Irodalmi Magazin, 2023 (11. évfolyam, 1-3. szám)

2023 / 1. szám - Petőfi

A János vitéz a tanulói korosztály szempontjából a mai helyét 190S-ben foglalja el, amikor az elemi népiskolák tanterve az ötödik osztályban írja elő Petőfi művének olvasást - de csak az „óriásokkal foglalkozó részt” (ahogy elemiben a hatodik osztályban is csak részletet kell olvasni a Toldiból). ▼ Papp Sándor: Jancsi éslluska, olaj, farost, 76X93.S­cm, 1999 (for­rás: Ihletőnk: Petőfi. A Petőfi Szülőház és Emlékmúzeum kép­zőművészeti katalógusa, HUNG­ART ( 2023) által szerkesztett Magyar Olvasókönyv, amelynek a kö­zépiskolák első osztályának szánt kötete 1883-ban jelent meg, már szerepelteti azt a szövegrészt, amely később az elemi iskolák ötödikeseinek lesz kötelező. (Magyar olvasókönyv. Első kötet. A középiskolák első osztálya számára, szerk. Riedl Frigyes - Lehr Albert, Franklin, Budapest, 1883,16-23.) A János vitéz a tanulói korosztály szempontjából a mai helyét 1905-ben foglalja el, amikor az elemi népiskolák tanterve az ötödik osztályban írja elő Petőfi művének olvasást - de csak az „óriásokkal fog­lalkozó részt” (ahogy elemiben a hatodik osztályban is csak részletet kell olvasni a Toldiból). (Tantén és utasítás az elemi népiskola számára, Magyar Kirá­lyi Tudományegyetemi Nyomda, Budapest, 190S, 64.) Ugyanakkor a Középiskolai Szakbizottság már az 1897-es, a reáliskolai tanterv módosítására vonat­kozó javaslatában az első osztályban (a mai ötödik évfolyamon) olvastatná a János vitézt. (Az Orszá­­gos Közoktatási Tanács nyomtatványai IX., 1897, 182.) Az 1886-os rendeletben még csak a Toldi sze­repelt. (A reáliskolai tanítás terve s a reá vonatkozó utasítások, Magyar Királyi Egyetemi Könyvnyomda, Budapest, 1886.) Petőfi elbeszélő költeménye tehát viszonylag hamar bekerült a kötelező olvasmányok közé, s a tantervekben néhány évtized alatt a tíz-tizenegy éves korosztály számára előírt tanagyagban stabi­lizálódott. A János vitéz lassacskán a gyermekiroda­lom részévé vált, hiszen egy évszázada már minden magyar, iskolát végzett állampolgárnak van tapasz­talata arról, hogy a szöveget ebben az életkorban kell kötelezően elolvasni. Márpedig az irodalom nyílt kánonjára (legalábbis a jókora időbeli távolságban keletkezett szövegek esetében) az iskolában taní­tott szövegek korpusza gyakorolja a legnagyobb hatást. A középiskolai kerettanterv ezért aztán nem is számol vele, az oktatási gyakorlatban legfeljebb a népiesség kapcsán utalnak rá. A gyermekirodalmi olvasmánnyá válásban természetesen nincs egyedül, számos klasszikus alkotás váltott olvasási módot hagyománytörténete során. Sőt, az általános isko­lai hosszabb kötelező olvasmányok között alig van olyan, amit megjelenésekor gyermekeknek szóló szövegként olvastak. Az irodalomtörténet-írás természetesen soha nem kezelte gyermekeknek szóló műként a János vitézt, ami alapvetően a keletkezéstörténetre és a korabeli elvárási horizontra összpontosító megközelítésből fakadt. A közelmúlt értelmezései a mű jelentésének egyébként is olyan összetevőit állították a figyelem középpontjába, amelyek valószínűleg kevéssé hoz­záférhetők az átlagos tízéves befogadó számára - sőt, olyan vélemény is megfogalmazódott, amely egyenesen kétségbe vonja a szöveg ötödikesekkel való olvastatásának értelmét annak gondolatisága, S8 m 2023/1

Next