Irodalmi Szemle, 1973

1973/3 - Fried István: Janko Kráľ és Petőfi Sándor

Janko Král is azok közé tartozott, akik számon tartották a magyar irodalom útját, olvasták — többek között — Petőfi verseit. Csakhogy Král és Petőfi költészete nem azért mutat föl számtalan rokon vonást, mert Petőfi „hatott“ Král­ra! Persze, bizonyos versekre vonatkozólag a hatás lehetőségét is föltételezzük. Sokkal inkább az azonos háttér, a közös problémák, a két irodalom hasonló fejlődése okozzák a megfeleléseket. A modern komparatisztika megtanít bennünket arra, hogy a „tipológiai összefüggések“ meghatározóit az analógiát eredményező hasonló társadalmi, irodalmi és pszichológiai vonatkozásokban keressük, melyeknek lecsapódásaképpen az irodalmi irányok, az iro­dalmi műfajok, illetve a művek komponensei hasonlókká válnak (Dionýz Ďurišin gondolatmenetét követtük). Ha a följebbi meghatározókat szemügyre vesszük, látjuk, hogy Petőfivel és Krállal valami új kezdődik irodalmainkban. Petőfi nem lett jogász, nem kötötték a nemesi liberalizmus kötelékei (ha egyes kérdésekben hasonló elveket vallott is), olvasmányaiban, tájékozódásában frissebb, korszerűbb, élményeiben s ezt tükröző alkotásaiban egyszerre valóságközelibb és szintetizálóbb, mint összes költő­előde volt. Kráľ sem lett teológus (mint Štúrek), életformájában, olvasmányaiban Pe­tőfihez hasonlóan tudatosan akart különbözni elődeitől. Petőfi olyan hangon szólalt meg, amit kora közvéleménye „arculcsapásának” nevezhetünk. Kráľ nem szakított ennyire elődeivel, a szlovák irodalmi nyelv akkori állapota inkább tematikai-formai s kisebb mértékben nyelvi újításokat engedélyezett. Ez a sietős vázlat csak azt szeretné célozni, hogy a hatások mellett a sokkal ter­mészetesebb analógiák földerítése vezet a célhoz. Petőfi szuggesztív egyénisége való­ban hatott a vele beszélőkre. De idézzük csak föl, mit ír a „szentendrei rebellis”. Jakov Ignjatovic: „Petőfivel Pesten, 1848 elején találkoztam. Utcáról, vendéglőből már ismertem, de személyes érintkezésbe csupán egyszer kerültem vele, akkor is rövid ideig. Egyik este a Komlókertben hozzám lépett egy ismerősöm, s magával vitt, hogy bemutasson Petőfinek. Ez az ismerősöm és barátom költő volt: Lisznyai Kálmán (...) A bemutatáskor Lisznyai megemlítette a Petőfi nevet, de azt is hozzátette, hogy a költő igazi neve Petrovics. Petőfi kezet fogott velem, de nem látszott rajta, mintha nagyon ínyére lett volna a szerb név említése; amúgy közönyösen fogadta, s fekete szemével komolyan rám nézett, de további beszélgetésbe nem ereszkedett velem.” Ha Janko Kráľ valaha is megismerte Petőfit, a találkozás ugyanígy „sikerülhetett”. De még a feltételezést is csak nagyon óvatosan szabad hangoztatnunk, hiszen nem tud­juk pontosan: Janko Kráľ mikor és mennyi ideig tartózkodott Pesten, kiket ismert személyesen, volt-e Petőfivel olyan közös ismerőse, aki összehozta esetleg őket! Jan­ko Kráľ életének pontos krónikája — adatok híján — még nincs megírva. Hogy március végén, Ján Rotarides tanítóval Hont megyében lázadást szerveztek, a parasztokat arra buzdították, hogy érvényesítsék jogaikat, nem bizonyítja Král márciusi pesti tartózkodását. Az őket elfogó Majthényi László alispán első jelentése nem is említi a költőt. Amit jelent, az nem túl sok. A nagyrészt a magyar radikáli­soktól is követelt jelszavak és cselekedetek mellett még a szlovák nyelv használata is szerepel Král­ék követelései között. Egy későbbi jelentésben ír Majthényi László „a pánszláv emissáriusnak mondatott Kráľ János”-ról. Egyébként Rotarides vallomása is csupán ennyit közöl: „Kráľ Jánostól hallottam, hogy itt Pesten és Budán még töb­bek történtek, például, hogy szabadságharcot vívtak Bécsben, Pesten a sajtót felsza­badították, Sztantsits Mihályt mint álladalmi foglyot kieresztették s azon 12 pontokat, miket e cím alatt »Mit kíván a magyar nemzet« Pest város Pozsonyba felküldött, sze­mélyesen olvastam is..Vegyük tekintetbe, hogy Rotarides a fogságban mondta el mindezt, nyilván menteni akarta barátját, de akkor is: miért nem említi egy szóval sem, hogy Král valamiképpen részt vett, illetve jelen volt a pesti akciókban? A ma­gyar forradalom által létrehozott igazságügyi szervek nem reagáltak volna kedvezőb­ben arra a tényre, hogy Král­t talán szorosabb kapcsolat fűzte a márciusi ifjakhoz? Amit Král Rotaridesszel közölt, az lehet újsághír is, amit — bizonyos az, hogy csak Pesten juthatott a kezébe? — vidéken, Hont megyéhez közelebb is tudomásul ve­hetett! S egyáltalán, a sok rokon vonás mellett (említsük meg még, hogy a lengyelek iránt érzett rokonszenv mindkét költőre jellemző) számtalan ellentét is található a szlovák álláspontot képviselő Kráľ s a „nemzetiségi” kérdésben olykor türelmetlen Petőfi között. Vajon az 1848-as esztendőkben írott jónéhány Petőfi-versre, a Lenkei századára, az Élet vagy halálra (melynek interpretálásakor ne feledjük el, hogy

Next