Irodalmi Magazin, 2023 (11. évfolyam, 1-3. szám)

2023 / 1. szám - Petőfi

Nagyságrenddel több olyan film van, ahol a cselekmény dramaturgiai magja „Petőfi üres helye”. Ezeket a filmeket összeköti, hogy az említett „üres hely” az, ami fáj, vagy vádol. Tehát a megidézett költő hiánya volna a cselekményt működtető morális konfliktus okozója. (Föltámadott a tenger), és egy, hatvannyolcas életérzésre, a kádári puha diktatúra aktuális színeváltozására vonat­koztatandó dokumentarista parabolafilmü­nk a hetve­nes évekből (Petőfi '73, Kardos István, 1973). Akad még ezenkívül egy korrekt életrajzi televíziós rövidsorozat, amely címében viseli a költő nevét, 1977-ből. Ehhez képest nagyságrenddel több olyan film van, ahol a cselekmény dramaturgiai magja „Petőfi üres helye”. Ezeket a filmeket összeköti, hogy az említett „üres hely” az, ami fáj, vagy vádol. Tehát a megidézett költő hiánya volna a cselekményt működtető morális konfliktus okozója. Ettől természetesen ezek a filmme­sék még nem egyformák­: a Petőfi hiányából következő morális próbatételek különböző Petőfi-túlélőket sújta­nak. Ezek alapján, azaz a hiánymesék látható - és nem csupán megidézett - protagonistái szerint, születtek Szendrey Júlia-filmek, ál-Petőfi történetek, továbbá született Petőfi Zoltán köré fölépített narratíva is. C­su­­pán egy-két, filmhősök szerint szétválogatható mozi­darabot különböztethetünk meg, hogy érzékeltessük az „üreshely dramaturgia" lehetséges variációit. Kezdjük az „ál-Petőfikkel”. Tágan vett „ál-Pe­­tőfi"-opuszból ez idő szerint kettő van. A két Lányi András rendezte mű, egy játékfilm (Segesvár, 1974), és tíz évvel később egy televíziós produkció (Ál-Petőfi, 1984) csak annyiban hasonlatosak, hogy alkotójukat ▼ A Föltámadott a tenger című film jelenete (ren­dező: Nádasdy Kálmán, Ranódy László, 1953), Görbe János mint Petőfi Sándor, Makláry Zoltán mint Bem tábornok (fotó: Kovács Gábor, forrás: OSZK Filmfotó­tár, HUNGART © 2023) (Sorsa az én sorsom” Petőfi Sándor 113

Next