Informatia Bucureştiului, octombrie 1986 (Anul 34, nr. 10245-10271)

1986-10-29 / nr. 10269

zat formziţia: VIENA. — Oraşul austriac Linz, puternic centru industrial al ţării şi capitala provinciei Austria superioară, a fost proclamat „Oraş al păcii“. Această hotărîre este cuprinsă în declaraţia adoptată în unanimitate de Consiliul municipal din Linz. S-a hotărît, de asemenea, crearea unei organizaţii locale de apărare a păcii, din care fac parte membrii autorităţilor locale, ai organizaţiilor profesionale şi obşteşti. Aceasta are menirea de a extinde colaborarea cu oraşe similare din alte ţâri ale lumii in interesul securităţii şi destinderii, sprijinirii iniţiativelor in favoarea păcii si destinderii internaţionale. , Salutind hotărirea municipalităţii oraşului Linz. P.C. din Austria a subliniat că această măsură răspunde pe deplin comandamentelor majore ale Anului Internaţional al Păcii. DELHI. — Ştafeta păcii, desfăşurată în numeroase tari ale lumii sub deviza „Să dăm planetei o şansă — copiii lumii doresc pacea", a ajuns şi internaţional al Păcii pe teritoriul Indiei. La ceremonia care a avut loc la Delhi, preşedintele ţării, Zail Singh, a salutat participanţii la această simbolică manifestare, care au adus pe pămîntul indian „Făclia păcii“, aprinsă la 16 septembrie în faţa sediului Organizaţiei Naţiunilor Unite din New York. Ştafeta va traversa cele mai importante oraşe ale Indiei, străbătind peste 20 000 de kilometri, după care la 2 noiembrie va sosi pe teritoriul Republicii Bangladesh, TOKIO. — La Osaka — unul dintre cele mai însemnate centre industriale şi culturale japoneze — s-au încheiat lucrările conferinţei consacrate marcării Anului Internaţional al Păcii. Au participat oameni de ştiinţă şi specialişti în domeniul relaţiilor internaţionale din Japonia, Uniunea Sovietică, S.U.A., R.P. Chineză şi din alte state, în centrul dezbaterilor s-au aflat problemele legate de imperativul dezarmării nucleare, consolidării păcii şi securităţii internaţionale. Ziua naţională a Republicii Turcia Astăzi se împlinesc 63 de ani de la proclamarea Republicii Turcia, eveniment de mare însemnătate ce a încununat lupta forţelor patriotice, democratice, grupate în jurul lui Kemal Ataturk, pentru înlăturarea structurilor anacronice şi dezvoltarea ţării pe calea progresului. S-au deschis, astfel, ample perspective înnoirii vieţii politice, economice şi culturale. în urma eforturilor depuse, pe harta ţării au apărut o serie de obiective industriale, a fost extins invăţămîntul de toate gradele, s-au modernizat transporturile. România Socialistă şi Republica Turcia întreţin relaţii de prietenie şi colaborare, cu vechi tradiţii, întemeiate pe deplină egalitate, stimă şi respect reciproc. Contribuţii de o excepţională însemnătate în continua extindere şi diversificare a acestor raporturi au adus întilnirile şi convorbirile dintre preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Kenan Evren. Documentele convenite la cel mai înalt nivel au deschis noi şi ample perspective conlucrării bilaterale, pe multiple planuri, în interesul popoarelor român şi turc, al cauzei securităţii şi păcii în Balcani, in Europa şi în întreaga lume. Mesaj de solidaritate cu poporul mozambican MAPUTO. — Din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi a tovarăşei Elena Ceauşescu s-a transmis un mesaj de compasiune şi solidaritate membrilor Biroului Politic al C.C. al Partidului FRELIMO, Guvernului Republicii Populare Mozambic şi soţiei preşedintelui Samora Moises Machel, cu ocazia funeraliilor preşedintelui Partidului FRELIMO şipreşedinte al Republicii Populare Mozambic, mareşal Samora Moises Machel. Mesajul a fost transmis de tovarăşul Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat. La întilnirea avută cu Mario Machungo, prim-ministru al Guvernului Republicii Populare