Informatia Bucureştiului, septembrie 1968 (Anul 16, nr. 4679-4703)

1968-09-12 / nr. 4688

LA UZINA DE PRELUCRARE A MASELOR PLASTICE 1000 DE PRODUSE ÎN COMPETIȚIE C11 METALIIE PROLETARI din toate ţările, uniţi-Văd INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI __________________________ ■‹ ■› ■› Anul XVII Nr. 4688 4 PAGINI 30 BANI Joi 12 septembrie 1968 In cabinetul tovarăşului Gh. Lefter, inginer şef la UZINA DE PRELUCRARE A MASELOR PLASTICE-BUCUREŞTI, s-a înfiripat ad-hoc o discuţie atrenantă. Tema ? Prezentul şi viitorul maselor plastice, aceste materiale „miraculoase” din care se vor confecţiona pînă şi bornele ce pe marginea şoselelor. (Aviz pentru autoturiști : nici atunci nu vor avea dreptul să depăşească viteza legală). — Cit despre vehicule — relata interlocutorul nostru — acestea au, încă de pe acum, numeroase piese din material plastic... flăm că, de curind, au fost realizate la—omologare * flam I A în i r. întrepere pentru autoturismul românesc „Dacia‘% ulterior urmînd să fie asimilate alte 100 piese care vor fi folosite de Uzina de autoturisme — Pitești. © Cel mai nou beneficiar — autoturismul românesc „Dacia' Metamorfozele polistirenului © Elevii și gospodinele nu au fost uitaţi — Aşadar, pe lista beneficiarilor dv. a apărut încă un partener. — întocmai — ne-a răspuns inginerul şef. Noul beneficiar se adaugă celor cîtorva zeci de mari întreprinderi cum «1* fi „Tractorul“-Braşov, „Semănătoarea“-Bucureşti, „Tehnofrig“-Cluj etc., etc. cărora, ca şi diverselor trusturi din Ministerul Industriei Construcţiilor — unul dintre partenerii noştri principali — le furnizăm cea mai mare parte a produselor fabricate în uzină. n prezent, la Uzina de prelucrare a maselor plastice se realizează circa 1 000 produse în peste 20 000 poziţii contractuale. Cele tai multe sunt destinate diferitelor sectoare industriale, ceea ce asigură înlocuirea unor importante cantităţi de metal, sticlă şi alte materiale cărora li se pot da utilizări mult mai economicoase. In acest I. Aurelian (Continuare în pag. a 7-a) . Montarea unor instalaţii moderne de fabricare a cernelurilor poligrafice la întreprinderea Color LUCRĂRI PREGĂTITOARE PENTRU Viitorul pasaj rutier de la Otopeni Zilele acestea au început lucrările pregătitoare pentru viitorul pasaj rutier de la Otopeni. în prima etapă se vor construi două artere laterale care vor asigura circulaţia vehiculelor pe timpul lucrărilor de construcţii, arhionil ca ele să fie utilizate şi după darea în folosinţă a pasajului. în cea de a doua etapă se vor executa lucrările pasajului care va avea o lungime de 108 metri şi va dispune de 4 benzi de circulaţie şi de trotuare pentru pietoni. Pasajul face parte din complexul de lucrări iniţiat de Ministerul Transporturilor Auto Navale şi Aeriene pentru lărgirea şi modernizarea Drumului naţional nr. 1 Bucureşti — Ploieşti — Braşov — porţiunea cuprinsă între şoseaua ce duce spre pădurea Băneasa şi comuna Otopeni. Atît în perioada construcţiei arterelor provizorii cit şi a pasajului propriu zis circulaţia nu va fi întreruptă Cantinele şi grupurile sociale ale constructorilor in pragul anotimpului rece ______________________Ici şi colo, primii soli ai toamnei şi-au semnalat prezenţa marcînd începutul reintîlnirii noastre cu anotimpul rece, anotimp care prin particularităţile sale ridică o seamă întreagă de probleme gospodăreşti. în ancheta noastră am căutat să vedem, modul în care gospodarii şantierelor aparţinturt Direcţiei generale construcţii-montaj, se pregătesc în acest scop. în chip deosebit ne-am oprit asupra aspectelor privind stadiul de aprovizionare a celor 200 de cantine şi puncte de deservire, precum şî de pregătirea grupurilor sociale muncit aproape 20 000 de constructori sunt găzduiţi după orele de munca 88 la sută din