Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2019 (Anul 31, nr. 6511-6548)

2019-09-17 / nr. 6543

• Pagina a 2-a • 17 septembrie 2019 • Numărul medicilor care pleacă din ţară a scăzut de trei ori urmare din pag. 1 Şi datele Colegiului Medicilor confirmă faptul că doctorii români vor să profeseze în ţară. Dacă în 2016 s-au eliberat peste 1.400 de certificate profesionale curente, în anul următor numărul solicitărilor a scăzut cu 200. Iar cifrele de anul trecut sunt foarte apropiate de cele din 2017. In prima jumătate a lui 2019, puţin peste 400 de medici au solicitat eliberarea documentului care le permite să muncească în spitalele din străinătate. Un număr de trei ori mai mic faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Sunt şi medici care s-au răzgândit şi au revenit în sistemul de sănătate românesc. Aproximativ 150, anul trecut. Prea puţini, dacă ne gândim că în acest moment lipsesc aproape 15.000 de specialişti, medici care au grijă de bolnavii din Franţa, Marea Britanie, Germania ori Irlanda. (Agerpres) Sprijin pentru copii de vârstă preşcolară Direcţia de Asistenţă Socială din cadrul Primăriei municipiului Miercurea Ciuc aduce la cunoştinţa celor interesaţi că, în conformitate cu prevederile Legii nr. 248/2015, familiile care au în întreţinere copii (3-6 ani) înscrişi la grădiniţă au dreptul la un stimulent lunar de 50 lei, în cazul în care venitul lunar nu depăşeşte suma de 284 lei/persoană. Actele necesare: carte de identitate; certificatul de căsătorie; sentinţa de divorţ - dacă este cazul; adeverinţele de venituri din luna anterioară; adeverinţă de la grădiniţa unde sunt înscrişi copiii (cu menţiunea că nu au avut absenţe nemotivate în luna respectivă). Formularele tipizate pot fi solicitate la Primăria municipiului Miercurea Ciuc, în camera 30, sau la grădiniţa unde sunt înscrişi copiii. Termenul de predare a cererilor este ultima zi a lunii pe perioada anului şcolar în care se solicită stimulentul. Informaţii suplimentare pot fi solicitate la nr. de tel. 0266/31.51.20 191. Primăria municipiului Miercurea Ciuc întreruperi de curent electric Filiala de distribuţie a energiei electrice aduce la cunoştinţa consumatorilor de energie faptul că miercuri, 18 septembrie 2019, între orele 08:00 şi 16:00, se va întrerupe furnizarea energiei electrice pe durata executării unor reparaţii tehnice la instalațiile electrice în localitatea Mihăileni, sat Livezi, între casele nr. 35-81 și 155-157. Acum vă puteţi face abonamente la ziarul Informaţia Harghitei şi în format PDF. Puteţi solicita detalii trimiţând un e-mail la informatiahr@gmail.com. Informaţia urmare din pag. 1 In prezent, toate plăcuţele cu denumiri de străzi din municipiul Miercurea Ciuc sunt inscripţionate nelegal, cu încălcarea limbii oficiale de stat. Astfel, plăcuţele sunt inscripţionate mai întâi în limba minorităţii, limba maghiară, şi abia mai apoi în limba oficială de stat. „Asociaţia Civică pentru Demnitate în Europa (ADEC) i-a solicitat primarului UDMR din Miercurea Ciuc, Ráduly Róbert, să înlocuiască aceste plăcuţe inscripţionate nelegal, însă edilul a refuzat să respecte legea. ADEC l-a acţionat din nou în judecată pe edilul UDMR şi a câştigat” - scrie Dan Tanasă pe blogul său. Sentinţa Tribunalului Bucureşti pe scurt: „Respinge ca neîntemeiate excepţia nulităţii acţiunii, excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtei, precum şi excepţia lipsei de interes a reclamantei invocate de către pârât prin întâmpinare. Admite acţiunea. Obligă pârâtul să înlocuiască toate plăcuţele cu denumirile străzilor de pe raza municipiului Miercurea Ciuc inscripţionate, în prezent, mai întâi în limba minorităţii, limba maghiară, cu alte plăcuţe, în care denumirea străzii în limba oficială de stat să fie inscripţionată deasupra limbii minorităţii. Cu recurs în 15 zile de la comunicare”. Ráduly a mai fost obligat în 2016 - şi apoi la recurs, în 2017 - să înlocuiască toate indicatoarele rutiere din Miercurea Ciuc care erau inscripţionate nelegal, mai întâi în limba maghiară. Primarul Ciucului, obligat de instanţă să schimbe toate plăcuţele cu denumirile străzilor din municipiul reşedinţă de judeţ Ministerul Finanţelor Publice continuă şi în luna 16 septembrie emisiunile de titluri de stat pentru populaţie Românii pot subscrie începând de ieri, 16 septembrie 2019, pentru noi emisiuni de titluri de stat destinate exclusiv populaţiei în cadrul Programului Tezaur, cu scadenţe la 1, 2 şi 3 ani şi dobânzi anuale de 3,5%, 4%, respectiv 4,5%. Veniturile aferente sunt neimpozabile. Titlurile de stat pot fi cumpărate în perioada 