Mozambic, s-a transmis dorinţa conducerii Partidului Comunist Român, a României socialiste, personal a tovarăşului Nicolae Ceauşescu de a se continua şidiversifica dezvoltarea relaţiilorde prietenie dintre cele două partide şi ţări, de a se realiza toate acţiunile stabilite cu prilejul întîlnirilor la cel mai înalt nivel. S-a transmis, de asemenea, mult succes conducerii Republicii Populare Mozambic, poporului mozambican în realizarea importantelor sarcini pe care şi le-au propus. Primul ministru a mulţumit pentru solidaritatea manifestată de poporul român, personal de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în aceste momente grele pentru poporul mozambican şi a apreciat în mod deosebit voinţa politică şi hotărirea manifestate de secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, de a se continua" dezvoltarea relațiilor de prietenie româno-mozambicane. funeraliile preşedintelui Partidului FRELIMO, preşedinte al R. P. Mozambic, Samora Moises Machel MAPUTO. — Marţi, la Maputo au avut loc funeraliile preşedintelui Partidului FRELIMO, preşedinte al Republicii Populare Mozambic, mareşal Samora . Moises Machel. La mitingul de doliu, desfăşurat în Piaţa Independenţei, au participat membrii Biroului Politic al C.C. al Partidului FRELIMO, ai Comisiei Permanente a Adunării Populare, ai guvernului, veterani ai luptei de eliberare naţională, reprezentanţi ai oamenilor muncii, ai organizaţiilor obşteşti, militari ai Forţelor populare de eliberare. Au luat parte, de asemenea, şefi de stat şi de guvern, delegaţii din numeroase state ale lumii. La funeralii a participat tovarăşul Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Samora Moises Machel a fost înhumat la Monumentul Eroilor. • La Roma au avut loc convorbiri între o delegaţie formată din miniştrii de externe din opt state nealiniate — condusă de ministrul de resort din Zimbabwe, Witness Mangwende, şi ministrul de externe italian, Giulio Andreotti. Potrivit agenţiilor Reuter şi United Press International, delegaţia a subliniat necesitatea ca ţările vest-europene să aplice sancţiuni economice obligatorii împotriva R.S.A. — cele mai eficace mijloace paşnice de a se pune capăt sistemului de apartheid din această ţară. Intr-o conferinţă de presă, ministrul de externe din Zimbabwe a apreciat că relaţiile economice strinse ale unor ţâri occidentale cu R.S.A. constituie un sprijin pentru guvernanţii de la Pretoria în acţiunea lor de perpetuare a segregației rasiale și de agresiuni împotriva statelor africane vecine. REGELE HUSSEIN AL IORDANIEI a sosit in vizită oficială la Bagdad, unde va avea astăzi convorbiri cu preşedintele Saddam Hussein. Cei doi şefi de stat vor aborda, intre altele, probleme referitoare la situaţia din zona Golfului, tensionată în continuare datorită conflictului iraniano-irakian, precum şi în legătură cu raporturile dintre statele arabe. A FOST ÎNCHEIATA construcţia pilonilor înalţi de 110 metri, pentru cel de al doilea pod care se construieşte la Istambul peste Bosfor. Peste două săptămîni va începe întinderea cablurilor speciale de oţel care vor susţine podul propriu-zis. Acesta va avea patru piste de circulaţie pe sens. Construcţia podului urmează să se încheie în anul 1988. ORELE 6-17 FOLU.XAX.A E.IA«I»IVA a cartierului Manhattan din New York a determinat oficialităţile oraşului să preconizeze o serie de măsuri, in vederea asanării atmosferei. Majoritatea automobiliștilor vor trebui să plătească nu peste foarte mult timp o taxă de 10 dolari pentru a intra în cartier, in timp ce accesul unor vehicule cu un grad ridicat de poluare va fi interzis cu desăvirșire. Măsurile respective au fost luate în dezbateri, după ce s-a constatat că gradul de poluare în Manhattan este cu 66 la srV peste cel admis la scară naţională în Statele Unite — precizează United Press International. AUTORITĂŢILE