planul de aprovizionare îndeplinit ZILELE ACESTEA a început la „Flora“ campania de prelucrare din plin a zarzavatului pentru ciorbe, vinete tocate, ghiveci in ulei, vinete în ulei, şi compoturilor de piersici şi prune. Imaginea noastră prezintă un aspect din secţia de preparare şi ambalare a produselor conservate. ...Cele 7 cantine. Intre care o adevărată uzină cu o capacitate de 5 500 porţii într-o zi, ca şi cele 19 puncte de deservire a constructorilor bucureş- Ancheta noastră Ieri sunt aprovizionate de depozite şi silozuri proprii. Stadiul actual al pregătirilor în vederea întimpinării sezonului friguros consemnează o cifră îmbucurătoare , peste 88 la sută din planul de aprovizionare cu produse semiindustrializate agroalimentare a fost îndeplinit. In noul ansamblu de locuinţe Colentina, unde lucrează aproape 1700 de constructori, a luat fiinţă cu o lună şi jumătate în urmă o spaţioasă cantină care poate deservi 1000 persoane. Magaziile cantinei (responsabilă Constanta Bogdan) sunt aprovizionate din abundentă. Am găsit aici variate preparate semiindustrializate, legume bine conservate, într-un cuvînt suficiente stocuri de alimente. Petre lonescu Petre Gheorghiu (Continuare in pag. a 3-a) Aerul oraşului şi GHEORGHE DINU bufet cu lume multă, cu bere, cu mititei dolofani şi fripturi, cu ospătari — nu vă uimiţi — binevoitori. Intre sticle şi pahare se înfiripă dialoguri mai tari, maişoptite, după importanţa sau discreţia impusă de conţinutul discuţiei şi deasupra tuturor pluteşte un vacarm continuu, o suriecare de fraze, pe care unii o preferă, pe alţii îi sîcîie. La una din mese sînt cîţiva tineri înveşmîntaţi cu nonşalantă elegantă citadină. Beau vermut. Cineva din apropierea lor Îi fixează. Are o tresărire şi iese din local. Numai după zece minute în faţă stopează o maşină a miliţiei. Coboară un ofiţer, doi civili. Se duc la masa tinerilor cheflii şi, politicos, îi invită într-o încăpere alăturată. După puţin timp pleacă cu toţii. Pasămite, cetăţeanu, care tresărise, identificase pe unul dintre ei ca fiind urmărit de organele de miliţie. Şi şi-a făcut datoria, anunţîndu-le. Cei prezenţi, care am asistat la captura făcută cu discreţie şi eleganţă, am aprobat bucuroşi iniţiativa cetăţeanului, am apreciat sprijinul dat în ecarisajul social. Am reflectat, iată cum conştiinţa civică a cetăţenilor ajută organele de ordine să captureze pe cei certaţ, cu cinstea, cu corectitudinea socială. Nu de mult am asistat intr-un autobuz la o scenă similară. Un călător observase cum un băieţandru prea se uita atent la pricit călător care tocmai scosese din portmoneu o bancnotă să-şi cumpere biletul. Băiețandrul se postase în spatele lui, strategic, urmărea să nu fie ok(Continuare în pag. a 7-a) La dispoziţia populaţiei: CANTITĂŢI SPORITE DE LEGUME ŞI FRUCTE SEMIINDUS Se ştie că anul trecut însemnate cantităţi de legume şi fructe s-au depreciat. Pagubele s-au datorat, printre altele, şi faptului că nu a existat suficientă preocupare pentru valorificarea, prin semiindustrializare a produselor care depăşeau, la un moment dat, puterea de absorbţie a pieţei. Preocuparea de a îndrepta asemenea lipsuri am putut-o constata într-o vizită recentă la Centrul de semiindustrializare a legumelor şi fructelor al I.L.F. Aici, şeful centrului, tov. Petre Iordache, ne-a înfăţişat lucrările care se desfăşoară in vederea valorificării maxime a produselor, care, semiindustrializate, vor contribui la buna aprovizionare a populaţiei în timpul iernii. — Gospodinele — ne-a spus interlocutorul nostru — vor găsi în magazine preparate în cantităţi mari, in sortimente bogate, care le vor scuti de osteneala pregătirii lor în casă. Intr-adevăr, datorită înzestrării centrului cu spaţii suplimentare de lucru şi cu noi utilaje, producţia s-a dublat, aproape, la