Informatia Bucureştiului, septembrie 1969 (Anul 17, nr. 4987-5012)

1969-09-12 / nr. 4997

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA! INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. SI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI * Anul XVII — Nr. 4997 4 PAGINI 30 BANI Vineri 12 septembrie 1969 ÎN DEZBATEREA SALARIAȚILOR REALIZAREA PLANULUI PE ACEST AN ȘI A SARCINILOR PE 1970 Eficienţa economică pe un secund? Ne aşteptam ca firul conducător al dezbaterilor de la secţia II-a (schimbul 2) a UZINEI DE PRELUCRARE A MASELOR PLASTICE să-l constituie analizarea profundă a rezervelor producţiei, afirmarea iniţiativei salariaţilor pentru creşterea eficienţei activităţii economice. Dar tocmai această problemă, de stringentă necesitate pentru buna desfăşurare a activităţii productive, a fost inexplicabil ocolită. Subliniem acest lucru, întrucît atelierul de injecţii din cadrul secţiei şi-a depăşit în ambele trimestre care au trecut din acest an cheltuielile la 1000 lei producție marfă, nerealizîndu-și. A. Pavlovici (Gontirmart In pag. a 2-a) m I I 1 8 1 1 I I I I I 1 I I n APROPO DE. HÎRTII NICOLAE ŢIC —are nu s-ar putea porni o acţiune împotriva excesului de hirtii, de formulare î Care nu se poate reduce timpul de aşteptare la ghişee, nu poate fi scutit _ cetăţeanul de goana de la un ghişeu la al- Hul ! Cînd citim In ziare despre peripeţiile unor oameni, prinşi în capcanele birocratismului, ne-apucă ameţeala, dar ne trece repede, nefiind noi in cauză. A doua, a treia zi, e rindul nostru să ne prezentăm la un ghişeu oarecare... după numai o oră de aşteptare — ameţeala vine, dar de plecat, pleacă abia a doua zi,după un somn adine. Am însoţit zilele trecute, la o secţiune financiară, un om care nu dorea nimic altceva decit să-şi achite impozitul pe autoturism. După trei sferturi de oră, cînd îşi pierduse răbdarea, i s-a dat replica " ..Dacă vă place să aveţi maşină, trebuie sa vă placa şi sa aşteptaţi !“ Veţi zice : „Dar asta-i o treabă simplă, achiţi, primeşti o Chitanţă...“ Nu. Trebuie să te prezinţi la trei ghişee, să te caute in registrul mic, in cel mare, apoi te duce la-nregistrare, la casă... Şi uite-aşa, ameţit, nu mai poţi pricepe de ce nu s-o fi rezolvînd povestea asta in două (Continuare in pag. a 2-a) in 1 § III Calitatea întreţinerii utilajelor, condiţie a randamentului Aducînd în centrul atenţiei colective activitatea de producţie desfăşurată pînă în prezent şi jalonînd, pe această bază, măsurile ce se cuvin luate pentru îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor de plan pe anul curent şi a celor de viitor, discuţiile ce au avut loc în adunările colectivelor din serviciile mecanic şi energetic de la întreprinderea textilă „DACIA“ au reliefat în spirit autocritic şi aspectele negative ce le grevează încă activitatea, repercutîndu-se asupra pulsului producţiei întregii întreprinderi. Plecînd de la realitatea că planul întreprinderii nu poate fi realizat decit în condiţiile unei perfecte funcţionări a utilajului aflat în dotare şi apreciind rezultatele bune obţinute în 8 luni ca o expresie a marilor resurse disponibile — faţă de 1968 timpul de staţionare a utilajelor ce au necesitat reparaţii s-a redus cu 50 la sută iar prin fabricarea cu mijloace proprii a unor piese de schimb s-au obţinut economii de 233 mii lei — vorbitorii au făcutpropuneri competente, menite să asigure îmbunătăţirea activităţii de Întreţinere şi reparaţii. In legătură cu posibilităţile de reducere a timpului de staţionare a utilajelor