JAPONEZE de resort au dat publicităţii noi date în legătură cu accidentul avionului A-300, Airbus, aparţinind unei companii thailandeze, soldat cu rănirea a 62 de persoane, din totalul celor 247 aflate la bord. După cum s-a anunţat, aparatul a fost nevoit să aterizeze forţat la Osaka, în urma unei rapide depresurizări a cabinei pasagerilor. De la altitudinea de 10 000 metri, în condiţii atmosferice dificile, avionul a avut o cădere incontrolabilă de 8 000 metri, in cele din urmă puţind fi stabilizat. Patru dintre răniţi se află in stare gravă — menţionează agenţia Associated Press. F I CHELTUIELILE MILITARE-O ABSURDĂ IROSIRE DE FONDURI, CU CONSECINŢE CATASTROFALE PENTRU ÎNTREAGA OMENIRE arţele progesiste de pretutindeni, popoarele militează ferm pentru stoparea aberantei curse spre autodistrugere ce o constituie înarmările, care ameninţă în modul cel mai grav interesele supreme ale omenirii — pacea, prosperitatea, progresul. Aşa cum sublinia secretarul general al partidului nostru, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în lume există puternice forţe care se manifestă cu tot mai multă vigoare şi care, acţionând în deplină unitate, pot opri cursul spre încordare şi război, pot impune un curs nou în viaţa internaţională, spre destindere, dezarmare şi colaborare. Cotidianul britanic „Financial Times“ a publicat o serie de date ilustrînd uriaşele cheltuieli pentru înarmare efectuate de ţările occidentale, în special ale, S.U.A. In acest cadru, Statele Unite ocupă de departe primul loc atît in ceea ce priveşte cheltuielile absolute, cit şi creşterile relative. Potrivit calculelor, scrie ziarul britanic, pentru fiecare locuitor al S.U.A. au revenit anul trecut 1 057 dolari consacraţi înarmării. Pe locul al doilea se plasează Marea Britanie — cu 408 dolari, apoi Franţa — cu 367 dolari şi R. F. Germania — cu 334 dolari pe locuitor, în cadrul N.A.T.O.. Statele Unite ocupă, de asemenea, locul întâi în privinţa cheltuielilor militare absolute — aproximativ 300 miliarde dolari în acest an, adică o treime din cheltuielile militare ale planetei ; pe locul secund la capitolul cheltuielilor globale pentru înarmare se situează din nou Marea Britanie — cu 22,7 miliarde dolari, pe locul al treilea R.F.G. (20,4 miliarde), al patrulea — Franţa (20,1 miliarde dolari). . Ritmul realizării proiectului de militarizare a Cosmosului este imprimat, în S.U.A., de 12 dintre cele mai mari monopoluri de arme, între care se numără, de exemplu, „Boeing“, „Lockheed“, „McDonnel Douglas“ etc. Aceste societăţi primesc cea mai mare bucată din „cozonacul“ mijloacelor destinate programului „războiul stelelor“. Revista vest-germană „Der Spiegel“ arată că, pînă in anil 1990, pentru acest program vor fi alocate 32,2 miliarde dolari, iar ziarul britanic „The Observer“ afirmă că din următoarele două decenii Washingtonul intenţionează să cheltuiască 500 miliarde de dolari pentru „războiul stelelor“. Un amplu studiu dat publicităţii la Londra, care a fost elaborat timp de doi ani de 300 de oameni de ştiinţă din circa 30 de ţări, relevă, încă o dată, consecinţele catastrofale ale unui conflict atomic. Utilizând datele de care dispune ştiinţa la ora actuală, cei 300 de specialişti demonstrează că un război nuclear — care nu ar intirzia să capete proporţii mondiale — ar determina nu numai uriaşe distrugeri imediate — inclusiv un număr de victime de ordinul a multor milioane — ci şi efecte ulterioare, la fel de ucigătoare. Documentul apreciază că deşi dintre cei peste 4,5 miliarde de locuitori ai planetei, o parte ar supravieţui pentru început, foametea provocată de un conflict nuclear ar face ravagii în rîndurile eventualilor supravieţuitori. Efectele indirecte ale unui război nuclear asupra mediului înconjurător ar completa şi agrava continuu distrugerile imediate. La scurt timp după un