toate sortimentele. Se vor realiza 300 tone bulion, care, datorită utilizării unui nou procedeu tehnologic de pregătire (temperatura nu mai trece de 65 grade) va păstra mult mai multe vitamine. Va creşte şi producţia de murături (600 tone castraveţi, 800 tone murături asortate, 3 200 tone varză). In afară de produsele care s-au găsit pe piaţă şi în anii trecuţi, cumpărătorilor le vor fi oferite şi cîteva noutăţi. Se vor găsi în magazine noi sortimente: salată combinată de ardei, fasole verde murată, murături asortate, vinete umplute murate şi verdeţuri deshidratate. Pentru producţia conservelor de fructe, preocuparea acestui centru este de a diversifica sortimentele şi a spori cantităţile. Suntem asiguraţi că se vor găsi pe piaţă cele mai diferite compoturi şi gemuri, chiar şi mult solicitatul gem de vişine. In altă ordine de idei aflăm că o problemă importantă este cea a ambalajului. Se urmăreşte ca cele mai multe produse să se vindă preambalate. Aşadar, o dată cu luna noiembrie, cînd începe sezonul de desfacere a semipreparatelor de legume şi fructe, magazinele vor oferi produsele Centrului de semiindustrializare care, după cum am văzut, a devenit o adevărată uzină culinară. M. B. Ce aduce nou actuala legislaţie locativă ? Convorbire cu fov. VICTOR TOCARIU, doctorand în drept, director-adjunct al Direcţiei spaţiului locativ din Consiliul popular municipal. Numeroşi cetăţeni ne-au adresat rugămintea să-i informăm ce reglementări noi au survenit in ultima vreme în domeniul spaţiului locativ (legat de efectuarea schimburilor de locuinţe, dreptul de extindere şi opţiune, obţinerea unor locuinţe etc.). Iată unele amănunte. Legea nr. 10/1968, a cărei aplicabilitate a început la 1 iulie a.c., precum şi dispoziţiile H.C.M. nr. 1651/1968 şi instrucţiunile C.P.A.L. nr. 33110/ 1968 au creat un nou cadru legal activităţii in domeniul spaţiului locativ. Noile dispoziţii marchează o Îmbunătăţire efectivă a actelor normative privind acest domeniu. Ele generalizează diferite aspecte noi ale activităţii practice, elimină formulările care pot da loc la interpretări ambigue, simplificînd totodată şi raporturile dintre cetăţeni şi organele administraţiei de stat. De astă dată legislaţia cuprinde şi o metodologie clară privind modul de atribuire a locuinţelor în lumina indicaţiilor de partid Subliniez că rolul principal în atribuirea locuinţelor le revine comitetelor de direcţie ale întreprinderilor şi instituţiilor. Desigur că aceasta obligă conducerile respective ca în mod nemijlocit să cunoască situaţiile locative ale salariaţilor, situaţii care, raportate la celelalte dispoziţii ale legii, asigură rezolvarea cazurilor celor mai îndreptăţite. Aşa cum prevede legea, unele apartamente vor fi atribuite ca accesorii ale contractului de muncă, asigurîndu-se în acest fel atît interesele procesului de producţie, cit şi cele ale salariaţilor. In ceea ce priveşte raporturile zilnice dintre serviciile de spaţiu locativ şi cetăţeni, legislaţia locativă oferă un cadru de desfăşurare mult îmbunătăţit, care va duce la creşterea eficienţei activităţii administrative şi totodată la o rezolvare legală, operativă şi competentă a cererilor îndreptăţite. Legislaţia actuală defineşte limpede o seamă de aspecte dintre care : dreptul de extindere (adică acela de a ocupa un spaţiu locativ devenit disponibil în cadrul aceluiaşi apartament, în cazul în care norma legală locativă a locatarului — bineînţeles, inclusiv a familiei acestuia — nu este asigurată) , dreptul de opţiune rezultînd din dreptul locatarului principal de a indica persoana îndreptăţită la ocuparea unui spaţiu rămas disponibil şi repartizabil Intr-un apartament. Se prevăd, de asemenea, termene precise privind solicitarea drepturilor (cererea trebuiesă fie depusă în termen de (Continuare in pag. a 3-a) Ultirnele şiiri sportive • La Jocurile Olimpice de la Ciudad de Mexico, Olanda va fi reprezentată de un lot de 119 sportivi. Sportivii olandezi vor lua parte la 10 discipline printre care la atletism, ciclism, box, nataţie, haltere. • Ciclistul francez Jacques Anquetil a cîştigat criteriul internaţional de la Chateaulin, parcurgînd distanţa de 150 km în 3 : 42:45. Poulidor a ocupat locul II, Gimondi locul III, iar campionul mondial Adorni locul viri. • Federaţia japoneză de tenis a alcătuit echipa care va întîlni selecţionata Indiei în finala zonei asiatice a „Cupei Davis“ : Koji Watanabe, Keishiro Yamagi, Isao Watanabe, Junzo Kawamari. • Selecționata de hochei pe iarbă a indiei (campioană olimpică la Tokio) se află în prezent în Kenya, unde are înscris un turneu de cinci jocuri. în primul meci, la Nairobi, Kenya a învins India cu 3—1 (3—0). Elevi la munca patriotică Azi dimineaţă au plecat spre ogoarele patriei primii 800 de elevi bucureşteni din clasele XI—XII, care vor lucra în întreprinderile agricole de stat din judeţul Ialomiţa la strîngerea recoltei şi a legumelor. O AFACERE RENTABILĂ Automobile maşini mn oliţia pariziană a fost Informată că un „Garage Universel“ de pe rue Puno pătrund cam des In ultima vreme automobile nounoute, dar de ieşit nu prea ies asemena transformate de ocazie u nea maşini. S-au cerut informaţiii şi s-a aflat prin împrejurimi, că lucrătorii se bucură de o bună reputaţie. Reparaţiile efectuate acolo s-au dovedit de bună calitate. După o supraveghere amănunţită de cîteva zile s-a ajuns însă la concluzia că s-au adunat destule elemente care să justifice o descindere. 30 de maşini pe bancul de lucru cînd au pătruns în hala „Garage Universel"-ului, poliţiştii s-au aflat în faţa unui spectacol neaşteptat , nu mai era vorba de un atelier de (Continuare in pag. a 4-a) noi TI 1 I 1 IS I 1 81 III I 118 I I 1 II I 1 9IEB 1 gI In vederea îmbunătăţirii transportului în comun în zona industrială şi de locuinţe Giurgiului . Progresul şi pentru asigurarea unei legături mai rapide a acestei zone cu centrul oraşului, I.T.B. a luat măsuri pentru înfiinţarea unei noi linii de autobuze. Astfel cu începere de duminică, 15 septembrie, se dă, experimental, în exploatare, linia de autobuze 75 pe următorul traseu : Gara Progresarea Şerban Vodă — Magistrala Nord-Sud — Splaiul Unirii — Piaţa Operetei. La înapoiere autobuzele vor urma acelaşi traseu. Autobuzele liniei 74 îşi reiau traseul normal Incepînd de mîine, 13 septembrie, autobuzele liniei 74 pe sensul Vatra Luminoasă — Cartierul Militari, își reiau traseul normal. Ele vor circula din str. Popa Petre prin str. Maria Hosetti — str. Luca Stroici — str. Batistei — str. Biserica Enei, unde intră în traseul actual. • Vineri, 13 septembrie, ora 13, la sala Dalles, va avea Ioc deschiderea expoziţiei de grafică (g aplicată Ce cuprinde grafică pn- (9 blicitară şi Ilustraţii de carte.• Expun artişti graficieni din toată ţara. Este pentru prima oară cina , se organizează la noi o expoziţie H cu un asemenea profil. • Alte tipuri de afişe cinematografice 11 Pentru informarea mai exactă şi nuanţată a publicului larg de iubitori ai celei de a şaptea arte, întreprinderea cinematografică a municipiului Bucureşti editează noi tipuri de afişe, realizate în două culori, bogat ilustrate şî cu texte succinte şi vii. Printre acestea se numără afişele : Agendă cinematografică lunară“, ,,De la literatură la film’, şiSă rîdem, să ne deconectăm“ (pentru filmele de comedie).Filmul şi istoria’ etc. • Marţi 17 septembrie, la ora 18, sala de la etajul IX a Muzeului de artă, unde se află în prezent Expoziţia de artă decorativă europeană din sec. XVIII, va găzdui un spectacol coregrafic pe al cărui afiş vor figura dansatorii Miriam Hăducanu şi Gh. Căciureanu. • In dorinţa de a selecţiona elemente dotate cu aptitudini pentru sportul de performanţă, Liceul nr. 35, cu program de educaţie fizică, continuă să înscrie elevi (din toate sectoarele Capitalei) în clasa a V-a, pînă sîmbătă 14 septembrie. Cursurile şcolare au loc numai dimineaţa, orelor de sport fiindu-le afectate după-amiezele. Secretariatul şcolii dă lămuriri celor interesaţi la telefon 33.42.51.  BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 11 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 20 de grade, iar minima din cursul nopţii de 9 grade. Timpul probabil de mîine , vremea în încălzire uşoară, cerul va fi variabil, favorabil ploii slabe, vînt potrivit din sectorul vestic. Temperatura minimă va fi cuprinsă între 10 şi 12 grade, iar maxima între 21 şi 23 grade. A mwstai 1 1 I I 9 8 I I I 3 1 1 lü Eb. Întregul hotărîrea „Pe lingă munca pe care o desfăşor ca maistru în Fabrica de încălţăminte „Pionierul“ — ne scrie cunoscutul inovator şi fruntaş în întrecerea socialistă NICOLAE MILITARU — îndeplinesc şi unele sarcini obşteşti. Atît în producţie, dar mai ales în activitatea socială, am prilejul să discut cu mulţi oameni, să ne împărtăşim unii altora cunoştinţele, părerile. Ca membru de partid, mă simt mîndru cînd constat că toţi tovarăşii, prietenii şi cunoscuţii mei îşi îndreaptă cu recunoştinţă şi dragoste cele mai bune gînduri spre Partidul Comunist Român, că aprobă din inimă politica internă şi externă a partidului şi statului nostru. Faptele dovedesc că între aceste două laturi ale politicii partidului există o concordanţă deplină. Declaraţia Marii Adunări Naţionale, cea a Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., cuvîntările tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi ale altor conducători de partid şi de stat, reliefează cu deosebită claritate că în centrul politicii externe a partidului şi statului nostru stau prietenia şi alianţa cu toate ţările socialiste, cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti pe baza atotbiruitoarei învăţături marxist-leniniste, a respectării neabătute a principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne, întrajutorării tovărăşeşti şi avantajului reciproc. Aprobînd din inimă această poziţie justă şi principială, mă angajez să depun şi de acum înainte eforturi susţinute pentru a-mi îndeplini cu cinste sarcinile încredinţate“. In scrisoarea sa, ing. G. D. RADULESCU, deputat in Consiliul popular al sectorului 3, arată: „Mă bucur sincer că toţi cetăţenii patriei noastre, fără deosebire de naţionalitate, vîrstă sau profesii, îşi alătură glasul şi aprobă unanim politica internă şi externă a partidului şi guvernului nostru. Şi este normal să fie aşa, dacă ne gîndim că, sub conducerea încercatului nostru partid am obţinut într-o perioadă istorică atît de scurtă, victorii atît de însemnate. Avem o industrie puternică, echipată cu maşini şi utilaje de un înalt randament, agricultura ţării este în continuă dezvoltare, investiţiile ce se alocă an de an contribuind la chimizarea şi irigarea acestei importante ramuri a economiei naţionale, în învăţămînt, artă şi cultură am repurtat, de asemenea, succese de (continuare in pag. a 4-a) popor de a îşi manifestă neabătut politica partidului şi guvernului urma Din scrisorile sosite la redacţie Numeroşi oameni ai muncii din Capitală continuă să ne trimită scrisori prin care îşi exprimă dragostea şi ataşamentul profund faţă de Partidul Comunist Român, întreaga lor adeziune la principiile de bază ale politicii externe a României socialiste. Totodată ei îşi manifestă hotărîrea de a munci cu abnegaţie pentru înfăptuirea programului de desăvîrşire a construcţiei socialiste elaborat de Congresul al IX-lea al partidului, pentru continua înflorire a patriei noastre scumpe. I