ce necesită reparaţii, maistrul GHEORGHE TURTUREA a arătat că actuala amplasare a atelierului de întreţinere a secţiei ţesătorie face să se piardă zilnic peste 20 de ore de muncă, timp ce este lipsit de muncitorii echipei de intervenţie cu ocazia deplasărilor. Dotarea cu bancuri de lucru mobile, ca şi amplasarea corespunzătoare a atelierului de întreţinere ar determina nu numai darea în funcţiune mai rapidă a utilajelor ce se vor defecta, dar şi folosirea integrală a celor 480 de minute de muncă. Pentru valorificarea optimă a timpului de muncă, s-a relevat şi necesitatea policalificării muncitorilor echipelor de întreţinere. In nota preocupărilor pentru organizarea ştiinţifică a producţiei, maistrul ŞTEFAN ENACHE a propus constituirea, la nivelul fiecărei secţii, a unei echipe pentru reparaţiile planificate şi a alteia pentru întreţinerea curentă. S-ar realiza, astfel, o individualizare a sarcinilor de producţie, mărindu-se responsabilitatea faţă de calitatea reparaţiilor. In anul 1970, colectivelor serviciilor mecanic şi energetic le vor reveni sarcini sporite, printre acestea înscriindu-se şi lucrările de modernizare a secţiei filatură. Evidenţiind rezervele interne existente, în special pe linia valorificării cit mai eficiente a potenţialului uman, muncitorii, inginerii şi tehnicienii participanţi la dezbateri s-au angajat să-şi sporească — cu sprijinul corespunzător al comitetului de direcţie — pe măsura exigenţelor tot mai ridicate, contribuţia la efortul conjugat al tuturor secţiilor întreprinderii pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan. Val. Voiculescu de chimizare şi semiautomatizare, au asigurat produselor Combinatului de confecţii şi tricotaje Bucureşti o neîntreruptă creştere cantitativă şi calitativă. în actualul cincinal, colectivul combinatului va realiza — după calcule preliminate — o depăşire a planului iniţial la producţia marfă cu 1 860 000 000 lei. Printre ultimele realizări ale acestei importante unităţi a industriei uşoare, care vor îmbogăţi gama produselor, se numără şi confecţiile din piele artificială, realizată de un colectiv al combinatului, în colaborare cu Institutul de cercetări pielărie-cauciuc. In fotografie : maşina automată care execută perniţe din spumă de burete înlocuitoare ale clasicelor umeraşe. Perfecţionarea tehnologiilor de fabricaţie, promovarea progresului tehnic, introducerea în ultimii ani a elementelor s 1 I n . Pentru a avea o imagine cit mai exactă a noii stagiuni concertistice, directorul Filarmonicii de stat „George Enescu“, compozitorul DUMITRU CAPOIANU şi directorul Orchestrei simfonice a Radioteleviziunii, dirijorul IOSIF CONTA, au avut amabilitatea să ne înfăţişeze un succint tablou al activităţii muzicale ce va începe spre finele acestei luni. Nume prestigioase Pentru anul acesta — ne spune Dumitru Capoianu — Filarmonica a invitat cîteva nume sonore ale vieţii muzicale internaţionale, de altfel cunoscute publicului bucureştean de la trecutele ediţii ale Festivalului „George Enescu“. Amintesc Wilhelm Kempff (S.U.A.) care, în concertul de deschidere a stagiunii (26—27 septembrie) va susţine Concertul în la minor pentru pian opus 54 de Schumann, sub bagheta dirijorului Mircea Cristescu . George Pietre (Franţa) va dirija Concertul pentru Ce nouţe ne rezervă viitoarea stagiune muzicală ? vioară şi orchestră de Pascal Bentoiu, având ca solist pe Pierre D’Archeambeau. De asemenea, la pupitrul dirijoral al Filarmonicii vor apărea personalităţi marcante ale vieţii muzicale