Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2017 (Anul 29, nr. 6262-6297)

2017-11-22 / nr. 6284

• Pagina a 2-a • 22 noiembrie 2017 • Informaţia USR vede „începutul unui cutremur instituţional" în noul a Cod administrativ propus de PSD Noul proiect de Cod administrativ propus de PSD distruge eforturile din ultimii 15 ani de a aduce integritate şi performanţă în administraţia publică. Noile reglementări au acelaşi scop ca şi modificările din legile justiţiei - slăbirea luptei anti-corupţie - de data aceasta prin slăbirea regimului incompatibilităţilor, relaxarea criteriilor de integritate, diminuarea răspunderii decidenţilor politici, politizarea funcţiilor publice, se arată într-un comunicat de presă al USR. Iată ce ne aduce, printre multe altele, proiectul de Cod administrativ: Super miniştri La condiţiile generale pentru ocuparea funcţiei de membru al Guvernului, nu mai apare interdicţia de a ocupa orice funcţie publică timp de 3 ani de la încetarea mandatului în urma constatării unei incompatibilităţi. Se omite cazul de încetare a mandatului de ministru din motive legate de caracterul ilicit al averii, aşa cum este stipulat în legislaţia actuală. Se elimină controlul cu privire la oportunitatea emiterii actelor administrative din partea altor autorităţi, incluzând aici şi instanţele de judecată (aprecierea necesităţii şi oportunitatea emiterii actelor administrative ale Guvernului aparţine exclusiv membrilor Guvernului). Se diminuează răspunderea juridică a ministrului învestit cu autoritatea de a emite acte administrative şi transferul acesteia în principal personalului care fundamentează tehnic şi legal actul, respectiv îl avizează. Super prefecţi Funcţiile de prefect şi de subprefect devin funcţii de demnitate publică, asimilate funcţiilor de secretar de stat, respectiv de subsecretar de stat (în legislaţia actuală, prefecţii sunt înalţi funcţionari publici). Sunt asimilaţi membrilor Guvernului atât din perspectiva condiţiilor necesare pentru a putea fi numiţi în funcţie, cât şi din perspectiva regimului privind incompatibilităţile şi conflictul de interese şi regimul răspunderii juridice pentru actele administrative emise. Prefectul poate fi membru de partid şi poate avea scutire de la formarea profesională de specialitate. Această soluţie este în contradicţie cu recomandările proiectelor anterioare pentru îmbunătăţirea performanţei prefecţilor din România în contextul integrării în Uniunea Europeană. Funcţionarii publici - tehnicieni subordonaţi politic Se schimbă fundamental statutul funcţionarului public, transformându-l într-un tehnician care găseşte argumente „tehnice” pentru deciziile primarilor şi miniştrilor. Se prevăd răspunderi suplimentare pentru actele administrative emise. Prerogativele de putere publică devin nişte activităţi impersonale, exercitate „de către autorităţi şi instituţii publice”, şi nu de către funcţionarii publici. Funcţionarii publici pot fi membri ai partidelor politice, în sfera incompatibilităţilor apare enumerarea limitativă a activităţilor pe care funcţionarii publici nu le pot desfăşura în mediul privat în locul interdicţiei generale anterioare. „Acest Cod reprezintă ultimul cui din sicriul pe care PSD îl pregăteşte pentru întregul cadru instituţional şi administrativ al României. După bâlbâielile din Codul fiscal, după atacul direct asupra justiţiei, după raportul pe MCV al Comisiei Europene, care confirmă încă o dată dezastrul guvernării PSD/ALDE, acest Cod continuă un proces de capturare a statului şi de subordonare a unor interese politice. Acest Cod dovedeşte că această alianţă a distrugerii nu are nici o legătură cu votul care a adus-o la putere. Alianţa PSD/ALDE nu a înţeles încă diferenţa între politicile pe care le propune, cu al căror eşec am început să ne obişnuim, şi regulile pe care trebuie toţi să le respectăm, indiferent de culoarea politică sau de tentaţiile pe care puterea le oferă”, a declarat senatorul Florina Presadă. USR consideră că acest Cod este începutul unui cutremur instituţional care, deşi nu este vizibil, va face mai multe victime decât a face lipsa de viziune şi de consistenţă a unor politici concepute doar pentru a aduce mai mulţi bani unui grup infracţional cu pretenţii de clasă politică. (Prompt Media) Reprezentant al Asociaţiei Handicapaţilor Fizic din Harghita: Vreau să transmit un mesaj oamenilor de pe stradă - îi rog frumos să respecte locurile de parcare pentru persoane cu dizabilităţi La începutul săptămânii, în foaierul Teatrului Municipal din Miercurea-Ciuc a avut loc o expoziţie ce a cuprins obiecte realizate de persoane cu dizabilităţi din mai multe localităţi din ţară. Prin această expoziţie s-a dorit să se arate şi o altă imagine a acestor persoane (cea de om creativ şi care lucrează), scopul final fiind crearea de punţi între societate şi persoanele cu dizabilităţi. Pe lângă însemnătatea expoziţiei, Incze Zsuzsanna, reprezentanta Asociaţiei Handicapaţilor Fizic din Harghita, a dorit să se refere şi la un aspect cu care persoanele cu handicap se confruntă zilnic în judeţ. Este vorba de accesibilitatea clădirilor, dar şi despre atitudinea unor oameni faţă de semenii lor cu nevoi speciale. Astfel, arăta Incze Zsuzsanna, una dintre greutăţile organizării expoziţiei a fost găsirea unui loc accesibilizat, pentru că - spunea ea - „eu, ca om, nu pot să organizez o expoziţie cu artişti cu dizabilităţi într-un spaţiu