Informatia Bucureştiului, ianuarie 1970 (Anul 18, nr. 5092-5115)

1970-01-16 / nr. 5102

111  II IIIE -i" V^'V- ‘ 1 • A lust fiinţă Cabinetul metodic al municipiului Bucureşti Azi dimineaţă, în localul Inspectoratului şcolar al municipiului Bucureşti, s-a inaugurat cabinetul metodic de limbă şi literatură. Cabinetul îşi va desfăşura activitatea în cadrul Casei corpului didactic. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de prof. Sofia Puşcaşu, inspector general, după care inspectorii de specialitate prof. Valeria Constantinescu şi prof. Marin Toma, au prezentat planul de muncă, modalităţile de lucru în cabinetul metodic şi perspectivele deschise personalului didactic pentru îmbunătăţirea activităţii profesionale. Cu această ocazie, participanţilor le-a fost prezentat un model de expoziţie şcolară, dedicată lui Mihail Eminescu, de la a cărui naştere s-au împlinit 120 de ani. Examene studenţeşti parţiale Intre 1 şi 7i februarie, studenţii vor putea susţine probe parţiale care nu se mai cer la examenul final. Notele de promovare acordate la aceste probe vor fi trecute în carnetul de student cu menţiunea „parţial“ şi în catalogul provizoriu. Cei care doresc să-şi îmbunătăţească notele obţinute la susţinerea probelor parţiale, se vor putea prezenta şi în vară — cu aprobarea decanului — pentru verificare la întreaga materie. Examenele prevăzute pentru sesiunea de iarnă la cursurile de zi şi serale (cu excepţia ultimului an de studiu) vor fi programate numai între 1 și 17 februarie a.c. 15 Consiliul central A.G.V.P.S. reaminteşte pescarilor sportivi că este interzis pescuitul la copcă in bazinele amenajate, in care, recent, au fost efectuate popular şi repopulări cu puiet de peşte sau reproducători. Pescuitul la copcă este permis în următoarele bazine piscicole din împrejurimile Capitalei : snagov, Căldăruşani, Buftea, Mogoşoaia, Bănea OPERA ROMANA anunță publicul spectator că din cauza îmbolnăvirii tenorului Ludovic Spiess, rolul Rodolphe din spectacolul „Boema” de astă seară va fi interpretat de către tenorul Vasile Moldoveanu. omucin meteorologic institutul meteorologic COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 0 grade. Maxima da ieri in aer a fost de plus 4 grade, iar minima din cursul nopţii da minus 2 grade. Timpul probabil de mîine . Vremea se menţine călduroasă şi umedă cu cerul acoperit. Temporar va ploua. Sint slab pînă la potrivit. Temperatura minimă va oscila între 0 şi plus 2 grade, iar maxima intre 5—7 grade.  Ultimele ştiri sportive . La Paris, o selecţionată franceză de hochei a primit replica formaţiei poloneze Krymca. Oaspeţii au cîştigat cu 8—2 (3—0, 4—1, 1_2). « Campionatele internaţionale de tenis pe teren acoperit ale R. F. a Germaniei vor avea loc, la München, între 20 şi 25 ianuarie. I . Proba de perechi din cadrul campionatelor de patinaj artistic ale U.R.S.S. care se desfăşoară la Kiev a revenit cuplului Irina Rodnina — Aleksei Ulanov, campioni mondiali şi europeni. • Intr-un meci conţină un „Cupa campionilor europeni“ la baschet masculin, la Praga, echipa locală Slavia a întrecut cu 78—76 (42—35) formația Real Madrid. • Boxerul mexican Vicente Saldivar a fost numit salanger oficial la titlul mondial cat.pană deținut în prezent de franco-australianul Johnny Famechon. Mobilă de hol lucrată în stil popular expusă , magazinul „Căminul“ • Expoziţie pionierească Sub egida Consiliului, pionierilor din sectorul 5, în holul teatrului „Ţăndărică“ s-a deschis, ieri, o Expoziţie de programe pentru serbările şcolare, executate de pionierii de la Şcoala generală nr. 112 sub îndrumarea profesorului de desen Mihai Marin, Expoziţia — 35 de lucrări — este deschisă timp de trei săptămini. Pe str. Ficusului (Bâneasa aeroport) sunt aproape încheiate lucrările de construcţie şi utilare a unei noi hale de producţie a cooperativei „Automecanica“ destinată reparării şi Întreţinerii autoturismelor. Unitatea, care va fi dată in funcţiune in curind, va dispune de instalaţii moderne, de mare productivitate ce vor asigura o depanare rapidă şi de calitate autovehiculelor. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNITI-VAsa, Pustnicul II şi Cernica.INFORMAŢIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI i III Apropo de:I IIDURERI IIDE CAP AUREL STORIN In acest anotimp al capriciilor cind, vrem — nu vrem, inhalăm, pe lingă „ozonul" gazelor de eşapament şi „aerul pur” al oraşelor industriale, o cantitate însemnată de virusuri ai gripei, durerile de cap nu mai constituie o chestiune absolut medicală, ci una de interes mult mai larg, cetăţenesc. Pentru că socotesc capul cetăţeanului a fi un lucru prea important, care merită mai multă atenţie decit — oricît ar fi acesta de competent — sfatul medicului. Care dintre noi n-a avut vreodată dureri de cap ? Te apucă aşa, dinspre ceafă, înaintînd încet, parcă tîrîndu-se, pe la tîmple și alunecînd pe frunte, pînă deasupra orbitelor. Numai pe cine nu-1 doare capul de nimic, nu l-a înceria subiLinuure i pag. a i-a) (Gontinuare in pag. a 3-a) I I 1 1iIII1III |lIHIBEIiE!Eil! mtiFCRMATIÂ JACQUES BERCIER despre SPIONAJUL INDUSTRIAL Acum vreo zece mii de ani, afirmă anumiţi istorici, triburile care descoperiseră focul erau spionate de celelalte care nu pătrunseseră în această taină. Deci, aşa cum spunea şi săptămînalul italian „L’Europeo", spionajul industrial e mai vechi decit cel militar. Şi mult mai răspîndit , experţii au calculat că în Franţa, de pildă, există nu mai puţin de 50 000 de spioni industriali, adică de cel puţin zece ori mai mulţi decit agenţii serviciilor militare. Valoarea beneficiilor de pe urma folosirii brevetelor şi procedeelor tehnice furate de către unele întreprinderi altora, într-o ţară cum este S.U.A., în care totuşi se duce o luptă acerbă împotriva spionajului industrial, se ridică la peste un miliard de dolari pe an. Datorită acestor pro(Continuare in pag. a i-a) ÎNSEMNĂRI DESPRE TEATRU REPERTORIUL - o preocupare de sezon ? TRAIAN ŞELMARU Aşa s-ar părea. In fiecare an, cam pe la sfirşitul stagiunii, începe să se discute despre repertoriul celei viitoare. Agitaţie, şedinţe, controverse, semne de întrebare, şi o dată cu asta : de ce nu s-a făcut planul de spectacole prevăzut? Ce se întîmpla cu cele rămase in suspensie faţă de noile propuneri ? Şi trece vara, şi începe noul an teatral, deschidem cu ce putem, fie cu ceva început şi neterminat din vechiul repertoriu, fie cu ceva pregătit la repezeală (ceva „de public“), fie cu reluări care şi-au dovedit longevitatea. Cu reluările, să recunoaşterii, nu e rău de loc. Pentru că abia atunci mulţi îşi dau seama (dacă-şi dau !) cit de nedrepţi au fost citeodată în judecarea unor spectacole la începutul carierei lor, cit de false s-au aratat prevestirile şi cit de greşit se judecă adesea gustul publicului, lată, de pildă, acum. Ne aflăm la jumătatea lui ianuarie. Ceea ce — oricît ar părea de ciudat — înseamnă că sîntem cam la jumătatea stagiunii. Haideţi să privim programul săptăminal al teatrelor bucureştene ! Mai precis : cel al săptămînii in curs Care e proporţia intre premiere şi reluări ? Cît din repertoriul actualei stagiuni (nu ştiu dacă pînă in momentul de faţă definitivat în Intrepid lui) s a realizat ? Şi mai ales ce s-a realizat ? intr-un fel, treaba e bună. Se creează fără voia, impus de împrejurări, acel mult visat repertoriu (Continuare in gag. a 2 a) Studenţii anului III de la Electronică lucrând în laboratorul de fizică nucleară I NOUTĂŢI TURISTICE • In cadrul Direcţiei generale a hotelurilor şi restaurantelor a luat fiinţă agenţia „Comturist“ care are ca obiect organizarea activităţii de desfacere a diverselor articole, precum şi a unor mărfuri de folosinţă îndelungată, contra valută liber convertibilă. Agenţia are unităţi în incinta hotelurilor, aeroporturilor, punctelor de frontieră etc. Prin biroul său din Bucureşti, str. C. A. Rosetti nr. 5, se pot comanda diverse cadouri pentru a fi expediate la orice adresă din ţară şi străinătate • La invitaţia agenţiei centrale „Hercules“ pentru turism montan şi balnco-medical, se află în ţara noastră