Irodalmi Szemle, 1975

1975/6 - A VALÓSÁG VONZÁSÁBAN (2.) - Pašiaková, Jarmila: Czóbel Minka — Donna Juanna

ságot, szerelmet nem itt találták föl”, — írja A puszta könyve című, nagy sikert aratott művében, amelyet franciára Le livre de la Pousta címmel fordítottak le. A Paris elemei­ben többet is elárul: „A ragyogó keret, az elbűvölő Páris kihalt, üres, mert hiányzik belőle a mindent pótló, meleget és boldogságot sugárzó szerelem, amelyhez persze illúziók, az illúziókhoz pedig naivitás kell. Ahol vége a naivitásnak, ott vége a boldog­ságnak is. Ez a párisi pesszimizmus kulcsa ...” (Bp., 1889, 30. old.) Ezért Párisi naplójában (1888) rokonszenvét fejezi ki az oroszok, elsősorban Turge­­nyev iránt. Az orosz írók nemesi származásuk ellenére is közelebb állnak a néphez, úgy élnek, gondolkodnak és éreznek még, mint a nép: „... a népet is jelentik, az orosz parasztot, aki áttöri a szalonok intim csöndjét, s a kifinomult érzéket ismeretlen erővel és háborgással nyugtalanítja ...” (Idézi tőle Diószegi András.) Úgy érezzük, Czóbel Minka is főleg arra törekedett, hogy sokkolja az elkényelmese­­dett és laza erkölcsű magyar nemest. Gondoljuk meg, hogy ez­­a millennium kora, amikor a magyar nemességnek — a dualizmus jóvoltából — sikerült ugyan leginkább­ Budapestet a nyugati nagyvárosok szintjére emelnie, de a falusi népesség kiművelése és boldogulása érdekében nem tett semmit, sőt a forradalom néhány vívmányát is ha­tálytalanította. Ezért értékelhetjük nagyra — regényei mellett — Justhnak azt a képes­ségét, hogy legalább néhány illúzióját valóm váltotta. „Faluszínháza”, amelyben az ő vezetésével uradalmának parasztjai játszottak, a századvég megkésett reformtörekvé­seinek elszigetelt, de figyelemre érdemes kordokumentuma marad. Persze Justh is, Czóbel is szinte megszálottja volt a messianizmusnak, nazarénizmus­­nak. Justh, Nazarénusok című regényében (cselre G. N. Mayerhofer fordította ]­96-ban) „lelki nővéréhez” hasonló krédót hirdet az ember védelmében: „aki szeret,­­az nem vész el, aki szeret, az örökké él... Nincs halál, csak élet v­an, az élet volt, van, megmarad.” Tudjuk, hogy ez a mozgalom, ha nevezhetjük annak, nem kizárólagos magyar jelenség volt; nazarénusok Európa más tájain is előfordultak, de tipikusan mindig ott és mindig akkor, amikor a feszültség a társadalom szentesített normái és a normákat elutasító egyén között elviselhetetlenné nőtt. A jelenségnek tehát, amelyet — ha céljainak meg­felelt — az egyház is igyekezett kihasználni, főleg társadalmi-szociális okai voltak, s csak másodlagos tényezőknek számít a szubjektum, az egzaltált, a lelkileg és érzel­mileg alkalmas egyed, aki azonban, az eredményt és a lényeget tekintve, a mozgalom­ban csupán szükségszerű társadalmi küldetését teljesítette. Vízióik az elviselhetetlen helyzetre reagáltak, jós­tehetségük a fölhalmozódott ellentétes erők szorításából eredt. Úgy vélem, hogy ebbe a vonalba sorolható be egy érdekes cseh író, Jakub Arbes Ukrižovaná (A keresztre feszített nő) című regénye is, amelyben egy 1856-os történetet mond el vizionáló barátjáról, a prágai gimnáziumból. A történet Szt. Sztarosztol, a ba­juszos női szent legendás alakjához kapcsolódik, akinek szobra a prágai Loretóban áll. Bennünket főként a „látomás” férfi lelkiállapota érdekel. Ő maga később, katonaként, egyet-mást el is árult önmagáról, s ezzel fönti analízisünket erősíti meg: „Musím! Jedi­né to slovo objasňuje úplné společenské pomšty, ve kterých žijeme. Zásady, presved­čení, vale jednotlivce musí se jim podŕídut. Jest čosi strašného v této neodvratné nut­nosti, ale jednotlivec je bezmocný atom... Proud všeobecný jej strhne a žene dál jako tŕtinu, až jej nekde zástaví bez pomoci... Jsmeť jeden druhému otrokem a Kristova zásada o vzájemné lásce povšec­né je doposud frází. Zdá se mi, že ani s moderním názorem v svet nevystačíme. Nejsmeť tím, čím nás ideálni názor Kristov chtél učiniti, po smrti neočekává nás ani odplata za utrpení, aniž trest za skutky die vlastního našeho názoru hŕíšné — nejsmej pány své vule, nýbrž otroci okolností.. Ezért kell arra gondolnunk, hogy Czóbel Minka merészsége, hogy — igaz, egy távo­labbi történelmi téma ürügyén és nem kizárólag a férfi és a nő kapcsolatában — a szabad útkeresés problémáját vesse föl, a tarthatatlan rendi társadalom elleni tilta­kozás újabb nem kívánatos tünete volt. Ezt a témát ebben a koncepcióban még senki­­sem dolgozta föl — sem előtte, sem őutána. Érdekes és jellemző, hogy éppez, az ún. dualista „konszolidáció”, a katolikus klérus erős uralma idején, amikor a kapitalizmus gazdasági alapjaira átépülő magyar nemesség helyzete rendíthetetlennek látszott, Czó­bel Minka másképpen lát... Donna Juannája több az őrült Johanna királyné egzaltált leányának történeténél.

Next