Irodalmi Szemle, 2006

2006/7 - Duba Gyula: Emlék és novella II. (esszé)

TALLÓZÓ nemét megállapítja, egyben egész életre szóló prognózist is ad a „gender” kinyilvá­nításával, a társadalmi nemi szerepekbe és elvárásokba való beléptetéssel. Alexina története arra hívja fel a figyelmet, hogy az orvosi diagnózis is csupán formákra megy vissza (az elsődleges nemi jelleg tekintetében.) Az emberi test nemi identitás­­váltása az orvostudományi sémák megbízhatatlanságára utalhat - nem csoda, ha a je­lenséget a társadalom rendellenesnek tekinti. Amikor az önéletrajzíró felnőttként kétneművé, hermafroditává válik, a biológiai meghatározás és az ebből konstruáló­dó társadalmi besorolás szinte már lehetetlen - s ez a páciens sorsát tekintve csak tragédiával végződhet. A test, nemiség és a szexualitás öndefiniáló, identitást képző alakzatok. „Az a tény, hogy emberré a kultúra által leszünk, (...) nem hatalmaz fel minket arra, hogy a testet magát figyelmen kívül hagyjuk.” (Laqueur, 33.) Az orvosi, anatómiai vizs­gálódás és a kulturális kódok tehát kölcsönösen hatnak egymásra és elválaszthatat­lanok. „Az anatómusok másképp is tekinthettek volna a testekre - például a vaginát a pénisztől eltérőnek láthatták volna - de nem így tettek, és ennek alapvetően kultu­rális okai voltak. Hasonlóképpen figyelmen kívül hagytak empirikus adatokat (...), mert ezek nem illettek bele sem egy tudományos, sem egy metafizikai paradigmá­ba.” (Laqueur, 36.) Szintén a látás, értelmezés és testkép problematikájára hívja fel a figyelmet H. Nagy Lovecraftet elemző tanulmánya („Gaiman Lovecraft újraírásai”). Ebben a ma­gyar kritikus Lovecraft novelláit — többek között - Borges „There are more things” című szövegével olvassa együtt. A dél-amerikai író elbeszélésében a narrátor egy o­­lyan baljós házat keres fel, melynek berendezése nem antropomorf. A figyelő tekin­tet tárgyak (bútorok, lépcső) segítségével igyekszik a ház lakójának testiségét elkép­zelni. Az idegenség megtapasztalása Borges novellájának esetében nem közvetlenül történik meg: a nyitott befejezés miatt lemaradunk arról, miféle (földöntúli?) lényt pillant meg végül a főszereplő. Egy ismeretlen eredetű test humanoid sémákba való beillesztésének képtelensége csak közvetett módon, a tárgyak segítségével kerül e­­lénk. „A bútorok leírására nem vállalkozom, mert nem vagyok biztos benne, hogy láttam őket, bár vakító fehér fény töltötte el a termet. Mindjárt megmagyarázom. Ah­hoz, hogy egy dolgot lássunk, meg kell értenünk. A karosszék utal az emberi testre, formájára, végtagjaira; az olló a vágás műveletére. (...) A képtelen formák közül, melyek elém tárultak azon az éjszakán, egyik sem felelt meg az emberi testnek vagy valamilyen emberi ésszel felfogható használatnak. Elfogott a rémület, iszonyodva néztem őket.” (Borges, 218-219.) Mint arra H. Nagy felhívja a figyelmünket, Lovecraft közvetlenebbül nyúl az idegenség témájához: az ő műveiben a szereplők megtapasztalják a nem humanoid test látványát és az ismeretlen világ(ok) atmoszféráját. Ennek eredményeképp őrü­let, betegség, drogfüggőség, de legalábbis időszakos öntudatlanság lesz az osztály­részük. „A túlélő” c. novella főhőse ezt a következőképpen tapasztalja meg: „Ez volt az az állat, amit elpusztítottam. Félig ember, félig gyík, kísérteties karikatúrája a va­lahai emberi testnek. (...) Szótlan rémülettel bámultam a gerincoszlop tövéből elő­

Next