Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2021 (Anul 33, nr. 6797-6835)

2021-09-17 / nr. 6830

Informația Bitshirtl • Pagina a 3-a • 17 septembrie 2021 • A început organizarea Poliţiei Locale la Miercurea Ciuc urmare din pag. 1 Acesta a precizat că este foarte important ca în structura Poliţiei Locale a municipiului Miercurea Ciuc să fie încadrate persoane corespunzătoare şi este esenţială şi pregătirea profesională continuă a persoanelor din subordine, activitatea urmând să fie analizată în permanenţă în momentul în care va fi demarată. Dombi Gyula a spus că poliţia locală este o instituţie publică, de interes local, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Consiliului local Miercurea Ciuc. A fost înfiinţată în scopul de a exercita atribuţiile pentru apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor, a proprietăţii private şi publice, precum şi pentru prevenirea faptelor antisociale în domenii precum ordinea şi liniştea publică, paza bunurilor, circulaţia pe drumurile publice, disciplina în construcţii, afişajul stradal, protecţia mediului, activitatea comercială şi evidenţa persoanelor. Poliţia locală va acţiona în zona de competenţă stabilită prin planul de ordine şi siguranţă publică al municipiului Miercurea Ciuc, pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale, precum şi pentru menţinerea ordinii şi liniştii publice sau a curăţeniei localităţii. Poliţia locală îşi va desfăşura activitatea pe baza principiilor legalităţii, încrederii, previzibilităţii, deschiderii, eficienţei, eficacităţii, imparţialităţii şi nediscriminării. în cazul în care constată săvârşirea unei fapte penale, poliţiştii locali imobilizează făptuitorul, iau măsuri pentru conservarea locului faptei şi identificării martorilor oculari, sesizează imediat organele abilitate şi predau persoana respectivă structurii Poliţiei Române competente teritorial, pe bază de proces-verbal, în vederea continuării cercetărilor, a mai spus Dombi Gyula. La rândul său, primarul municipiului Miercurea Ciuc, Korodi Attila, a declarat că închiderea procesului de recrutare şi angajare a conducătorului poliţiei locale este o etapă importantă pentru localitate, fiind vorba despre un deziderat formulat cu mai mult timp în urmă. Acesta a precizat că Primăria Miercurea Ciuc a decis mai demult că este prioritară organizarea unei structuri a poliţiei locale care să vină în completarea serviciilor publice pe care atât municipiul, prin administraţia locală, cât şi instituţiile deconcentrate le furnizează în municipiul Miercurea Ciuc. „Este completare, pentru că activitatea poliţiei locale nu o să înlocuiască activitatea altor instituţii, ci o să vină ca un aport în plus, atât în domeniul ordinii publice, cât şi în ceea ce priveşte respectarea reglementărilor referitoare la circulaţia în Miercurea Ciuc, protecţia consumatorilor, protecţia copilului, sistemul de învăţământ”, a spus Korodi Attila, care a adăugat că Dombi Gyula îşi va începe activitatea prin creionarea unei strategii foarte bine conturate, axate pe câteva zone de activitate. Potrivit afirmaţiilor sale, în domeniul ordinii publice, poliţia locală va putea ajuta efectivele Poliţiei Române şi Jandarmeriei, iar instituţia va putea să aibă un rol important pentru a nu se înregistra distrugeri de bunuri pe domeniul public sau probleme legată de lipsa de siguranţă pe stradă. Primarul Korodi a menţionat că în prezent există un sistem de monitorizare cu camere video a unei bune părţi a municipiului Miercurea Ciuc, dar ar fi necesar un dispecerat de unde să se poată efectua o supraveghere 24 din 24 de ore, astfel încât să poată fi prevenite anumite fapte sau să fie prinşi imediat cei care comit ilegalităţi, numai în urmă cu câteva nopţi fiind vandalizate 3-4 bănci din parcul central al oraşului. Edilul consideră, totodată, că trebuie făcută o creionare a rolului pe care poliţia locală, cât şi Csíki Trans, actuala companie publică, îl vor avea în sistemul de gestionare a parcărilor din Miercurea Ciuc, pentru că se doreşte menţinerea managementului parcărilor în domeniul public şi crearea unor fluxuri mai bune de circulaţie în oraş. Un aport semnificativ al poliţiei locale, a adăugat Korodi Attila, va putea fi constatat şi atunci când este vorba despre protecţia mediului, aruncarea deşeurilor, mai ales din construcţii în locuri în care acest lucru nu este permis, despre utilizarea necorespunzătoare a punctelor de depunere a deşeurilor municipale, despre problematica sistemelor de colectare a apelor uzate, despre poluarea aerilui din cauza şantierelor de construcţii sau despre urmărirea îndeplinirii obligaţiilor ce revin celor care primesc autorizaţii de construcţii. în ceea ce priveşte încadrările de personal, primarul a atras atenţia că ar putea să apară dificultăţi în condiţiile în care există unele ordonanţe de urgenţă prin care sunt reglementate în mod diferit angajările din administraţia publică şi unii consideră că acestea ar fi interzise până în data de 31 decembrie, ceea ce reprezintă o problemă reală, pentru că, deşi există un buget alocat şi posturi suficiente pentru activitatea poliţiei locale, se poate ajunge în situaţia