un grup de ziarişti şi medici din Suedia. In timpul şederii în România ei vizitează Băile Herculane şi Poiana Braşov, vor avea întrevederi cu medici de specialitate, precum şi o întîlnire cu prof. dr. Ana Aslan, director al Institutului de geriatrie. • Serviciul editorial din cadrul O.N.T. a tipărit pentru străinătate aproape 2 000 000 de cărţi poştale ilustrate color. Ele au fost executate în condiţii grafice deosebite şi reprezintă aspecte din Bucureşti, de pe litoralul Mării Negre, precum şi din Delta Dunării. • La sediul agenţiei O.N.T. în calea Victoriei 100, au început înscrierile pentru noi excursii peste hotare, cu plecarea in trimestrul 1. CU TRENUL, pentru 11 zile, pe itinerarul Bucureşti — Bratislava — Brno — Viena — Bucureşti şi pentru 8 zile, pe ruta Bucureşti — Budapesta — Belgrad — Sofia ; CU AUTOCARELE, pentru 13 zile, pe itinerarul Bucureşti — Cluj — Oradea — Kosice — Bratislava — Brno — Viena — Budapesta — Cluj — Bucureşti. NOUTĂŢI despre ediţia din acest an a Festivalului şi Concursului internaţional „George Enescu“ După cum se ştie, ediţia a V-a a Festivalului, iniţiat acum 12 ani, se va desfăşura la Bucureşti între 5—21 septembrie, fiind alcătuită din trei compartimente distincte : Festivalul, Concursul şi Simpozionul de muzicologie. Ecoul pe care l-au avut pe plan internaţional ediţiile precedente ale acestei competiţii muzicale trienale a impus organizatorilor pregătirea cu o grijă sporită a ediţiei din acest an. Regulamentul concursului, cuprinzînd aceleaşi secţii tradiţionale ca şi în anii precedenţi — pian, vioară şi canto bărbaţi şi femei — dar comportînd şi unele modificări privind repertoriul, componenţa juriilor, acordarea premiilor, a fost expediat din vreme solicitanţilor. Pe adresa Secretariatului Concursului continuă să sosească buletinele de înscriere trimise de tineri interpreţi din diferite ţări. In acelaşi timp, personalităţi de renume mondial — pedagogi sau artişti — au acceptat să facă parte (Continuare in pag. a 2-a) ŢARA NOASTRĂ Gazdă a două manifestări ştiinţifice medicale 9 9 internationale deosebite 9 — Interviu cu prof. dr. docent VALERIAN POPESCU - preşedintele Uniunii societăţilor de ştiinţe medicale Ca şi în anii precedenţi, Uniunea societăţilor de ştiinţe medicale (U.S.S.M.), prin manifestările ştiinţifice pe care le organizează, creează şi în acest an largi posibilităţi de dezbatere şi generalizare a experienţei în cele mai actuale probleme de investigaţie, diagnostic şi tratament. Am rugat pe prof. dr. docent Valerian Popescu, preşedinte al U.S.S.M., să ne vorbească despre principalele manifestări ştiinţifice medicale ale anului. — In 1970 — ne-a spus interlocutorul, vor avea loc două manifestări ştiinţifice cu caracter internaţional. A 58-a sesiune anuală a Federaţiei dentare internaţionale, care va avea loc la Bucureşti, la sfîrşitul lunii septembrie, reprezintă practic evenimentul ştiinţific internaţional cel mai important al anului. Se contează pe participarea a circa 3 000 de personalităţi ale vieţii ştiinţifice medicale internaţionale din numeroase ţări ale lumii. Congresul îşi propune să dezbată probleme privind : caria dentară si paradontopatiile ; intervenţiile chirurgicale şi oportunitatea lor in ortodonţie ; organizarea ştiinţifică a activităţii in cabinetul dentar. In prima parte a lunii septembrie va avea loc cel de-al 22-lea Congres internaţional de Istorie a medicinei. Ţara noastră găzduieşte pentru a doua oară această manifestare Internaţională.Prima dată în anul 1932, când a avut loc Congresul al VIII-lea, organizat de dr. Victor Gomoiu, primul om de ştiinţă român ales preşedinte al unei societăţi ştiinţifice medicale Internaţionale). Congresul va dezbate o tematică deosebit de interesantă : Istoria deontologiei medicale ; relaţiile medicale dintre România şi alte ţări ; medicina în provinciile Imperiului roman ; valoarea ştiinţifică a folclorului medical. Lucrările se vor desfăşura la Bucureşti şi la Constanţa (ultima parte). — Ce manifestări ştiinţifice medicale vor fi