Irodalmi Szemle, 1978

1978/3 - NAPLÓ - Duba Gyula: Petőfi és a forradalom

K­­im JFIL'O) Petőfi és a forradalom Százharminc évvel ezelőtt olyan esemé­nyek kezdődtek a Dunatájon, amelyekre később az egész civilizált világ odafigyelt. Budapesten érlelődött, majd kitört a nem­zeti forradalom, hogy a magyar nép saját kezébe vehesse országa irányítását és megszabaduljon az évszázados osztrák fennhatóság alól. 1848 a felkelések és forradalmak éve­i, megmozdul a nép Bécsben, Prágában, forronganak az ola­szok, és dörögnek a fegyverek a párizsi barikádokon. A gazdasági fejlődéssel együtt járó társadalmi emelkedés hatására a népek szembefordulnak a monarchaiszti­­kus önkényuralmakkal és a humánum esz­méinek az igézetében le akarják rázni ma­gukról az igát. Nagyrészt sikertelenül. Pá­rizsban Cavaignac tábornok ágyúval löveti szét a februári zendülés barikádjait, olasz földön Radetzky tábornok katonái „te­remtenek” nyugalmat, Bécsben is „hely­reáll a rend”, Windischgraetz Prágában vérfürdővel töri meg a cseh népet. Tar­­tósabban egyedül a magyar forradalom szerez érvényt Európában a szabadság esz­ményeinek. Ezért ez a korszak népünk érzelmi és szellemi erőforrásainak gazdag tárházává vált. Elég önmagunkba néznünk, hogy belás­suk, mennyire igaz ez az állítás. 1848. március 15-ét és az utána következő 17 hónapot olyan képek formájában őrzi em­lékezetünk, mely képek kisugárzása a rá­diuméhoz hasonlítható: soha meg nem szű­nő örök energiákat és melegséget árasz­tanak. A régmúlt események szereplőinek fogalommá vált magatartása, helytállása és önfeláldozása emberi és népi erköl­csünk meghatározói. A Pilvax kávéház if­jai számunkra a forradalmi igazságérzet és hazaszeretet lángjában égő, örök fia­talságot jelképezik. Déd- és ükapáinkat, rég a földben porladó őseinket pirossip­­kásan látjuk rohanni a golyózáporban győzelemről győzelemre. Kossuth ország­házi beszédének soraiba — Uraim, a haza veszélyben van... — még ma is belere­megünk, csak úgy mint a Nemzeti dal közösséget gyújtó pátoszába és érzelmi vulkánkitöréseibe vagy az Egy gondolat bánt engemet már-már misztikus sorssze­rűséget rögzítő jövőbelátásába. Nem véletlenül van ez így és nem is ok­talanul. Az emberi társadalmak természe­téből következik, hogy a közös igazságok­ra vagy sérelmekre fokozottan érzéke­nyek, mert az őket összetartó erőiket és törvényeket nagy közös történelmi élmé­nyeik szervezik. Az emberi lélek is több csatornán nyeri táplálékait, érzelmi és ér­telmi élményei és tapasztalatai útján is­meri meg az össznépi igazságokat. A 48- as forradalom azért lehetett és lehet ma is meghatározó népközösségi történelmi élmény, mert mai mértékkel mérve is helyes célkitűzései voltak és valós igaz­ságokért véreztek el benne az emberek. Marx írja az 1848-as év társadalmi moz­galmaival kapcsolatosan A magyar harc című írásában, melyet a Neue Reinische Zeitung 1849. január 9-i száma közölt: „Ausztriában (a részben Ausztriához tar­tozó) Lengyelországot és Itáliát kivéve, az 1848-as évben, mint már ezer év óta, a né­metek és a magyarok vették át a törté­nelmi kezdeményezést. Ők képviselik a forradalmat.” Az idézet megértéséhez tud­nunk kell, hogy Marx és Engels 1848-ban adta közzé német nyelven a Kommunista Kiáltványt, melynek programjára, mint a dolgozó tömegek történelmi szerepét hangsúlyozó felhívásra a magyar forrada­lom tettekkel válaszolt. S hogy ez igaz lehetett, abban döntő Petőfi Sándor születésének 155. és az 1848- as forradalom kitörésének 130. évforduló­­jára.

Next