în care ei nu pot să intre, unde are loc expoziţia lor proprie”. Iar asemenea dificultăţi le-a întâmpinat şi în Odorheiu Secuiesc şi în Gheorgheni, dar şi în Miercurea- Ciuc, accesibilizarea clădirilor fiind, practic, o problemă la nivelul judeţului. Mergând mai departe, Incze Zsuzsanna îşi arăta oful şi faţă de locurile de parcare rezervate persoanelor cu dizabilităţi, ocazie cu care a transmis un mesaj locuitorilor din judeţ: „îi rog frumos să respecte locurile de parcare pentru persoane cu dizabilităţi. Şi pentru ele este foarte important ca Poşta, băncile, casa de cultură, să fie accesibilizate în aşa fel încât să poată intra şi un om cu dizabilităţi”. La rândul său, Elekes Zoltán, directorul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Harghita, preciza că în privinţa accesibilizării spaţiilor publice exterioare, municipiul Miercurea-Ciuc stă destul de bine, dar a sesizat şi el problema clădirilor. „Odată cu modernizarea făcută în centrul oraşului - spunea Elekes Zoltán - cred că toată lumea e mulţumită că, totuşi, se poate circula mult mai bine, însă, în ciuda unor eforturi, tot sunt probleme destul de mari în multe clădiri publice - în instituţii de cultură, în administraţia publică mai e mult de făcut şi în sistemul de educaţie, şi în sistemul de sănătate cred că mai este nevoie de investiţii şi, mai ales, de atitudine pozitivă din partea celor care fac aceste investiţii şi reparaţii şi construcţii noi”. LIVIU C. Săptămâna fructelor şi legumelor donate Aproximativ 50 de şcoli din Harghita participă în aceste zile la acţiunea caritabilă „Săptămâna fructelor şi legumelor donate”, pentru ajutorarea persoanelor aflate în dificultate. Acţiunea este inclusă în cadrul Strategiei Naţionale de Acţiune Comunitară (SNAC) şi se desfăşoară cu succes de mai mulţi ani în judeţul Harghita. Coordonatorul judeţean al SNAC, Szabó Irén-Ottilia, a declarat că această campanie se derulează în aproximativ 50 de unităţi şcolare din judeţ, de la grădiniţe şi şcoli generale, până la licee. Practic, la nivelul fiecărei şcoli există un coordonator local şi un grup de voluntari care au popularizat acţiunea, iar elevii şi dascălii donează fructe şi legume care ajung la copiii sau bătrânii internaţi în centre sociale, prin colaborarea cu aproximativ 35 de asociaţii şi fundaţii. De asemenea, în localităţile mici se găsesc soluţii ca aceste produse să fie donate copiilor nevoiaşi, fără ca aceştia să simtă că sunt etichetaţi în vreun fel. Potrivit sursei citate, implicarea în acţiuni caritabile şi de voluntariat este extrem de importantă pentru dezvoltarea inteligenţei emoţionale a copiilor. „Din punct de vedere al dezvoltării inteligenţei emoţionale se pare că este foarte importantă dezvoltarea simţului empatiei, a acceptării faptului că suntem diferiţi. Aceşti copii care lucrează voluntar, de obicei vor duce acest elan şi mai departe, când vor fi adulţi, îi ajută să înţeleagă că nu totul depinde de bani, de situaţia financiară, ci e vorba de sentimente, de bunăvoinţă, de înţelegerea profundă a situaţiei celorlalţi”, a spus Szabó Irén-Ottilia. (Gina Ştefan, Agerpres) Vot favorabil pentru rachetele Patriot Comisia de apărare a Camerei Deputaţilor a dat, ieri, în unanimitate, raport favorabil proiectului de lege al Guvernului pentru înzestrarea Armatei prin care vor fi achiziţionate rachetele solaer Patriot, a anunţat ministrul Apărării, Mihai Fifor. Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, tot ieri, cu 279 de voturi „pentru”, unul „împotrivă” şi o abţinere proiectul de lege pentru realizarea „Capabilităţii de apărare aeriană cu baza la sol” aferentă programului de înzestrare esenţial „Sistem de rachete sol-aer cu bătaie mare (HSAM)”. „Am obţinut un vot în unanimitate pentru acest program, program aprobat deja în Senat în şedinţa de plen. Este dovada că atunci când discutăm de programele majore de înzestrare nu există probleme care ţin de politică, ci există o singură politică şi aceasta este politica naţională în domeniul apărării, un program pe care noi ni l-am asumat şi prin programul de guvernare, şi anume acela de a rămâne un partener strategic credibil şi foarte serios în regiunea Mării Negre şi în zona NATO, dar mai ales în Parteneriatul strategic pe care îl avem cu SUA”, a spus Mihai Fifor. Potrivit ministrului Apărării, odată cu această etapă se închide partea legislativă a acestui proiect, urmând ca partea română să semneze contractul cu Guvernul Statelor Unite, cel mai probabil până la data de 1 decembrie. Consiliul Județean Harghita Proiect de hotărâre în temeiul prevederilor art. 19, alin (2) și art. 39, alin. (3), art. 57, alin (2) și în baza art. 8 și art. 76 Al, alin. (1) ale Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, conform art. 7 al Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, Consiliul Judeţean Harghita a afişat la aviziend Consiliului Judeţean, pe pagina de web a Consiliului Judeţean Harghita, www. judetulharghita.ro şi publică anunţul referitor la următorul proiect de hotărâre: Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii nr. 60/2016 privind asocierea judeţului Harghita, prin Consiliul Judeţean Harghita, în vederea înfiinţării Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „Pro Cultura Siculi” Közösségek Közti Társulás, Miercurea-Ciuc, 21 noiembrie 2017 Biró Emese, director general adjunct Harabagiu Roxana Andreia, consilier Juhász Adikó-Mária, consilier