contemporane, printre care : Roberto Benzzi, Pierre Fournier, John Barbirolli. O plăcută surpriză o va constitui, desigur, prezenţa în concertele noastre a cunoscutului trompetist american Robert Nagel. La capitolul oaspeţi de peste hotare, Iosif Conta completează : — Aaron Copland (S.U.A.) va dirija in concertul din 20 noiembrie o lucrare proprie « Concertul pentru clarinet şi orchestră» avind ca solist pe Aurelian Octav Popa, dirijorii Pierre Colombo (Elveţia), Cris- Doina Moga (Gontinuare in pag. a 2-a) Ultimele finisări la noua școală generală nr. 160 din strada Ghirlandei — cartierul Militari Foto : C. Abărbieritei Vizita in Romania a preşedintelui federal al Republicii Franz Jonas Convorbiri oficiale La Palatul Consiliului de Stat au început, azi dimineaţă, convorbirile oficiale între preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şi preşedintele federal al Republicii Austria, Franz Jonas. La convorbiri au participat, din partea română, Ilie Verdeţ, primvicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Manea Mănescu, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, preşedintele Consiliului Economic, Mihai Marinescu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Gheorghe Pele, ambasadorul României la Viena, Ion Brad, vicepreşedinte al Comitetului de Stat pentru Cultură şi Artă, Dumitru Mihail, director adinterim în Ministerul Afacerilor Externe. Din partea austriacă au participat dr. Karl Waldheim, ministrul federal al afacerilor externe, Eduard Tschop, ambasadorul Austriei la București, dr. Karl Trescher, director de cabinet al preşedintelui federal, dr. Claus Winterstein, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar, şeful protocolului Ministerului Federal al Afacerilor Externe, dr. Georg Schlumberger, trimis extraordinar şi ministru plenipotenţiar în Ministerul Federal al Afacerilor Externe, dr. Kurt Skalnik, consilier, referent de presă al Cancelariei preşedintelui, Gerhard Rainer, secretar al ambasadei Austriei la Bucureşti. Convorbirile, desfăşurate într-o atmosferă de prietenie şi înţelegere reciprocă, au abordat un cerc larg de probleme privind relaţiile dintre cele două ţări şi situaţia internaţională actuală. Cei doi preşedinţi au evidenţiat cu satisfacţie cursul continuu ascendent al legăturilor de prietenie şi colaborare multilaterală dintre cele două popoare, îndeosebi amploarea legăturilor economice şi culturale dintre România şi Austria. Au fost subliniate, de asemenea, posibilităţile largi existente pentru dezvoltarea cooperării economice şi tehnico-ştiinţifice româno-austriece, pe baze reciproc avantajoase, în interesul ambelor popoare, dîndu-se în acest sens indicaţii organelor de specialitate ale celor două ţări să treacă la examinarea posibilităţilor concrete de dezvoltare multilaterală a cooperării. Cei doi preşedinţi au relevat năzuinţa comună a României şi Austriei pentru asigurarea unei atmosfere paşnice, de bună vecinătate şi încredere între toate popoarele Europei, apreciind că fiecare stat, fiecare popor, indiferent de mărimea şi orînduirea lor politico-socială, poate să-şi aducă contribuţia sa proprie la îmbunătăţirea climatului internaţional, la promovarea idealurilor nobile ale păcii şi securităţii în Europa şi în întreaga lume. (Agerpres) Cine suporta milioanele cheltuite pentru repararea unor blocuri noi? (III) Recepţia — încă o poartă deschisă în calea risipei Am relatat, în articolele precedente, despre diferite aspecte ale răspunderii proiectanţilor şi conducerilor de şantiere