Informatia Bucureştiului, august 1966 (Anul 14, nr. 4036-4060)

1966-08-02 / nr. 4037

Produsele Uzinei ,Electronica“ se bucură de frunoase aprecieri. Acest lucru se datoreşte faptului că toate produsele sunt reglate şi verificate cu multă itenţie şi pricepere în fotografie, reglorul Ştefan Cătană efectuînd eglarea subansamblurilor. PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIŢI-VA ! INFORMĂRI A ZIAR AL COMITETULUI ORĂŞENESC BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI AL SFATULUI POPULAR AL ORAŞULUI BUCUREŞTI ! Anul XIV —Nr. 4037 4 PAGYINI 25 BANI Marţi 2 august 1966 • Au intrat in librării în Editura Academiei a apărut lucrarea „Cultura Hamangia“, de D. Berciu, consacrată descoperirii acestor străvechi urme de civilizaţie materială pe teritoriul patriei noastre. Cîteva titluri au ieşit de sub tipar în Editura ştiinţifică. E vorba de un „Ghid de conversaţie român-german" de Kurt Kheil, precum şi de lucrările „De-a lungul Dunării", de Ion Pavlovici şi „Tineret, năzuinţe, idealuri“, de A. Vasilescu şi A. Cazacu, ambele în colecţia „Orizonturi“. Monografia „Edgar Allan Poe", de Vinchent Buranelli, a ieşit în Editura pentru literatură universală. Lucrarea „Confortul termic în clădiri“, de Şt. Georgescu şi Al. Andrulovici, a văzut lumina tiparului în Editura tehnică, iar ediţia a doua a cărţii „Igiena intimă a femeii“ de dr. Vlad Vasiliu a ieşit în Editura medicală. • Raliul „România 1966“ Asociaţia automobiliştilor din Republica Socialistă România organizează în zilele de 27—28 august un nou raliu automobilistic. E vorba de raliul „România 1966", care se va desfăşura pe traseul Braşov - oraşul Gheorghe Gheorghiu-Dej - Piatra Neamţ, Gheorgheni - Tg. Mureş - Cluj - Oradea - Arad - Timişoara - Caransebeş - Simeria - Sibiu - Rîmnicu Vîlcea - Piteşti - Bucureşti (total 1 512 km). Traseul va fi parcurs în două zile, cu o noapte de odihnă la Oradea. înscrierile se primesc la sediul Asociaţiei automobiliştilor, din str. Luterană nr. 9, raionul 16 Februarie, pînă în ziua de 15 august. • Festivalul cîntecului, dansului şi portului popular Aşa cum am anunţat in numărul de ieri, astă seară sunt programate primele spectacole. Mîine, Festivalul cîntecului, dansului şi portului popular continuă să se desfăşoare la toate cele trei teatre de vară din Capitală. In Herăstrău va fi prezent Ansamblul folcloric al regiunii Maramureş, in parcul N. Bălcescu — Ansamblul regiunii Oltenia, iar la Teatrul de vară „23 August“ — Ansamblul folcloric al regiunii Argeş (spectacolele încep la ora 20). Şi valurile de la Lido au căutare... . Prezenţe peste hotare Duminică, a plecat spre Danemarca o delegaţie a Academiei Republicii Socialiste România, condusă de prof. Liviu Constantinescu, membru corespondent al Academiei, director adjunct la Centrul de cercetări biofizice, pentru a participa la şedinţa Comisiei europene de seismologie. Lucrările Comisiei de seismologie se vor desfăşura la Copenhaga pînă la 7 august. ★ In cursul zilei de azi, a plecat spre Moscova, o delegaţie a Academiei Republicii Socialiste România, pentru a participa la lucrările Congresului internaţional de psihologie (Moscova 4—11 august). Din delegaţie fac parte prof. Alex. Roşea, membru corespondent al Academiei, directorul Institutului de psihologie, dr. Robert Floru, director adjunct, Tatiana Slama-Cazacu, şef de sector şi inStiut14*11 Voicu* cercetător Au acelaşi • 50 minute de la grătar la masă Din Bucureşti la Ploieşti ajungi cu trenul în 50 de minute. Tot atît timp i-a trebuit, aseară, şi ospătarului de la restaurantul „Mioriţa“ (care servea la raionul de mese dinspre debarcader) pentru a aduce comanda unor mici. Poate fi numită asta o bună servire ? L A XI LA ZI Sesiunea Sfatului Popular al oraşului Bucureşti Sîmbătă, 6 august ora 8, în Aula Facultăţii de drept, din bd. Gheorghe Gheorghiu-Dej 64, va avea loc cea de a VI-a sesiune a Sfatului Popular al oraşului Bucureşti. Pe ordinea de zi figurează „Planul de