asemenea conflict, lumina Soarelui ar fi acoperită de un Pentru a nu se ajunge la o asemenea situaţie, rezolvarea trebuie căutată intr-o singură direcţie : dezarmarea, dezangajarea militară, care ar avea ca efecte reducerea cheltuielilor militare, a efectivelor şi armamentelor. Acestea, cu corespondenţe directe în îmbunătăţiri substanţiale atît în viaţa politică internaţională, cit şi pe plan economic şi social, în fiecare ţară şi la scară globală. În acest context se detaşează ca o iniţiativăde excepţională importanţă propunerea românească, avansată de preşedintele Nicolae Ceauşescu, privind reducerea cu 5 la sută a efectivelor, armamentelor şi cheltuielilor militare, propunere care a fost validată de Plenara C.C. al P.C.R. şi de Marea Adunare Naţională şi care va fi supusă unui referendum în luna noiembrie. Expresie a profundului democratism caracteristic societăţii noastre socialiste, a realităţii că poporul însuşi decide în problemele care privesc prezentul şi viitorul său, referendumul se va constitui într-o nouă şi puternică manifestare a voinţei de pace a milioanelor de cetăţeni ai patriei noastre, a hotărîrii lor unanime de a se angaja cu forţe sporite in lupta pentru o lume fără arme, fără războaie. Interesele popoarelor şi ale întregii umanităţi cer ca statele să fie mult mai active, să-şi întărească unitatea şi colaborarea, pornind de la diversitatea orînduirilor sociale, să acţioneze cu întreaga hotărire pentru trecerea efectivă la dezarmare, pentru îndepărtarea şi eliminarea pericolului nuclear, pentru rezolvarea pe cale paşnică a tuturor problemelor de deosebită gravitate existente azi în lume. Emil JURCA strat dens de fum fi praf, ceea ce ar provoca o răcire considerabilă a Pămintului. Studiul apreciază că acest nor, care ar acoperi emisfera nordică și o parte a celei sudice, ar duce la o degradare generală a mediului ambiant, ceea ce ar face imposibile continuarea ciclului anual al anotimpurilor și creșterea normală a plantelor, in primul rînd a celor de cultură, destinate hranei oamenilor. Indiferent dacă vor fi sau nu implicate — direct d in războiul nuclear, ţările vor fi confruntate cu foametea. Refacerea sistemului natural şi a celui agricol s-ar dovedi imposibilă. Revenirea la ritmurile fireşti ale vieţii este mai mult decit improbabilă. Cu atît mai mult cu cit, in urma exploziilor nucleare, s-ar elibera multe substanțe toxice. Unele dintre ele ar polua atmosfera, in timp ce altele ar polua toiul si apa. Totul pentru perioade de timp greu de determinat. Armele, principalul pericol pentru pacea lumii în rîndurile mişcării pentru pace din S.U.A., cursa înarmărilor este denumită, în mod deosebit de plastic, „fuga spre nefiinţă". Şi nu este vorba de o simplă metaforă, ci de expresia unei crude realităţi. • în lume există circa 55 000 de focoase nucleare, care însumează o putere distructivă de 6 000 de ori mai mare decît totalul explozivilor folosiţi în cel de al doilea război mondial. • Capacităţile nucleare de azi ar permite exterminarea a 30 miliarde de oameni, cifră echivalînd cu de şase ori populaţia actuală a globului. • Cu armele nucleare existente, fiecare om de pe Pămînt „dispune" de peste 15 tone de explosiv, iar fiecare european poate fi ucis de 114 000 ori datorită armelor nucleare existente pe continentul nostru. Redacţia şi administraţia : cod 70711, str. Brezoianu nr 23—25, sector i. of. PTTR I. Centrala telefonică 13.27.71. Secţia scrisori — Juridic : 13.27.73. Publicitatea cod 70709 str. I? Decembrie 24, sector l. of. PTTR. I, telefon 14.15.16 Abonamentele se fac la toate oficiile poştale si difuzorii din întreprinderi şi instituţii. Cititorii din străinătate se pot abona mmn ROMPRESFILATELIA. Sectorul export-import presă PO- Box 12—201, telex 10376 profir. Bucureşti, calea Griviţei nr. 61—66. Tiparul I.P. „Informaţia* 12 14