Irodalmi Magazin, 2015 (3. évfolyam, 1-4. szám)
2015 / 1. szám - Balaton
KATEDRA „Ha sokat láttál, szólj, mit rejt a tér?” (Heöves Sándor: Is állandó a változóban) Feladattervek a táj, a tér megközelítéséhez Az alábbi feladattervek többféleképpen tárgyalják a Balaton témakörét, más-más életkorban eltérő foglalkozásokkal közelítik meg azt. A tevékenységek mindegyike kapcsolódik szűkebb vagy tágabb értelemben a tóhoz, a helyszínhez köthető szerzőkhöz, a tó metaforikájához, illetve a tájból, térből kiinduló művészethez. Illyés Gyula tihanyi házában egymásnak adták a kilincset a kortárs művészvilág nagyjai. Jelen gyakorlatsorban elsősorban az ő műveik segítségével próbálunk meg közelebb kerülni a címben feltett kérdés megválaszolásához. 1.) Gondolat térkép Első feladatként, a ráhangolódás fázisában gondolattérkép segítségével alakítjuk ki a gondolkodás kereteit. A Balaton középpontba helyezésével meghatározzuk a témával való foglalkozás lehetséges köreit, majd további asszociációk segítségével tágítjuk azokat. A továbbiakban vissza-visszatérünk az ábrához, amelyre akár rendező elvként tekinthetünk a feladatok egymásra épülésekor. 2.) Szoborjáték A második feladathoz kisebb csoportokat hozunk létre, s megkérjük a diákokat, hogy válasszanak a gondolattérképről, s szoborjátékkal elevenítsék meg a választott életképet, tárgyat, fogalmat. 3.) „Emlékszem...” - szövegalkotás szinesztéziákkal A következő feladatban a Balatonhoz kapcsolódó, egyik legfelső jelentésréteggel fogunk foglalkozni, a nyári emlékekkel. A gyakorlat bevezetéseként gyűjtsünk össze különféle érzékszervi benyomásokat, illetve ha a diákok még nem tanulták a szinesztéziát, játsszunk el röviden — akár balatoni emlékekkel kapcsolatban — a benyomások keveredésével (pl. Milyen illata van az aranyhídnak? Milyen ízű a darázscsípés?). Fotó: Fortepan/Ember Károly dr.