Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2017 (Anul 29, nr. 6152-6188)

2017-01-25 / nr. 6160

• Pagina a 2-a • 25 ianuarie 2017 • Informația Suspectul oribilei crime de la Merești, a identificat în persoana unui minor Un minor a fost identificat de procurori ca fiind suspect de comiterea crimei din comuna Mereşti, ce a avut loc la sfârşitul anului trecut, victimă fiind o femeie de 71 de ani din localitate, Sas Erszébet. Potrivit unui comunicat de presă remis de Parchetul de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, procurorii au dispus, luni, punerea în mişcare a urmăririi penale faţă de suspect, sub aspectul comiterii infracţiunii de omor calificat. Dosarul a fost preluat de procurori ai Secţiei de urmărire penală şi criminalistică din cadrul Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Harghita. Conform sursei citate, inculpatul ar fi ucis-o pe femeia de 71 de ani în chinuri groaznice, provocându-i numeroase răni, „în intervalul 27-28 decembrie 2016, inculpatul B.L., aflat în stare de minorat, aflându-se în incinta locuinţei victimei din comuna Mereşti, judeţul Harghita, folosind metode cauzatoare de suferinţe prelungite de maximă intensitate, respectiv aplicarea de multiple lovituri cu un corp tăietor-înţepător la nivelulcapului, gâtului, toracelui şi membrelor, în condiţiile unor manevre de autoapărare ale victimei, a ucis pe numita S.E., în vârstă de 71 de ani”, se arată în comunicat. Suspectul, B. Levente, a fost prezentat ieri cu propunere de arestare preventivă judecătorlui de drepturi şi libertăţi din cadrul Tribunalului Harghita. Cercetările au fost efectuate în colaborare cu Inspectoratul General al Poliţiei Române - Direcţia de Investigaţii Criminale şi cu IPJ Harghita - Serviciul de Investigaţii Criminale. (Şt.P.) Consiliul Judeţean Harghita Proiect de hotărâre în temeiul prevederilor art. 6 al Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, Consiliul Judeţean Harghita a afişat la avizie al Consiliului Judeţean, pe pagina de web a Consiliului Judeţean Harghita: www.judetulharghita.ro şi publică anunţul referitor la următorul proiect de hotărâre: 1. Proiect de hotărâre privind aprobarea derulării programului „Dezvoltarea relaţiilor publice ale Consiliului Judeţean Harghita în anul 2017”. Pentru soluţionarea observaţiilor care vor fi eventual formulate în legătură cu proiectul de hotărâre, puteţi apela într-un termen de 10 zile de la apariţia anunţului la ajutorul persoanei de contact, d-na Csont Zsuzsanna, inspector de specialitate la Direcţia generală management din cadrul Consiliului Judeţean Harghita (biroul 136), tel. 0266/20.77.01, interior 1118, Miercurea-Ciuc, 19 ianuarie 2017 Kinda Jolán, Csont Zsuzsánna, director general inspector de adjunct specialitate DIRECŢIA GENERALĂ DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ ŞI PROTECŢIA COPILULUI HARGHITA La Centrul de plasament de tip familial nr. 1 Cristuru-Secuiesc, pentru postul de educator, condiţiile de participare necesare sunt studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă, şi nu studii medii. Relaţii suplimentare se obţin la Serviciul resurse umane, telefon 0266/20.77.61. Şcoala Gimnazială „Petőfi Sándor" Miercurea-Ciuc: Elevi de la şcolile cu predare în limba maghiară au participat la concursul de recitare „Mihai Eminescu" Aproximativ 50 de elevi din ciclul gimnazial de la 4 şcoli cu predare în limba maghiară din Miercurea-Ciuc au participat săptămâna trecută la concursul ,,Mihai Eminescu". Aşa cum îi zice numele, este un concurs dedicat poetului naţional, în care elevii îşi aleg câte o poezie din opera lui Mihai Eminescu, compoziţie care să nu fie în programa şcolară şi pe care o recită în limba română. Organizatoarea evenimentului, profesoara de limba română Bors Kinga, spunea că acest concurs, după ce a avut mai multe ediţii desfăşurate în şcoală, s-a extins şi a cuprins şi celelalte şcoli cu predare în limba maghiară din oraş. Acum, în cadrul suitei de manifestări închinate Zilei Culturii Naţionale, concursul de recitat poezii a bifat a doua ediţie pe oraş. Bors Kinga spunea că ideea de a face o asemenea competiţie a pornit mai mult din necesitate: din lipsă de timp, la ore nu se pot recita poezii, iar mulţi elevi sunt pasionaţi de această latură artistică, Eminescu fiind cel mai uşor de înţeles dintre poeţii români; de asemenea, participând la asemenea activităţi, copiii pot depăşi tracul de a ieşi în faţa unui public. La rândul său, profesorul Stelian Busuioc, preşedinte al juriului, care a notat prestaţia elevilor, spunea că în fiecare an Eminescu este omagiat şi în şcolile cu predare în maghiară pentru că „ne dorim din toată inima ca personalităţile culturii şi literaturii române să fie cunoscute şi de către elevii care au limba maternă limba maghiară”. De asemenea, prin organizarea de astfel de evenimente, se doreşte realizarea unui schimb de valori în ceea ce priveşte cele două literaturi - română şi maghiară - înţelegerea, cunoaşterea şi aprecierea fiecărui scriitor, fiecărui poet, fiecărui dramaturg. „Un alt treilea punct - continua Stelian Busuioc - este acela ca fiecare elev să se apropie de limba română, să-i înţeleagă muzicalitatea, să înţeleagă modalităţile cum aceasta este redată în creaţiile marelui scriitor şi mai ales frumuseţea limbii române. Limba română fiind, pentru aceşti elevi, o a doua limbă, este foarte adevărat, dar pe care cunoscând-o aşa cum trebuie, îi ajută mai târziu să se afirme în acest spaţiu şi fiecare să-şi poată găsi locul potrivit pentru pregătirea sa. Deci limba română este o modalitate de legătură din acest spaţiu european”. Nu în ultimul rând, „acest concurs de recitări este o demonstrare a acelora care au sensibilitate în ceea ce priveşte însuşirea limbii române, care au o atracţie faţă de muzicalitatea acesteia, faţă de expresivitatea ei şi, de ce nu, să-i ajute la înfrumuseţarea personalităţii fiecăruia dintre ei. Este o dragoste pe care trebuie de pe acum să o cultivăm, pentru a arăta că în acest spaţiu Carpato-Danubiano-Pontic există oameni cu limbi de exprimare diferite, dar care trăiesc într-o unitate frumoasă, în care trebuie să trăiască fiecare pământean, pe acest pământ”, conchidea profesorul de limba română Stelian Busuioc. Premii şi premianţi La fel ca orice alt concurs, şi acesta a fost dotat cu premii, fiind acordate diplome şi dulciuri din partea organizatorilor. La eveniment au participat elevi din clasele V-VIII de la Şcolile „Petőfi Sándor” (profesor pregătitor Bors Kinga), „Nagy Imre” (prof. Luminiţa Bontaş), „József Attila” (prof. Eckstein Zsófia) şi „Segítő Mária” (prof. Salamon Boróka), fiind acordate premii pentru locurile I-III şi menţiuni. Cei mai buni, pe clase, au fost: clasa a V-a - Herţa Noémi (de la Petőfi Sándor)', clasa a Vl-a - Vass Vivien (de la József Attila)', clasa a Vil-a - Bodor Tímea Blanka (de la Petőfi Sándor); clasa a VIII-a - Gál Álmos Dániel (de la Petőfi Sándor). LIVIU CÂMPEAN