faţă de gospodărirea fondurilor de investiţii destinate construcţiei de locuinţe. Dar, după cum se ştie, pentru asigurarea dării în folosinţă a noilor blocuri în cele mai bune condiţii de calitate, au fost instituite şi comisii de recepţie, împuternicite cu largi competenţe. Acţionează acestea , spre a-şi împlini astfel menirea — ca severe filtre în faţa rebuturilor calitative, stăvilind cheltuirea unor fonduri suplimentare din bugetul statului ? — Legea — ne spune tov. Ing. CONSTANTIN PISLARAŞU, director tehnic al I.P.B. — obligă comisiile de recepţie să acţioneze cu competenţă şi maximă exigenţă la recepţionarea noilor blocuri, semnătura lor pe procesele verbale trebuind să confirme că toate lucrările au fost executate şi corespund din punct de vedere calitativ. Să nu uităm un amănunt. In toate ramurile producţiei de bunuri materiale, indiferent că este vorba de industria construcţiei de maşini, alimentară sau de construcţii, controlul calităţii se face pe faze de execuţie, comisiilor de recepţie rămînîndu-le de efectuat un ultim control general. O singură rotiţă defectă, un singur control tehnic de calitate cu simţul datoriei sclerozat şi tot acest angrenaj va înceta să mai constituie acea barieră de netrecut în calea rebuturilor, în faţa sa ajungind lucrări cu multe vicii ascunse, greu sau imposibil de sesizat. — Ne străduim —• ne relata la rîndul Său IOV. ing. ANGELO TEODORESCU, şeful serviciului coordonare recepţii din D.G.G.L. — să depistăm toate deficienţele privind calitatea lucrărilor. O recepţie, care în mod normal ar trebui să se facă prin sondaj, durează în prezent 30—40 de zile. Fiecare perete, fiecare metru pătrat de parchet, mozaic, linoleum, fiecare radiator este verificat cu atenţie. Totuşi şi nouă ne scapă lucrări de slabă calitate. — Cum explicaţi acest lucru ? — O tencuială bine executată, vopsită, poate ascunde o structură de rezistenţă cu multe segregări în betoane, infrastructuri cu izolaţii hidrofuge defecte etc. — Diriginţii de şantier — care au obligaţia să sesizeze orice abatere de la normele de calitate — nu au nici o vină ? întocmesc ei, în mod conştiin-Filip Popescu Nicolae Cucui (Gontinuare in pag. a 3-a) L I ,1 iiiiiiiiiiiiiiiiiii INFORMAŢIA Hiiiiiiiiiiiiiiiiii CUM A FOST RĂPIT mm ELBRICK 1 BRAZILIA A NICI o săptămână de la preluarea prerogativelor prezidenţiale de către titularii ministerelor militare, în urma atacului de paralizie suferit de mareşalul Costa e Silva, scena politică braziliană a fost zguduită de un eveniment surprinzător: răpirea ambasadorului S.U.A. In Brazilia, Blake Elbrick, „diplomat de şoc" — potrivit caracterizării Departamentului de Stat — In virstă de 60 de ani, cu vechi atâţent terviau la diplomatic. „Dispariţia“ sa In plin centrul oraşului Rio de Janeiro a provocat vii emoţii nu numai in rindul cercurilor conducătoare braziliene ci şi la Washington. In acele „clipe încărcate de nelinişte“ autorităţile americane au luat iniţiativa trimiterii la Rio a unui grup de agenţi ai F.R.I.