dezvoltare a activităţii economice și social-culturale a Sfatului Popular al orașului București pe anii 1966-1970". • ULTIMELE ȘTIRI SPORTIVE • în semifinalele campionatului european universitar de fotbal de la Madrid, Spania a învins R.F. Germană cu 3—1, iar Iugoslavia pe România cu 1—0. • într-un meci internaţional de hochei pe iarbă desfăşurat la Kampala, echipa R.A.U. a întrecut cu 5—3 formaţia Ugandei. • După Şase runde în turneul international de şah de la Kislovodsk continuă si conducă Stein cu 4/1 p urmat de Gheller cu 4 p şi o partidă întreruptă. • Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, in Bucuresti, temperatura aerului a fost de 22 de grade. Maxima de ieri în aer a fost de 30 de grade, iar minima din cursul nopţii de 16 grade. Timpul probabil de rmine. Vremea continuă să se încălzească. Cerul va fi variabil. Temperatura minimă va fi cuprinsă între 16 şi 18 grade, iar maxima între 32 şi 34 de grade. Pentru 4, 5 şi 6 august. Vremea va fi în general călduroasă, dar va deveni uşor instabilă către sfîrşitul intervalului. Cerul va fi schimbător, vor cădea averse de ploaie însoţite de descărcări electrice. sînt potrivit. CONVORBIREA) NOASTRĂ PE TEMA: LUCRĂRI ÎN REŢEAUA DE TERIOFICARE In Capitală sunt in curs de executare importante lucrări de termoficare ce vor fi date in folosintă in cursul acestui an. Pe această temă am avut o convorbire cu tovarăşul ing. DAN BLINDU, şeful secţiei termoficare a I.D.G.R. — In anul 1966 — ne-a spus interlocutorul nostru — investiţiile în reţeaua de termoficare se cifrează la aproximativ 50 000 000 lei, cuprinzînd lucrări în cartierele Balta Albă, Drumul Taberei şi bulevardul Armata Poporului. în afară de acestea pot fi menţionate şi lucrările pentru alimentarea cu energie termică a celor trei obiective : Institutul politehnic „Gheorghe Gheorghiu-Dej", Expoziţia realizărilor economiei naţionale şi Grupul industrial Obor. Se mai adaugă şi lucrările de transformare a unor centrale termice individuale în puncte termice care urmează să fie racordate la reţeaua de termoficare, realizîndu-se în felul acesta atît o economie de combustibil cît şi o sporire a confortului locuinţelor. Stadiul lucrărilor menţionate este avansat ; se efectuează ultimele finisări în vederea pregătirilor pentru probele funcţionale. Aşa cum am amintit, printre lucrările importante executate anul acesta se află reţelele de termoficare pentru • Lucrări în valoare de 50 000 000 lei • Transformarea unor centre termice individuale în puncte termice racordate la reţea. • încep probele funcţionale ale Magistralei I sud • încă 10 000 de apartamente noi vor beneficia de încălzire prin termoficare, alimentarea noilor locuinţe de pe bd. Armata Poporului (executate în proporţie de 95 la sută), cele din Bucureştii Noi, care vor alimenta circa 1 400 apartamente noi, precum şi reţelele din cartierul Balta Albă. Ponderea lucrărilor din acest an se situează în Balta Albă unde s-au executat lucrări importante atît ca scop funcţional cît şi ca dimensiune. Este vorba de Magistrala I sud care va asigura alimentarea cu energie termică , furnizată de noua centrală electrică de termoficare CET SUD , a întregului cartier Balta Albă şi a zonei de locuinţe de pe şoseaua Mihai Bravu pînă la şoseaua Colentina (Obor). Această lucrare, la care s-au folosit pentru prima dată în ţara noastră conducte cu diametrul de 1 200 mm, are un important rol funcţional, îmbunătăţind substanţial modul de alimentare cu căldură a acestei părţi a oraşului. Lucrarea fiind în prezent terminată, s-a întocmit un plan amănunţit de executare a probelor funcţionale care se vor desfăşura în tot cursul lunii august pînă la 15 septembrie, în felul acesta se asigură garanţia unei bune funcţionări. în general, din analiza stadiului lucrărilor de investiţii în reţelele de termoficare pe anul 1966, se constată respectarea termenelor de execuţie de către constructor, astfel că în iarna 1966—1967, aproximativ încă 10 