organizate pe plan naţional ? — In acest an vor mai avea loci şi două importante congrese şi două conferinţe naţionale, cu participare internaţională. Congresul naţional de ortopedie cu tematica : „Tratamentul chirurgical al coxartrozelor şi tratamentul fracturilor şi pseudoartrozelor antebraţului“. Congresul va fi urmat de o masă rotundă privind fracturile oaselor mîinii. Gh. Niculiţă (Continuare In pag. a 2-a) Valenţele înalte ale stilului ştiinţific de muncă Sarcinile complexe, de o deosebită importanţă practică pentru făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pe care Congresul al X-lea al P.C.R. le-a pus în faţa partidului, a întregului popor, precum şi indicaţiile preţioase cuprinse în cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la plenara C.C. din decembrie impun în mod logic adoptarea unui stil de muncă superior, ştiinţific, eficace, de către toate organele şi organizaţiile de partid. Cadrul organizatoric nou în care îşi desfăşoară activitatea comitetul nostru de sector oferă condiţii prielnice pentru o distribuire mai raţională a forţelor, deplasării centrului de greutate al muncii de partid în fabrici, uzine, şantiere şi instituţii, — cu alte cuvinte acolo unde se decide aplicarea în viaţă a hotărîrilor partidului şi statului nostru. Un stil ştiinţific de muncă în viaţa organizaţiilor de partid înseamnă, în primul rînd, desfăşurarea unei activităţi politice cu maximă eficienţă. In acelaşi timp, el impune cu stringenţă ca activitatea politico-organizatorică şi metodologia muncii de partid să fie concepute riguros şi fundamentate în mod realist. Aceste raţionamente le-am concretizat prin asigurarea în munca de partid a unor intervenţii prompte pentru afirmarea a tot ce este nou, înaintat, prin criticarea cu fermitate a atitudinii BITOLEANU FOTA secretar al Comitetului de partid al sectorului 4 lor anacronice cum sunt: mulţumirea de sine şi tendinţele de cocoloşire a lipsurilor, blazarea şi resemnarea în faţa greutăţilor şi râmînerilor în urmă. Din întreprinderile „Arta mobilei“, F.A.S.B., „Ambalaje-lemn“ şi alte unităţi ni s-au semnalat o serie de neajunsuri şi , greutăti, Comitetul de partid al sectorului nu a lăsat să treacă timpul, ci a acţionat operativ. Secretarii şi membri ai comitetului au fost repartizaţi să sprijine aceste unităţi. In atenţia noastră nu a stat efectuarea unui control în general sau cunoaşterea pur şi simplu a stării de lucruri, ci o analiză concretă, multilaterală şi stabilirea de măsuri eficiente. Operativitatea şi eficienţa au fost asigurate prin caracterul (Continuare in pag. a 3-a) Uzina de ţevi „Republica" a realizat în prima decadă a lunii ianuarie 107 tone ţevi şi 292 tone laminate finite pline peste prevederile de plan. In fotografie : aspect din secţia trăgătorie la rece intrată în funcţiune la sfîrşitul anului 1969. BACALAUREAT 70 Anul acesta, prima sesiune a examenului de bacalaureat se va desfăşura între 18 şi 28 iunie. Ministerul Invăţămintului a luat unele măsuri privind sistemul actual de notare a probelor şi de desfăşurare a examenului. Elevii anului IV al liceelor de cultură generală, de specialitate şi de artă, vor încheia trimestrul IX la 23 mai. Pînă la acea dată, şcolile vor asigura parcurgerea materiei şi recapitularea finală la fiecare obiect de studiu. Perioada dintre 25 mai şi 13 iunie este rezervată studiului individual în vederea examenului de bacalaureat. Tot in acest interval de timp, în şcoli se vor organiza lecţii recapitulative la obiectele prevăzute în programa examenului de bacalaureat. • Potrivit normelor în vigoare, absolvenţii liceelor (cursuri de zi, serale şi fără frecvenţă) se pot prezenta la examenul de bacalaureat de maximum 3 ori, în sesiunile primilor 3 ani de la data terminării ultimei clase. La actuala ediţie a examenului de bacalaureat pot concura absolvenţii liceului de cultură generală din anii 1966— 1970, fără să depăşească limita maximă în ce priveşte numărul de prezentări la examen. De asemenea, au dreptul să se prezinte la examen şi persoanele