-ului pentru a suplimenta eforturile organelor braziliene in soluţionarea cazului. Fotografia lui Blake Elbrick, multiplicată în sute de exemplare la Departamentul de Stat, a împînzit paginile ziarelor braziliene şi ale jurnalelor televizate. Washingtonul, susţin unii observatori, a exercitat şi presiuni pentru a determina pe conducătorii militari să consimtă oficial la realizarea neobişnuitului „tîrg“ , cum s-a exprimat un ziarist. După cum este cunoscut, diplomatul american s-a intors duminică la reşedinţa sa. Dar, împrejurările in care s-a produs „dispariţia“, abia acum încep să se limpezească... INERI, 5 septembrie, Bruke Elbrick se afla în automobilul său, in cartierul Botafogo din Rio. Mergea de la locuinţă spre sediul ambasadei. „Cadillac“-ul era condus de şoferul brazilian Abel Custodio da Silva, de 5 ani în serviciul „americanilor“, considerat ca om de încredere. Șoferul mărturiseşte că la ora 13:30 un „Volkswagen-1600“ a obligat automobilul ambasadorului să oprească. Patru (continuare in pag. a a) VI III!!! fmm S-au pus in vinzare apartamente confort III • Incepînd de azi, 12 septembrie, Oficiul pentru construirea de locuințe proprietate personală a pus în vînzare 200 de apartamente confort III cu cîte două camere, în cartierul Rahova-Vicina, cu termen de predare în cursul acestui an. Au dreptul să contracteze solicitanții înscrişi la oficiu care fac dovada depunerii la C.E.C. a sumei reprezentînd avansul minim stabilit pentru acest gen de apartamente. Se pot contracta, de asemenea, apartamente confort II de una cameră în cartierele Drumul Taberei, Olteniţa, Titan şi str. Turturele, cu predarea pînă la sfîrşitul anului. Planurile şi datele privind finisajul acestor apartamente precum şi locurile unde sunt amplasate blocurile au fost expuse la sediul oficiului, spre consultare. Pentru contractarea apartamentelor respective, se pot depune, la ghișeul nr. 6 al oficiului, cereri simple in baza cărora se vor stabili programările pentru contractare. • Pentru apartamentele rămase disponibile în blocurile tip H (confort sporit) din bd. Ion Șulea, contractarea va avea loc luni, 13 septembrie, ora 12. • Curse DRTA suplimentare pentru elevi Cu prilejul deschiderii noului an şcolar DRTA Bucureşti — Autobaza 13 călători ne informează că au fost luate măsuri privind asigurarea transportului elevilor spre şcolile din Capitală. In raport de solicitări (aglomeraţia călătorilor) vor fi puse în circulaţie cursele suplimentare necesare. P.S. Pînă la ora cînd scriem aceste rinduri, nu am fost informaţi încă despre intenţiile pe care le are, în acest sens şi calea ferată. Considerăm necesar ca aceste măsuri să fie luate in mod operativ. DE LA 1 OCTOMBRIE ÎN 8 MAGAZINE TEHNOMETAL • Servicii de asistență tehnică și de instalare la domiciliu a televizoarelor vîndute Incepînd de la 1 octombrie, Intr-un număr de 8 magazine ale O.C.L. Tehnometal care desfac televizoare — bd. 1848 nr. 35, calea Victoriei nr. 122, str. 13 Decembrie nr. 20, str. Lipscani nr. 96, şoseaua Mihai Bravu nr. 24, calea Griviţei nr. 206 , aleea Circului nr. 15, bd. Duca 3-5 — cooperativa Radioprogres va înfiinţa servicii de asistenţă tehnică de specialitate. Cumpărătorii aparatelor vor putea solicita specialiştilor prezenţi în magazine atît asistenţa la alegerea şi încercarea aparatelor cît şi deplasarea imediată a acestora la domiciliu, în vederea instalării antenei şi punerea în funcţiune a televizoarelor. O dată cu înfiinţarea acestor servicii, O.C.L. Tehnometal va lua măsuri ca încă două magazine să asigure transportul la domiciliu cu mijloace proprii a obiectelor de volum mare. • Insula Facultăţii de drept s-a desfăşurat azi dimineaţă o şedinţă de lucru, organizată de Comitetul municipal Bucureşti al P.C.R. cu secretarii organizaţiilor de partid, îndrumătorii organizaţiilor U.T.C., comandanţii unităţilor de pionieri din şcolile generale, licee şi licee de specialitate, şcoli profesionale şi tehnice din Capitală. In cadrul consfătuirii de lucru au fost dezbătute probleme legate de deschiderea noului