, care era ridicată de Mitropolitul Teodosie. Din cauza cutremurelor din regiunea Vrancei, biserica ridicată de Mitropolitul Teodosie s-a ruinat. Atunci Ieroschimonahul Dimitrie, stareţul Mănăstirii Brazi, a dezgropat, în anul 1842, osemintele Mitropolitului Teodosie şi le-au dus să fie reînhumate în Peştera de jos, ridicată de primii pustnici ai Mănăstirii Brazi, Teofilact şi Sava, unde era şi Paraclisul „învierea lui Lazăr”, în care se oficia şi Sfânta Liturghie, în timpul în care soborul de preoţi slujeau osemintele Sfântului Ierarh Teodosie, era acolo şi Cuviosul Antipa (de la Calapodeşti), pe care noi îl sărbătorim la 10 ianuarie şi el mărturiseşte: „M-am învrednicit a vedea aceste moaşte, eu le-am atins şi erau binemirositoare”. Un egumen al Mănăstirii Brazi, Anton Dumbravă, care a fost şi ajutor de stareţ la Mănăstirea Neamţ, scria că în anul 1857 se găsea tiuda (capul) Sfântului Mucenic Teodosie la mare cinste, scoasă din mormânt la Mănăstirea Brazi. Stareţul de la Mănăstirea Brazi - Teodosie Filimon, care după anul 1959, când Mănăstirea Brazi a fost demolată de comunişti, a dat o declaraţie la Mănăstirea Cemica semnată de Preacuviosul stareţ şi cu ştampila Mănăstirii Cemica, în care scrie că „atât în timpul meu, cât şi înainte de mine, monahii şi credincioşii veneau de aprindeau lumânări şi se rugau pentru împlinirea cererii lor la mormântul Sfântului Ierarh Mucenic Teodosie de la Mănăstirea Brazi”. Viaţa Sfinţitului Mucenic Teodosie, râvna lui pentru ridicarea de sfinte lăcaşuri, smerenia sa, dragostea pentru buna rânduială a obştilor monahale, grija părintească faţă de păstoriţii săi, răbdarea tuturor suferinţelor şi prigonirilor nedrepte la care a fost supus, precum şi lucrarea lui încununată de jertfă martirică, au făcut ca să fie întotdeauna cinstit cu evlavie de dreptmăritorii creștini. Sfântul Teodosie de la Brazi a fost în mod solemn proclamat sfânt la data de 5 octombrie 2003. Pomenirea sa a fost stabilită pentru ziua de 22 septembrie. Preot Vasleban Claudiu-Pimen în organizarea Filialei CECCAR Harghita, la Miercurea-Ciuc are loc astăzi, 21 septembrie 2016, sărbătorirea Zilei Naţionale a Contabilului Român. Manifestările ediţiei din acest an se vor desfăşura sub egida „CECCAR - 95 de ani de existenţă”, aniversare dedicată împlinirii a nouăzeci şi cinci de ani de la constituirea organizaţiei profesionale CECCAR, eveniment deosebit în viaţa profesiei contabile. Manifestările vor avea loc la Casa Harghita (B-dul Frăţiei, nr. 30) din municipiul reşedinţă de judeţ, cu începere de la ora 15:00. Spicuim din program: După deschiderea oficială a manifestărilor, se va prezenta mesajul Consiliului Superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, va urma mesajul oficialităţilor locale, apoi, sub genericul „CECCAR - 95 de ani de existenţă în slujba profesiei contabile”, vor fi prezentate cele mai importante, cele mai semnificative momente din activitatea profesiei contabile. Aproximativ în jurul orei 16:00 va fi momentul acordării diplomelor de merit persoanelor nominalizate şi se va prezenta TOPUL local al celor mai bune societăţi membre CECCAR, în numărul de vineri al ziarului „Informaţia Harghitei” vom reveni cu mai multe amănunte de la acest eveniment. Lupeni: două accidente într-o zi Patru persoane au fost rănite, dintre care una grav, după ce două maşini s-au tamponat pe raza comunei Lupeni. Potrivit Biroului de presă din cadrul IPJ Harghita, luni, un conducător auto de 53 de ani din comuna Lupeni, pe raza localităţii de domiciliu, într-o curbă uşoară la dreapta a pătruns cu maşina pe contrasens şi a intrat în coliziune cu un autoturism condus regulamentar din sens opus de un şofer de 42 de ani, din Ungaria. în urma impactului, o pasageră din Ungaria a suferit răni grave, iar alta a fost rănită uşor, leziuni suferind şi cei doi conducători auto implicaţi în accident. Tot luni, în jurul orei 20:05, N.J. de 52 de ani, din Miercurea-Ciuc, în timp ce conducea o autoutilitară pe DN 13 A, în afara comunei Lupeni, a fost acroşat şi rănit uşor de un ansamblu de vehicule, format din cap tractor şi remorcă, al cărui conducător auto a părăsit locul accidentului. în scurt timp, prin coroborarea datelor şi indiciilor obţinute prin cercetarea la faţa locului, ansamblul de vehicule implicat în accident a fost depistat, cu sprijinul poliţiştilor mureşeni, într-o benzinărie din localitatea Târnăveni, iar conducătorul auto a fost identificat în persoana lui I.N. de 47 de ani, din comuna Braloştiţa, judeţul Dolj. Pe numele celui de-al doilea conducător auto au fost întocmite acte premergătoare urmăririi penale, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de vătămare corporală din culpă și părăsirea locului accidentului. Mereda, lapte urmare din pag. 1 Contractele-cadru vor fi semnate pentru o perioadă de patru ani şi în consecinţă în anii următorii nu vor mai fi întârzieri în demararea programului, iar copiii vor primi laptele şi cornul la începutul anului şcolar. Preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba, a precizat că motivul întârzierii din această toamnă este legat de faptul că s-a schimbat legea „şi au apărut prevederi noi şi în privinţa cerinţelor formale”. Consiliul Judeţean Harghita a încercat în ultimii ani să îmbunătăţească procedura de derulare a programului, în sensul de a da şansă firmelor locale să distribuie elevilor produse proaspete şi de calitate. „în ultimii ani aveam multe încercări de a îmbunătăţi derularea programului, am delegat atribuţia de organizare a procedurii de licitaţie publică administraţiilor publice locale, iar după ce Guvernul a precizat că legea permite numai consiliilor judeţene organizarea acesteia, am făcut o împărţire în 67 de loturi, sepparat pentru fiecare primărie. Anul tre şi corn încă mă cut, după o consultare cu antreprenorii în domeniu, am împărţit licitaţia publică în 27 de loturi, la fel am procedat şi anul acesta. Ne-am adresat de mai multe ori către minister, chiar şi că ITM, premier şi am elaborat şi un raport despre program. (...) Am speranţa că în urma contractului-cadru nu vom mai întâmpina obstacole”, a afirmat Borboly Csaba, în ceea ce priveşte programul de furnizare a fructelor în şcoli, contractul a fost semnat încă din luna mai, iar elevii harghiteni primesc mere de la începutul anului şcolar până la sfârşitul lunii decembrie. (Lia Matei)