000 de apartamente noi vor beneficia de încălzire prin termoficare. Centrala electrică de termoficare București-Sud • Participă activ la viaţa uzinei Studenţii aflaţi în practică la Uzinele „23 August“ participă, laolaltă cu tinerii muncitori, la acţiunile organizate de comitetul U.T.C. Astfel, studenţii au efectuat numeroase ore de muncă patriotică pe şantierul bazei sportive a uzinei , au pregătit comunicari ştiinţifice pentru o sesiune de referate şi comunicări , au asistat la consfătuirea inginerilor din uzină etc. în această lună se vor organiza citeva întreceri sportive la baza studenţească — Tei. Bunăoară, la 7 august, studenţii se vor întrece cu muncitorii pe terenurile sportive la volei, fotbal, baschet. Investigaţie in tehnica viitorului • Cînd aerul înlocuieşte lubrifianţii • 150 kg urnite cu un deget • Avantajele lubrificatiei cu gaze Imaginaţi-vă un cilindru de oţel masiv aşezat pe un postament, un cilindru care nu poate fi urnit din loc fără un efort muscular. Puneţi apoi peste el 150 de kg. Evident că acum nu va mai putea fi mişcat de loc. Şi totuşi, în momentul în care un compresor alimentează cu gaze, între postament şi cilindru se creează o pernă de aer. Deşi este imperceptibil ochiului liber, stratul acesta de gaze face ca cilindrul inert de la început şi sarcina lui de peste 150 de kg să alunece pe postament, puţind fi împins numai cu un deget. Acest „miracol" experimental demonstrat de cercetătorii Institutului de mecanica fluidelor în laboratorul lor de lubrificaţie cu gaze, mi-a atras atenţia asupra unor lucrări pe care, profan în ale tehnicii, nu le-aş fi preţuit altfel. Despre ele l-am ascultat vorbind pe tînărul savant, inginerul Virgiliu N. Constantinescu. De la absolvirea facultăţii, în, 1952, el şi-a dedicat întreaga activitate ştiinţifică domeniului lubrificaţiei cu gaze. Pe atunci, în 1952, foarte puţini oameni de ştiinţă aveau asemenea preocupări. De fapt, după cum explica cercetătorul român, ideea că gazele, fiind fluide, ar putea fi utilizate ca şi uleiurile în lubrificaţie are — în teorie o vechime de mai bine de un secol. Efectiv însă problema a căpătat valoare practică in ultimii 15 ani, sub impulsul dezvoltării furtunoase a tehnicii contemporane. In momentul în care au apărut maşini, ca sisteme de ghidare a rachetelor, sau anumite instalaţii nucleare, ale căror condiţii de funcţionare nu mai puteau fi menţinute cu soluţiile clasice de lubrificaţie, tehnica însăşi a impus folosirea lagărelor cu aer. Ele pot fi utilizate în special pentru a se obţine turaţii mari şi au avantaje sporite in tehnica instalaţiilor nucleare. Fapt este că, începute de timpuriu în comparaţie cu alte ţări, cercetările româneşti in domeniul lubrificaţiei cu gaze au stîrnit un viu interes peste hotare. O lucrare de sinteză a inginerului Constantinescu, volumul „Lubrificaţia cu aer", distins acum cîţiva ani cu Premiul de Stat, a fost întîmpinată cu unanime elogii. „Este cea mai bună carte tratînd această problemă - menţiona profesorul sovietic I. V. Kraghelski. Profunzimea raţionamentului ei teoretic este admirabilă". „Pentru oricine este interesat în subiectul lubrificaţiei şi poate citi româneşte, această carte este o necesitate imperioasă" - a exclamat un recenzent în revista britanică „Scientific Lubrication* voi. 15 nr. 12, iar o revistă din Düsseldorf (R.F.G.) „Schmierttechnic" conchidea : „Cercetătorii români joacă de multă vreme un rol conducător în dez(Continuare in pag. a III-a) T. Caranfil In legătura cu examenele din sesiunea de toamnă In legătură cu examenele din sesiunea de toamnă a anului şcolar 1965—1966, Ministerul învăţămîntului face următoarele precizări: Examenul de bacalaureat la liceele de cultură generală şi de artă, precum şi examenul de diplomă la liceele pedagogice de învăţători şi educatoare şi institutele pedagogice de învăţători se vor desfăşura între 19 şi 29 august 1966. Examenele de corigenţa pentru clasele a XI-a, cursuri de zi, serale