an şcolar, sarcinile organizaţiilor de partid şi de tineret din şcoli, în lumina Documentelor Congresului al X-lea al P.C.R. Cu acest prilej, tov. Dumitru Popa, prim secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., a făcut o amplă expunere asupra rolului şi sarcinilor organizaţiilor de partid din şcoli, a răspunderilor sporite ce revin cadrelor didactice în procesul Instructiv-educativ, a îmbunătăţirii conţinutului învăţămîntului şi perfecţionării metodelor de predare potrivit cerinţelor actuale ale societăţii noastre. BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, In Bucureşti, temperatura aerului a fost de 15 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 25 de grade, iar minima din cursul nopţii de 13 grade. Timpul probabil de mîine . Vreme uşor instabilă cu cerul variabil mai mult noros, favorabil ploii slabe. Vîntul va sufla potrivit cu intensificări din sectorul estic. Temperatura aerului , minima va fi cuprinsă între 14 și 16 grade, iar maxima între 22și 24 de grade. . Suspendarea unor trenuri de sezon De la Ministerul Transporturilor suntem informaţi că un număr de trenuri, care au circulat în timpul sezonului estival, vor fi scoase din grafic după cum urmează : 817/818 din 14 septembrie ; 813 din 15 septembrie ; 331 din 16 septembrie ; 812/409 şi 811/410 din 20 septembrie; 815/816 din 21 septembrie; 305 din 22 septembrie și 303 din 23 septembrie. Deşi anul şcolar începe peste trei zile f*„.____________s„„l_____ buutoril Luni dimineaţa porţile şcolilor de toate gradele se vor redeschide pentru a primi zecile de mii de elevi Sit noul an de învăţămînt. Febra pregătirilor se ridică în aceste zile la cote maxime. O dovedesc printre altele librăriile, magazinele cu uniforme, cele cu „încălţăminte pentru copii şi adolescenţi. (De altfel, pentru a evita aglomeraţiile, unităţile respective vor fi deschise şi duminică 14 septembrie pînă la orele 12). Vînzarea articolelor pentru şcoală a început, după cum se ştie, cam pe la jumătatea lunii august. Mulţi părinţi s-au îngrijit din timp să cumpere copiilor cele necesare. Totuşi, magazinele se dovedesc a fi în aceste ultime zile foarte aglomerate, nu pot face faţă în totalitate cererilor sporite pe care le înregistrează. Acest lucru îşi găseşte explicaţia, în primul rind, în insuficienta aprovizionare a unităţilor cu întregul sortiment de uniforme pentru clasele I—XII. Deşi în fiecare cartier există magazine şi raioane specializate în vînzarea uniformelor, părinţii trebuie să-şi ia de cele mai multe ori copiii de mină și să se îndrepte spre centrul orașului, să intre la la Victoria’’ sau la „Magazinul copiilor“. Raionul cu uniforme de la magazinul „Favorit’’ din Drumul Taberei, de exemplu, deservit de vînzătoarea Mariana Marin, era, zilele trecute, complet dezasortat. Lipseau costumele uniformă băieţi, nr. 30, 32, 36 şi 38, bluzele cu mînecă scurtă, cămăşile bleu, şorţuleţele „Vivi“, pantalonii lungi nr. 36, 38 şi altele. La magazinul „Confecţia’’ din calea Griviţei nr. 236 nu se găseau costume băieţi nr. 41-43 talia III, cămăşi zefir caro nr. 31, 32, chiloţi sport pentru băieţi. Unitatea „Confecţia" din bd. Bucureştii Noi nu putea oferi solicitanţilor sarafane măsurile 32, 34, 38, rochiţe zefir caro, costume băieţi diferite măsuri. Nici raioanele înfiinţate în cadrul magazinelor „Utitlul” — şos. Giuleşti, complex Prunarul şi „Sora” din calea Griviţei nr. 138 nu erau prea bine aprovizionate. R. Groapa (Gontinuare in pag. a 4-a) liiiifOiiiiS Si fSCulzitS a şi rămas... corijent