Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2017 (Anul 29, nr. 6152-6188)

2017-02-14 / nr. 6168

• Pagina a 2-a • 14 februarie 2017 • Informația Sugttil Donald Trump vine în România Ambasadorul României în SUA, George Maior, a declarat că are „promisiunea” de la consilierul pe securitate naţională al lui Donald Trump că liderul de la Casa Albă va efectua, până în luna iunie, o vizită în România. „Obiectivul semnificativ” îl reprezintă o întâlnire între Klaus Iohannis şi preşedintele SUA, Donald Trump. „Cel mai important lucru, obiectivul nostru cel mai semnificativ din punct de vedere al dialogului politic bilateral la nivel strategic, o vizită, o întâlnire între preşedintele României şi preşedintele Americii. Este permanent pe agendă, vom vedea cum se va materializa această intenţie absolut necesară, pentru că România are ce să arate şi să pună în discuţie foarte clar cu SUA din punct de vedere al securităţii, politicii de securitate, militar, politică de informaţii, politică economică. România este un aliat semnificativ şi important pentru SUA în regiune şi chiar în plan global”, a precizat Maior. (Prompt Media) în acest weekend, trei şoferi prinşi băuţi la volan . □ Aceştia aveau o alcoolemie cuprinsă între 0,46 şi peste un gram/litru alcool în aerul expirat Un număr de trei conducători auto au fost identificaţi, la sfârşitul săptămânii trecute, sub influenţa băuturilor alcoolice, în timp ce se aflau la volanul maşinilor. Primul dintre ei a fost un tânăr de 32 de ani din comuna Siculeni, acesta fiind prins în timp ce conducea un autoturism pe drumul comunal 12, pe raza localităţii sale de domiciliu, având 0,46 mg/l alcool pur în aerul expirat. Al doilea, un bărbat de 67 de ani, din municipiul Gheorgheni, a fost identificat în timp ce conducea un autoturism pe Bulevardul Frăţiei din localitate, având 0,55 mg/l alcool pur în aerul expirat. Iar al treilea a fost un şofer de 39 de ani, din comuna Brădeşti, care a fost depistat pe DJ 138, în cazul acestuia aparatul etilotest a indicat cea mai mare concentraţie, de 1,04 mg/l alcool pur în aerul expirat. Conform Biroului de presă din cadrul IPJ Harghita, celor trei conducători auto li s-au recoltat probe biologice în vederea stabilirii gradului de alcoolemie, iar pe numele lor au fost întocmite acte premergătoare urmăririi penale, sub aspectul comiterii infracţiunii de conducere sub influenţa alcoolului. (Şt.P.) Anul trecut, în judeţul Harghita s-au produs trei explozii urmate de incendiu Etanşarea canalelor de pătrundere a reţelelor de utilităţi în clădiri şi ventilarea sa a subsolurilor ne fereşte de accidente! în anul 2016, la nivel naţional, s-au produs 20 de explozii urmate sau neurmate de incendiu, în urma cărora două persoane şi-au pierdut viaţa, iar alte 16 au fost rănite. La nivelul judeţului Harghita, în cursul anului 2016, s-au produs trei explozii urmate de incendiu, din care la două au intervenit Serviciile Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă Plăieşii de Jos şi Praid, pe 16.02.2016, respectiv 24.03.2016, o persoană fiind rănită. Cel mai grav caz a avut loc în data de 05.06.2016, când două persoane, un bărbat şi fiul său, au suferit arsuri pe suprafeţe mari din corp, în urma exploziei unei butelii, urmată de incendiu, într-un apartament dintr-un bloc din localitatea Siculeni. Din păcate, proprietarul apartamentului, în vârstă de 52 de ani, a pierdut lupta cu viaţa la Spitalul de Arşi din Bucureşti. Din totalul de 20 de explozii la nivel naţional, cele mai multe dintre acestea (14) s-au înregistrat în mediul urban, iar restul situaţiilor în mediul rural. Principalele împrejurări care au generat aceste incidente au constat în manipularea, depozitarea sau păstrarea necorespunzătoare a materialelor combustibile ori a explozivilor, efectuarea unor lucrări/operaţiuni periculoase ce au condus la apariţia unor situaţii generatoare de explozii sau formarea unor amestecuri explozive. Acest tip de situaţii pot fi generate de acumulările de gaze în subsolurile imobilelor, iar pentru prevenirea incidentelor care pot pune în pericol viaţa semenilor reamintim utilizatorilor prevederile legale ce vizează obligativitatea etanşării căilor de acces în subsoluri a reţelelor de utilităţi. Astfel, în conformitate cu prevederile Normelor tehnice pentru proiectarea, executarea şi exploatarea sistemelor alimentate cu gaze naturale (NTPEE 2008), aprobate prin Ordinul nr. 5 din 2009 al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare din Domeniul Energiei, cu modificările şi completările ulterioare, pentru clădirile amplasate în localităţile în care există reţea de gaze naturale, indiferent dacă acestea sunt sau nu alimentate cu gaze naturale, se prevăd măsuri de etanşare la trecerile instalaţiilor de orice utilitate (încălzire, apă, canalizare, cabluri electrice, telefonice, televiziune etc.), prin pereţii subterani şi prin planşeele subsolurilor clădirilor. Totodată, existenţa sistemelor corespunzătoare de ventilare/guri de aerisire a subsolurilor este necesară atât pentru protejarea împotriva umidităţii, apariţiei ciupercilor, mucegaiului, extinderii duratei de utilizare a construcţiei, cât şi pentru prevenirea acumulării unor substanţe, în cantităţi ce pot declanşa incendii sau explozii. Reamintim proprietarilor clădirilor (persoane fizice sau juridice, asociaţiilor de proprietari) obligativitatea în ceea ce