Irodalmi Szemle, 1979

1979/10 - FIGYELŐ - Sz. Haltenberger Kinga: Búcsú Gerő Gusztávtól

Búcsú GERŐ GUSZTÁVTÓL Az ősz utolsó napsütéses szombatján csendben álltuk körül a losonci temetőben azt a sírt, amelyikhez Gerő Gusztávot kí­sértük utolsó útján. A szlovákiai festőművészek nesztora ez év decemberében lett volna 90 éves. Szep­temberben még egy üdülőtelep csendjében élvezte az őszi nap simogató melegét, s az őszbe forduló természet színeit. Még ecse­tet ragadott és a táj ihletésében minden­kori optimizmusával képeket vázolt fel. Sajnos a természet kiismerhetetlen tör­vényszerűsége ezt ítélte utolsó munkájául. Háromheti gyengélkedés után október 24- én hajnalban örökre elbúcsúzott szerettei­től. S gondolatban biztos búcsút vett a tá­jaktól, amelyeket szeretett, az erdőktől, a fáktól, melyeknek képe utolsó éveiben hű­en kísérte. Volt egy barna tónusú kis festménye, egy sáros tájban álló magányos kunyhó súlyos-barnán ránehezedő felhőkkel. Egy­szer azt mondta nekem: „Ez a ház én va­gyok. Ez a kilátástalan sártenger az én életem.” Azóta gyakran gondolkoztam azon, hogy valóban ilyen kilátástalan volt-e az élete? 1889. december 11-én született Piargon (Štiavnické Bane) erdőtanácsosi család­ban. Iskoláit Selmecbányán végezte és az érettségi vizsgák után apja kívánságára Budapesten jogot kezdett tanulni. 1910-ben lépett át a Képzőművészeti Akadémiára, ahol Révész Imre tanítványa lett. Az első világháború a harctérre szólította és ha­marosan fogságba esett. Nehéz, de a mű­vész számára felejthetetlen tartalmas évek következtek, melyek során a szibériai taj­­gáktól a volgai hajózásig sok mindent lá­tott és megélt. A fogságból szabadulva a Távol-Kelet felé vette útját, s Koreán, Ja­pánon és Kubán keresztül New Yorkba ke­rült, ahol Kárász Ilona iparművésznőtől megtanulta a batikkészítés fortélyait. 1920- ban tért haza, útbaejtve Dániát és Német­országot. Visszakerült a budapesti Akadé­miára, ahol 1921-ben tanári diplomát is szerzett. Megpróbáltatásai ekkor sem értek véget. Rövid tanári gyakorlat után kide­rült, hogy diplomáját Csehoszlovákiában nosztifikáltatnia kellene. Szabad pályára lép és családja megélhetését batikkészítés­­sel próbálja biztosítani. Cseh Lajos festő­művésszel közös próbálkozásba kezdenek: művészi batikot hoznak létre, ahogy ők neveztek „selyemgrafikát”. Sajnos az anyagi nehézségek ezt a próbálkozásukat is megakasztják. Gerő a Szlovákiai Képzőművészek Egye­sületével 1921-ben és 1925-ben állít ki. 1928-as, egyetlen, kísérlete önálló kiállítás rendezésére Losoncon anyagi nehézségek miatt nem sikerül. 1934-ig a füleki Zo­máncgyárban dolgozik mint formatervező. Végül, 1937-ben posztifikáltatva diplomá­ját, a losonci Gimnázium rendes tanára lesz. A háborús évek hányattatásai után Losoncon folytatja tanári tevékenységét 1956-ig . Szabad idejét a festésnek szenteli és a hagyományos technikáról áttér a ke­vésbé időigényes zsírkréta használatára, mellyel szép festői hatásokat ér el. 1965- től tagja a Szlovák Képzőművészek Szö­vetségének, de első önálló életműkiállítása csak 1973-ban valósul meg Selmecbányán. A sikeres kiállítás után 1974-ben Losoncon, utána még Rimaszombatban és Komárom­ban lép művészetével a közönség elé. A 90. születésnapjára Losoncon tervezett kiállításának még a gondolata elől is el­zárkózott. Helyette rég elhunyt barátja, Cseh Lajos munkáit szerette volna kiállít­va látni. A Cseh Lajos-kiállítás megrende­zése régi terve volt a Nógrádi Múzeum mellett működő galériának, meg is való­sult, de Gerő Gusztáv már nem vehetett részt az eseményen. Távozásával betölthetetlen űr támadt nemcsak Losonc társadalmában, hanem a szlovákiai magyar festőművészetben is. Egyesült benne a művész és kultúrember; egyénisége központot jelentett, személyi­sége varázsát sokan keresték és merítet­tek belőle, tanultak tőle. Művészete és emberi értékei mindannyiunk számára pél­­damutatóak. Kitartása, szerénysége, szé­leskörű műveltsége olyan tulajdonságok, melyekből mindig erőt meríthettünk. Művészetében a kis méretek felé vonzó­dott. De nem képeinek mérete, hanem mondanivalójuk volt a mérvadó. Korai korszakában Rudnay volt bevallottan is példaképe. Olaj kompozícióin szívesen for­dította figyelmét a szenvedők, a hontala­nok felé. Tájképein a sötét, borongós tó­

Next