Irodalmi Szemle, 1968

1968/1

művész programja, egyre nyíltabban lelke­sedik a természetért, szívesen foglalkozik dolgos honfitársaival. Még a telet is meg­szelídíti, s miközben vésőivel mind virtuó­­zabban munkálja meg a falapokat, kifejező készségének bensőségessége tovább mélyül. A mesterségbeli tudás ilyen fokán már a rutin csapdái leselkednek. Gy. Szabó Béla esetében igazmondásának intenzitása foko­zódott a metszésben tökéletesedő gyakorla­tával. Pályájának delelőjére érve választott technikájának szakmai titkai mind feltárul­tak előtte, fekete-fehérben szinte már a színeket is érzékelteti, anyagszerűen, vál­tozatosan jeleníti meg impresszióit, figurá­lis kompozícióit, arcmásait, ódás szárnya­­lású tisztelgéseit a hullámok játéka, a gyer­mekek mosolya, az árnyékot elűző nyári ragyogás káprázatai előtt. Nem leplezhető, hogy az alkotó munka élvezetet okoz Gy. Szabó Bélának. Ez a belefelejtkezés a képkészítésbe sohase lazul nála mechanikussá, képességei felett tuda­tossága őrködik. Kimondottan reflexív alkat, aki gondolatai útján az élet igenléséhez ér­kezett, s megbizonyosodott a művészet tár­sadalmi hasznát illetően. Sznobjaink sze­rint ha a képzőművész gondolkodni kezd, mindenképpen kétségbe kell esnie, intelli­gens tehetség csak a pesszimizmus filozó­fiájának hódolhat. Gy. Szabó Bélának nem elfecserélt az az idő, amit a folyó sodrá­nak tanulmányozására fordít, s van türelme figyelemmel kísérni a magnóliabimbók ki­bomlását, az iszapban tocsogó bivalyok lomha mozgását. A vidám ligetek átható il­latától nem komorulnak el a gondolatai, állítása szerint az ember boldogságra te­remtetett, s képes arra, hogy a garázda ösztönök felett úrrá legyen. Nem tagadja, hogy minderre a natura ta­nította. Nem zavarja őt az, hogy a félmű­veltek a természet szeretetét naturalizmus­nak bélyegzik, feltételezi az esztétikai egy­szeregy ismeretét a szakmabeliek körében, annak tudatosulását, hogy az­­izmus nem valami, csupán valaminek az elfogalmiasí­­tása, ízetlen doktrínává történő desztillálá­­sa. A művészi szabadságot a gátlások levetésének hirdeti. Modernista divatok, vulgáris látszatok nem torzították el szépérzékét, az igazság befogadására kész látószervét. Illusztrációi tanúsítják, Lanté­hoz, a Lilla-dalokhoz, népmesékhez, balla­dákhoz, hogy képzelete szárnyán messze eltávozik az észlelhető dolgoktól. Képi szin­tézisig végül a vizuális logika, az értelmes artikuláció segítségével emelkedik. Pogány Ö. Gábor Gy. Szabó Béla: Gátmunkások, 1956

Next