Irodalmi Szemle, 2007

2007/11 - ARCOK ÉS MŰVEK - Fónod Zoltán: Tőzsér Árpád költészete (2)

Fonod Zoltán ler/Ádám viszony az új értelmezésben már érdektelen. Tőzsér a II. felvonás álom­jeleneteiben (ez több mit fele az egész műnek!) eredeti megoldást választ, „bené­pesíti” a verses drámát azokkal a nobilitásokkal, akik ez idő szerint Prága és a csá­szári udvar előkelőségeinek számítottak. Nagy műgonddal felépített jelenetekről van szó, melyekben Arany Prága „másik” arca, a tobzódó, erotikával fűszerezett város képe tárul elénk. (A fekete mise című első jelenet eleve jelzi, csoportos nemi kicsapongás, orgia tanúi lehetünk. Persze, van itt törvényszéki tárgyalás, Markéta, Wagner és Az elszámolás címmel jelenet is. Ez utóbbiban Faustus sorsa teljesedik be, Wagner pedig egy beszélő papagáj, mely a szótárkészítés nagyobb dicsőségé­re magyarul is „beszél”. Mellesleg: Goethe Faustjában - aligha véletlenül! - a tu­dós szolgáját hívják így!) Művelődéstörténeti attrakciónak is beillik, ahogy a köl­tő megidézi a kort. Azzal indul a „fekete mise”, hogy a kórus felfedi a titkot: „Faustus sorsát, a rosszat s a jót” kívánják „eljátszani”. „Lucifer fekete misére / hívta össze fő-fő ördögeit, / s a „gonosz Lilitet, Adám apánk / első asszonyát” (aki­ből démon lett). Faustus „panaszt akar emelni Mefisztó ellen”, mert az egyezség ellenére „pénzt / keveset és nőt, hitványát” kapott, s a „tudás meg inkább kín, mint gyönyör”. A nagy trió, Lucifer (az ördög, a pokol ura), Madáchnál „a tagadás ősi szelleme” meg Faustus (az 1587-es frankfurti Faust-buch szerint), a tudós és a má­gus (aki eladja lelkét az ördögnek) és Mefisztó (az ördög Goethe ,,Faust”-jában) a filozófiai és kortörténeti fejtegetéseket követően (ez utóbbiak nemcsak a nő ágyé­ka körüli bölcsességek, hanem a kor visszásságait is felmutató oknyomozások, sze­relmi háromszöggel, gyilkossággal, rózsakeresztes lovagokkal és mindig, minde­nütt csábító nőkkel tarkítva!) Faustus tolmácsolásában még Luther híres pontjai is megemlítődnek („egy vérmes barát / szerelemre, nőre-asszonyra vágyik./ Felesé­gül vesz egy tüzes apácát,/ s a tettéből százévnyi dráma lesz”). Meg a saját hitval­lása: „Nekem a nő / közeg, élni csak nőben tudok”). Még „egy cseh Dictionár” le­hetősége is napirendre kerül, bizonyítandó, hogy Szenes Molnár példája (szótár­ügyben!) követésre talált. Majd „a terepen celebrált misét” követően (egy garni­szálló és nyilvános ház helyszínén vagyunk) - miután Faustus és Lucifer a ma­guk módján megoldják a lét, lélek és vallás keresztkérdéseit - az „új feladat” re­ményében a „levegőbe emelkednek”. (Faustus az élvezetekért cserébe eladta lelkét az ördögnek, így annak rabszolgája lett.) A költő meg a kórus - mitteli eszközökkel - megoldja a jövőt: „lélek, ha nem az Úr vonja ki / a testből, nem találja helyét./ Nem veszi be ég, kilöki pokol / egyik parttól a másikig botol,/ s kárhozatnál rosszabb hely a között”. (Egy jelenet, Molnár találkozása Báthory Zsigmonddal,59 vélhetően dramaturgiai okok miatt kimaradt a kötetből.) Molnár búcsúja Prágától, barátaitól (III. felvonás) megindítóan szép gon­dolatokat invokál. Elmegy, mielőtt Faustus vagy Kepler sorsára kényszerülne, mert úgy vendégeskedett Prágában, mint a Tragédia Adámja, kívül maradt a „sodráson”. Mintha az allegóriák függvényében élne, arra okította Prága, hogy „természetében” maradjon, s „a mindenkori két­­ út között a lehető harmadik”-at válassza. „Pozsony.

Next