Intézeti Szemle 14. (1983.)

Giay Béla: NÉHÁNY SZEMPONT A MAGYAR NYELVOKTATÁS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSÉHEZ 1. A magyar nyelvoktatással kapcsolatos módszertani elképzelések a NEI gyakorlatá­ban az eddigiek során alapvetően két tankönyvcsalád köré kristályosodtak ki. Ezek­ben a magyar nyelvi tankönyvekben általában a nyelv leírására, a többnyire közvetítő nyelv nélküli oktatási feltételek között megvalósítható ismeretátadás és készségfejlesz­tés lehetséges módjaira vonatkozó oktatási tapasztalatok és megfigyelések lényegültek tananyaggá. A jövő, a nyelvoktatás fejlesztésének útjait és lehetséges formáit keresve a szerzők munkájának elismerése mellett, azonban ezeknek a tankönyveknek néhány problematikus pontjára és meg nem valósított lehetőségére is rá kell mutatni. Az emlí­tett tananyagok mondhatni közös hiányossága a leíró nyelvtani rendszer szempontjai­hoz való (sokszor merev) ragaszkodás, a nyelvi anyag elrendezésének lineáris jellege, a kommunikációs szempontok, a kiegészítő anyagok és eszközök, a kellő szelektivitás, szakaszosság és a megfelelő szintű belső (nyelvi), valamint külső (szaktárgyi) koordiná­ció hiánya volt. Az említett gondok egy része egyébként a szerzők kompetenciáján kí­vül eső szervezési és koncepcionális problémával van összefüggésben. A szerzőknek ugyanis nem állt — nem állhatott­­ rendelkezésére az oktatási folyamat, a magyar nyelvoktatás és nyelvelsajátítás mennyiségi és minőségi tényezőire vonatkozó elegen­dő ismeretanyag. Előzetesen nem folyt megfelelő szervezettségű és szintű elemző mun­ka és így többnyire nem kutatási eredményekre alapozottan, hanem gyakran szubjek­tív megítélés alapján dőlt el, oldódott meg egy-egy tankönyvi kérdés. Az elkészült tan­könyvek sok részeredményük mellett legalábbis ezt látszanak igazolni. A tankönyvek tartalmi-szerkezeti-módszertani kérdéseit illető elvárások nem fogalmazódtak meg egy­értelműen és kellő egzaktsággal, anyagi és egyéb okok miatt pedig a tankönyveknek jobb híján egész oktatási eszközrendszert kellett helyettesíteniük. A magyar nyelvi rendszer leírásának több lehetséges útja-módja van, a tananyag kiválasztásában és szer­kesztésében is többféle elvet lehet érvényesíteni. Megjegyzéseinket az előrelépés, a megoldatlan módszertani kérdések tisztázásának igénye diktálja. Ehhez pedig elenged­hetetlen ezeknek a tankönyveknek az elemzése, az oktatási tapasztalatok általánosítása és az említett kérdéskör feltáró jellegű vizsgálata is. 2. Tapasztalatok bizonyítják, hogy a tankönyvek tartalmi elavulása és az oktatók pszi­chikai kifáradása egy adott tankönyvvel kapcsolatban kb. 8-10 év alatt olyan mér­tékűvé válik, ami szükségessé teszi a régi tankönyvek kicserélését és újak bevezetését. Különösen így van a NEI esetében, ahol gyakran előfordul, hogy egy oktató ugyanazt a tankönyvi anyagot egy tanév során - többszöri kezdés, csoport változás, tanfolyamok miatt — többször is „megtanítja" A nyelvi nehézségek, a korlátozott kommunikációs lehetőségek következtében az oktatók csak a tanév végére jutnak el a csoportjukkal arra a nyelvi szintre, amelyen relatíve korlátozás nélkül használhatják anyanyelvüket. Ez évi 500—600 tanítási óra esetében komoly pszichikai terhelést jelent számukra, ami tovább növeli a tankönyvekkel és egyéb tananyagokkal kapcsolatos szakmai elváráso­kat.

Next