Irodalmi Magazin, 2023 (11. évfolyam, 1-3. szám)

2023 / 1. szám - Petőfi

▲ Petőfi Sándor kokár­dájának hiteles másolata (forrás: Petőfi Szülőház és Emlék­múzeum, Kiskőrös, fotó: Czimbal Gyula) ► a Petőfi Sándor kokár­dája (forrás: Magyar Nemzeti Múzeum) követő filmnézéssel. A verstani, stilisztika, poétikai közlések nélküli „örömolvasást” követheti a fejezetek szövegeinek olvasása, feldolgozása. A hasonlóságok, ismétlődések felismerése, a mesével kapcsolatos elemi tapasztalatok jó alapot jelentenek a János vitéz kicsit szakmaibb szempontú megközelítéséhez annak tan­tervi helyén. A már tanulási és olvasási tapasztalattal egyaránt bíró középiskolásoknak igazi revelációt jelent­het a mű­ önként vállalkozókkal, ám esetenként egy egész osztállyal érdemes újraolvastatni. Ha az akcele­­ráció és a romboló tartalmakhoz való korlátlan interne­tes hozzáférés, az eldurvult rétegnyelvek hagytak még fogékonyságot a kamaszokban, akkor tizenhat-tizen­hét évesen felismerhetik a János vitézt átható finom erotikát, az ebben a műben ábrázolt szerelem végle­gességét, a mű mesés, ám a meséktől eltérő elemeit is. A költői életrajzok a korábbi tankönyvekben éppen úgy megelőzik a mindenkori művelődési anyagot, miként az úgynevezett történelmi-társadalmi-műve­­lődéstörténeti korszakbevezetők, és így a művek a fel­dolgozás, értelmezés során gyakran illusztrációvá, szemléltető anyaggá válnak. Pedagógiai szempont­ból feltétlenül hasznosabb a fordított sorrend, azzal a visszatérő, többször újrafogalmazott tanári magya­rázattal, hogy a korstílusok és irányzatok nem a kivétel nélküliség műveit teremtik meg, hanem tendenciákat jeleznek, amelyektől a műalkotások alkotói elmarad­hatnak, de meg is előzhetik korukat. A költészetnek nyilvánvalóan van társadalmi hatása, főképpen azokban a művelődéstörténeti korszakok­ban, amelyekben az embereknek az olvasás mindenna­pos és sokoldalúan differenciált tevékenységet jelent. A dalok, a versek, a szubkultúrákból származó rímes, ritmikus szövegek nagy mennyiségben állnak a mai közönség rendelkezésére, talán ezért is tapasztaljuk, hogy a vers fogalma, jelentése legáltalánosabban ma is a magyar népdal és Petőfi egyes verseinek mintájára formálódik. Minden amatőr és dilettáns először erre a sablonra ír verset, s csak később tér át - ha költői elkö­telezettsége továbbra is jelentősebb a tehetségénél és tanulni akarásánál - az általa elképzelt szabadversre. A Petőfi-életmű tematikus felosztása, illetve a tár­sadalmi befogadási folyamat domináns elemeinek (mint hazaszeretet, magyarságtudat, nemzetköziség, forradalmiság) megkülönböztetése a negligálástól a lobogóra tűzésig az iskolákban és a tankönyvekben is nyomot hagyott. A társadalmi kérdésekben a megér­­kezettség, a megvalósultság állapotát éppen úgy igazol­­hatónak (és ezzel motiválónak is­ tartotta egy-egy kor­szak hivatalos oktatáspolitikája, mint a szülőföldet,a táj szeretetét tematizáló művek hazaszeretetre inspiráló hatását. Ennek egyik következménye lett, hogy voltak évtizedek, amelyekben éppen a Petőfi-modell alapján kritikus kortársi irodalom közéleti hangját helytelení­tette vagy büntette az aktuális hatalom kultúrpolitikája. Minden tanár, minden felnőtt fel tudja sorolni azo­kat a kultikus Petőfi-verseket Az alföldtől a Nemzeti A szakmai nyilvánosság szinte soha nem érinti azt a kérdést, hogy könnyű vagy nehéz-e Petőfi Sándor életművét tanítani. Nem könnyű. Közel kell menni a szövegekhez. ► ► Polgár Márton: Petőfi szobor előtt, vegyes technika, papír, 40,5x28,S cm (forrás: Kieselbach Galéria) 64 m 2023/1

Next