care, pierzind dreptul de a susţine acest examen, au repetat şi promovat ultima clasă de liceu in anul şcolar 1969/1970. • înscrierea la bacalaureat a absolvenţilor şcolilor muncitoreşti cu durata de trei ani este condiţionată de promovarea examenului de diferenţă la o limbă străină modernă (pentru primele trei clase de liceu) şi promovarea ultimei clase în întregime. Absolvenţii invăţămintului liceal seral din 1966—1970 sau al invăţămintului fără frecvenţă, precum şi candidaţii care au absolvit liceul prin examen de diferenţă in perioada 1966—1970 susţin examenul de bacalaureat la secţia reală, iar cei care au absolvit liceele de artă, la secţia umanistă. Candidaţii care au absolvit liceul cind acesta nu era bifurcat în secţiile reală şi umanistă îşi pot alege pentru bacalaureat secţia pe care o doresc (examinarea se va face după programa valabilă in acest an şcolar). • In ce priveşte desfăşurarea examenului, Ministerul învăţământului Informează că în ambele sesiuni ale acestui an se vor constitui centre de bacalaureat (chiar şi acolo unde există un singur liceu). Iar la fiecare disciplină vor fi doi profesori examinatori cu drept de notare a răspunsurilor candidaţilor. Media se va cal(Continuare in pag. a 2-a) Vizitind unitafi comerciale din diverse zone ale orașului, reporterii ziarului s-au intilnit cu Goluri in rafturile magazinelor -stocuri de mărfuri in O anomalie pe care nu o întîlnim pentru prima oară în comerțul cu produse alimentare. Prezenta ei explică, adesea, cauzele vînzărilor mai mici, din anumite perioade, şi se datorează, în bună parte, insuficientei preocupări a comerţului cu ridicata şi amănuntul pentru judicioasa repartizare a fondului de mărfuri existent chiar în propriile sale depozite. Asemenea deficienţe aduc după sine o risipire a timpului cetățeanului, nevoit să intre în cîteva magazine pentru procurarea unui produs de mică valoare, dar indispensabil în gospodărie. Nu luăm, spre exemplificare, această grupă de produse pe care o constituie conservele de legume și fructe. Maga-Romeo Groapă, L. Dinu, Petre Dinescu, Corneliu Puiu (Continuare in pag. a 3 a) depozite In numărul de Ieri al ziarului nostru am Informat, pe scurt, cititorii, despre cele două accidente de circulaţie soldate cu victime omeneşti şi Însemnate pagube materiale, Înregistrate în ziua de 14 ianuarie pe liniile C.F.R. din raza Capitalei. In prezent, cind în urma anchetei se cunosc toate amănuntele şi toţi factorii care au favorizat producerea accidentelor, putem spune că ne aflăm in posesia unui autentic act de acuzare, prin care sunt demascate indisciplina, incompetenţa, iresponsabilitatea, abuzul de funcţie şi superficialitatea muncii de control într-un sector în care TOTUL Pe marginea unor grave accidente feroviare Nici o îngăduinţă faţă de abaterile de la disciplina transporturilor trebuie să funcţioneze totdeauna cu precizie de ceasornic electronic. Intr-unul din numerele trecute ale ziarului nostru vorbeam despre consecinţele abaterilor de la disciplina de producţie, care s-au materializat, în ultima vreme, în înregistrarea unor nepermise întîrzieri de trenuri. Iatâ-ne, din păcate, în posesia unor acte de indisciplină cu urmări şi mai grave. Pare incredibil, de pildă, ca un impiegat de mişcare ca Olteanu Constantin, de la staţia Mogoşoaia. In pofida faptului ca dispoziţiile de exploatare nu permit prezenţa concomitentă a două locomotive in circulaţie pe o linie de garaj să dea cale liberă unui tren, a cărui locomotivă mi avea autorizaţie de circulaţie, pe o linie pe care un alt tren făcea manevră. — Credeam că nu se vor întîlni pe drum. Am avut impresia că manevra nu se va termina atît de repede. Iată explicaţia, de-a dreptul uluitoare, pe care a dat-o impiegatul de mişcare organelor de anchetă. In faţa unor asemenea „prezumţii", responsabilitatea impiegatului, a omului care este pus clipă de clipă să dirijeze şi să vegheze la siguranţa circulaţiei, a vieţilor omeneşti, se dovedeşte, practic, egală cu zero. Dinu Lăzarescu (Continuare in pag. a 3-a)