Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2018 (Anul 30, nr. 6404-6439)

2018-10-19 / nr. 6412

12 maghiari caresi urmăresc a interesul si 12 a români iresponsabili cer „autonomie teritorială" în Anul Centenarului Oameni politici şi de cultură maghiari şi români, o parte dintre ei participanţi la o dezbatere organizată la sfârşitul săptămânii trecute, la Cluj, de Consiliul Naţional Maghiar din Transilvania (CNMT), al cărui preşedinte este actualul europarlamentar FIDESZ László Tőkés, au adoptat un document intitulat Declaraţie româno-maghiară în Anul Centenarului, în care se vorbeşte despre un viitor proiect de ţară al românilor, maghiarilor şi al celorlalte minorităţi. In textul Declaraţiei - foarte asemănător cu acela al controversatei Declaraţii de la Budapesta, semnată în iunie 1989 de o parte a emigraţiei româneşti şi de Regele Mihai - se spune că „Transilvania a fost şi poate să devină un spaţiu de complementaritate, un model de pluralism cultural şi religios. Promovarea identităţilor şi tradiţiilor care dau specificul Transilvaniei este în folosul şi al românilor, şi al maghiarilor. Condiţiile securităţii ambelor comunităţi naţionale sunt frontierele stabile şi respectarea drepturilor minorităților, continuare în pag. a 3-a O nouă amânare în procesul preşedintelui Consiliului Judeţean Harghita . Instanţa a respins cererea apărătorilor lui Borboly Csaba de restituire a cauzei la DNA Târgu Mureş, în schimb a admis să sesizeze Curtea Constituţională cu privire la câteva excepţii de neconstituţionalitate formulate de avocaţi La Tribunalul Harghita a fost programat, ieri, un nou termen în procesul în care preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Harghita, Borboly Csaba, este cercetat pentru abuz în serviciu, cauza fiind amânată. Motivul principal al amânării a fost că apărătorul lui Kosa Petru, fostul primar al comunei Mihăileni, judecat şi el în această cauză, nu a fost prezent în instanță. continuare în pag. a 3-a Informaţia www.informatiahr.ro Redacţia: informatiahr@gmail.com Publicitate: infohrpub@gmail.com Anul XXX. Nr. 6412 • VINERI, 19 OCTOMBRIE 2018 • Preţ: 1 leu la abonament, 1,50 lei la vânzare liberă „100 pentru 100 Un număr de 100 de elevi din Bălan au plantat 100 de puieţi de molid pentru cei 100 de ani ai României întregite, acţiunea fiind organizată de Garda de Mediu Harghita şi fiind dedicată celebrării Centenarului Marii Uniri. Comisarul şef al Gărzii de Mediu Harghita, Balla Izabella, a precizat că acţiunea face parte dintr-un proiect naţional, intitulat „100 pentru 100”, de marcare simbolică a aniversării Centenarului Marii Uniri. La nivel local s-a luat decizia ca cei 100 de puieţi de molid să fie plantaţi de 100 de elevi, care reprezintă viitorul României. Acţiunea de plantare s-a desfăşurat pe un teren aparţinând Primăriei Bălan, situat pe malul Oltului; după ce vor creşte, arborii vor avea şi rolul de întărire a malurilor râului, continuare în pag. a 4-a . BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ K4/OMJANQ& -+lr ROMANIA 1918-2018 I SĂRBĂTORIM ÎMPREUNĂ • • • • • • Telegrame ale elevilor „părtaşi" la înfăptuirea Marii Uniri □ Expoziţia foto-documentară „Personalităţi covăsnene şi harghitene ale Marii Uniri” a ajuns, miercuri, şi la Muzeul Oltului şi Mureşului Superior din Miercurea Ciuc. Profesori, elevi, autorităţi locale şi reprezentanţi ai unor instituţii deconcentrate şi militare au participat la vernisaj. La finalul deschiderii oficiale, elevii de clasa a Vlll-a de la Şcoala Gimnazială „Liviu Rebreanu” au fost invitaţi să se „teleporteze” imaginar în urmă cu 100 de ani, la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia şi să îşi împărtăşească trăirile apropiaţilor, prin intermediul unor telegrame scrise cu pana. Pe mese îi aşteptau foi-telegramă „centenare”, îngălbenite de vreme, pene de scris şi tocuri, călimări şi sugativă, ca în 1918. Au intrat repede în rol şi imaginaţia a început să zboare către marea de participanţi la Adunarea de la Alba lulia, din care, fictiv, făceau şi ei parte „Sunt la Alba lulia. Este o bucurie de nedescris. Mii de oameni trăiesc emoţia şi bucuria Marii Uniri. Visul şi dorinţa de a ne uni s-au împlinit”, le-a transmis Teodor Bijec părinţilor rămaşi acasă. Giulia Ţurcă i-a povestit mamei sale că „astăzi, la Alba lulia” a trăit „cele mai frumoase emoţii, alături de ceilalţi oameni ai neamului nostru, care ne-au susţinut Unirea. Marea Unire este un moment care m-a marcat sufleteşte, acesta fiind motiv pentru care îţi scriu. Atâţia oameni fericiţi, atâtea personalităţi care ne-au ajutat astăzi să fim toţi fraţi, mi-au fost în faţă. continuare în pag. a 5-a Directorul OCPI Harghita: „Considerăm că nu mai există nici un motiv de ordin legislativ care să împiedice procesul de retrocedare" (1) Procesul de retrocedare în județul Harghita a bătut pasul pe loc în ultimii ani. Practic, în perioada 2015- 2018, majoritatea comisiilor locale nu au efectuat puneri în posesie. Şi astfel în judeţ o suprafaţă de aproximativ 121.825 ha teren agricol şi 15.524 ha forestier este validată, dar nu a fost pusă în posesie. Suprafaţa agricolă a judeţului Harghita este de 396.208 ha, iar din aceasta 328.180,44 ha au făcut obiectul legilor fondului funciar. De ce este importantă finalizarea procesului de retrocedare şi realizarea planurilor parcelare, fără de care nu se pot elibera titluri de proprietate? „Lipsa planurilor parcelare poate genera implicaţii negative în realizarea unor obiective de interes naţional sau local pentru dezvoltarea infrastructurii şi promovarea unor investiţii, accesarea de fonduri europene, în realizarea măsurilor stabilite în Programul de guvernare şi în angajamentele asumate în faţa Uniunii Europene. Orice proiect cu finanţare europeană presupune obligativitatea înscrierii prealabile a imobilelor în cartea funciară”, a explicat directorul Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Harghita, jur. Sorin Truţă. continuare în pag. a 4-a