şi învăţămînt fără frecvenţă (clasa a XlI-a licee de artă), pentru anul VI al liceelor pedagogice şi anul II al institutelor pedagogice de învăţători, cursuri de zi şi învăţămînt fără frecvenţă, şi pentru clasa a IX- a a şcolii de 12 ani, cursuri serale, se vor desfăşura între 15 şi 17 august a.c. Examenele de corigenţă la celelalte clase se vor desfăşura după cum urmează : clasele a VIII-a ale şcolii generale şi a IX-a (primul an de liceu) cursuri de zi, învăţămînt fără frecvenţă şi clasele IX-X ale şcolii de 11 ani de la liceele serale, între 25 şi 27 august a.c. Clasele a V-a, a VI-a, a VI-a ale şcolii generale şi clasele a IX-a şi a X- a (al doilea şi al treilea an de liceu) ale liceului de cultură generală (de artă), cursuri de zi şi învăţămînt fără frecvenţă, anii II şi III ai liceului pedagogic de învăţători şi educatoare şi anul I al Institutului pedagogic de învăţători, cursuri de zi şi învăţămînt fără frecvenţă, între 1 şi 5 septembrie a.c. Concursul de admitere se va desfăşura în următoarele perioade : în liceele de cultură generală, de artă (muzică, arte plastice şi coregrafie) — cursuri de zi — se va desfăşura între 1 şi 7 septembrie a.c. Probele practice la liceele de artă au loc între 28 şi 30 august a.c. în liceele serale, între 25 şi 31 august a.c., iar la secţiile fără frecvenţă ale liceelor de cultură generală, între 20 şi 25 septembrie a.c. în institutele pedagogice de învăţători — cursuri de zi şi învăţămînt fără frecvenţă — între 20 şi 30 septembrie a.c. Concursul de admitere pentru ocuparea locurilor rămase libere la clasele II—VIII şi X la liceele de muzică, arte plastice şi coregrafie se organizează între 7 şi 12 septembrie a. c. Concursul de admitere în liceele de specialitate şi în şcolile din învăţămîntul profesional şi tehnic se va desfăşura în următoarele perioade: în liceele industriale, agricole şi economice — cursuri de zi, pentru ocuparea locurilor rămase libere şi în liceele industriale şi econo- mice — cursuri serale, între 1 şi 7 septembrie a.c. în şcolile profesionale — cursuri de zi, pentru ocuparea locurilor rămase libere, între 3 şi 10 septembrie, iar în şcolile profesionale — cursuri serale, între 26 şi 30 septembrie a.c. în şcolile tehnice de maiştri — cursuri de zi şi serale, între 3 şi 10 septembrie a.c. In şcolile tehnice pentru personal tehnic, între 26 şi 30 septembrie a.c. Concursul de admitere la cursurile de zi ale liceelor de specialitate, şcolilor profesionale, şcolilor tehnice de maiştri şi ale şcolilor tehnice pentru personal tehnic va fi precedat de vizita medicală care se va desfăşura în primele două zile premergătoare perioadelor menţionate. Candidaţii respinşi la vizita medicală se pot prezenta la concursul de admitere pentru alte meserii sau specialităţi pentru care sunt apţi medical. ARTIZANAT ŞI AMBALAJE Dezvoltarea pe o scară atît de mare a producţiei de artizanat şi înaltul nivel artistic al acestor articole atrag şi obligă la o prezentare cit mai atrăgătoare, estetică şi practică totodată. Şi aceasta cu atît mai mult cu cit toate obiectele sînt achiziţionate spre a fi făcute cadou, iar mare parte din ele trec graniţele ţării. Deocamdată problema este încă în curs de discutare, de concursuri, de căutări; un mic pas s-a făcut în rezolvarea unui ambalaj, fără a fi cel mai artistic (fie că este vorba de hîrtia tipărită, cu diferite clişee reprezentînd unele motive din arta populară in culori, sau de o gamă de pungi de mărimi diferite, tot cu clişee colorate, dar care nu exprimă încă aceet fineţe specifică artei populare româneşti). Hîrtia de ambalaj, folosită de Fondul plastic are un aspect plăcut, este mai durabilă. UCECOM-ul însă foloseşte o hîrtie dură, neaspectuoasă, deşi cu desene simple şi plăcute. Cit priveşte însă pungile în care se vînd mai ales textilele, acestea au un aspect urît, din cauza hirtiei groase, închisă la culoare. Şi o altă problemă, aparent minoră: dacă mărfurile vîndute sînt împachetate