în care toamna aceasta sau anul viitor să nu existe posibilitatea aducerii de persoane pentru funcţiile care trebuie ocupate. Edilul a mai afirmat că organizarea activităţii poliţiei locale necesită luni bune şi nu se ştie deocamdată câte dintre cele 41 de posturi publice permise de legislaţia în vigoare pentru activitatea acestei instituţii vor trebui ocupate, mai ales că există o anumită situaţie privind dimensiunea străzilor, numărul instituţiilor de învăţământ din oraş şi diverse activităţi care trebuie luate în considerare, alături de experienţele acumulate de alte municipalităţi în acest domeniu. Emil GROZA 20 de locuinţe pentru tineri, recepţionate de ANL în municipiul Topliţa urmare din pag. 1 Locuinţele au fost construite în localităţile: Odorheiu Secuiesc (254 de unităţi locative); Topliţa (65); Cristuru Secuiesc (64); Miercurea Ciuc (152); Băile Tuşnad (32); Vlăhiţa (93); Plăieşii de Jos (6); Borsec (20); Gheorgheni (40); Tulgheş (24); Corund (32); Avrămeşti (10); Praid (32); Porumbenii Mari (14). Programul de construcţii de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, a fost lansat de ANL în anul 2001. Locuinţele sunt construite pe terenuri puse la dispoziţia agenţiei de către autorităţile publice locale, beneficiarii fiind tineri între 18 şi 35 de ani, care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru a putea accesa o astfel de locuinţă. Accesarea se face prin depunerea de cereri la primării, care urmează să întocmească listele de repartiţii. în prezent, locuinţele pentru tineri pot fi achiziţionate de chiriaşi, după o perioadă de închiriere de minimum un an, prin achitarea de rate lunare egale către autorităţile publice locale, prin contractarea de credite ipotecare de la instituţii financiare autorizate, inclusiv cu garanţia statului, sau cu achitarea integrală a preţului final din surse proprii. Sumele necesare finanţării programului se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, din bugetele locale, precum şi din alte surse legal constituite, se mai precizează în comunicatul ANL. (Şt.P.) în comuna Tulgheş, o amplă acţiune de ecologizare va avea loc luni şi în comuna Tulgheş, o amplă acţiune de colectare a deşeurilor din arealele naturale va avea loc luni, cu ocazia „Zilei de Curăţenie Naţională”. Ecologizarea, organizată de Primăria şi Consiliul local Tulgheş, în colaborare cu şcoala gimnazială din localitate, va avea moto-ul „Fă astăzi ceva bun pentru generaţiile care vin. Fii un exemplu pentru tine şi pentru apropiaţii tăi”. Primarul comunei Tulgheş, Marcel Vancu, a spus că au fost invitaţi angajaţii primăriei, ai şcolii, ai ocolului silvic din localitate, ai altor instituţii publice, care au răspuns pozitiv la această iniţiativă, la care sunt aşteptaţi şi localnicii. Conform sursei citate, primăria va pune la dispoziţia voluntarilor toate materialele necesare pentru buna desfăşurare a acţiunii. Punctul de întâlnire va fi centrul comunei, la ora 14:00. Edilul a precizat că a fost aleasă această oră pentru a nu perturba programul instituţiilor care se vor implica în această ecologizare, „dar, după părerea mea, este timp suficient până seara să rezolvăm problema”. Zona vizată pentru ecologizare, care este vizitată atât de localnici, cât şi de turişti, se află în apropierea localităţii, este tangenţială şi chiar intră pe teritoriul Rezervaţiei Naturale Pietrele Roşii. „Ne concentrăm pe zona respectivă, pentru că are o arie de desfăşurare destul de mare. E vorba despre o suprafaţă de aproximativ 10 hectare, pe care vrem să o salubrizăm. Sper să fie o acţiune de succes”, a conchis Marcel Vancu. (Şt.P.) Curăţenie de toamnă în a comuna Corbu Astăzi, corbenii şi iubitorii naturii din zonă sunt invitaţi la o amplă acţiune de ecologizare pe toate cursurile de apă din comună. Acţiunea este organizată de Primăria comunei Corbu, în parteneriat cu Liceul Tehnologic Corbu, Oficiul de Dezvoltare Montană Topliţa (structură teritorială în cadrul Agenţiei Naţionale a Zonei Montane) şi Ocolul Silvic Borsec, iar la ea sunt aşteptaţi numeroşi voluntari. Referitor la ziua de curăţenie care va avea loc în comună, Romeo Ţepeş-Focşa, primarul localităţii, spunea că „vom merge în toate zonele şi pe toate cursurile de apă din comună. Voluntarilor şi participanţilor le punem la dispoziţie mănuşi şi saci de gunoi, îi aşteptăm pe toţi cei care doresc să contribuie la ecologizarea comunei noastre!”. Plecarea pe teren este programată pentru ora 11:00, din curtea Liceului Tehnologic Corbu. (L.C.) Viaţa la ţară 2021 a a Asociaţia Agricultorilor din Voşlăbeni, cu sprijinul financiar al Consiliului Judeţean Harghita, a desfăşurat în perioada vacanţei de vară o serie de activităţi în care tema principală a fost prezentarea unor lucrări care sunt necesare traiului de la sat. Astfel, împreună cu copiii participanţi am plantat pomi fructiferi, am vopsit lemnăria de la o casă pe care dorim să o facem muzeu sătesc, am făcut o demonstraţie practică la războiul de ţesut, am pregătit mâncare. A fost o experienţă plăcută şi interesantă pentru care mulţumim finanţatorilor şi participanţilor. Colceriu Dandu Georgeta, preşedintele Asociaţiei Agricultorilor din Voşlăbeni