16-30 septembrie 2019 de la unităţile operative ale Trezoreriei Statului, în perioada 16-27 septembrie 2019 prin reţeaua de oficii poştale ale Companiei Naţionale Poşta Română, din mediul urban, iar în perioada 16-26 septembrie 2019 din mediul rural. „ Vreau să oferim fiecărui român şansa să participe în mod direct la economia românească şi la creşterea acesteia, cu riscuri minime, dar beneficii maxime. Emisiunea de titluri de stat pentru populaţie este modalitatea Ministerului Finanţelor Publice de a invita românii să fie activi în susţinerea economiei româneşti şi să beneficieze, în mod direct, de dividende, în urma progreselor pe care ţara noastră le face. Am promis fiecărui român un instrument avantajos la pachet cu posibilitatea de a investi în România. Le mulţumesc pentru încredere şi le garantez că au făcut alegerea cea mai bună", precizează dl Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor Publice. Sunt eligibile persoanele fizice care au împlinit vârsta de 18 ani la data efectuării subscrierii. A fost eliminată plafonarea sumelor care pot fi investite de persoanele fizice în cadrul acestor emisiuni. Investitorii au posibilitatea anulării subscrierilor deja efectuate prin depunerea unei cereri doar în perioada de subscriere. Titlurile de stat sunt în formă dematerializată și au o valoare nominală de 1 leu. Dobânda este plătită la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans. In cazul decesului, dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat se transferă moştenitorilor, care prezintă documentele legale care le atestă calitatea. Emiterea titlurilor de stat pentru populaţie va continua pe tot parcursul anului 2019. In fiecare lună, perioada de subscriere va fi de trei săptămâni, iar maturităţile vor fi stabilite în funcţie de interesul manifestat de investitori. Prospectul de emisiune şi orice eventuale modificări ale acestuia se publică pe: http://www.mfinante. ro, www.datoriepublica. mfinante.gov.ro, https:// www.comunicatii.gov. ro, https://www.posta-romana.ro. Compartiment Comunicare, Relaţii Publice şi Mass-Media Kelemen Hunor: Dacă aş fi în locul guvernanţilor, aş implementa un proiect consistent pentru românii din jurul graniţelor Preşedintele UDMR, Kelemen Hunor, a declarat vineri seara, la Sfântu Gheorghe, că dacă ar fi în locul guvernanţilor ar implementa un „proiect consistent şi pe termen lung” pentru românii din diaspora, cu predilecţie pentru comunităţile româneşti din jurul graniţelor ţării, care au nevoie de sprijin. în context, liderul UDMR s-a referit la ajutorul oferit de Guvernul de la Budapesta, condus de Viktor Orbán, comunităţilor maghiare din afara Ungariei, implicit maghiarilor din România, care beneficiază de programe de finanţare pentru dezvoltare socială, culturală şi economică, precum şi pentru păstrarea identităţii naţionale. „Eu am spus de fiecare dată colegilor mei din Parlamentul României: degeaba îl criticaţi pe Orbán. E o prostie, pentru că ceea ce face el pentru maghiarii din afara graniţelor ar trebui să faceţi şi voi. Am fost în Valea Timocului, românii de acolo plâng, aşteaptă, cer ajutor. Nu primesc nimic. Deci, eu dacă aş fi în locul guvernului, nu guvernul actual, ci oricare guvern din România, aş implementa un proiect foarte, foarte consistent, pe termen lung, pentru diaspora românească. Nu vorbesc de diaspora din Vest, care este cu totul şi cu totul altceva, ci despre minorităţile din Ucraina, din Serbia, din Ungaria...”. Declaraţiile liderului UDMR au fost ocazionate de Conferinţa Tineretului Maghiar din România şi Consiliul Tinerilor din România, cu sprijinul Departamentului pentru Relaţii Interetnice din cadrul Guvernului României. Cu acelaşi prilej, Kelemen Hunor a afirmat, conform Agerpres, că pledează pentru un „un consens, un pact naţional pe învăţământ”, apreciind că educaţia este unul dintre principalele resorturi ce pot contribui la schimbarea în bine a României. „Ar trebui un consens, ar trebui un pact naţional pe învăţământ. (...) Hai să ne înţelegem şi nu ne atingem de acest sistem zece ani de zile, să vedem ce roade va da atunci. Bătălia politică putem să o dăm în alte domenii, în alte zone, în alte segmente, dar educaţia trebuie să o scoatem din această luptă permanentă şi din această aşa-zisă reformă. (...) Eu cred că educaţia poate schimba România, fără a reforma sistemul de învăţământ nu vom schimba prea mult. (...) Eu aş opta pentru un model de învăţământ cum este în Finlanda şi vă spun de ce: în centrul sistemului trebuie să fie copilul, nu curricula, nu profesorul, ci copilul”, a declarat Kelemen Hunor.