în coli de hîrtie, atunci sau nu există un șnur, o sfoară specială, adecvată, sau se leagă cu sfori de cinepă grosolane, inestetice pentru asemenea pachete. Sistemul de preambalare a mărfurilor este și el deficitar, mai cu seamă la textile, ceea ce duce la unele degradări (pete, praf, şi forţare) incit se periclitează aspectul comercial. La textile, în ultima vreme, cooperativa din Sibiu încearcă să prezinte unele şerveţele în cutii pliante, care au pe capac un cerc vizibil. S-ar recomanda ca în special obiectele fine să fie prezentate într-un preambalaj care să le ferească de degradări, cum este cazul la topitură, in, feţe masă, şerveţele. De asemenea, am mai putea sugera cooperativei producătoare de păpuşi folclorice ca la actualele cutii capacul să fie transparent spre a se vedea păpuşa şi costumul. O asemenea măsură ar uşura desfacerea. Nerezolvată rămîine şi problema produselor din ceramică, acestea vin ciocănite, cu smalţurile sărite, sau total distruse. Propunem caseteseturi de farfurii, sau servicii de ceai, cafea, vin, iar pentru vase de flori, casete cu un suport de carton gros în care vasele să stea fixe, neatingîndu-se între ele în timpul transportului. Nană Zoe Responsabila magazinului de artă populară din calea Victoriei, 118 III II III I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I Termene ÎNTRE GRAFIC SI REALITATE . Blocul DD 5 din Drumul Taberei, avînd 320 de apartamente, figurează în graficele de execuție ale întreprinderii de construcțiimontaj nr. 5 cu termen de predare la 30 iunie 1966. Deci, la această dată trebuiau încheiate și formele de recepționare. Avînd în vedere că de la expirarea sus-amintitului termen a trecut mai bine de o lună, normal ar fi fost ca, în prezent, apartamentele de la CD 5 să fie ocupate de locatari. Cu toate acestea blocul este încă în „stăpînirea" constructorilor şi a comisiilor de recepţionare ale beneficiarului. O vizită pe şantier, făcută acum citeva zile, ne-a edificat asupra situaţiei. în primul rînd am fost informaţi că, din punctul de vedere al execuţiei, blocul a fost terminat în primele zile ale lunii iulie. Dar, una e să fie „terminat“ şi alta să fie recepţionat şi dat în folosinţă aşa cum, de fapt, prevăd normativele în vigoare. Cînd CD 5 va fi pus, totuşi, la dispoziţia locatarilor, încă nu se ştie precis. Cert este că în momentul de faţă sunt recepţionate doar apartamentele de pe o singură scară. Şi blocul are în total opt intrări. Deci mai este de aşteptat. Un alt exemplu. Blocul OS 2, realizat de acelaşi colectiv, a fost dat în folosinţă la sfîrşitul anului trecut. A mai rămas doar de finisat faţada. Cu toate că şi la această lucrare termenul a fost stabilit pentru 30 iunie, ing. L. Glăvan, şeful şantierului, ne spune că „va fi gata pe la 15 august“. Atunci, de ce se mai întocmesc grafice de execuție dacă ele nu sunt respectate ? La OS 2 mai sunt de seri (Continuare in pag. a lll-a) M. Brătescu Fotografia de mai sus a fost realizată în cursul zilei de ieri la unul din şantierele întreprinderii de construcţii-montaj nr. 2, situat în plin centrul oraşului, la Ateneu. După cum se poate observa, constructorii ţin cu orice preţ să-şi facă simţită prezenţa nu numai la locul de muncă dar şi în împrejurimi. Anticul utilaj, un autentic producător de... fum, degajă fără rezerve imense cantităţi fumigene ce provoacă neplăceri locuitorilor din preajma şantierelor şi, bineînţeles, trecătorilor. Totodată, fiind vorba şi de estetica oraşului, considerăm că organele de resort ale Sfatului Popular al oraşului Bucureşti au datoria să ia de urgenţă măsurile de rigoare. Conduce simultan 4 instalaţii de foraj Colectivul întreprinderii „Electrotehnica“ îşi îndreaptă atenţia, în aceste zile, spre executarea unei comenzi deosebite, primite din partea unităţilor petroliere. Este vorba de grupul de comandă pentru instalaţiile de foraj, care, la punerea în funcţiune, va asigura conducerea, simultan, a patru instalaţii de foraj.