Irodalmi Szemle, 2009

2009/6 - Szalay Adrianna: A leírás problematikája (Gozsdu Elek és August Strindberg) (tanulmány)

A leírás problematikája mások együttesére is leszűkítik egyes elgondolások. Ennek irodalomban megjelenő képe igen gyakori. Ez talán indokolhatja az anekdotikus hagyomány továbbélését a novellában. Lovász Tünde szerint recepcióesztétikai teóriájában Hans Robert Jauss kiválóan leírja az irodalmi szövegek kölcsönös egymásrautaltságának jelenségét. Az irodalmi mű valamiképpen mindig reagál az adott időpillanatban uralkodó „esz­tétikai elvárási horizontra”, akár megerősítve, akár kisebb-nagyobb módosulásokat idézve elő benne. A művek kapcsolatba kerülnek a korban mérvadónak elfogadott irodalmi alkotásokkal (Mikszáth), vagyis az irodalomnak van egy „belső története”, amelyben mérlegre kerül és a fennálló normáknak megfelelően újraértékelődik a teljes hagyomány. A posztmodern irodalom ugyan elveti ezt az értékelő mozzana­tot, de a művek szintjén is tudatosítja az áthagyományozódás létezését és működését, többek között jelöletlen idézetek, úgynevezett vendégszövegek for­májában. Ez maga is ironikus elem (lásd evés­ motívumával megtörve a novella felvezetése). A szöveg testében feszültség keletkezik a saját és az idegen textus között, hiszen az utóbbival egy másik kontextus is mozgásba lendül, amely ekkor visszasugárzik a saját szövegre. Ezt a vibrálást használja ki aztán a mű újabb jelen­téspotenciálokra szert téve benne.­ A novella főhőse Lili, aki éppen negyvenéves. „Esős, hideg, bús őszi nap! Lili leverten, kedvetlenül ült vissza a színgazdag szőnyeggel lebontott kicsi dívány­ra- s úgy érezte, hogy ma nagyon nyomja valami a lelkét, hogy ma nagyon szeretne sírni. ” „ Égető, kínos vágyat érzett valami után, amit megszerezni nem tudott. Elé­gedetlen volt és elkeseredett...Úgy érezte, hogy őt senki sem szereti, s hogy ő sem szeret senkit. ” A kor irodalmában mintaként ható Ibsen hatása nagyon is érződik a novellán, azonban August Strindberg novelláinak hatása, és az iróniával való apel­­lálás még szembeötlőbb a műben. Lili életét a következőképp összegzi Gozsdu: „ álmok nélkül való élet, telve szórakozással és apró kis örömökkel. Egy szép pari­pa, egy elfogott róka, egy kedves ruha, egy kellemes férje vagy asszony társasága, egy ízletes, válogatott menü­­ teljesen kielégítette a napi igényeket, és így szépen, okosan megérte a negyvenedik évet". Strindberg Ősz című novellájában­ a hősök tízéves házasok, s az eltelt idővel, az érzelmekkel való megbékélés mellett jól érzékelhetően helyet kap az irónia is. A hősnő, szintén Lilly, férjével való sétájuk­ból visszatérve a hajó fedélzetére érve azonnal az étterembe megy, hárítva a férj ud­varias kérdését, hogy előbb ne nézzék-e meg a naplementét. Gozsdu hősei szintén a menü válogatásába merülnek el a novella végén. A Jean Paul-féle irónia megha­tározása illik ezekre a novellákra leginkább. Ez az iróniameghatározás a felcse­rélés mozzanatára épít: az iróniának állandóan a két nagy különbség, vagyis a lét bi­zonyítékait és az érték bizonyítékait (mint a komolyságét) egymással fel kell cse­rélnie: ahol értékeket kellene felmutatni, ott a létet kell bizonyítania és fordítva. Az érték mindkét novellában az érzelmi teljességre, mint a magány ellenpontjára helyezi a hangsúlyt. Gozsdu Lilije a következőket mondja: „Nem volt elég eddig? Ismerjük egymást teljesen, és így életcélnak ez a foglalkozás már nem elég! ” Strind-

Next