priveşte asigurarea condiţiilor de funcţionare normală a locuinţelor şi a spaţiilor comune, precum şi răspunderea deţinută pentru administrarea şi funcţionarea clădirilor, întreţinerea şi repararea acestora. De asemenea, pentru prevenirea incidentelor cu urmări grave, apelul nostru vizează şi proprietarii clădirilor care, conform cerinţelor legislaţiei în vigoare, deţin responsabilitatea etanşării canalelor de trecere a reţelelor de utilităţi şi ventilarea spaţiilor din subsoluri. Atunci când se simte prezenţa mirosului specific scăpărilor de gaze într-un spaţiu închis, trebuie luate următoarele măsuri: asigurarea ventilării rapide a spaţiului respectiv, prin deschiderea ferestrelor care conduc direct în exteriorul clădirii (nu spre holuri, case de scări, curţi de lumină); întreruperea alimentării cu gaze naturale, prin închiderea robinetului de incendiu; anunţarea de îndată, din exteriorul clădirii, a operatorului sistemului de distribuţie de gaze privind problema identificată; nepermiterea accesului persoanelor în incinta respectivă; neexploatarea instalaţiilor electrice şi decuplarea acestora de la sursa de alimentare; neutilizarea surselor de foc pentru iluminat şi a celor de generare a scânteilor; nepermiterea fumatului în incinta respectivă; anunţarea celorlalţi consumatori racordaţi la instalaţia de utilizare, în situaţia existenţei mai multor consumatori alimentaţi prin branşament comun. Compartimentul informare şi relaţii publice din cadrul ISU „Oltul” Harghita Duminică a fost Ziua Europeană a Numărului de Urgenţă 112 România, printre statele Uniunii Europene cu cele mai bune performanţe în utilizarea numărului unic de urgenţă 112 Ţara noastră face parte dintre cele 5 state membre care reprezintă exemple de bună practică şi este una dintre puţinele ţări membre UE în care 112 este număr unic de urgenţă. Eurobarometrele Comisiei Europene, referitoare la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România a făcut progrese remarcabile în administrarea şi dezvoltarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă şi se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este organul central al statului care administrează, exploatează, întreţine şi dezvoltă Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU). Statistica pe anul trecut realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite şi tratate peste 14.600.440 apeluri. Dintre acestea, 8.552.087 (58,57%) au fost false şi 6.048.353 (41,43%) reale. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă - 3.781.205 (60,28%), Poliţie - 1.364.808 (21,76%), ISUSMURD - 933.620 (14,88%) şi Jandarmerie -184.606 (2,94%). Timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,94 secunde şi a fost înregistrat în cazul a 93,6% din totalul apelurilor, la care timpul de răspuns a fost sub 10 secunde, situându-se la nivelul performanţelor europene în materie. Din punct de vedere al apelurilor false, judeţele Covasna, Mureş şi Gorj ocupă primele locuri ca procent din totalul apelurilor. Pe luna ianuarie 2017, din totalul de 1.199.680 apeluri, 552.256 (46,03%) au fost reale şi 647.424 (53,97%) false. Urmare constatărilor făcute de către autorităţile statului, 15.847 de cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112 (anul 2016 şi ianuarie 2017). Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în Teleorman, Bucureşti şi Prahova. în urma campaniilor de educare şi informare desfăşurate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 30% şi se situează la circa 58 de procente, înscriindu-se în media înregistrată la nivel european. Anul trecut, de Ziua 112, specialiştii STS au colaborat cu responsabilii pentru programele ERASMUS din toate centrele universitare şi au postat afişe în spaţiile publice din facultăţi, iar studenţii au primit materiale de informare, în contextul programului educaţional „Şcoala altfel”, care s-a desfăşurat în vacanţa elevilor din luna aprilie 2016 (dar şi în alte date calendaristice), centrele de primire apeluri de urgenţă din Bucureşti şi din ţară au fost, din nou, gazdă pentru sute de copii şi părinţi dornici să se informeze cu privire la utilitatea şi corecta apelare a Numărului Unic 112, în colaborare cu IGSU, SMURD, serviciile de ambulanţă şi inspectoratele şcolare judeţene. STS a fost partener în proiectul de educaţie medicală de prim-ajutor în şcoli din Bucureşti, Cluj şi Sibiu. Vara trecută, per*"' al şaselea an consecutiv, în Tabăra Năvodari, operatoarele Centrului de Primire Apeluri de Urgenţă Constanţa au desfăşurat activităţi de educare-informare 112. Au fost realizate şi distribuite materiale informative cu privire la utilitatea şi corecta apelare a Numărului Unic 112 şi, în mod special, cu privire la existenţa şi modalitatea de utilizare a noului serviciu de anunţare a urgenţelor de către persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, înregistrate în SNUAU, prin mesaje scurte de tip SMS la numărul 113. Acestea au fost distribuite cetăţenilor în toată ţara. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale continuă acţiunile de informare-educare pe tema 112, organizarea de vizite ale elevilor şi studenţilor în centrele de primire apeluri de urgenţă din Bucureşti şi din ţară, diseminarea de noi informaţii de interes public şi materiale de promovare, inclusiv prin intermediul reţelelor sociale. Oficiul Judeţean de Telecomunicaţii Speciale Harghita